Spaľovače tuku

Pod pojmom spaľovače tuku (fatburnery) sa dnes predáva množstvo prípravkov. Tie sľubujú nejakú formu urýchlenia chudnutia. Pozrime sa, ako to funguje.

V prvom rade však začnime tým, že “pálenie tuku” v ľudskom tele naozaj možné je. Inými slovami sa to volá využívanie tuku ako zdroja energie. Takže začnime tým. Prečo? Pretože ak sa naučíte spaľovať svoje brušká prirodzenou a pre zdravie vhodnou cestou, máte vyriešený problém a navyše nemusíte čítať zvyšok tohto článku.

  • Na bežnú činnosť telo prevažne používa zásobný cukor, ktorý máme stále pripravený v krvi. Vyrába ho pečeň a v nej je pre prípad potreby ďalšia zásoba. Znamená to, že telo “funguje” na cukor a tak bežné operatívne činnosti nijak zásadne nevyužívajú tuk, ako zásobné palivo.
  • Aj kratšie trvajúca mierna záťaž je prevažne energeticky pokrytá z cukru. Napríklad 15 minútová chôdza do práce, alebo ak idete poumývať schody.
  • Na vrcholné výkony (šprint, zumba, HIIT, posilňovanie s činkami) sa tiež využíva len cukor.

Tak kedy sa páli tuk? Na to musíme splniť dve podmienky:

Musíte minúť najrýchlejšie dostupný cukor. To sa stane v prípade, že vaša záťaž je pomerne mierna, vytrvalostná a najmä trvá dlhšie ako 20 minút. Za ten čas sa telo začne pomaly prepínať do režimu, kedy bude na pohyb uvoľňovať aj tuk. Po 40. minúte takej záťaže sa už asi 60% energie berie z tuku.

Srdce a svaly musia pracovať v nie veľmi veľkej záťaži. Volá sa to aeróbne pásmo zaťaženia, to znamená, že do svalov sa stále počas pohybu dostáva kyslík. Ten umožní, aby sa z tukových buiek dostávala energia pomocou oxidácie.

Preto sa dá zo žartu povedať, že tuk sa dá z tela vydýchať – ak cvičíte v správnom zaťažení, tak dýchaním sa zvýši prísun kyslíka a ten ak necvičíte tvrdo môže pomáhať “rozbíjať a využiť” tuk, ako zdroj energie. Inými slovami teda pri takom cvičení reálne môžete “minúť” pár gramov tuku.

Ak idete na rýchlu hodinovú prechádzku, vlastne idete čiastočne na slaninu a na cukor. Nie do obchodu, ale podobne, ako auto ide na benzín.

To sme si popísali, ako to funguje a teraz môžete prestať čítať. Obujte sa a môžete ísť spáliť pár gramov nadváhy chôdzou.

Lenže tuční bývajú netrpezliví a chcú rýchlejšie, viac, lepšie. Preto za vždy nájdu aj výrobcovia, ktorí vyrobia niečo, čo dokáže “hacknúť” prirodzené procesy v tele. Niečo, čo urýchli uvoľňovanie tuku pri pohybe. Alebo ešte lepšie niečo, čo by sľubovalo že tuk zmizne bez nejkéhonášho úsilia.

Na trhu preto nájdete mnoho prípravkov, ktoré nejakým spôsobom zrýchlia metabolizmus, alebo navýšia našu čulosť alebo inak zvýšia pálenie. Sú to často tobolky obsahujúce rôzne „povzbudzováky“, ktoré vás môžu mierne „nakopnúť“. Nečakajte po nich chudnutie, ale môžete pocítiť vyššiu čulosť. Tieto prípravky radšej neužívajte len tak naslepo. Konzultujte ich účinné zložky s trénerom a lekárom – zasahujú už do fungovania organizmu (zvyšovaním krvného tlaku, zrýchlením činnosti srdca…). Často je ich účinok postavený na podobnom princípe, ako keď pijete kávu. Často je ich hlavnou zložkou:

  • Kofeín, taurín. Má stimulačné účinky a vyvolá potrebu „viac pobehovať“ a „byť čulejšími“. To spôsobí väčší energetický výdaj. Môže navodiť akčnejšiu náladu pred odchodom do fitcentra, čo nie je zlý nápad. Navyše má mierne termogénne účinky (to znamená že spôsobí výrobu tepla a to je ďalšie energetické mínus). Pozor však. Niekto môže po kofeíne mať ťažkosti so srdcom, zvýšený tlak alebo nespavosť. Overte si preto dávkovanie kofeínu na jednu dávku. Okolo 120 miligramov je dávka zodpovedajúca silnej káve. Nepoužívajte kávu alebo kolu spolu s takým preparátom – účinok by sa zrátal. Užívanie konzultujte prinajmenej so svojím srdcom. Mimochodom: Káva sa nehodí na potláčanie únavy. Obsahuje látky, ktoré pri vyššom dávkovaní majú na človeka opačný účinok, utlmia ho. Preto je výhodnejšie kávu si ponechať ako rituál, ale na „povzbudenie“ používajte radšej kofeín z tabletky, guaranu alebo ich kombináciu. Tiež pozor na to, že kofeín má mierne anorektický efekt! Mnoho tučných svoju obezitu začalo tým, že ráno si dali len kávu. Tá umožní celý deň takmer nejesť (teda zvyčajne to je niekoľko káv). Večer príde vyhladovanec domov a zje všetko čo len nájde. Tak sa priberá rýchlo.
  • L-Carnitin (karnitín) Skúste si pred aeróbnym cvičením dať pol gramu až gram karnitínu. Na niekoho to pôsobí. Na niekoho nie. Takže radšej počítajte s malým až žiadnym efektom. Menšie dávky ako pod 500 miligramov nemajú žiadny účinok. Karnitin pomáha zvýšiť spotrebu kyslíka pri cvičení, a tak pomáha ľahšie odbúravať aj tuk. Dôležité je slovíčko pri cvičení. Karnitin preto používajte len v prípade, že cvičíte. Proti karnitínu sa občas objavujú aj výstrahy, že nemusí byť celkom bezpečný. Tak je lepšie nepoužívať ho.
  • Forskolin. Ďalší z nádejných zázrakov sľubujúcich odbúravanie tuku. Zatiaľ sa však neobjavili nejaké dôveryhodnejšie štúdie, ktoré by tieto tvrdenia jednoznačne podložili.
  • Fucoxanthin je karotenoid nachádzajúci sa v jedlých hnedých morských riasach (Undaria pinnatifida). Aj keď výrobca tvrdí že to funguje, zatiaľ to nevyzerá byť celkom potvrdená informácia.
  • Kelp – teda morské riasy. Dodáva megadávky jódu a to dietári dúfajú. že je dobre. (Nie, nie je!) V snahe zrýchliť metabolizmus sa však môže predávkovaním jódu narobiť viac škody, než osohu.
  • Chróm. V lekárňach vám ho predajú ako nádej na potlačenie hladu, výrobca svalov a fatburner. Väčšina štúdií však ukazuje, že doplnky chrómu nie sú účinné.
  • Konjugovaná kyselina linolová. Ďalší zázrak, ktorý sľubuje revolučné chudnutie. Objavil sa na trhu už dávno a stále sa nezdá, že by sa po ňom nejako chudlo. V literatúre sa síce objavili tvrdenia, že v prostredí vrcholového športu sa používa, ale ide o dávky, ktoré by sa bežne nedali zaplatiť. No a najmä ide o krátkodobé podávanie štíhlym športovcom pred súťažou.
  • Extrakt zo zeleného čaju (Epigallocatechin‐3‐gallate [EGCG]). Alebo teda priamo pitie zeleného čaju. Môže potlačiť chuť do jedla a napomáhať aj pri chudnutí. Nečakajte však zázraky.
  • Kapsaicín (Capsaicin) čiže látka nachádzajúca sa v štipľavých papričkách ako kajanské korenie je známa tým, že môže zrýchliť metabolizmus a znížiť chuť do jedla.

Takýto výpočet by mohol byť oveľa dlhší a nižšie v literatúre nájdete odkazy kde si to môžete pozrieť. No pozrite sa okolo seba. Vidíte veľa štíhlych ľudí, ktorí predtým boli tuční? Ja nie, skôr v meste stretávam tučných, ktorí predtým bývali štíhli. Zjavne teda v lekárni nekúpite prípravok, ktorý by dokázal tie veľké bruchá nejako zmenšiť.

Riziká používania spaľovačov tukov

Ak sa dohodneme, že účinok týchto látok je skôr rozpačitý, mám tu ďalšie “prečo nie”. V podstate všetky tieto prípravky sú takzvané voľnopredajné lieky [OTC (Over the Counter)]. Tieto prípravky nemajú veľmi prísnu kontrolu. Výrobca by mal dokázať aspoň to, že prípravok neškodí a môže ho predávať. Nikto nekontroluje, či sľubovaná dávka je naozaj v prípravku v deklarovanej dávke. Ani to, či tá látka vôbec niečo robí. Ani to, či tam naozaj je. A tak možno kúpite preparát, v ktorom je síce všeličo, ale v skutočnosti neviete čo.

Vzniká pritom pocit, že ak sa to predáva ako voľnopredajný prípravok, je to bezpečné. No ľudia sú schopní také tabletky užívať nesprávne.

  • Ak dáte vyššiu dávku, než by ste mali, účinok môže byť silnejší, než ste chceli. Poznáme tučných – chcú schudnúť rýchlo a tak si dajú 4 tabletky miesto jednej, nech to ide rýchlejšie.
  • Ak skombinujete preparáty, môžete sa dostať do problémov. Stačí ak pijete kávu a dáte si na to prípravok s vysokou dávkou kofeínu.
  • Ak prípravok obsahuje látky, ktoré sú toxické pri dlhodobom používaní, alebo pri nevhodnej dávke.
  • Ak prípravok užijete spolu s niektorými liekmi, môžu nastať mnohé ťažkosti. Napríklad jedna látka môže brániť inej, aby sa z tela odbúravala. Alebo naopak, môže urýchliť jej elimináciu. Ak sa to stane s liekom, budete vinou použitia nevhodnej kombinácie liekom buď predávkovaní alebo nemusí účinkovať. Napríklad niektoré antibiotiká spolu s kofeínom rýchlejšie vylúčite pretože kofeín má močopudný efekt. Iné antibiotiká zas môžu brániť kofeínu aby sa odbúraval a tak sa navýšia jeho nepriaznivé účinky.

Problém je, že mnoho z látok, ktoré sa dnes hlasno a nadšene predávajú ako spaľovače tukov na chudnutie nie sú vlastne príliš preskúmané.

  1. Ich účinok na chudnutie je neistý a skôr sporný než zaručený.
  2. Ich účinok na zdravie nie je overený. V mnohých prípadoch sa už objavili problémy pri predávkovaní – či už z dôvodu vysokej dávky, alebo dlhodobého podávania preparátu, ktorý sa má užívať krátko.

Z týchto dôvodov sa prikláňam k tomu, aby ste spaľovače tukov ani nepoužívali. Efekt je malý a riziká prítomné.

Chcete spáliť tuk? Spravte to takto

  1. V strave prijímajte správne živiny v množstve aké vaše telo potrebuje na regeneráciu. Nie teda viac ako treba a nie nevhodné (napríklad mastné, sladkosti…)
  2. Každý deň sa venujte pohybu. Aspoň hodinová rýchla prechádzka je účinná. Chcete páliť viac tuku? Choďte hodinu a pol!
  3. Každý deň relaxujte a riadne sa vyspite. Bez regenerácie telo svoj zásobný tuk nepustí. Akurát by ste si priveľkým vypätím zhoršili imunitu a ochoreli.
  4. Nebičujte sa. Káva a fatburnery sú niečo ako bičík na vaše telo. Nie ste dostihový kôň. Nezaobchádzajte so sebou ako s otrokom.
  5. Nenaleťte na každý nezmysel, ktorý vám v lekárni skúsia predať.

A pozor na myšlienkové pasce!

Nakoniec som i nechal záverečný dúšok slov pre tých, ktorí majú pocit, ako im fatburner pomohol schudnúť a nedajú naň dopustiť. Naozaj takí ľudia existujú. Ide však o kombináciu myšlienkových pascí.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

  • Všímame si najviac to, čo nás zaujíma.
  • Snažíme sa potvrdiť si to, čo si chceme potvrdiť.
  • V predstavách prednostne pracujeme s tým, čo je ľahšie dostupné.

