Prečo vlastne športovať pri chudnutí?

Pre telo je tuk zásobou energie. Na bežnú „prevádzku“ však telo siaha po krvnom cukre ako po zdroji energie. Ak teda upratujete, ste na pomalej prechádzke, alebo bežíte na električku, míňate krvný cukor. Nie tuk.

Aby sa tukové zásoby začali míňať, musíte začať vykonávať záťaž, ktorá sa volá aeróbna. Rýchla chôdza, plávanie, bicyklovanie. Všetky tieto športové zaťaženia sú v strednej intenzite. Človek síce hlbšie dýcha, ale stále môže hovoriť krátke vety. Ak sa takýto pohyb vykonáva dosť dlho (10 až 20 minút) a telo má dostatok kyslíka, postupne sa začne ako energetický zdroj zapájať aj tuk. Po dvadsiatej minúte sa už možno polovica spálenej energie „berie“ z tukových buniek. Okolo štyridsiatej minúty už je väčšia časť energie hradená práve z tukových zásob. Nie je žiadna iná cesta, ako vycicať slaninu z veľkého brucha

Áno, tuk z brucha sa dá ešte aj vyhladovať. Ale… Ale to už nie je chudnutie. To je chradnutie! Športom zaistíte, že vaše telo si svalovú hmotu uchová, spevníte si aj kosti a pritom sa zbavíte tuku. Hladovaním bez športu strácate svalovinu, rednú aj kosti a to sú straty, ktoré vám skôr škodia, než by prospeli.

Mohli by ste siahnuť po drastickej diéte. Aj tak sa dá chudnúť. Podvýživa oslabí svaly, preriedi kosti a spomalí metabolizmus. Keďže taká „diéta“ by časom viedla k smrti, človek ju neskôr musí prerušiť. Lenže metabolizmus môže byť po nejakom čase takého úpadku spomalený aj na polovicu. Inými slovami: ak budete jesť len polovicu toho, čo by pre vás bolo primerané, začnete priberať. Preto diéta nie je cestou k štíhlosti, len k problémom a jojo efektu.

Existuje príslovie, že treba „premeniť tuk na svaly“. Tento výrok je myslený obrazne a znamená zámer prebudovať telesnú skladbu. Mať namiesto veľa tuku radšej veľa svalov. To vám totiž dá zdravie. No treba aby ste vedeli, že:

  • Tuk sa na svaly nemôže „premeniť“.
  • Tuk sa nedá vypotiť. Ak sa potíte, je to voda.
  • Tuk sa nespaľuje nad tou oblasťou, pod ktorou je sval ktorým cvičíte. To je častý omyl žien, ktoré cvičia na stepperi v nádeji, že si tak zmenšia boky a zadok. Tuk na bokoch a zadku sa im veľmi nezmení, ale svaly sa zväčšia. Môžu teda dosiahnuť opak toho, čo chcú…

Ak teda chcete schudnúť, pohyb je spôsob, ako presvedčíte telo k tomu, aby siahlo do zásob. Ale pozor: samotné cvičenie a to ani tvrdé nestačí na to aby ste schudli, ak sa zároveň chybne stravujete! Pri zlej strave, strese, nedostatku spánku jednoducho tréning nepomôže schudnúť.

Tuk sa z tela vedia dostať s pomocou kyslíka. Preto je dôležité robiť taký pohyb, pri ktorom sa správne zadýchate. Volá sa to aeróbne cvičenie. Dá sa obrazne povedať, že tuk sa z tela dá len vydýchať. Dýchanie pri športe = viac kyslíka = lepšie využitie tukov ako energetického zdroja = chudnutie. Pri správnom príjme potravy. 

A teraz niečo, čo asi viacerých dosť znechutí:

Po schudnutí treba pridať pohybu viac, ako ste mali počas chudnutia. Aj jedla.

Pravidelné a správne cvičenie

  • zlepší zdravie a odolnosť voči chorobám
  • znižuje cholesterol
  • zlepšuje metabolizmus cukrov, čím zníži riziko vzniku obezity
  • zlepší kondíciu – dlhšie potrvá, kým budete unavení v práci, či pri upratovaní
  • zlepší účinnosť srdca a cievneho systému, zníži krvný tlak a tepovú frekvenciu v pokoji
  • zmierni bolesti chrbta, zlepší držanie tela
  • zlepší stav kĺbov, spevní šľachy a posilní kosti, takže máte menšie riziko vzniku osteoporózy
  • zmierňuje prejavy astmy (zlepší sa dýchanie)
  • zrýchli metabolizmus, takže môžete zjesť viac a nepriberiete
  • chráni svalovú hmotu pri redukcii váhy
  • vylepší celkovú náladu, zlepší sebavedomie, prinesie nové zážitky, často aj nových priateľov
  • odstraňuje psychickú únavu
  • trénovaný človek lepšie zvláda stresové a záťažové situácie, rýchlejšie sa uzdraví, napríklad, po operácii

Toľko krátka agitka za šport.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie. Pokračujme niekoľkými tipmi:

Dosť často sa asi stretnete aj s otázkou, či trénovať aeróbny, alebo anaeróbny tréning. Či dať intervalový, alebo len niečo rehabilitačné. Takže:

  • Zlatým štandardom je aeróbny tréning. Rokmi overený. S ľahkým cvičením sa postupne tuk používa ako palivo. Nie je to náročné, ľahko pri tom vydržíte. To znamená rýchla chôdza, kolobežkovanie, bicyklovanie, rôzne vytrvalostné športy ako turistika a podobne.
  • Anaeróbne cvičenie ako napríklad silový tréning je fajn. Určite prispieva aj k chudnutiu, ale nie až tak priamo a čitateľne. Je skôr dobrý pre zdravie. Ak to trocha môžete zvládať, cvičte. Rôzne ťahanie lán, TRX, dvíhanie bremien, cvičenie na strojoch – všetko je dobré.
  • Intervalový tréning patrí k najúčinnejším spôsobom vičenia na chudnutie, ale je dosť náročný na výdrž. Mnoho nešportovcov ho nemá rado. Ak vás má odradiť, tak radšej do toho nechoďte. Nie je to najlepší štart pre začiatočníka. V zásade sa tu cvičí “na doraz” po nejaký dohodnutý čas a potom sa na chvíľu cvičí v miernom tempe.
  • Kruhový tréning. Ďalšia z nepopulárnych a vysoko účinných aktivít. Je to forma intervalového tréningu, kedy spravíte rýchle “kolečko” cvičení a potom máte chvíľu pauzu.
  • Rehabilitačný tréning – tu ho určí fyzioterapeut. Také cvičenie odporúčam ako prvé. Skoro všetci tuční majú bolesti, alebo nejak chybne držia postavu. Cvičením sa to dá kompenzovať a potom neskôr môžete prejsť aj na tvrdšie tréningy. Asi najbezpečnejší je SM systém doktora Smíška.

Najdôležitejšie je však jedno:

Tréning nie je odpustok. Ak si zacvičíte, neznamená to, že môžete na tú pizzu položiť tortu a celé to zjesť po večeri. Cvičenie je vec, ktorá vám chudnutie podporí, ale samotný rekreačný šport nepostačí na to, aby ste schudli bez úpravy stravy.

Preto nepodľahnite klamu, že “zacvičil som si a teraz mám právo zobnúť si…”! Nič také. Ak ste tuční, nemáte práva, ale skôr povinnosť dodržiavať disciplínu. Teda, samozrejme, ak chcete mať výsledky.

Ďalšie informácie z vedeckého sveta

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

3 Odpovede

  1. zdravim, vase stranky milujem a kedysi som vdaka tomu schudla peknych par kil aj som si to nejaky cas udrzala, to som ale mohla zjest pol kila zeleniny denne a vypit tri litre a cvicit niekolkokrat do tyzdna (vacsinou stacionarny bicykel). dnes som druhy rok dialyzovany pacient, ktory ma metabolizmus na urovni mravca, po narocnej operacii som ostala takmer pol roka v posteli a pribrala asi 15 kil..
    dnes moj priemerny denny prijem sa pohybuje tesne pod hranicou minimalneho odporucaneho prijmu, no ajtak priberam. chapem priciny ale netusim ako ich odstranit. bojujem na tomto poli uz skoro rok a podarilo sa mi znizit vahu len o 4 kila, aj to polrocnom suboji.. nizkodraslikova a nizkofosforova dieta, obmedzeny prijem tekutin (len liter za 24 VRATENE stravy a vsetkeho), a zoslabla som, nevladzem vyjst na prve poschodie bez zadychania, akykolvek pokus o pohyb vzdavam po par minutach uz neviem nabrat dych.. par mesiacov mi uz ani velmi nechut aj z toho mala co mozem zjest.. viete ake to je ked chudne zdravy clovek. v podstate “jednoduche”. ale co mam robit ja? predsa len uz toho mate nastudovaneho viac nez dost, mozno mate dobry napad, potesim sa. prajem inak krasny den a uspesny start do noveho tyzdna. Shams

  2. Shams keďže nie som lekár, neviem odporučiť žiadnu konkrétnu radu. Ak nevie poradiť váš ošetrujúci lekár, skúste to konzultovať na http://www.akv.sk kde vám možno dokážu nájsť cestu, ako to celé riešiť. Kždopádne, sú situácie, kedy sa choroba, liečba a niekedy aj požiadavky na diétu spolu riadne bijú. Potom je veľmi ťažké zvládať to. V tomto máte stopercentnú pravdu – keď chudne človek v podstate zdravý, má to vlastne jednoduché, stačí prejsť na síce nepohodlný, ale vlastne len normálny zdravší životný štýl. Kým sme zdraví, často si nevážime čo máme. Prajem vám, nech sa vám to zlepší.

  3. dakujem za tip, kontaktujem tu stranku, mate pravdu..zdravi ludia si malokedy vazia zdravie kym ho nestratia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Prečo vlastne športovať pri chudnutí?

Pre telo je tuk zásobou energie. Na bežnú „prevádzku“ však telo siaha po krvnom cukre ako po zdroji energie. Ak teda upratujete, ste na pomalej

Strava v závodnej a školskej jedálni

Počas chudnutia často narazíte na problém zvaný závodné stravovanie. Veľké kuchyne pri školách, či vo veľkých firmách často podávajú na chudnutie celkom nevhodné jedlo. Využívajú

Motivácia a pevná vôľa pri chudnutí

Zdá sa vám, že pevná vôľa nie je akosi dosť pevná? Vytvorte si mantinely, ktoré vás nepustia. Ak sa vám nedarí vybŕdnuť zo zabehnutých koľají, skúste

Pripravte si spúšťače správneho konania

Iste ste už počuli slovíčko spúšťače (anglicky Triggers). Asi najznámejšie sú v súvislosti s alkoholizmom. Závislí od alkoholu analyzujú, čo u nich spúšťa nevhodné správanie.

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie je v súčasnosti obľúbený rekreačný šport, ktorý môžete využiť aj pri chudnutí. V súčasnosti je celkom bežné vidieť na kolieskach nielen deti a mladých,

Stacionárny bicykel pri chudnutí

Stroj zvaný stacionárny bicykel je dnes asi najrozšírenejší spôsob, akým sa riešia mnohé zdravotné problémy. Aj chudnutie. V tomto článku sa pozrieme na to, či

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.