Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Výhody športovania

Píše Miro veselý od roku 2004. Kontakt...

Samozrejme, hovoríme o rekreačnom športe, nie o profesionálnom zaťažení. Ak sa človek pravidelne venuje športovaniu, odrazí sa to na jeho zdraví a to priamo aj nepriamo. To je tvrdenie, ktoré je chronicky známe. No v tomto článku sa pokúsim zhrnúť praktické výhody, aké človek tréningom získa. Možno tým malou kvapkou posmelíme k cvičeniu tých, ktorí zatiaľ váhajú a do pravidelného cvičenia sa im jednoducho nechce.

Ľudia pravidelne športujúci nebývajú tuční, alebo sú aspoň menej tuční, ako by boli, keby necvičili.
  • Telesná aktivita čerpá energiu
  • Zabraňuje spomaleniu, alebo priamo zrýchli metabolizmus
  • Športovanie v aeróbnom pásme mierne tlmí príjem potravy a mení preferenciu jedál (športujúci uprednostňujú menej tučné jedlá)

Cvičenie mení pomer tuku a aktívnej telesnej hmoty

  • Zamedzí strate svaloviny spôsobenej redukčnou diétou. Ak cvičíte pri chudnutí, stratíte asi 5% svaloviny a 95% zhodenej hmotnosti tvorí “slanina”. Kto chudne len úpravou stravy bez pohybovej aktivity, stratí 25% svaloviny a len 75% tuku.
  • Pri cvičení sa znižuje množstvo tuku vo vnútri organizmu (takzvaného viscerálneho tuku, je to tuk v bruchu (aj v hrudnom koši) – to je ten “najhorší tuk”, pretože najviac poškodzuje zdravie a najťažšie sa ho zbavujeme)
  • Zvyšuje oxidáciu (odbúravanie) tukov v tukovom tkanive, teda zrýchľuje odbúravanie tukového tkaniva

Zdravotné výhody športovania sú však najpestrejšie a práve kvôli nim sa cvičiť oplatí. Zatiaľ čo schudnúť sa dá aj bez cvičenia, niektoré zdravotné parametre nemožno priaznivo ovplyvniť ničím iným, len pravidelným cvičením.

Šport nie je možné nahradiť ničím. Neexistuje tabletka ani injekcia, ktorá by nahradila fyzickú aktivitu. Kto necvičí, ponesie dôsledky svojho rozhodnutia.

Tu nájdete zoznam výhod, aké vám pravidelné cvičenie prinesie:

  • Rýchle zlepšenie fyzickej zdatnosti a kondície, pohyb zlepšuje nervosvalovú koordináciu (menšie riziko pádov, úrazov a zlomenín. Kto cvičí je oveľa menej pohybovo „nešikovný“.).
  • Športujúci človek vydrží viac, menej sa unaví
  • Zlepšujú sa mentálne funkcie, čulosť, intelektuálna výkonnosť, znižujú sa pocity psychickej vyčerpanosti
  • Zlepšuje sa psychický stav, pohoda, nálada.
  • Zvyšuje sebavedomie, znižuje depresia. Zlepší sa sebahodnotenie a spokojnosť s vlastným telom
  • Cvičenie posilňuje kosti, znižuje riziko osteoporózy
  • Zlepšuje sa držanie tela a zmenšuje ťažkosti s chrbticou a kĺbmi
  • Prehlbuje sa dýchanie, napríklad astmatik, ktorý športuje sa lepšie cíti
  • Znižuje riziko cukrovky 2. typu
  • Cvičením sa zmierňujú ťažkosti spojené s cukrovkou
  • Priaznivé zmeny krvného tlaku smerom k norme. Je dokázané, že športovanie znižuje úmrtnosť i chorobnosť na srdcocievne, ale aj iné choroby.
  • Trénovaný jedinec sa rýchlejšie uzdraví, lepšie sa hoja zranenia, pooperačné rany, máva lepšiu imunitu voči chorobám.
  • Cvičením sa zvyšuje účinnosť práce srdca – na menej pohybov vytlačí viac krvi, tým sa srdce menej “namáha”.
  • Zvýšenie hladiny HDL cholesterolu („dobrého“ cholesterolu), zníženie hladiny celkového cholesterolu

Ak som na nejaké, podľa vás dôležité výhody pravidelného športu zabudol, prosím, doplňte svoje skúsenosti s cvičením do diskusie.

