Alkohol pri chudnutí – áno, či nie?

Alkohol sa z mnohých dôvodov nehodí pri chudnutí. V tomto článku si prejdeme, prečo.

Nechcem sa téme alkoholu venovať podrobne, je to príliš zložitá otázka. Podrobne som sa mu venoval na webe o alkoholizme zachytka.sk. Tam nájdete aj test, ktorý odhadne či vy alebo niekto z vašich blízkych má problém so závislosťou. Budeme predpokladať, že pri chudnutí s alkoholom problém nemáte. Ale ak pijávate často, alebo dokonca denne – potom bude tento článok pre vás užitočný.

Začnime tým, že niektorí autori alkohol vychvaľujú. Neverte im! Aj keď sa medzi propagátormi mierneho popíjania nájdu aj lekári, buďte opatrní! Neverte, že dať si denne pohárik vína je nejaká super-zázračná cesta k lepšiemu zdraviu. Nie je. No a čím viac vás to čo tu píšem štve – tým viac by ste si mali spraviť aspoň rýchly test, či nie ste alkoholik. (Sú tam 4 otázky…)

Pokiaľ alkoholizmom netrpíte, nebude problém jednoducho nepiť. Alebo ak chcete, tak si občas nalejte. Ale neklamme samých seba, že to je “zdravotný” pohárik. Nie. Je to niečo, čím si asi chcete spraviť radosť, vylepšiť náladu, alebo dodať si podnet. U zdravého človeka by to nemalo predstavovať zásadný problém. U človeka so závislostnou poruchou áno.

Ak chcete chudnúť, mali by ste sa s alkoholom rozlúčiť. Aspoň na čas chudnutia. Alkohol nie je dobrým spojencom pri chudnutí. Dáte si pohárik, dva a zrazu sa svet zdá jednoduchší. Ako nič si zrazu dáte čipsy, či solené arašídy – veď však čo?

Mnoho ľudí má vo zvyku popíjať v spoločnosti, či len tak doma pri televízie. Taký zvyk je dobré hneď zrušiť, pretože by mohol nepozorovane začať prerastať do alkoholizmu.

  • Zdá sa vám smiešne vôbec o tom hovoriť? Veď ak sa nenaleje tak sa nič nedeje? Tak potom asi problém s alkoholom nemáte. Stačí si nenaliať a hneď sa môžete venovať niečomu inému.
  • Ak sa vám ale myšlienka na NEnalievanie nepáči, tak už s alkoholom asi problém máte. Či si to priznáte, alebo nie.

Takže nazad ku chudnutiu.

Jeden z parametrov, ktoré pri chudnutí potrebujeme aspoň trocha kontrolovať je príjem energie. Strážime si živiny ako sú bielkoviny, sacharidy a tuky. No je tu ešte jeden energetický zdroj. Alkohol.
  • Pohár vína dodá okolo 450 kJ energie.
  • Ešte horšie na tom je pivo – jedno pol litrové pivo má okolo 700 ž 900 kJ.
  • Tvrdý alkohol má podobné hodnoty ako víno.
  • Likéry sú zas navyše plné cukru.

To nie je tak veľa – poviete si možno. Menší kraje chleba. Lenže čo teraz? Ak chcete vypiť pohár vína, máte dve možnosti:

  1. Vypiť ho ako “plus”. To znamená že zjete čo ste zjesť plánovali a navyše si dáte energetické plus. Tým sa zvyčajne chudnutie zastaví.
  2. Vypiť ho, ale o túto energiu zjesť menej jedla. Celkový energetický súčet bude asi v poriadku, ale hlad bude silnejší. Tipnite si, čo taký vyhladovaný a mierne podnapitý občan asi spraví ako prvé?

Ak o toto množstvo energie máte ochudobniť denný príjem energie, znamená to nielen väčší hlad, ale aj menej živín.

Ak dokážete za večer zotrvať pri jednom pohári a nepijete denne, potom vám asi pitie neublíži. Naozaj však musí ísť o jednorázové akcie. No piť viackrát do týždňa trocha a cez víkend sa ožrať donemoty.

Môžete namietnuť, že predsa červené víno obsahuje antioxydanty, že “vedci dokázali“, aké nevyhnutné je piť denne práve červené víno. Žiaľ, iní vedci a hlavne novšie štúdie už ukazujú, že šlo o štatistickú chybu. Ten pôvodný výskum naozaj zistil, že ľudia, ktorí nepijú sú na tom zdravotne oveľa horšie ako mierni pijáci. Lenže potom sa ukázalo, že veľké percento z abstinujúcej skupiny boli ľudia chorí – tak chorí, že piť nemohli. Takže v súčasnosti sa ukazuje, že zdravie najlepšie podporíte abstinenciou.

Viac k tomu niet čo dodať. Snáď len ľútosť, že občas sa stretávam s ľuďmi, ktorí by radi schudli, ale pritom odmietajú vzdať sa svojich pôžitkov – vínka, cigaretky, sladkostí, klobás. Pre nich je odkaz veľmi nepríjemný – nedá sa chudnúť a ďalej hýriť. Ľutujem. Ak vás partia núti každý večer kotviť na pive, nájdite si lepšiu spoločnosť. Prehodnoťte každú partiu, udalosť a pozvanie práve cez prizmu alkohol. Ak si zábava, či spoločnosť vyžadujú, aby ste sa na svet dívali cez dno pohárika, je tu problém. Buď niekto z partie, alebo vy smeruje k alkoholizmu.

Normálni, zdraví ľudia sa dokážu hodnotne zabaviť aj bez alkoholu.

Väčšinou to však býva tak, že v nejakej partii sa nájde niekto, kto rád pije. Často stačí jediný človek z partie. Ten vymýšľa najrôznejšie zámienky a príležitosti k tomu, aby bol dôvod denne si vypiť. Skúste toho človeka vystopovať a zbavte sa ho. Inak je riziko, že stiahne za nohu do alkoholizmu aj vás.

  1. Alkoholizmus je návyková záležitosť – ak budete piť pravidelne, ani nezbadáte ako a zvyknete si, že je to štandard.
  2. Neskôr vám to už bez alkoholu nepôjde. Ešte nebudete vedieť, že ste závislí. Budete si hľadať rôzne výhovorky, ako napríklad “pijem, lebo mi chutí a keby som nechcel, tak nepijem”.
  3. Potom už bude problém vracať sa späť. Malé dávky už nie sú to čo potrebujete. Nepiť vúbec vám môže začať pripadať hlúpe.

Skúste však mesiac úplne nepiť. Ak to zvládnete bez problémov, nemáte zrejme s alkoholom problém. Ak ale nájdete ľubovoľný dôvod, prečo sa to splniť nedá, považujte to za vážne varovanie. Človek, z ktorého sa stáva návykový pijan si vždy dokáže zdôvodniť, prečo piť “musí”. Hlavne aby si nemusel pripustiť, že už nedokáže nepiť.

Pozor – menej častý druh alkoholizmu by týmto minitestom mohol prekĺznuť: Ide o alkoholizmus typu EPSILON označovaný aj periodické pitie. Pijan tohto typu spravidla vydrží niekoľko týždňov, dokonca aj mesiacov úplne triezvy. Nepociťuje žiadnu potrebu piť. Potom odrazu prichádza epizóda prudkej nekontrolovateľnej konzumácie alkoholu. Z ničoho nič “zmizne” na niekoľko dňový “ťah”, počas ktorého je stále opitý.

Ak teda zistíte, že by ste radi schudli, ale zároveň by ste chceli každý večer stiahnuť tri pivá, vedzte, že to nejde.

Alkohol pri chudnutí teda pôsobí, ako problém.

  1. Sám je energetickým zdrojom.
  2. Rozleptáva vašu vôľu správať sa rozumne. Ľahko sa stane že vypijete alebo zjete viac, než ste plánovali.
  3. Škodí zdraviu – zvyšuje tlak krvi a zhorší spánok (kvalitu).
  4. Často sa pije do noci a to skracuje dĺžku spánku.
  5. S nedostatočným spánkom budete viac hladní a žraví.

Nič z toho nie je dobré pre vás.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude