Výhody športovania

Samozrejme, hovoríme o rekreačnom športe, nie o profesionálnom zaťažení. Ak sa človek pravidelne venuje športovaniu, odrazí sa to na jeho zdraví a to priamo aj nepriamo. To je tvrdenie, ktoré je chronicky známe. No v tomto článku sa pokúsim zhrnúť praktické výhody, aké človek tréningom získa. Možno tým malou kvapkou posmelíme k cvičeniu tých, ktorí zatiaľ váhajú a do pravidelného cvičenia sa im jednoducho nechce.

Priaznivé ovplyvnenie energetickej bilancie – ľudia pravidelne športujúci nebývajú tuční, alebo sú aspoň menej tuční, ako by boli, keby necvičili

  • Telesná aktivita čerpá energiu
  • Zabraňuje spomaleniu, alebo priamo zrýchli metabolizmus
  • Športovanie v aeróbnom pásme mierne tlmí príjem potravy a mení preferenciu jedál (športujúci uprednostňujú menej tučné jedlá)

Cvičenie mení pomer a aktívnej telesnej hmoty

  • Zamedzí strate svaloviny spôsobenej redukčnou diétou. Ak cvičíte pri chudnutí, stratíte asi 5% svaloviny a 95% zhodenej hmotnosti tvorí "slanina". Kto chudne len úpravou stravy bez pohybovej aktivity, stratí 25% svaloviny a len 75% tuku.
  • Znižuje množstvo tuku vo vnútri organizmu (takzvaného viscerálneho tuku, je to v bruchu a v hrudnom koši – to je ten "najhorší tuk", pretože najviac poškodzuje zdravie a najťažšie sa ho zbavujeme)
  • Zvyšuje oxidáciu (odbúravanie) tukov v tukovom tkanive, teda zrýchľuje odbúravanie tukového tkaniva

Zdravotné výhody športovania sú však najpestrejšie a práve kvôli nim sa cvičiť oplatí. Zatiaľ čo schudnúť sa dá aj bez cvičenia, niektoré zdravotné parametre nemožno priaznivo ovplyvniť ničím iným, len pravidelným cvičením. Šport nie je možné nahradiť ničím iným a tu nájdete zoznam výhod, aké vám pravidelné cvičenie prinesie:

  • Rýchle zlepšenie fyzickej zdatnosti a kondície, pohyb zlepšuje nervosvalovú koordináciu (menšie riziko pádov, úrazov a zlomenín. Kto cvičí je oveľa menej pohybovo „nešikovný“.).
  • Športujúci človek vydrží viac, menej sa unaví
  • Zlepšujú sa mentálne funkcie, čulosť, intelektuálna výkonnosť, znižujú sa pocity psychickej vyčerpanosti
  • Zlepšuje sa psychický stav, pohoda, nálada.
  • Zvyšuje sebavedomie, znižuje depresia. Zlepší sa sebahodnotenie a spokojnosť s vlastným telom
  • Cvičenie posilňuje kosti, znižuje riziko osteoporózy
  • Zlepšuje sa držanie tela a zmenšuje ťažkosti s chrbticou a kĺbmi
  • Prehlbuje sa dýchanie, napríklad astmatik, ktorý športuje sa lepšie cíti
  • Znižuje riziko cukrovky 2. typu
  • Cvičením sa zmierňujú ťažkosti spojené s cukrovkou
  • Priaznivé zmeny krvného tlaku smerom k norme. Je dokázané, že športovanie znižuje úmrtnosť i chorobnosť na srdcocievne, ale aj iné choroby.
  • Trénovaný jedinec sa rýchlejšie uzdraví, lepšie sa hoja zranenia, pooperačné rany, máva lepšiu imunitu voči chorobám.
  • Cvičením sa zvyšuje účinnosť práce srdca – na menej pohybov vytlačí viac krvi, tým sa srdce menej "namáha".
  • Zvýšenie hladiny HDL cholesterolu („dobrého“ cholesterolu), zníženie hladiny celkového cholesterolu

Ak som na nejaké, podľa vás dôležité výhody pravidelného športu zabudol, prosím, doplňte svoje skúsenosti s cvičením do diskusie.

 

Komentáre k článku: Výhody športovania

  1. baltazár 11. septembra 2006

    Veľa neprispievam,ale pozorne sledujem tento web.Som rád,že majiteľ vypustil konečne džina z flaše.Rekreačné športovanie má len výhody.
    Som nadšený rekreačný športovec a s každou odrážkou vrele súhlasím./možno prvá odrážka znie negatívne,radšej TA podporuje obmenu energie/.
    telesná aktivita/fyz.práca,šport,
    námaha všetkého druhu

  2. anona 10. októbra 2006

    zažila som prekvapujúcu skutočnosť:
    bola som na dovolenke v grécku, kde bola nenormálne dobrá strava, vrátane zákuskov, až som sa zn´mierila s tým, že priberiem, veď nebudem sa týrať, a potom ľutovať, aké to bolo dobré a je som hladovala…nuž, papala som viac než dosť, v porovnaní s domovom, ale stravovacie návyky veľmi nepustili, mnoho zeleniny, trochu syru, trochu mäsa, a hrešila som denne pri obede a večeri zákuskami a vínom. a teraz k pohybu: v bazéne dosť chladná voda, no na plávanie ideálna, tak som denne zaplávala dve hodiny, okrem toho niekoľkohodinové prechádzky po pláži, moja 75 ročná mama pri mne nestíhala, tak som chodila po pás vo vode pozdĺž pobrežia…a výsledok? vyformované nohy, boky,po obávanom postavení sa na váhu po návrate ani deko navyše, a traja nezávislí ľudia povedali, že som scgudla. tak neviem, či je to optický klam, keď mám tmavšiu farbu kože:), ale vidím to aj na nohaviciach…toľko o tom, ako som myslela, že priberiem, a pritom som schudla pohybom, veď čím už iným? :))

  3. Miro Veselý 10. októbra 2006

    anona: na dovolenke býva často výhodou pravidelnejšia strava, ako v bežnom živote – to môže prispieť.

  4. anona 11. októbra 2006

    toho som sa prave bála, strava len trikrát denne, doma drzim päť až šesť dávok, no aspoň som to po pár hodinách prekladala hrsťou orieškov alebo celozrnných sušienok, ale pravda je, ze som pitný režim zdvojnásobila, oproti cca 2-3l vody denne som prešla na 3-4l fľaškovej pramenistej a mozno tam mali zázračnú vodu v porovnaní s našou vodovodnou:)

  5. Vikina 11. októbra 2006

    anona: ja si myslim, ze to je zasluha pohybu – nabrala si svaly, vaha sa ti nezmenila, ale tym, ze svaly su tazsie, si na objeme schudla. Ja mam podobnu skusenost s dovolenkou (polpenzia): rano sa v pohode naranajkovat dosyta, vychutnat si to aj hodinu, cez obed ovocie a maly sendvic a potom vecera, kde som si dopriala vsetko od salatu, polievku cez hlavne jedlo az po zakusok. Nikdy som na ziadnej takej dovolenke nepribrala a to pripisujem hlavne pohybu.

  6. Diana 12. novembra 2006

    MOzem tiež potvrdit,na dovolenke som nikdy nepribrala napriek vačším davkam jedla.Je to naozaj v pravidelnosti stravy,ovela viac pohybu a hlavne ziadny STRES!

  7. Natasha-web 16. decembra 2009

    naucil vela

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: