chudnutie-ako

Táto diéta funguje!

Dnes si povieme o diéte, ktorá funguje – pretože v skutočnosti vlastne nie je diétou. Ale skôr, než mi vynadáte, že vás len ťahám za nos, pozrite si to. Je to diéta a nie je to diéta. Takže ako to je?

Pozrime sa najskôr na definíciu slova diéta: Diéta (z gréckeho diaita, Δίαιτα – strava) je riadený príjem pokrmov a tekutín za účelom dosiahnutia špecifického cieľa. Slovo diéta sa môže používať vo viacerých rozdielnych významoch: nemocničné (oficiálne) diéty, redukčné diéty na chudnutie, diéty s cieľom udržať nejakého zdravotného stavu, diéty za účelom zmeny zdravotného stavu, diéty ako dlhodobého stravovacieho systému (podopretý nejakým názorom alebo filozofiou).

Takže ak budete SPRÁVNE riadiť príjem pokrmov a tekutín, dosiahnete výsledky a to je vedecky overený fakt. Inými slovami teda môžem povedať že vhodná diéta spravidla funguje. Prečo teda inak vždy píšem, že diéty na chudnutie nefungujú? Pretože výsledky! Lenže nie hocijaké!

  • Nezaoberajte sa tým, aké sú výsledky po mesiaci, či dvoch. To by fungovala každá diéta vrátane hladovky, paleo, ryžovej diéty, CKD, či čohokoľvek vás napadne.
  • Zaujímajte sa, aké sú výsledky trebárs 2 roky, alebo 5 rokov po schudnutí. Tu zistíte, že plošne zlyhávajú prakticky všetky diéty. Prečo? Pretože sa nedajú vydržať! Buď by človek umrel na podvýživu, alebo na znechutenie nad svojím životom.

Ak sa však povie „chudnutie“, väčšinou sa ako prvé čo nás napadne objaví slovo diéta. Za tie desaťročia je to už proste zvyk. Začalo to možno tým, že obezita je aj zdravotný problém a tým pádom to chce nejaké riešenie. Riešením bola v minulosti takzvaná redukčná diéta. Uberieme zo stravy a pacient schudne. Ďalší, prosím. Klasický model riešenia problému.

Ak je prítomná obezita, odstránime ju. Tým pádom je problém (tučnota) zrušený. Lenže je to naozaj tak?

Nie. Nie je to tak. No nie v reálnom živote.


Problém nie je tučnota, ale príčiny, ktoré ju vyvolali. Schudnúť slaninu iba zmierni následok.

Ak zmiernite následky, často tým skôr zhoršíte situáciu!

To platí aj pri závislosti od alkoholu.

  • Kryjete alkoholika? Pomáhate mu a hasíte zaň požiare? Ubližujete mu tým. On totiž nie je konfrontovaný s dôsledkami a o to veselšie môže piť. Keby po prvých pár „opiciach“ tvrdo narazil, možno by prestal piť. No ak nenarazí, pije ďalej a posúva a smerom k závislosti.
  • Ak má obézny pocit, že stačí nejaká svižná diéta, ktorá by zmenšila brucho, vôbec si nemusí uvedomiť, že jeho životný štýl mu škodí. Preto po redukčnej diéte zvyčajne ľudia priberú. Schudnú a začnú robiť zas to isté, čo robili predtým.

Ak teda chcete schudnúť, vnímajte to inak. Vnímajte nadváhu a obezitu za indikátor. Telo nemá prístrojovú dosku plnú kontroliek. Avšak niektoré signály sa dajú pozorovať.

Keď som bol tučný, moje kontrolky svietili takto. Na prvý pohľad bolo všetko v najlepšom poriadku. Písal som články o fotografovaní a na obed zjedol celý chlieb (čítajte: celý peceň chleba) obalený v šiestich vajciach. Jediné čo v poriadku nebolo bolo to veľké brucho. No chudnutie by mi nepomohlo. Nevedel som čítať v kontrolkách. Skutočné kontrolky by potom vyzerali takto.

  • Strava zlá, ale chutí mi.
  • Pohyb žiadny a to sa mi práve na tom páči!
  • Pitný režim riešim kávou. Vodu nepijem, to by som furt čural.
  • Stres sa asi riešiť ani nedá. Nestresujte ma ešte aj vy diétami.
  • Spánok? To sa mám pripraviť o toľko skvelej zábavy? Po tých kávach by som aj tak nezaspal.

Lekár a trocha kritického myslenia mi už dávno signalizovali problém. Od zvýšeného cukru až po únavu. Len som nerozumel tomu, čo sa deje. Tieto signály často nevieme správne interpretovať. Sú to vlastne indikátory metabolického syndrómu (alebo syndrómu X). Viac info:

Ak sa pozriete na vec takto, tak v tej chvíli vidíte, že diéta je to posledné, čo tučný človek potrebuje. Najhorším nápadom by bola brutálna diéta. Tá síce chvíľu prináša výsledky, ale neskutočne rýchlo míňa pevnú vôľu. Sľúbil som vám však, že si povieme o diéte, ktorá funguje. Volá sa:

Krabičková diéta

Krabičková diéta naozaj nie je diétou. Ale volá sa tak. Je to 5 vhodných jedál pripravených v krabičkách, ktoré máte za úlohu zjesť. Len pozor: tým nemyslím, že si máte objednať prvú diétu z firmy, ktorú nájdete. Môžete si to vyrábať sami. Nech sa nestane, že si budete platiť krabičkovú diétu u nejakej firmy a tá vás bude kŕmiť množstvom jedla vhodným pre trojročné dieťa. Taká diéta je naozaj nezmysel.

Je absolútne jedno, či si jedlá večer pripravíte na zajtra sami, alebo si ich objednáte u nejakej firmy. Jednoducho, ak buete pravidelne jesť vhodné jedlo, začnete chudnúť. Nemusí to byť jedlo nejakej špecifickej diéty, dokonca to nemusí byť ani ani málo jedla. Proste ako diétu si dajte za cieľ jesť normálne množstvo jedla. A diétou to nazveme preto, že je to síce NORMÁLNY, ale predsa len riadený príjem pokrmov a tekutín za účelom dosiahnutia špecifického cieľa. K tomu pohyb, pitný režim a výsledky uvidíte už čoskoro.

Akurát s týmto režimom nesmiete prestať už nikdy. Inými slovami:

ZAČNITE JESŤ ZDRAVO A UŽ S TÝM NEPRESTAŇTE!

Chcete mať v chudnutí dlhodobé výsledky? Nič jednostranné vám nepomôže. Jednostranný režim nevydržíte.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Bonusový tip: Mrazničková diéta

Mrazničková diéta je skôr žartovne myslené, ale v praxi fungujúce opatrenie proti maškrteniu aj hladu.

Ak máte niečo, čo vám chutí, ukryte to do mrazničky.

  • Tým, že to je zmrznuté je to zle dostupné. Aj keby vám to šlo na chuť, kým sa rozmrazí, môžete si to rozmyslieť.
  • Tým že je to v mrazničke, je to preč z očí. Aj zabudnete, že ste si to chceli dať.
  • No je to tam! Ak zistíte že máte hlad a nemáte čo jesť, mraznička vás zachráni.

Na záver ešte 3 tipy k štíhlej línii. Tu sú:

  1. Neskúmajte svoju líniu. Ak sa vám nepáči, nájdite a odstráňte príčiny, ktoré vám tú líniu zaobľujú. Ak chcete nasadiť diétu, vyberte si pestrú a nutrične vyváženú zdravú stravu. Aj to vlastne je v istom zmysle diéta – je to strava ktorá bude mať nejaký účinok na zdravie.
  2. Dohliadnite na to, aby ste vždy mali čo jesť a aby to bolo zdravé jedlo. Ak totiž nemáte poruke vhodnosti, budete jesť nevhodnosti.
  3. Nezabúdajte na pohyb! Začnite pravidelne s rýchlou chôdzou – tá je vhodným riešením športu. Výborné výsledky dosiahnete aj keď si kúpite športovú kolobežku – prípadne si pozrite článok Kolobežka pre dospelých.

Napísal Miro Veselý

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.