Od roku 2004 píše Miro Veselý

Výhody športovania

Samozrejme, hovoríme o rekreačnom športe, nie o profesionálnom zaťažení. Ak sa človek pravidelne venuje športovaniu, odrazí sa to na jeho zdraví a to priamo aj nepriamo. To je tvrdenie, ktoré je chronicky známe. No v tomto článku sa pokúsim zhrnúť praktické výhody, aké človek tréningom získa. Možno tým malou kvapkou posmelíme k cvičeniu tých, ktorí zatiaľ váhajú a do pravidelného cvičenia sa im jednoducho nechce.

Ľudia pravidelne športujúci nebývajú tuční, alebo sú aspoň menej tuční, ako by boli, keby necvičili.
  • Telesná aktivita čerpá energiu
  • Zabraňuje spomaleniu, alebo priamo zrýchli metabolizmus
  • Športovanie v aeróbnom pásme mierne tlmí príjem potravy a mení preferenciu jedál (športujúci uprednostňujú menej tučné jedlá)

Cvičenie mení pomer tuku a aktívnej telesnej hmoty

  • Zamedzí strate svaloviny spôsobenej redukčnou diétou. Ak cvičíte pri chudnutí, stratíte asi 5% svaloviny a 95% zhodenej hmotnosti tvorí “slanina”. Kto chudne len úpravou stravy bez pohybovej aktivity, stratí 25% svaloviny a len 75% tuku.
  • Pri cvičení sa znižuje množstvo tuku vo vnútri organizmu (takzvaného viscerálneho tuku, je to tuk v bruchu (aj v hrudnom koši) – to je ten “najhorší tuk”, pretože najviac poškodzuje zdravie a najťažšie sa ho zbavujeme)
  • Zvyšuje oxidáciu (odbúravanie) tukov v tukovom tkanive, teda zrýchľuje odbúravanie tukového tkaniva

Zdravotné výhody športovania sú však najpestrejšie a práve kvôli nim sa cvičiť oplatí. Zatiaľ čo schudnúť sa dá aj bez cvičenia, niektoré zdravotné parametre nemožno priaznivo ovplyvniť ničím iným, len pravidelným cvičením.

Šport nie je možné nahradiť ničím. Neexistuje tabletka ani injekcia, ktorá by nahradila fyzickú aktivitu. Kto necvičí, ponesie dôsledky svojho rozhodnutia.

Tu nájdete zoznam výhod, aké vám pravidelné cvičenie prinesie:

  • Rýchle zlepšenie fyzickej zdatnosti a kondície, pohyb zlepšuje nervosvalovú koordináciu (menšie riziko pádov, úrazov a zlomenín. Kto cvičí je oveľa menej pohybovo „nešikovný“.).
  • Športujúci človek vydrží viac, menej sa unaví
  • Zlepšujú sa mentálne funkcie, čulosť, intelektuálna výkonnosť, znižujú sa pocity psychickej vyčerpanosti
  • Zlepšuje sa psychický stav, pohoda, nálada.
  • Zvyšuje sebavedomie, znižuje depresia. Zlepší sa sebahodnotenie a spokojnosť s vlastným telom
  • Cvičenie posilňuje kosti, znižuje riziko osteoporózy
  • Zlepšuje sa držanie tela a zmenšuje ťažkosti s chrbticou a kĺbmi
  • Prehlbuje sa dýchanie, napríklad astmatik, ktorý športuje sa lepšie cíti
  • Znižuje riziko cukrovky 2. typu
  • Cvičením sa zmierňujú ťažkosti spojené s cukrovkou
  • Priaznivé zmeny krvného tlaku smerom k norme. Je dokázané, že športovanie znižuje úmrtnosť i chorobnosť na srdcocievne, ale aj iné choroby.
  • Trénovaný jedinec sa rýchlejšie uzdraví, lepšie sa hoja zranenia, pooperačné rany, máva lepšiu imunitu voči chorobám.
  • Cvičením sa zvyšuje účinnosť práce srdca – na menej pohybov vytlačí viac krvi, tým sa srdce menej “namáha”.
  • Zvýšenie hladiny HDL cholesterolu („dobrého“ cholesterolu), zníženie hladiny celkového cholesterolu

Ak som na nejaké, podľa vás dôležité výhody pravidelného športu zabudol, prosím, doplňte svoje skúsenosti s cvičením do diskusie.

Viem, v súvislosti s chudnutím sa ľudia často zaujímajú o celkom konkrétne druhy cvičenia. Najčastejšie to sú:

  • Cviky na brucho. Asi najčastejším nápadom je začať cvičiť brušáky, sklapovačky či šikmé skracovačky. Väčšinou sa do toho ľudia pustia v mylnej nádeji, že vďaka brušákom sa zbavia brucha. Žiaľ, takto to nefunguje. Na brucho funguje diéta a kardio cvičenie. Samotné brušné cviky nepomôžu.
  • Cviky na chrbticu. Tieto cviky väčšinou tuční nerobia vôbec. Pritom by boli ideálnym doplnením cvikov na brucho. Určite je dobrý nápad, ak budete posilňovať svaly, ktoré chránia chrbticu. O tom je v časti o bolestiach chrbta napísaného dosť veľa a na to naväzuje aj ďalší bod.
  • Cvičenie SM Systém je pri chudnutí ideálnym nápadom. Pomáha vybudovať správne držanie tela a chráni pred bolesťami. Odporúčam ho ako hlavné doplnkové cvičenie pri chôdzi. Ak ho spravíte správne, tak zároveň cvičíte aj cviky na brucho, chrbát a navyše si budujete panvové dno, klenbu na nohách a ďaľšie. Jednoducho efektívny tréning.
  • Chôdza. Ak chcete schudnúť, toto je najúčinnejší a zároveň najbezpečnejší šport. Samozrejme, rýchla chôdza žerie čas, ale aj tuk z brucha. Preto je odporúčané, aby ste denne prešli okolo 10 tisíc krokov minimálne. To je 4 až 8 kilometrov.
  • Beh. Pri chudnutí neodporúčam beh, ani iné športy, pri ktorých je príliš nárazovo zaťažený pohybový aparát. Je celkom zbytočné, aby ste svojim kolenám, členkom a chrbtici dávali desaťtisíce úderov možno o 40 kíl tvrdších, než na aké sú zariadené. Tučný človek nech chodí. Keď schudne, môže začať behať. Beh však je aktivita, ktorá chce dobré držanie tela. Aj tu sa preto oplatí cvičiť SM Systém.
  • Bicyklovanie. Či už hovoríme o jazde na bicykli, alebo o stacionárnom bicykli, tréning je to vysoko efektívny. Dajte si menší odpor a radšej rýchlejšiu kadenciu. Pri bicyklovaní však je jeden problém – poloha tela. Ak trpíte sedavým zamestnaním, potom je akákoľvek bike aktivita pre vás nevhodná. Na biku totiž zase len sedíte a ruky máte v predpažení. To určite neprospieva držaniu tela ba ani práci srdca a pľúc.

Teraz máte za sebou rýchly prehľad cvikov na chudnutie, ale aj takých, ktoré sa vám izolovane vlastne ani neoplatí cvičiť.

Cvičenie je pre mnohých nepohodlné

Veľmi dobre si pamätám, keď som bol tučný. Akýkoľvek pohyb bol pre mňa neprijateľný.

  • Už pri malej námahe ako pobehnúť na električku, či vystúpiť po schodoch na prvé poschodie som sa riadne zadýchal.
  • Zúfalo ma to nebavilo. Nejaké dlhšie prechádzky ma obťažovali.

Tieto pocity sa skladali z dvoch zložiek. Samozrejme, ani o jednej som vtedy takto nerozmýšľal:

  • Lenivý, rozmaznaný tučko. Veľmi ľahko sa dá navyknúť na hlivenie a zaháľku. Potom sa vám začne žiadať. Mal som zvyk po práci odpočívať a veľa jesť. Jedlo dopĺňalo mizerný program v televízii.
  • Strata kondície a nástup prejavov obezity. Nečinnosťou sa telo oslabí. Zhorší sa dušnosť, zníži sa vitálna kapacita pľúc. Tučný občan má potom pocit, že aj keby chcel, nevládal by.

Mal som vytvorený určitý životný štýl a toho som sa nechcel za žiadnu cenu vzdať. Chcel som len schudnúť. Koľká naivita! Vôbec som si neuvedomil, že práve životný štýl a to čo mám tak rád je to, čo spôsobuje obezitu. Toto kruté zistenie priam bolí.

No pokiaľ chcete schudnúť, mám pre vás také krátke cvičenie. Skôr, než začnete lamentovať, že nevládzete športovať a že zdravá strava vám nechutí, skúste sa zamyslieť.

  • Kopa ľudí má problém s celiakiou. Tí už nikdy nemôžu jesť normálne jedlá. Či chcú, alebo nechcú.
  • Diabetici majú mnoho zakázaných jedál.
  • Ľudia s alergiou na orechy napríklad vôbec nemôžu orechy.

Podobných príkladov by sa našlo veľa. Tí ľudia to dokážu. Zvládnu to. Aj vy to dokážete. Stačí sa riadne rozhodnúť. A teraz šport. Viem, asi sa vám nechce chodiť peši keď máte auto.

  • Mnoho ľudí je ochrnutých. Čo by dali za možnosť výjsť na prechádzku.
  • Koľko je medzi nami ľudí, ktorí prišli o nohy? Tipnite si, čo by vám taký človek povedal na to, že sa vám nechce ísť na prechádzku.

Stovky ľudí sú pripútaní na lôžko napríklad v hospicoch. Ak sa chcú prevaliť na druhý bok, musia prísť dve sestry a obrátiť ich. Čo poviete? Nie je to pre vás dokonalý obraz pohodlia? Pretože ak sa nebudete príliš hýbať, postupne smerujete práve k tomu stavu.

V tele totiž slabne to čo nepoužívate a silnie to, čo používate. Ak maškrtíte a nehýbete sa, budete mať slabé svaly a stále silnejúcu túžbu maškrtiť.

Preto sa oplatí s obezitou zatočiť čím skôr sa dá! A naozaj sa nevyhýbajte cvičeniu. Škodili by ste tým sami sebe.

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

8 Odpovedí

  1. Veľa neprispievam,ale pozorne sledujem tento web.Som rád,že majiteľ vypustil konečne džina z flaše.Rekreačné športovanie má len výhody.
    Som nadšený rekreačný športovec a s každou odrážkou vrele súhlasím./možno prvá odrážka znie negatívne,radšej TA podporuje obmenu energie/.
    telesná aktivita/fyz.práca,šport,
    námaha všetkého druhu

  2. zažila som prekvapujúcu skutočnosť:
    bola som na dovolenke v grécku, kde bola nenormálne dobrá strava, vrátane zákuskov, až som sa zn´mierila s tým, že priberiem, veď nebudem sa týrať, a potom ľutovať, aké to bolo dobré a je som hladovala…nuž, papala som viac než dosť, v porovnaní s domovom, ale stravovacie návyky veľmi nepustili, mnoho zeleniny, trochu syru, trochu mäsa, a hrešila som denne pri obede a večeri zákuskami a vínom. a teraz k pohybu: v bazéne dosť chladná voda, no na plávanie ideálna, tak som denne zaplávala dve hodiny, okrem toho niekoľkohodinové prechádzky po pláži, moja 75 ročná mama pri mne nestíhala, tak som chodila po pás vo vode pozdĺž pobrežia…a výsledok? vyformované nohy, boky,po obávanom postavení sa na váhu po návrate ani deko navyše, a traja nezávislí ľudia povedali, že som scgudla. tak neviem, či je to optický klam, keď mám tmavšiu farbu kože:), ale vidím to aj na nohaviciach…toľko o tom, ako som myslela, že priberiem, a pritom som schudla pohybom, veď čím už iným? :))

  3. anona: na dovolenke býva často výhodou pravidelnejšia strava, ako v bežnom živote – to môže prispieť.

  4. toho som sa prave bála, strava len trikrát denne, doma drzim päť až šesť dávok, no aspoň som to po pár hodinách prekladala hrsťou orieškov alebo celozrnných sušienok, ale pravda je, ze som pitný režim zdvojnásobila, oproti cca 2-3l vody denne som prešla na 3-4l fľaškovej pramenistej a mozno tam mali zázračnú vodu v porovnaní s našou vodovodnou:)

  5. anona: ja si myslim, ze to je zasluha pohybu – nabrala si svaly, vaha sa ti nezmenila, ale tym, ze svaly su tazsie, si na objeme schudla. Ja mam podobnu skusenost s dovolenkou (polpenzia): rano sa v pohode naranajkovat dosyta, vychutnat si to aj hodinu, cez obed ovocie a maly sendvic a potom vecera, kde som si dopriala vsetko od salatu, polievku cez hlavne jedlo az po zakusok. Nikdy som na ziadnej takej dovolenke nepribrala a to pripisujem hlavne pohybu.

  6. MOzem tiež potvrdit,na dovolenke som nikdy nepribrala napriek vačším davkam jedla.Je to naozaj v pravidelnosti stravy,ovela viac pohybu a hlavne ziadny STRES!

  7. Mne sa zdá že to je už priveľa teórie. Podľa mňa treba proste cvičiť a nestarať sa príliš o to čo sa deje. Ak chcem cvičiť strečing tak ho cvičím. Alebo je za tým niečo viac?

  8. Peťo teória okolo toho zmysel má. Určite stačí začať cvičiť a je to lepšie ako nič. Ale čím efektívnejšie budem cvičiť, tým menej času to zaberie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Ako začať chudnúť (správne)

Človek roky priberá a priberá. Potom sa niečo zlomí a príde ono rozhodnutie, že nastal čas. Ako začať správne chudnúť? V tomto článku si ukážeme

Čo jesť, keď chcem schudnúť

Otázka čo jesť, keď chcem schudnúť je jednoduchá a odpoveď na ňu je logická, ale zdĺhavá. Teda presnejšie – jednoducho sa to dá povedať, ale

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie pri chudnutí poslúži výborne. Kolobežkovanie je niečo medzi chôdzou, bicyklovaním a behom. Pri behu a bicyklovaní zvyčajne nejaké bolesti pri športovaní zaznamenáte. Na športovej

7 nástrah, ktoré oslabia pevnú vôľu

Po nejakom čase disciplinovaného chudnutia sa často stane, že sa vám prestane chcieť. Pevná vôľa oslabne, ochabne a prestáva byť pevnou. Aby sa to nestalo,

Prečítajte si

Cukor – náš zabijak

Kniha Cukor – náš zabijak má lákavý názov, ktorý u skúseného čitateľa nevzbudí veľa dôvery. Aj podtitul „Skrytá pravda o cukre, obezite a chorobách“ pripomína skôr konšpiračné

Diéta EasyDiet

Občas tu padne otázka na tému EasyDiet. Čo to je? Je to služba, ktorá pre vás pripraví a dodá hotové, mrazené jedlo na týždeň. Ako

Jablkovo – maková desiata

Rýchla desiata, alebo olovrant. Poslúži však nielen ako jedlo, ale aj ako lahôdka. Rozpis je na jednu porciu. Nastrúhajte zo dva jablká. V makovom mlynčeku,

Rýchle chudnutie

Niekedy je rýchle chudnutie potrebné a aj odôvodnené. Napríklad, ak obeita znemožňuje spraviť zásadné lekárske vyšetrenie či zákrok. Potom je potrebné nasadiť rýchlejšie tempo. Pozrime

Zeleninové šaláty na chudnutie

Šalát je typická rastlina, ktorú máme akosi automaticky spojenú s chudnutím. Právom. Samotný šalát je potravina, ktorej môžete zjesť do prasknutia a nepriberiete. Viac energie spálite na

Prečo sme tuční?

Koľko zjesť? To sa nedá posúdiť bez toho, aby sme poznali aj pohybovú aktivitu človeka. Ak sa niekto intenzívne hýbe, môže zjesť viac jedla, pretože

Zdravie

Kým sme v poriadku, tak si nanajvýš štrngáme pohárikmi vína „na zdravie“. Až keď ochorieme uvedomíme si, akú vzácnu hodnotu vlastne predstavuje byť zdravým. V

Ako schudnúť 40 kíl za 2 mesiace?

Lekári sa celkom jednoznačne zhodujú v tom, že rýchle chudnutie je nielen nezdravé, ale zvyčajne ani dlho nevydrží z viacerých dôvodov. Na tú tému sa

Ovocie pri chudnutí áno či nie?

Má sa ovocie pri chudnutí jesť? Alebo je zakázané? V tomto článku si povieme, ako to je. Ovocie je dôležitou zložkou stravy. Preto by jeho úplné

Prečo sa oplatí nejesť sladkosti

Je to predovšetkým repný cukor, ktorý sa môže podpísať pod nejedno zo svojich umeleckých diel – spomeňme aspoň najznámejšie: obroitánske bruchá. Komu by nechutili sladkosti a

Kokosový olej

Kokosový olej je novodobý trend. Je však tou najzdravšou potravinou? Oplatí sa ho užívať v nádeji, že ozdravieme? Že schudneme? Alebo je to len skvelo naplánovaná

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.