Vitamín D

Vitamín D sa v poslednej dobe začal častejšie objavovať v médiách. V odbornej lekárskej literatúre je však už najmenej 10 rokov známym veľmi dôležitým faktorom, ktorý môže vaše zdravie ovplyvniť priaznivo.

Začnime dvoma vecami:

  1. Vitamín D sa už dnes vlastne neradí medzi vitamíny, ale skôr medzi hormóny. To mení najmä situáciu v súvislosti s dávkovaním - ukazuje sa, že ani vysoké dávky nie sú pre človeka toxické. Keby šlo o vitamín rozpustný v tuku (tak ako sme si to pred časom o vitamíne D chybne mysleli) tak by hrozilo jeho predávkovanie oveľa akútnejšie.
  2. Neverte rozprávkam o tom, ako sa vitamín D dá získať zo slnka. Iste to možné je, pokiaľ žijete pravým paleo životom. To znamená ak beháte takmer nahí celý deň v prírode. Potom asi máte dostatok slnečného žiarenia. Pokiaľ však pracujete v miestnosti a von chodíte len na pár málo hodín oblečení, tak vaše hladiny vitamínu D budú nedostatočné.

Z toho vyplýva, že najlepšie spravíte, ak si vitamín D dáte zmerať v laboratóriu, alebo domácim testom z lekárne. Pokiaľ sa ukáže, že máte nízke hodnoty, začnite užívať niektorý výživový doplnok - napríklad Devit2000 v dávke, ktorú vám odporučí lekár. Bežná schéma je užiť 3 tobolky vitamínu D (jedna toolka má 2000IU takže denne užívate 6000IU) a po troch mesiacoch si znova spravíte test. Ak je hladina vitamínu D už v normálnej hodnote, začnite užívať denne jednu tobolku. Pokiaľ ešte nedosiahla normálnu hodnotu, pokračujte vo vysokom dávkovaní.

Tip: pozrite si videá Vitamín D - o hladinách a tiež Vitamín D - o meraní a dávkovaní a prípadne aj Vitamín D a COVID 19. V nich sa dozviete podrobnejšie všetko, čo potrebujete vedieť.

My sa teraz zamerajme na obezitu a chudnutie.

Vitamín D a chudnutie

Obezita sa veľmi často spája s nižšími hladinami Vitamínu D. Inými slovami tuční ľudia majú nižšie hladiny tohto vitamínu. Žiaľ, zatiaľ sa presne nevie čo je príčina a čo následok. Vykonávali sa klinické štúdie, ktoré ukázali, že po schudnutí sa hladina vitamínu D zvýši. Ak však trpíte nadváhou, dajte si hladiny tohto vitamínu do poriadku pomocou vhodných doplnkov výživy. Ukazuje sa totiž, že pri nízkokalorickej diéte ľudia chudli o niečo lepšie v prípade, že mali vyššie hladiny vitamínu D. Dôležité je, aby ste si tieto výsledky neidealizovali. Suplementácia vitamínu D počas chudnutia nespôsobí taký rozdiel, aby ste sa na to mohli "spoliehať".

Vitamín D je známy aj tým, že potláča v tele zápalové procesy. To je presný opak toho, čo v tele spôsobuje prebytočný tuk. Príkladom, ako môžete takúto informáciu využiť v praxi je napríklad skúsenosť, že samotným schudnutím sa zmierni veľa zdravotných ťažkostí súvisiacich so zápalom - napríklad astma. Ak zároveň dáte do poriadku aj hladiny vitamínu D pomôže to ešte účinnejšie potlačiť tieto ťažkosti.

Keď budete čítať vedecké štúdie o účinkoch vitamínu D na zápal, myslite na jednu vec: Ono zlepšenie zdravia sa spravidla prejaví v prípadoch, kedy na začiatku bol nedostatok vitamínu D. Jeho úprava na normálne hodnoty zdraviu pomôže. No ak máte normálne hodnoty, potom ich navýšenie výživovým doplnkom neprinesie rozdiel.

V závere teda môžeme tému zhrnúť takto:

  • Je pravdepodobné, že máte nedostatočnú hladinu vitamínu D. V klinických štúdiách sa to ukazovalo ako celosvetový jav. Pokiaľ trpíte nadváhou, alebo obezitou, je to ešte pravdepodobnejšie.
  • Dajte si odmerať aké máte hladiny. Pokiaľ sú nízke, zvýšte ich pomocou niektorého výživového doplnku. Už spomínaný Devit 2000 je overený, ak chcete, môžete si vybrať aj Jamieson, alebo vám váš lekár predpíše taký, ktorý sa nedá kúpiť voľne v lekárni. Nekupujte to od málo známych firiem, ani príliš lacno - nech nenaletíte podvodníkom.
  • Vitamín D sa síce nachádza aj v strave, ale nepomôže vám to. Jeho dostatočný príjem sa NEDÁ dosiahnuť konzumáciou vhodných potravín.

Zrejme je to beh na trocha dlhšiu trať, ale začnite s tým. Za pár mesiacov môžete mať hladiny v norme a to vám dá aspoň miernu ochranu pred niektorými zdravotnými ťažkosťami. Pokiaľ chudnete tak síce nie je isté, či vám nejak výrazne pomôže chudnúť rýchlejšie, ale pomôže aspoň mierniť celkový zápal v tele a najmä - neublíži ani pri vyššom dávkovaní.

Ďalšie články:

Napísal
Miro Veselý 
15. novembra 2021
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.