chudnutie-ako

Ako nás klamú pekári?

Odborníci na výživu odporúčajú jesť celozrnný chlieb a pečivo – kde ho však vziať? V hypermarketoch je to ako z reklamy na Vizír aby biela bola ešte belejšia. Veľké percento pečiva a chleba sa však zároveň dnes už tvári neuveriteľne celozrnne a zdravo. No stále sú to len výrobky z bielej múky.

Navyše pekári neraz zavádzajú aj v označení.

Napríklad na trhu sa už dlho dá vidieť chlieb, ktorý sa snaží získať konkurenčnú výhodu neprávom. Pri chudnutí je výhodnejšie uprednostniť ražný chlieb. To preto, že ražná múka má nižší glykemický index. Môžete si pozrieť tabuľku GI. Navyše pravý ražný chlieb často obsahuje aj viac octu, takže je o niečo kyslejší. Aj kyslosť môže mierne brzdiť vstrebávanie sacharidov a možno o milimeter znižuje glykemický index. Preto sa mnohí ľudia, čo si chcú strážiť hmotnosť obzerajú po ražnom chlebe. A hľa – je tu!

Chcete ražný chlieb. Šup ho do košíka. Kto by už čítal etikety?

Až pri lepšom pohľade na etiketu uvidíte, že chlieb výrobca síce označil korektne ako pšenično – ražný, akurát sa grafik pohral s veľkosťou písma v názve tak, aby vyvolal ilúziu, že kupujete chlieb ražný. Nuž čo. V zložení výrobu 40% pšeničná múka, 14% celozrnná pšeničná múka.

Je to podobné, ako keby šofér povedal, že v autobuse preváža ŽENY. (Presnejšie 39 mužov + 13 žien.)

Nenaleťte preto výrobcom chleba a pečiva. Kontrolujte si, či je v zozname ingrediencí napísaná celozrnná múka.

Takýmto spôsobom sa výrobcovia snažia zavádzať. Vyvoláva to ilúziu, že ide o super-zdravý chlieb. Ale čistozrnný nie je celozrnný chlieb. Čistozrnný v tomto prípade znamená že je z celých zŕn a bez múky. Jednoducho je to niečo iné, než chlieb. V chlebe nie je tuk vôbec, alebo len zanedbateľnom množstve. V čistozrnnom chlebe je tuku okolo 20%.

Pozor preto na rôzne rafinované a podsúvajúce názvy.

  • Čistozrnný chlieb.
  • Plnozrnný pekárenský výrobok.
  • Viaczrnný výrobok.
  • Fitness žemľa.
  • Špeciálny chlieb.
  • Korn bageta.
  • Trojzrnný chlieb.
  • Cereálne… (čokoľvek, platí aj pre multicereálny chlieb)
  • Špaldové… (čokoľvek)
  • …so semenami.
  • Grahamový…  (čokoľvek)
  • Drevorubačská bageta.
  • Sedliacka bageta.

Ani jeden z týchto príkladov NIE JE celozrnné pečivo či chlieb.

Hľadajte označenie „celozrnné“. U nás to podľa predpisov a potravinárskeho kódexu znamená, že ide o výrobok z celozrnnej múky. Celozrnná znamená, že je vyrobená mletím celých zŕn vrátane klíčkov a obalov. Tie obsahujú pre zdravie prospešné látky – vláknina, vitamíny a minerály. Mimochodom, zvyčajne aj chuť je lepšia – dokonca aj keby ste piekli bábovku, tak z celozrnnej múky má plnšiu chuť.

Výroba celozrnnej múky je však náročnejšia ako výroba bielej. Preto býva drahšia. Navyše celozrnná múka sa rýchlejšie kazí – pomleté klíčky sú hlavným vinníkom. Takže pre výrobcov je pohodlnejšie vyrobiť bielu múku. Ľudia sa nesťažujú.

Pri výbere múky (ale aj pečiva) sa nenechajte ukolísať atraktívnymi názvami ako je grahamová múka či pečivo. Grahamová múka vzniká zomletím zrna a primiešaním otrúb. To je už vcelku fajn – aspoň trocha vlákniny. No ostatných prospešných látok je v takej múke málo. Grahamové rožky sa tak od bielych líšia naozaj len veľmi málo.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Kde nič nie je, ani zákazník neberie

Viem. Teraz ma vlastne právom napadnete, ako dobre sa mi to píše. Nejaký paštikár z Bratislavy, obklopený predajňami všetkého druhu. Tam sa vybrať dá. Čo ale v prípade, že žijete v menšej dedine?

V menších mestách často vôbec nie je možné kúpiť celozrnné výrobky. Tu je situácia komplikovanejšia. Ak je nejaké nákupné centrum príliš od ruky, nedá sa tam chodiť takmer každý deň. Potom je riešením kupovať naraz väčšie množstvo, naraz, alebo si piecť vlastný chlieb.

Lepšie je robiť si radšej svoj vlastný, domáci chlieb..

V chladničke vám vydrží niekoľko dní.

Vo svojej knihe Jedálniček na chudnutie zvyčajne odporúčam jesť Slatinský celozrnný chlieb.

Je chutný, má správne zloženie a v xhladničke vydrží s prehľadom aj niekoľko dní. Na jedno jedlo pri chudnutí počítajte tak 3 až 4 plátky.

Pozor, Slatinská pekáreň vyrába aj bežný chlieb, ktorý síce je tmavý, ale nie celozrnný.

Okrem toho sú na trhu aj chleby s vyššou trvanlivosťou. Rôzne také tie hutné, ťažké a kyslasté – hlavne však celozrnné. Napríklad:

Fit deu celozrnný ražný chlieb. Je výborný chuťovo, avšak pozor. Jeho chuť je pomerne kyslá. Zvyčajne mi to chutí pár dní a potom nejaké týždne nemám chuť ani keby bol zadarmo. Počítjte s ním preto radšej ako s rezervou, ktorú si dáte občas. Pri chudnutí nemusíte zjesť celé balenie naraz, avšak keby ste boli v teréne a nezjete nič iné len tento chlebík, tak ste mali fajn jedlo.

Nakoniec klasika – Knekebrot. Na trhu je viacero výrobcov tohto celozrnného chleba. Vyskúšajte si ich viacero. Jeden z väčších výrobcov máva pravidelne čudný puch – ako keby stál v sklade, v ktorom sú myši. Ten teda nekupujem.

Nakoniec: Nebojte sa chleba pri chudnutí! Problémom by sa stal len v prípade, že ho na posedenie zjete celý peceň. Viem, to nie je problém, robieval som to. Tu ale nie je problémom chlieb, ale šialenstvo pahltníka. Zvyčajne sa priberá skôr z toho, čo na chlebe máte natreté.

Bol pre vás tento článok užitočný? Môžete podporiť tento web.
Zdieľajte článok, alebo naň odkážte zo svojho blogu. Alebo kliknite sem a kúpte si knihu Mira Veselého Jedálniček na chudnutie.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.