Od roku 2004 píše Miro Veselý

Prečo vlastne športovať pri chudnutí?

Pre telo je tuk zásobou energie. Na bežnú „prevádzku“ však telo siaha po krvnom cukre ako po zdroji energie. Ak teda upratujete, ste na pomalej prechádzke, alebo bežíte na električku, míňate krvný cukor. Nie tuk.

Aby sa tukové zásoby začali míňať, musíte začať vykonávať záťaž, ktorá sa volá aeróbna. Rýchla chôdza, plávanie, bicyklovanie. Všetky tieto športové zaťaženia sú v strednej intenzite. Človek síce hlbšie dýcha, ale stále môže hovoriť krátke vety. Ak sa takýto pohyb vykonáva dosť dlho (10 až 20 minút) a telo má dostatok kyslíka, postupne sa začne ako energetický zdroj zapájať aj tuk. Po dvadsiatej minúte sa už možno polovica spálenej energie „berie“ z tukových buniek. Okolo štyridsiatej minúty už je väčšia časť energie hradená práve z tukových zásob. Nie je žiadna iná cesta, ako vycicať slaninu z veľkého brucha

Áno, tuk z brucha sa dá ešte aj vyhladovať. Ale… Ale to už nie je chudnutie. To je chradnutie! Športom zaistíte, že vaše telo si svalovú hmotu uchová, spevníte si aj kosti a pritom sa zbavíte tuku. Hladovaním bez športu strácate svalovinu, rednú aj kosti a to sú straty, ktoré vám skôr škodia, než by prospeli.

Mohli by ste siahnuť po drastickej diéte. Aj tak sa dá chudnúť. Podvýživa oslabí svaly, preriedi kosti a spomalí metabolizmus. Keďže taká „diéta“ by časom viedla k smrti, človek ju neskôr musí prerušiť. Lenže metabolizmus môže byť po nejakom čase takého úpadku spomalený aj na polovicu. Inými slovami: ak budete jesť len polovicu toho, čo by pre vás bolo primerané, začnete priberať. Preto diéta nie je cestou k štíhlosti, len k problémom a jojo efektu.

Existuje príslovie, že treba „premeniť tuk na svaly“. Tento výrok je myslený obrazne a znamená zámer prebudovať telesnú skladbu. Mať namiesto veľa tuku radšej veľa svalov. To vám totiž dá zdravie. No treba aby ste vedeli, že:

  • Tuk sa na svaly nemôže „premeniť“.
  • Tuk sa nedá vypotiť. Ak sa potíte, je to voda.
  • Tuk sa nespaľuje nad tou oblasťou, pod ktorou je sval ktorým cvičíte. To je častý omyl žien, ktoré cvičia na stepperi v nádeji, že si tak zmenšia boky a zadok. Tuk na bokoch a zadku sa im veľmi nezmení, ale svaly sa zväčšia. Môžu teda dosiahnuť opak toho, čo chcú…

Ak teda chcete schudnúť, pohyb je spôsob, ako presvedčíte telo k tomu, aby siahlo do zásob. Ale pozor: samotné cvičenie a to ani tvrdé nestačí na to aby ste schudli, ak sa zároveň chybne stravujete! Pri zlej strave, strese, nedostatku spánku jednoducho tréning nepomôže schudnúť.

Tuk sa z tela vedia dostať s pomocou kyslíka. Preto je dôležité robiť taký pohyb, pri ktorom sa správne zadýchate. Volá sa to aeróbne cvičenie. Dá sa obrazne povedať, že tuk sa z tela dá len vydýchať. Dýchanie pri športe = viac kyslíka = lepšie využitie tukov ako energetického zdroja = chudnutie. Pri správnom príjme potravy. 

A teraz niečo, čo asi viacerých dosť znechutí:

Po schudnutí treba pridať pohybu viac, ako ste mali počas chudnutia. Aj jedla.

Pravidelné a správne cvičenie

  • zlepší zdravie a odolnosť voči chorobám
  • znižuje cholesterol
  • zlepšuje metabolizmus cukrov, čím zníži riziko vzniku obezity
  • zlepší kondíciu – dlhšie potrvá, kým budete unavení v práci, či pri upratovaní
  • zlepší účinnosť srdca a cievneho systému, zníži krvný tlak a tepovú frekvenciu v pokoji
  • zmierni bolesti chrbta, zlepší držanie tela
  • zlepší stav kĺbov, spevní šľachy a posilní kosti, takže máte menšie riziko vzniku osteoporózy
  • zmierňuje prejavy astmy (zlepší sa dýchanie)
  • zrýchli metabolizmus, takže môžete zjesť viac a nepriberiete
  • chráni svalovú hmotu pri redukcii váhy
  • vylepší celkovú náladu, zlepší sebavedomie, prinesie nové zážitky, často aj nových priateľov
  • odstraňuje psychickú únavu
  • trénovaný človek lepšie zvláda stresové a záťažové situácie, rýchlejšie sa uzdraví, napríklad, po operácii

Toľko krátka agitka za šport.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie. Pokračujme niekoľkými tipmi:

Dosť často sa asi stretnete aj s otázkou, či trénovať aeróbny, alebo anaeróbny tréning. Či dať intervalový, alebo len niečo rehabilitačné. Takže:

  • Zlatým štandardom je aeróbny tréning. Rokmi overený. S ľahkým cvičením sa postupne tuk používa ako palivo. Nie je to náročné, ľahko pri tom vydržíte. To znamená rýchla chôdza, kolobežkovanie, bicyklovanie, rôzne vytrvalostné športy ako turistika a podobne.
  • Anaeróbne cvičenie ako napríklad silový tréning je fajn. Určite prispieva aj k chudnutiu, ale nie až tak priamo a čitateľne. Je skôr dobrý pre zdravie. Ak to trocha môžete zvládať, cvičte. Rôzne ťahanie lán, TRX, dvíhanie bremien, cvičenie na strojoch – všetko je dobré.
  • Intervalový tréning patrí k najúčinnejším spôsobom vičenia na chudnutie, ale je dosť náročný na výdrž. Mnoho nešportovcov ho nemá rado. Ak vás má odradiť, tak radšej do toho nechoďte. Nie je to najlepší štart pre začiatočníka. V zásade sa tu cvičí “na doraz” po nejaký dohodnutý čas a potom sa na chvíľu cvičí v miernom tempe.
  • Kruhový tréning. Ďalšia z nepopulárnych a vysoko účinných aktivít. Je to forma intervalového tréningu, kedy spravíte rýchle “kolečko” cvičení a potom máte chvíľu pauzu.
  • Rehabilitačný tréning – tu ho určí fyzioterapeut. Také cvičenie odporúčam ako prvé. Skoro všetci tuční majú bolesti, alebo nejak chybne držia postavu. Cvičením sa to dá kompenzovať a potom neskôr môžete prejsť aj na tvrdšie tréningy. Asi najbezpečnejší je SM systém doktora Smíška.

Najdôležitejšie je však jedno:

Tréning nie je odpustok. Ak si zacvičíte, neznamená to, že môžete na tú pizzu položiť tortu a celé to zjesť po večeri. Cvičenie je vec, ktorá vám chudnutie podporí, ale samotný rekreačný šport nepostačí na to, aby ste schudli bez úpravy stravy.

Preto nepodľahnite klamu, že “zacvičil som si a teraz mám právo zobnúť si…”! Nič také. Ak ste tuční, nemáte práva, ale skôr povinnosť dodržiavať disciplínu. Teda, samozrejme, ak chcete mať výsledky.

Ďalšie informácie z vedeckého sveta

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

3 Odpovede

  1. zdravim, vase stranky milujem a kedysi som vdaka tomu schudla peknych par kil aj som si to nejaky cas udrzala, to som ale mohla zjest pol kila zeleniny denne a vypit tri litre a cvicit niekolkokrat do tyzdna (vacsinou stacionarny bicykel). dnes som druhy rok dialyzovany pacient, ktory ma metabolizmus na urovni mravca, po narocnej operacii som ostala takmer pol roka v posteli a pribrala asi 15 kil..
    dnes moj priemerny denny prijem sa pohybuje tesne pod hranicou minimalneho odporucaneho prijmu, no ajtak priberam. chapem priciny ale netusim ako ich odstranit. bojujem na tomto poli uz skoro rok a podarilo sa mi znizit vahu len o 4 kila, aj to polrocnom suboji.. nizkodraslikova a nizkofosforova dieta, obmedzeny prijem tekutin (len liter za 24 VRATENE stravy a vsetkeho), a zoslabla som, nevladzem vyjst na prve poschodie bez zadychania, akykolvek pokus o pohyb vzdavam po par minutach uz neviem nabrat dych.. par mesiacov mi uz ani velmi nechut aj z toho mala co mozem zjest.. viete ake to je ked chudne zdravy clovek. v podstate “jednoduche”. ale co mam robit ja? predsa len uz toho mate nastudovaneho viac nez dost, mozno mate dobry napad, potesim sa. prajem inak krasny den a uspesny start do noveho tyzdna. Shams

  2. Shams keďže nie som lekár, neviem odporučiť žiadnu konkrétnu radu. Ak nevie poradiť váš ošetrujúci lekár, skúste to konzultovať na http://www.akv.sk kde vám možno dokážu nájsť cestu, ako to celé riešiť. Kždopádne, sú situácie, kedy sa choroba, liečba a niekedy aj požiadavky na diétu spolu riadne bijú. Potom je veľmi ťažké zvládať to. V tomto máte stopercentnú pravdu – keď chudne človek v podstate zdravý, má to vlastne jednoduché, stačí prejsť na síce nepohodlný, ale vlastne len normálny zdravší životný štýl. Kým sme zdraví, často si nevážime čo máme. Prajem vám, nech sa vám to zlepší.

  3. dakujem za tip, kontaktujem tu stranku, mate pravdu..zdravi ludia si malokedy vazia zdravie kym ho nestratia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Ako začať chudnúť (správne)

Človek roky priberá a priberá. Potom sa niečo zlomí a príde ono rozhodnutie, že nastal čas. Ako začať správne chudnúť? V tomto článku si ukážeme

Čo jesť, keď chcem schudnúť

Otázka čo jesť, keď chcem schudnúť je jednoduchá a odpoveď na ňu je logická, ale zdĺhavá. Teda presnejšie – jednoducho sa to dá povedať, ale

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie pri chudnutí poslúži výborne. Kolobežkovanie je niečo medzi chôdzou, bicyklovaním a behom. Pri behu a bicyklovaní zvyčajne nejaké bolesti pri športovaní zaznamenáte. Na športovej

7 nástrah, ktoré oslabia pevnú vôľu

Po nejakom čase disciplinovaného chudnutia sa často stane, že sa vám prestane chcieť. Pevná vôľa oslabne, ochabne a prestáva byť pevnou. Aby sa to nestalo,

Prečítajte si

Metabolický syndróm

Pokiaľ máte výraznejšiu nadváhu, je veľmi pravdepodobné, že sa vás tento problém týka. Pozrime sa preto trocha bližšie na tento stav, pretože dosť ľudí môže

Ovsené vločky

Ovsené vločky patria k najznámejším potravinám, ktoré si spájame s chudnutím, diétou, ale najmä zdravým životným štýlom. Majú totiž vlastnosti, ktoré pracujú v náš prospech. O nich bude tento

Jedálniček na utorok

Druhý deň chudnutia prichádza s ďalšími tipmi na recept. Ak ste sa včera stravovali podľa plánu a dali ste si aj rýchlu prechádzku, je to

Ako cvičiť brucho

V tomto článku si ukážeme málo známy cvik, ktorý je mimoriadne účinný. Buduje nielen brušnú stenu, ale aj panvové dno. Navyše pomôže zmierniť ploché nohy.

Grilovaná zelenina

Zelenina nemusí vždy byť len surová. Jeden zo spôsobov prípravy môže byť aj grilovanie. V domácom sporáku stačí aj rúra s “grilom” a výsledok vás

Pozor na sladké nápoje

Zámer výrobcov sladkých nápojov je celkom jasný. Aby ste si kúpili viac, ešte viac a najlepšie pravideNne. Nič iné ich nezaujíma a keby som vyrábal nealko ja,

Pomôžu spaľovače tuku?

Zatiaľ nemáme tabletku, ktorá by sa postarala o schudnutie (kurník, tuším som práve prezradil pointu článku). Neverte reklame. Niektoré firmy urobia všetko preto, aby vám

Mrazničková diéta :-)

Patríte k tým, čo okolo kastrólika s nedojedeným jedlom od obeda chodia, ako hladný lev? Pri každom otvorení chladničky na vás prídu chute? Mnohé potraviny

Domáce proteínové tyčinky 3

Mám tu ďalší tip na proteínovú tyčinku podomácky. poslal nám ju Martin Nevolný a to aj s fotkami, takže môžete vyskúšať. V tomto recepte ide

Kurkuma

Kurkuma je korenie, ktoré sa už dlhší čas dáva do súvisu so zdravím a dlhovekosťou. Pozrime sa teda na vec podrobnejšie. V kuchyni sa často používa, ako

Denník pohltaného krmu – Papu.xls

Na výpočet energetickej hodnoty jedál odporúčam používať on-line nástroj www.chudnutie-ako.sk/bmi, ktorý síce obsahuje menej potravín, ale na väčšinu výpočtov stačí. Ak si chcete vyrátať koľko

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.