Ak sa niekto rozhodne chudnúť, kúpi si nejaký fatburner. Okrem toho začne cvičiť a trocha lepšie sa stravovať. Dosiahne výsledky a tieto výsledky (mylne) pripíše tomu, že užíval spaľovač tuku. Myšlienková pasca je v tom, že podceníme dôležité veci (diéta, cvičenie) ale sledujeme to, čo nás zaujíma (funguje ten výživový doplnok, či nie?). Neskôr po schudnutí nám ľahko zostane v pamäti ten drahý fat burner ktorý sme si museli kúpiť, a pozabúdame, že sme spravili aj iné zmeny v živote.

Viac myšlienkových pascí aj vo vzťahu k chudnutiu či predávaniu zázrakov som popísal v knihe V bubline internetu. Prečítajte si ju a budete vedieť, ako sa môžete brániť.

Mimochodom na podobnom princípe predávajú niektoré MLM spoločnosti “úplné riešenie na chudnutie”. Predajú vám nejaký elixír za šialené peniaze a dajú pár rád ako ešte môžete podporiť chudnutie (cvičte, jedzte menej). Klient má výsledky a bude sa vracať a ďalej platiť. Avšak v tej rovnici nie je účinný elixír, ale práve “to ostatné”. Keby ste cvičili a rozumne jedli máte rovnaké výsledky aj bez predraženého elixíru.

 

 

Ďalšie informácie

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

3 Odpovede

  1. ahoj,
    vdaka tvojim radám sa mi podarilo schudnut 8 kíl – upravou stravy a začala som chodiť!! – kupila som si sporttester a dodržiavala tepovú frekvenciu do 132 úderov.
    Chcem schudnuť ešte 5-6 kíl ale najako sa mi to zastavilo.Teraz som začala behať / cca 4-5 x za týždeň 40 minut striedam beh a rýchlu chôdzu/- tepovú mám okolo 150 – 160 tepov a chcem začať uživať L carnitine.
    viem že som niekde v tvojich článkoch čítala o L carnitine – odporucal si tam nejaký konkrétny – len to neviem nájsť.
    Nechcem brať hocičo a chcem ťa poprosiť či mi môžeš nejaký odporučiť.

  2. annafilip neodporúčal som konkrétny, len že treba spraviť prehľad, lebo sú rozdiely v cenách. Inak gratulujem k peknému výsledku. Spomalenie chudnutia je normálne, ak by to nefungovalo, treba presnejšie pozrieť na to, čo papáte.

  3. Ja uzivam L karnitín od Raineru (nerobim reklamu, len pisem skusenosti). Dlhsie vydrzim pri kardio cviceni – mam viac energie. Neskor chcem skusit aj ine pripravky. Samozrejme, nestavim moje chudnutie len na spalovaci :) Beriem to len ako podporu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

(Za)chráňte svoje črevo

Druhé vydanie knihy doktora Bukovského sa volá (Za)chráňte svoje črevo – aj pečeň žlčník a pankreas! 14. 11. 2019 teda doplním článok o nové informácie.

6 tipov, ako získať pevnú vôľu

Pevná vôľa je potrebná, ak chcete zhodiť brucho, zmeniť životný štýl, či začať cvičiť. Neraz nám to však nevyjde. Potom povieme „mám slabú vôľu“. Ako

Ako efektívne používať kávu

Poznáte to z reklamy. Mäkká vôňa sa lynie bytom až do spálne. Podberie vás a prenesie ako na vankúšiku až do kuchyne, aby ste si

Ako schudnúť z brucha

Jedna z častých otázok znie: “ako schudnúť z brucha”. Takže prečo tie bruchá vlastne rastú a čo sa dá spraviť preto, aby nám zas spľasli? Veľký

Extrémne premeny Slovensko

Relácia Extrémne premeny je silne motivujúca. Je to výborný materiál, ktorý si môžete pri chudnutí pustiť a dodá vám energiu ísť do toho. Ideálne, ak

Šalát ako plnohodnotné jedlo

Dnes si spravíme šalát aj s majonézou. Bude drahší (2 eurá na porciu), ale na druhej strane hovoríme o plnohodnotnom jedle. Napríklad o obede, alebo

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.