Viem, v súvislosti s chudnutím sa ľudia často zaujímajú o celkom konkrétne druhy cvičenia. Najčastejšie to sú:

  • Cviky na brucho. Asi najčastejším nápadom je začať cvičiť brušáky, sklapovačky či šikmé skracovačky. Väčšinou sa do toho ľudia pustia v mylnej nádeji, že vďaka brušákom sa zbavia brucha. Žiaľ, takto to nefunguje. Na brucho funguje diéta a kardio cvičenie. Samotné brušné cviky nepomôžu.
  • Cviky na chrbticu. Tieto cviky väčšinou tuční nerobia vôbec. Pritom by boli ideálnym doplnením cvikov na brucho. Určite je dobrý nápad, ak budete posilňovať svaly, ktoré chránia chrbticu. O tom je v časti o bolestiach chrbta napísaného dosť veľa a na to naväzuje aj ďalší bod.
  • Cvičenie SM Systém je pri chudnutí ideálnym nápadom. Pomáha vybudovať správne držanie tela a chráni pred bolesťami. Odporúčam ho ako hlavné doplnkové cvičenie pri chôdzi. Ak ho spravíte správne, tak zároveň cvičíte aj cviky na brucho, chrbát a navyše si budujete panvové dno, klenbu na nohách a ďaľšie. Jednoducho efektívny tréning.
  • Chôdza. Ak chcete schudnúť, toto je najúčinnejší a zároveň najbezpečnejší šport. Samozrejme, rýchla chôdza žerie čas, ale aj tuk z brucha. Preto je odporúčané, aby ste denne prešli okolo 10 tisíc krokov minimálne. To je 4 až 8 kilometrov.
  • Beh. Pri chudnutí neodporúčam beh, ani iné športy, pri ktorých je príliš nárazovo zaťažený pohybový aparát. Je celkom zbytočné, aby ste svojim kolenám, členkom a chrbtici dávali desaťtisíce úderov možno o 40 kíl tvrdších, než na aké sú zariadené. Tučný človek nech chodí. Keď schudne, môže začať behať. Beh však je aktivita, ktorá chce dobré držanie tela. Aj tu sa preto oplatí cvičiť SM Systém.
  • Bicyklovanie. Či už hovoríme o jazde na bicykli, alebo o stacionárnom bicykli, tréning je to vysoko efektívny. Dajte si menší odpor a radšej rýchlejšiu kadenciu. Pri bicyklovaní však je jeden problém – poloha tela. Ak trpíte sedavým zamestnaním, potom je akákoľvek bike aktivita pre vás nevhodná. Na biku totiž zase len sedíte a ruky máte v predpažení. To určite neprospieva držaniu tela ba ani práci srdca a pľúc.

Teraz máte za sebou rýchly prehľad cvikov na chudnutie, ale aj takých, ktoré sa vám izolovane vlastne ani neoplatí cvičiť.

Cvičenie je pre mnohých nepohodlné

Veľmi dobre si pamätám, keď som bol tučný. Akýkoľvek pohyb bol pre mňa neprijateľný.

  • Už pri malej námahe ako pobehnúť na električku, či vystúpiť po schodoch na prvé poschodie som sa riadne zadýchal.
  • Zúfalo ma to nebavilo. Nejaké dlhšie prechádzky ma obťažovali.

Tieto pocity sa skladali z dvoch zložiek. Samozrejme, ani o jednej som vtedy takto nerozmýšľal:

  • Lenivý, rozmaznaný tučko. Veľmi ľahko sa dá navyknúť na hlivenie a zaháľku. Potom sa vám začne žiadať. Mal som zvyk po práci odpočívať a veľa jesť. Jedlo dopĺňalo mizerný program v televízii.
  • Strata kondície a nástup prejavov obezity. Nečinnosťou sa telo oslabí. Zhorší sa dušnosť, zníži sa vitálna kapacita pľúc. Tučný občan má potom pocit, že aj keby chcel, nevládal by.

Mal som vytvorený určitý životný štýl a toho som sa nechcel za žiadnu cenu vzdať. Chcel som len schudnúť. Koľká naivita! Vôbec som si neuvedomil, že práve životný štýl a to čo mám tak rád je to, čo spôsobuje obezitu. Toto kruté zistenie priam bolí.

No pokiaľ chcete schudnúť, mám pre vás také krátke cvičenie. Skôr, než začnete lamentovať, že nevládzete športovať a že zdravá strava vám nechutí, skúste sa zamyslieť.

  • Kopa ľudí má problém s celiakiou. Tí už nikdy nemôžu jesť normálne jedlá. Či chcú, alebo nechcú.
  • Diabetici majú mnoho zakázaných jedál.
  • Ľudia s alergiou na orechy napríklad vôbec nemôžu orechy.

Podobných príkladov by sa našlo veľa. Tí ľudia to dokážu. Zvládnu to. Aj vy to dokážete. Stačí sa riadne rozhodnúť. A teraz šport. Viem, asi sa vám nechce chodiť peši keď máte auto.

  • Mnoho ľudí je ochrnutých. Čo by dali za možnosť výjsť na prechádzku.
  • Koľko je medzi nami ľudí, ktorí prišli o nohy? Tipnite si, čo by vám taký človek povedal na to, že sa vám nechce ísť na prechádzku.

Stovky ľudí sú pripútaní na lôžko napríklad v hospicoch. Ak sa chcú prevaliť na druhý bok, musia prísť dve sestry a obrátiť ich. Čo poviete? Nie je to pre vás dokonalý obraz pohodlia? Pretože ak sa nebudete príliš hýbať, postupne smerujete práve k tomu stavu.

V tele totiž slabne to čo nepoužívate a silnie to, čo používate. Ak maškrtíte a nehýbete sa, budete mať slabé svaly a stále silnejúcu túžbu maškrtiť.

Preto sa oplatí s obezitou zatočiť čím skôr sa dá! A naozaj sa nevyhýbajte cvičeniu. Škodili by ste tým sami sebe.

 

Komentáre k článku: Výhody športovania

  1. baltazár 11. septembra 2006

    Veľa neprispievam,ale pozorne sledujem tento web.Som rád,že majiteľ vypustil konečne džina z flaše.Rekreačné športovanie má len výhody.
    Som nadšený rekreačný športovec a s každou odrážkou vrele súhlasím./možno prvá odrážka znie negatívne,radšej TA podporuje obmenu energie/.
    telesná aktivita/fyz.práca,šport,
    námaha všetkého druhu

  2. anona 10. októbra 2006

    zažila som prekvapujúcu skutočnosť:
    bola som na dovolenke v grécku, kde bola nenormálne dobrá strava, vrátane zákuskov, až som sa zn´mierila s tým, že priberiem, veď nebudem sa týrať, a potom ľutovať, aké to bolo dobré a je som hladovala…nuž, papala som viac než dosť, v porovnaní s domovom, ale stravovacie návyky veľmi nepustili, mnoho zeleniny, trochu syru, trochu mäsa, a hrešila som denne pri obede a večeri zákuskami a vínom. a teraz k pohybu: v bazéne dosť chladná voda, no na plávanie ideálna, tak som denne zaplávala dve hodiny, okrem toho niekoľkohodinové prechádzky po pláži, moja 75 ročná mama pri mne nestíhala, tak som chodila po pás vo vode pozdĺž pobrežia…a výsledok? vyformované nohy, boky,po obávanom postavení sa na váhu po návrate ani deko navyše, a traja nezávislí ľudia povedali, že som scgudla. tak neviem, či je to optický klam, keď mám tmavšiu farbu kože:), ale vidím to aj na nohaviciach…toľko o tom, ako som myslela, že priberiem, a pritom som schudla pohybom, veď čím už iným? :))

  3. Miro Veselý 10. októbra 2006

    anona: na dovolenke býva často výhodou pravidelnejšia strava, ako v bežnom živote – to môže prispieť.

  4. anona 11. októbra 2006

    toho som sa prave bála, strava len trikrát denne, doma drzim päť až šesť dávok, no aspoň som to po pár hodinách prekladala hrsťou orieškov alebo celozrnných sušienok, ale pravda je, ze som pitný režim zdvojnásobila, oproti cca 2-3l vody denne som prešla na 3-4l fľaškovej pramenistej a mozno tam mali zázračnú vodu v porovnaní s našou vodovodnou:)

  5. Vikina 11. októbra 2006

    anona: ja si myslim, ze to je zasluha pohybu – nabrala si svaly, vaha sa ti nezmenila, ale tym, ze svaly su tazsie, si na objeme schudla. Ja mam podobnu skusenost s dovolenkou (polpenzia): rano sa v pohode naranajkovat dosyta, vychutnat si to aj hodinu, cez obed ovocie a maly sendvic a potom vecera, kde som si dopriala vsetko od salatu, polievku cez hlavne jedlo az po zakusok. Nikdy som na ziadnej takej dovolenke nepribrala a to pripisujem hlavne pohybu.

  6. Diana 12. novembra 2006

    MOzem tiež potvrdit,na dovolenke som nikdy nepribrala napriek vačším davkam jedla.Je to naozaj v pravidelnosti stravy,ovela viac pohybu a hlavne ziadny STRES!

  7. Peťo 7. januára 2018

    Mne sa zdá že to je už priveľa teórie. Podľa mňa treba proste cvičiť a nestarať sa príliš o to čo sa deje. Ak chcem cvičiť strečing tak ho cvičím. Alebo je za tým niečo viac?

  8. Miro Veselý 7. januára 2018

    Peťo teória okolo toho zmysel má. Určite stačí začať cvičiť a je to lepšie ako nič. Ale čím efektívnejšie budem cvičiť, tým menej času to zaberie.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: