Čím menej úprav potravín, tým lepšie

Pred rokmi bola jednou z predstáv o živote po roku 2000 aj vysoko koncentrovaná potrava. Predstava, že si dáme maličkú tabletku a tá nahradí kvalitné jedlo na celý deň. Či na týždeň… Súčasná strava síce ešte nemá veľkosť tabletky, ale koncentrovaná je už celkom účinne. Nadváha u viac, než polovice obyvateľstva je mrzutým dôkazom toho, že niečo nie je v poriadku.

Koncentrované, upravené, umelé!

Keď sa prejdeme po supermarkete, čoraz menej produktov nájdete predávaných v pôvodnom stave.

Ostatne – je to logické. Čím viac krokov prípravy, tým viac firiem na produkte zarobí. Koncentrovaná potrava je chutnejšia, lepšie sa predáva. Aj potraviny sú len biznis. Nikoho nezaujíma vaše zdravie. Chcú len vaše peniaze.

Mliečne výrobky sú často kondenzované, alebo aspoň pasterizované.

  • Tepelná úprava mlieka síce ničí choroboplodné zárodky, ale môže zmeniť aj štruktúru bielkovín. Skúste tepelne spracovať vajce a potom sa pozrite, či sa nič nezmenilo – bielko už asi nebude tekuté…)
  • Skoro všetko je konzervované a stabilizované chémiou.
  • Okrem toho sú často dodávané namiesto surovín hotové produkty, “obohatené” o hojnosť cukru, soli, tuku, alebo najradšej všetkého naraz.
  • Nuž a samozrejme nadôvažok farbivá, dochucovadlá, emulgátory.

Ono to dá rozum, len si to človek neuvedomí hneď:

Aká je asi kvalita potraviny, ktorá musí byť dofarbená, doplnená o arómy, či potrebuje zahusťovadlo. Že by neduživá, mizerná a riedka? Ono to potom už ako potravina len vyzerá, vonia a chutí. ALE NIE JE!

Vyhýbať by ste sa mali hlavne produktom, ako cukor, koláče, chipsy, sladké malinovky, margaríny, paštéty, údeniny, čokoľvek smažené. Sú to čisté energetické koncentráty, ktoré do tela dodajú takpovediac maximum energie a minimum živín.

Pri príprave sa preto snažte minimalizovať počet úprav jedla. Ak môžete, uprednostnite čerstvé suroviny – obsahujú najmenej pridaných chemikálií. (Pritom pridané chemikálie nemusia byť len “éčka”, ale aj cukor, soľ, tuk. Voľte teda napríklad radšej paradajky, ako paradajkový pretlak v konzerve.

Potraviny, ktoré neprešli tepelnou úpravou obsahujú spravidla viac vitamínov. Vitamíny podliehajú tepelnej degradácii – varenie zníži ich obsah. Ak sa varí vo vode, časť vitamínov sa vyplaví. (Preto sa odporúča variť v pare. Tá zachováva živiny v potravine.)

Vitamíny z fučky fuč!

Všimnite si, napríklad, že ak uvaríte zemiaky v šupke, nemusíte ich ani soliť. Majú chuť. Uvarte ich vo vode a musíte soliť a dochucovať. Časť vitamínov je z fučky fuč. Takže varte v šupke. 

Za úpravu považujte aj mletie múky – tá biela je zbavená mnohých látok potrebných pre zdravie (vitamíny, vláknina…) a tak z nej ostáva takmer čistá energia. Viem, rožky z bielej múky máme radi, ale je to energia, ktorá dodá telu “kalórie”, ale málo živín.

Koncentrácia potravín sa dosahuje tak, že je potravina zbavená časti vody. Tým sa stáva energeticky hustejšou. Napríklad kondenzované mlieko je klasickou ukážkou umelo zahustenej potraviny. Viem, podľa návodu by sa malo pred použitím nariediť, ale ruku na srdce – kto si nedá rád Pikao, Jesenku a iné sladké dobroty?

Odtiaľ – potiaľ

Samozrejme, nechcem tým všetkým vzbudiť dojem, že máte prejsť na jedenie surovej stravy. Nemusíte jesť surové jablká a tofu. (Ale môžete!)

V dnešnej dobe sa človek v meste nemá možnosť stravovať ideálne. Viem, je to nepríjemné, ale to ešte neznamená, že treba rezignovať. Aj keď strava nebude dokonalá, pokúste sa aspoň o kompromis a vyberajte si, čo zjete. Zaujímajte sa o to, z akých surovín je pripravené jedlo, ktoré sa chystáte jesť. A potom voľte také, ktoré

  • prešlo čo najmenším počtom úprav
  • má najmenší obsah aditív (chemikálií, cukru, soli, tuku)
  • má čo najviac zdraviu prospešných látok (vitamíny, minerály, vláknina)
  • neobsahuje cukor, ani veľa soli
  • neobsahuje živočíšny tuk, alebo ak, tak veľmi málo

Ako také zásady transformovať do praxe?

  • Pekárenské výrobky. Voľte radšej chlieb, ako bábovku. Voľte radšej chlieb z celozrnnej múky, ako z bielej.
  • Mäsové výrobky: Voľte radšej mäso, ako klobásu. Voľte mäso bez tuku, radšej s kratšou tepelnou úpravou. Nevarte ho vo vode, ale v pare. Nesmažte.
  • Ovocie: Radšej pomaranč, ako pomarančový džús. (Určite nie malinovky s pomarančovou príchuťou!)
  • Mliečne produkty: Radšej čisté mlieko, ako sladené kakao. Vôbec nie puding, to radšej tvaroh, alebo nesladený jogurt.

Okrem výberu potravín a surovín v obchode je dôležité aj to, ako jedlá pripravíte. Zabudnite na “overené” recepty starých materí, ktoré boli často v domácnosti a mohli sa pol dňa krútiť v kuchyni a zahusťovať potravu. (Oni to nazývali varenie.) Zahusťovaním potravy sa zmenšuje obsah vody a tým sa zvyšuje obsah soli, cukru a tuku. Preto nám taká potrava často chutí viac – je koncentrovaná a tak má intenzívnejšiu chuť. Žiaľ, to je aj všetko – chutí nám, ale má nízku výživovú hodnotu. Intenzívnejšie však zaťaží organizmus, ktorý nedokáže prebytočnú energiu spracovať a tak si ju ukladá do zásob vo forme tuku… Dlhou prípravou navyše klesá obsah vitamínov, minerálov a často aj kvalita bielkovín.

Racionálna výživa vyžaduje šetrné spracovanie potravín. Šetrné z pohľadu zachovania živín. Zásadou číslo jedna je preto rýchlosť. Čím kratšie potravu tepelne namáhate, tým lepšie. Varte len tak dlho, ako je to nevyhnutné napríklad z dôvodu sterilizácie choroboplodných zárodkov. Ak potravinu variť netreba, jedzte ju surovú. Napríklad zeleninu často netreba variť vôbec. Ak už chcete, varte ju len krátko, v pare.

Ak musíte potraviny konzervovať, použite radšej mrazničku, nie sterilizáciu varom.

Strava s vysokou energetickou hustotou síce bezpečne uspokojí energetické nároky organizmu, ale nedodá do tele dostatok potrebných látok – vitamínov, minerálov, niekedy ani bielkovín. Tak sa stane, že človek síce tučnie, ale zároveň trpí podvýživou. Je možné, že organizmus trvalý nedostatok niektorých živín dokáže cítiť a tak sa ich dožaduje túžbou po jedení – aj keď má prebytok energie. Ktovie – možno práve to spôsobuje túžbu po jedení u tučných ľudí. Možno si ich telá pýtajú vitamíny, bielkoviny, vlákninu a nenasýtený tuk. Obézny človek si však dá párky s bielymi rožkami, alebo makovník so smotanou. A tým dodá cukor, cholesterol, žiadnu vlákninu a nasýtený tuk. Naplní si bachor, telo však ďalej stráda.

Viem, je nepohodlné v dnešnom svete stále myslieť na tak nudnú vec, ako je strava. Veľké farebné reklamy nás lákajú jesť samé dobroty. Ale práve tie dobroty vážne poškodzujú naše zdravie.

Mnoho ľudí sa venuje podrobne veciam, ktoré nie sú pre ich život potrebné. Sledujú reality show, futbalové výsledky, televízne správy. Svoj čas často investujeme do sledovania osudov a problémov iných a na svoje zdravie si čas nenájdeme. Je to zvláštna situácia…

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude