Čím menej úprav potravín, tým lepšie

Pred rokmi bola jednou z predstáv o živote po roku 2000 aj vysoko koncentrovaná potrava. Predstava, že si dáme maličkú tabletku a tá nahradí kvalitné jedlo na celý deň. Či na týždeň… Súčasná strava síce ešte nemá veľkosť tabletky, ale koncentrovaná je už celkom účinne. Nadváha u viac, než polovice obyvateľstva je mrzutým dôkazom toho, že niečo nie je v poriadku.

Koncentrované, upravené, umelé!

Keď sa prejdeme po supermarkete, čoraz menej produktov nájdete predávaných v pôvodnom stave.

Ostatne – je to logické. Čím viac krokov prípravy, tým viac firiem na produkte zarobí. Koncentrovaná potrava je chutnejšia, lepšie sa predáva. Aj potraviny sú len biznis. Nikoho nezaujíma vaše zdravie. Chcú len vaše peniaze.

Mliečne výrobky sú často kondenzované, alebo aspoň pasterizované.

  • Tepelná úprava mlieka síce ničí choroboplodné zárodky, ale môže zmeniť aj štruktúru bielkovín. Skúste tepelne spracovať vajce a potom sa pozrite, či sa nič nezmenilo – bielko už asi nebude tekuté…)
  • Skoro všetko je konzervované a stabilizované chémiou.
  • Okrem toho sú často dodávané namiesto surovín hotové produkty, “obohatené” o hojnosť cukru, soli, tuku, alebo najradšej všetkého naraz.
  • Nuž a samozrejme nadôvažok farbivá, dochucovadlá, emulgátory.

Ono to dá rozum, len si to človek neuvedomí hneď:

Aká je asi kvalita potraviny, ktorá musí byť dofarbená, doplnená o arómy, či potrebuje zahusťovadlo. Že by neduživá, mizerná a riedka? Ono to potom už ako potravina len vyzerá, vonia a chutí. ALE NIE JE!

Vyhýbať by ste sa mali hlavne produktom, ako cukor, koláče, chipsy, sladké malinovky, margaríny, paštéty, údeniny, čokoľvek smažené. Sú to čisté energetické koncentráty, ktoré do tela dodajú takpovediac maximum energie a minimum živín.

Pri príprave sa preto snažte minimalizovať počet úprav jedla. Ak môžete, uprednostnite čerstvé suroviny – obsahujú najmenej pridaných chemikálií. (Pritom pridané chemikálie nemusia byť len “éčka”, ale aj cukor, soľ, tuk. Voľte teda napríklad radšej paradajky, ako paradajkový pretlak v konzerve.

Potraviny, ktoré neprešli tepelnou úpravou obsahujú spravidla viac vitamínov. Vitamíny podliehajú tepelnej degradácii – varenie zníži ich obsah. Ak sa varí vo vode, časť vitamínov sa vyplaví. (Preto sa odporúča variť v pare. Tá zachováva živiny v potravine.)

Vitamíny z fučky fuč!

Všimnite si, napríklad, že ak uvaríte zemiaky v šupke, nemusíte ich ani soliť. Majú chuť. Uvarte ich vo vode a musíte soliť a dochucovať. Časť vitamínov je z fučky fuč. Takže varte v šupke. 

Za úpravu považujte aj mletie múky – tá biela je zbavená mnohých látok potrebných pre zdravie (vitamíny, vláknina…) a tak z nej ostáva takmer čistá energia. Viem, rožky z bielej múky máme radi, ale je to energia, ktorá dodá telu “kalórie”, ale málo živín.

Koncentrácia potravín sa dosahuje tak, že je potravina zbavená časti vody. Tým sa stáva energeticky hustejšou. Napríklad kondenzované mlieko je klasickou ukážkou umelo zahustenej potraviny. Viem, podľa návodu by sa malo pred použitím nariediť, ale ruku na srdce – kto si nedá rád Pikao, Jesenku a iné sladké dobroty?

Odtiaľ – potiaľ

Samozrejme, nechcem tým všetkým vzbudiť dojem, že máte prejsť na jedenie surovej stravy. Nemusíte jesť surové jablká a tofu. (Ale môžete!)

V dnešnej dobe sa človek v meste nemá možnosť stravovať ideálne. Viem, je to nepríjemné, ale to ešte neznamená, že treba rezignovať. Aj keď strava nebude dokonalá, pokúste sa aspoň o kompromis a vyberajte si, čo zjete. Zaujímajte sa o to, z akých surovín je pripravené jedlo, ktoré sa chystáte jesť. A potom voľte také, ktoré

  • prešlo čo najmenším počtom úprav
  • má najmenší obsah aditív (chemikálií, cukru, soli, tuku)
  • má čo najviac zdraviu prospešných látok (vitamíny, minerály, vláknina)
  • neobsahuje cukor, ani veľa soli
  • neobsahuje živočíšny tuk, alebo ak, tak veľmi málo

Ako také zásady transformovať do praxe?

  • Pekárenské výrobky. Voľte radšej chlieb, ako bábovku. Voľte radšej chlieb z celozrnnej múky, ako z bielej.
  • Mäsové výrobky: Voľte radšej mäso, ako klobásu. Voľte mäso bez tuku, radšej s kratšou tepelnou úpravou. Nevarte ho vo vode, ale v pare. Nesmažte.
  • Ovocie: Radšej pomaranč, ako pomarančový džús. (Určite nie malinovky s pomarančovou príchuťou!)
  • Mliečne produkty: Radšej čisté mlieko, ako sladené kakao. Vôbec nie puding, to radšej tvaroh, alebo nesladený jogurt.

Okrem výberu potravín a surovín v obchode je dôležité aj to, ako jedlá pripravíte. Zabudnite na “overené” recepty starých materí, ktoré boli často v domácnosti a mohli sa pol dňa krútiť v kuchyni a zahusťovať potravu. (Oni to nazývali varenie.) Zahusťovaním potravy sa zmenšuje obsah vody a tým sa zvyšuje obsah soli, cukru a tuku. Preto nám taká potrava často chutí viac – je koncentrovaná a tak má intenzívnejšiu chuť. Žiaľ, to je aj všetko – chutí nám, ale má nízku výživovú hodnotu. Intenzívnejšie však zaťaží organizmus, ktorý nedokáže prebytočnú energiu spracovať a tak si ju ukladá do zásob vo forme tuku… Dlhou prípravou navyše klesá obsah vitamínov, minerálov a často aj kvalita bielkovín.

Racionálna výživa vyžaduje šetrné spracovanie potravín. Šetrné z pohľadu zachovania živín. Zásadou číslo jedna je preto rýchlosť. Čím kratšie potravu tepelne namáhate, tým lepšie. Varte len tak dlho, ako je to nevyhnutné napríklad z dôvodu sterilizácie choroboplodných zárodkov. Ak potravinu variť netreba, jedzte ju surovú. Napríklad zeleninu často netreba variť vôbec. Ak už chcete, varte ju len krátko, v pare.

Ak musíte potraviny konzervovať, použite radšej mrazničku, nie sterilizáciu varom.

Strava s vysokou energetickou hustotou síce bezpečne uspokojí energetické nároky organizmu, ale nedodá do tele dostatok potrebných látok – vitamínov, minerálov, niekedy ani bielkovín. Tak sa stane, že človek síce tučnie, ale zároveň trpí podvýživou. Je možné, že organizmus trvalý nedostatok niektorých živín dokáže cítiť a tak sa ich dožaduje túžbou po jedení – aj keď má prebytok energie. Ktovie – možno práve to spôsobuje túžbu po jedení u tučných ľudí. Možno si ich telá pýtajú vitamíny, bielkoviny, vlákninu a nenasýtený tuk. Obézny človek si však dá párky s bielymi rožkami, alebo makovník so smotanou. A tým dodá cukor, cholesterol, žiadnu vlákninu a nasýtený tuk. Naplní si bachor, telo však ďalej stráda.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Viem, je nepohodlné v dnešnom svete stále myslieť na tak nudnú vec, ako je strava. Veľké farebné reklamy nás lákajú jesť samé dobroty. Ale práve tie dobroty vážne poškodzujú naše zdravie.

Mnoho ľudí sa venuje podrobne veciam, ktoré nie sú pre ich život potrebné. Sledujú reality show, futbalové výsledky, televízne správy. Svoj čas často investujeme do sledovania osudov a problémov iných a na svoje zdravie si čas nenájdeme. Je to zvláštna situácia…

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

8 Odpovedí

  1. Ahoj Mirko,
    plne s Tebou súhlasím. Prosím Ťa píš, píš, píš … Tvoje, každodenné témy pomáhajú nielen mne, ale som presvedčená, že mnohým z nás, nielen zamyslieť sa nad sebou, ale
    aj použiť Tvoje dobre mienené rady.
    Tešim sa na ďalšiu tému.Zdravím Ťa
    eva613.
    Ešte taká kacírska myšlienka, čo sa stane, keď nainfikuješ :)milióny obéznych ….?

  2. Miro, ja mám otázku v súvislosti s mikrovlnkou. Mojimi obľúbenými raňajkami, najmä v zime alebo chladnejších dňoch, je celozrnný chlebík so šunkou a plátkom syra prehnaný na 30sek mikrovlnkou. Alebo niekedy nechám prejsť cez MW napr. cottage cheese so zeleninou, lebo sa mi to žiada jesť teplejšie než je chladničková teplota. Možno sa pýtam hlúpo, ale aj takáto úprava zvyšuje energetickú hodnotu jedla?

  3. zuzka_k: Nie, tepelná úprava nemení energiu. Mohla by mierne ovplyvniť glykemický index – teplé jedlo má o niečo lepšiu (rýchlejšiu) vstrebateľnosť.

  4. zuzka_k: mikrovlnka nezmení hodnotu energie potraviny, ale sú početné názory proti mikrovlnke. I ja sa k nim prikláňam.Rozhodne to nie je prirodzený spôsob úpravy potravín.Ostatné, odborné posúdenia možno nájsť na internete, kto chce cez google.

  5. Mikrovlnka velmi závažne mení chemicky a mikroskopicky obsah potravin. Trocha fyziky (nebojte sa, maxvellove rovnize pisat nebudem:) Vecsina vitaminov zmeni podobu a preto uz nemusia byt pre telo vyuzitelne. Je to preto, ze mikrovlnka nezohrieva!!! Ona ziari extremne neprirodzene mnozstvo elektromagnetickeho vlnenia, ktore excituje elektrony najme vodika na extremne energie a oni sa potom “odrhnu” a “ako besne” lietaju vsetkymi smermi, “narážajú” do ostatnych atomov(tí čo poznaju kvantovu mechaniku, berte to ako lajcke vysvetlenie normalnym ľuďom) buraju strukturu, menia ju, “ničia”, “bágrujú”, a ako vedlajši efekt je aj rozkmitanie atomovej mriežky čo spuosobi ohriatie materialu. Ziadne ine pomenovanie toho co predtym aj z mikroskopickeho hladiska bola potrava ma nenapadlo. Bravo, vyborna vedlajsia vlastnost extremne urychlenych elektronov “zohrievačov”, na ktorej sa da zalozit slusny biznis. Od kedy je zomna diplomovany fyzik, v mikrovlnke uz len susim tricka a ponozky. Je to vyborny stroj, zvlast ak nemate ziadne suche ponozky, dokaze vam ich vysusit za radovo sekundy. Inak potravu do toho stroja nedoporucujem davat. A to ani ked mate naponahlo!!! Ak Vam susenie ponoziek v mikrovlnke moc nevonia, kludne ju odlozte do zbernych surovin, aby ste si nahodou nieco neznicili. Je to ako s mobilmi alebo ako cigaretami v minulom storoci, bolo a je tabu hovorit o tom ze to skodi. Dokonca sa s vami budu vyrobcovia sudit ak publikujete odborny “pesimisticky” clanok.

    PS: Barbara, mikrovlnka znizi energeticku hodnotu potravin, ale velmi malo, tuk ostane tukom,cukor ostane cukrom aj po elektronovej smršti.

  6. Lubino, ak ty si diplomovany fyzik, tak panboh opatruj Slovensko, to uz vystuduje asi kazdy. S fyzikou si sa stretol asi naposledy na zakladnej skole. Absolutne nerozumies principu mikrovlnnej rury.
    A nesirte tu hoaxy o MW. Kecy typu “nie je to prirodzeny sposob”.

  7. ja by som ľudí ako Lubino neurážal, ale… zdá sa mi, že preháňa… veď z nanoskopického hľadiska pojmy ako teplota a teplo nejestvujú… teplota je makroskopickým prejavom pohybu nanočastíc. preto nechápem aký má byť rozdiel medzi zohrievaním v mikrovlnke a trebárs na plyne. to, či častice rozhýbem prenosom tepla z inej zohriatej látky alebo mikrovlnnou energiou je predsa jedno… chemické zmeny a všetky ostatné prejavy sú rovnaké. vitamíny sa rozpadajú aj pri bežnej tepelnej úprave a tak ďalej… ja tam principiálny rozdiel, prepáčte, ale nevidím… ak by efekt mikrovlnného žiarenia bol taký drastický, prejavil by sa makroskopicky na štruktúre hmoty.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Čo zmeniť pri jedení, aby ste chudli?

Prečítajte si niekoľko overených tipov, ako zmeniť svoje správanie pri jedení. Možno vám tieto rady pripadnú príliš úzkostlivé, ale práve dôslednosť a disciplína vám pomôžu

Ako variť pri chudnutí a pre zdravie

Okrem výberu potravín a surovín v obchode je dôležité aj to, ako jedlá pripravíte. Aj to môže byť pre mnohých ľudí nepríjemné – rokmi overené

Jojo efekt

Jojo efekt je zákonitý jav. Týka sa každého, kto chudne rýchlo a potom to už nezvládne. Počas diéty človek chudne a po diéte priberá. To

Ako chudol Miro Veselý – príbeh

V tomto článku nájdete rýchly prehľad, ako som chudol. Míľniky kde sa mi nedarilo i darilo. Prístupy, ktoré som skúsil plus pár fotografií. Aktualizujem ho.

Chudnutie začína v ústach

Veľa ľudí si neuvedomuje, ako zásadne ovplyvňuje kvalita stravy náš život. Obezita a nadváha sú len vrcholom ľadovca. Netreba opakovať samozrejmosti, že bez stravy umrieme

Zdravá výživa

Málokto by asi vedel rýchlo povedať, čo presne pod slovným spojením “zdravá strava”, alebo “zdravá výživa” má rozumieť. Problémom je, že odborníci to už dnes

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.