Pozor na rady neskúsených trénerov

Profesionálny tréner má za sebou školu. Vie veľa vecí – laik mimo prostredia športu by bol asi dosť prekvapený, čo všetko potrebuje tréner zvážiť predtým, než vám odporučí tréning, alebo nejaký cvik. Musí ovládať dosť oblastí – od anatómie, cez výživu, biomechaniku až po psychológiu, či rehabilitáciu. Inými slovami, študuje sa to na vysokej škole a potom zvyčajne ešte aj po celý zvyšok života.

Ďalšou príbuznou oblasťou sú fyzioterapeuti. To je odbornosť, ktorá je viac zameraná na riešenie problémov. Taký odborník vás dá do poriadku po zranení, alebo ak vás niečo bolí.

Ak chcete začať cvičiť, odporúčam aspoň na úvodné si nájdite radšej staršieho a skúseného trénera a to podľa možnosti skôr z oblasti rehabilitačného pracoviska, než z oblasti profesionálneho športu. Nebudete totiž cvičiť na výkon ani na súťaž. Zrejme si budete potrebovať najskôr dať do poriadku držanie tela a až potom budovať svalstvo. Pri chudnutí je častým problémom bolesť chrbta a tú treba riešiť skôr, než by ste začali prehadzovať pneumatiky, či dvíhať činky.

V posilňovniach sa často potulujú aj osobní tréneri, ktorí majú nižšiu kvalifikáciu. Stačí absolvovať pár kurzov a už taký človek môže začať viesť svojich zverencov. Ak sú to zdraví ľudia, často to úplne stačí. Lenže obézny človek dosť často zdravý nie je. A preto je treba myslieť na fakt, že veľa trénerov najmä zo športového prostredia nemusí mať skúsenosti s tým, ako si môžu dovoliť zaťažiť “laika”, ktorý chce schudnúť.

Pozor na to – najmä neskúsený tréner často chce aby ste mali čo najrýchlejšie výsledky. Môže to prehnať a ublížiť vám.

Šport je výberová oblasť. Športovcom sa stane len zdravý človek. V priebehu rokov odpadnú tí, čo sú „len“ zdraví, ale slabší. Športový tréner sa potom zvyčajne stretáva s mimoriadne výkonnými, zdravými, prevažne mladými ľuďmi. Nie sú to „normálni“ ľudia. Je to výber. Najsilnejší z najzdravších.

Ak najsilneší z najzdravších dostanú aj náročnú úlohu, zvyčajne sa veľa nestane.

Ich telo zvládne čudnú diétu, vydržia odvodnenie organizmu (aby „schudli“ na súťaž). Utiahnu vysoké dávky proteínov a keď sa nikto nedíva tak možno aj injekcie hormónov. Tréneri sú proste zvyknutí na to, že ak nasadia tvrdé tempo, výsledky sa dostavia rýchlo a všetci sú spokojní.

Vy, ktorí čítate článok o chudnutí ale nie ste športovci

Možno máte len nadváhu, možno ste dokonca obézni.

Vaše telo pracuje inak, než telo športovca. Možno už ani nemáte sladkých 20 rokov, kedy si človek môže dovoliť nespať, jesť hlúposti, opiť sa a ešte stále pritom fungovať.

V strednom veku už telo slabne. Hlásia sa nové choroby. Ak ste obézni, môžu byť prvé signály blížiacej sa cukrovky. Je možné, že máte takzvaný metabolický syndróm. Krvný obeh neposlúcha, srdce sa preto namáha, cievy sú v zlom stave. Asi ste roky aktívne nešportovali. Vaše svaly sú preto slabé, kosti redšie. Keby vám aj niekto dal do svalov silu, neudržia to šľachy, alebo sa „ozvú“ kĺby. Vaša nadváha môže robiť bežne 20 až 40 kíl. Akýkoľvek pokus o beh, alebo skoky môže skončiť veľmi vážnym zranením. Chrbtica, kolená či členky nie sú stavané na takú záťaž.

Z týchto dôvodov pre vás nemôže platiť to, na čo je športový tréner zvyknutý u svojich mladých a zdravých zverencov.

  • Ak vám naordinuje beh, spraví z vás štíhy prútik. To však len v prípade, že si nezraníte kolená, alebo nezničíte kĺby. Na doživotie.
  • Ak vám odporučí intervalový tréning, budete chudnúť chrumkavou rýchlosťou. Teda… Len v prípade, že neskončíte so srdcovým zlyhaním. Alebo neskončíte pre prudkú nenávisť k tomu mučeniu.
  • Môže vám odporučiť rýchlu chôdzu skoro ráno nalačno. Je to efektívny spôsob chudnutia. Ak teda niekde za mestom z dôvodu hypoglykémie neupadnete do bezvedomia.

Všetci by sme radi predviedli to, čo zamlada. A zaštíhla. Buďme ale realisti! Už v strednom veku nemôžete ísť v športe do príliš veľkej záťaže a do rýchlostí.

Šport teda budeme využívať ako podporu zdravia. Preto už samotný šport musí byť tak bezpečný, aby sa sám nestal zdrojom ohrozenia. Tréner vám možno povie „Kde nie je bolesť, nie je rast.“ U mladého športovca to platí. U 45 ročného obézneho diabetika nie.

Možno si poviete, že rýchle prechádzky sú málo. Ale verte tomu, že na chudnutie a na podporu zdravia sú vysoko účinné. Pritom patria k najbezpečnejším druhom športu vôbec. Je pri nich najmenej zranení.

  • Áno, aj pri prechádzke sa môžete potknúť a nešťastne spadnúť. Môže vás zraniť auto. Ale stáva sa to zriedkavo.
  • Avšak taký pád z bicykla, či z kolieskových korčulí je zvyčajne horší. Zranenia sú tvrdšie, zlomeniny bežné.
  • Pri behu je riziko pádov „obohatené“ o faktor rýchlosti. Preto sú zranenia horšie, než pri chôdzi.

Takže bezpečnosť na prvom mieste. Chceme sa športom dopracovať k zlepšeniu zdravia. Nie k trvalej invalidite. Preto vám neodporúčam chudnúť dynamickými športami.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

  • Aerobik, zumba, tanec. Spravidla je to dynamický pohyb s vyšším rizikom zranenia pohybového aparátu. Najmä u obézneho sú prudké pohyby či skoky nebezpečné.
  • Obézny človek by si veľmi pravdepodobne rýchlo poškodil kĺby, alebo šľachy. Zvyčajne kolená.
  • Plávanie je síce výborná aktivita ale cenovo je často mimo rozpočet. Ak nemáte poruke plaváreň, smola. Navyše pri plávaní sa môžu zhoršiť prípadné problémy s krčnou chrbticou.
  • Bicyklovanie je síce vynikajúce, ale značne vyššie je riziko zranenia. Viem, z bicykla sa nepadá často, zato však rýchlo a hlboko.
  • V posilňovni sa zas najmä obézni a starší cítia zle. Navyše to stojí peniaze. Ak môžete, odporúčam cvičiť kardio na stroji typu eliptický trenažér, alebo orbitrek. Vysoko účinné a zapojí sa celé telo.

Záverom ešte pár slov o bezpečnosti. Pri teplote viac ako 27 stupňov voľte vždy opatrnejší tréning. V takom prostredí musíte dbať na pitný režim a chladenie. Ak sa to nedá dosiahnuť, tak prerušte záťaž. Niektorí ľudia sú schopní ísť aj v takom prostredí na „doraz“. Stúpa riziko kolapsu, dokonca to môže skončiť tragicky. Najmä, ak je vyššia vzdušná vlhkosť.

Neprerátavajte pohyb na kalórie. Nie je to jednoduché a nič vám to nepovie. Dôležité je športom zvýšiť dýchanie. Vtedy telo prepnete na pálenie tuku a najefektívnejšie chudnute.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie. Ďalšie tipy:

No a ešte jeden doplnok takpovediac pod čiarou:

Medzi športovo založenými ľuďmi sa občas nájdu aj špecialisti, ktorí radi robia pokusy na vlastnom tele. Ak ich to baví, je to ich zodpovednosť. Žiaľ, ono je to čitateľsky dosť atraktívne. Vznikajú potom z toho aj zaujímavé knihy. Trebárs Štvorhodinové telo zo zahraničných príkladov. Na domácej scéne tiež operuje nejeden experimentátor s vlastným telom. Predtým, než začnete cvičiť a riadiť sa podobnými technikami si však ujasnite pár vecí.

  • Máte rovnakú fyzickú kondíciu, ako športovec? Potom vám rôzne bláznovstvá ľahšie prejdú. Ak ste diabetik stredného veku a bez kondície, potom vám môže dobre mienené odporúčanie neskúseného trénera aj ublížiť.
  • Ak sa chcete riadiť radami niekoho kto práve robí experiment s vlastným telom, potom počítajte aj s tým, že experiment nemusí dobre dopadnúť. Čo ak váš vzor o pár rokov zistí, že experiment síce krátkodobo vyzerá fajn, ale dlhodobo škodí?

Oveľa efektívnejšie preto je riadiť sa niektorým postupom, ktorý je už overený. Najlepšie desiatkami rokov, alebo storočiami. Nie pár týždenným experimentom muža napríklad fourhourworkweek.com), ktorý sa živí práve tým, že púta pozornosť a vzbudzuje nádej, že telo sa dá hacknúť. Áno, dá. Ale v súčasnosti len bez dlhodobej záruky.

Ďalšie informácie:

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Jedna odpoveď

  1. V knihe Návod na prežitie pre ženu na str.341 vyživové odporúčania pre ženy-základné živiny sú uvedené sacharidy 130g/d. Čo je to za číslo? Ja jem denne nejakých 250g, a to sú znížené dávky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Pevná vôľa slabne vyčerpaním

Pevná vôľa je potrebná, ak chcete zhodiť brucho, zmeniť životný štýl, či začať cvičiť. Neraz nám to však nevyjde. Potom poviete, že nemáte pevnú vôlu.

Státie pri práci

Aj vás invalidizuje počítač a televízor? Tieto technické vymoženosti sa spravidla používajú posediačky. V súčasnosti sú tu už aj tablety a pri nich sa aj skvele leží. Lepšie

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Pohyb a jeho vplyv na chudnutie

Ja sám som chudol bez športu. Drasticky som obmedzil stravu len preto, aby sa moje pohodlie nenarušilo. V tom čase som proste rozhodol tak. Pohyb

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.