Polievky áno, alebo nie?

Kto poznáte moje recepty tak asi viete, že v nich nie je veľa polievok. Preto pomerne často dostávam otázku, prečo. Mnohí totiž majú polievky radi a chceli by si ich v strave ponechať aj pri chudnutí (môžu, ale...). Iní zas dúfajú, že by mohli namiesto bežnej stravy jesť len polievky ako formu diéty (môžu, ale...). Najmä staršia generácia je ešte odchovaná v názore, že zdravá strava vyžaduje polievku ako prvý chod. Poďme teda v týchto veciach trocha upratať.

Je jasné, že ak si stravník pred obedom dá polievku (takmer akúkoľvek) tak to bude mať efekt.

  • V prvom rade sa predlžuje čas jedenia a tým sa vytvorí pocit sýtosti. Preto je šanca že z druhého chodu človek zje menej a bude sýtejší, než keby jedol len prvý chod. Pri chudnutí odporúčam namiesto polievky na rovnaký účel využiť zeleninu. Rovnako dobre však poslúži zeleninová polievka - pri chudnutí však takmer bez tuku.
  • S polievkou sa veľmi ľahko dá zjesť lacnejšia a sama o sebe "suchá" potravina. Chlieb, pečivo, rezance. To sa hodí, ak niekto pracuje manuálne a potrebuje veľkú dávku sacharidov. Na to by štandardná príloha k druhému jedlu mohla byť málo.
  • Polievka môže fungovať aj ako spestrenie. Obed je bohatší a pestrejší. Gazdiná sa môže tešiť ako bohato navarila.
  • V polievke sa dajú spraviť jedlými aj potraviny, ktoré by stravník možno nejedol - trebárs tvrdšie mäso zo sliepky sa dá vyvariť.

Je teda veľa funkcií, ktoré má tento pokrm. Žiaľ, na otázku či sú teda polievky vhodné alebo nevhodné sa nedá odpovedať. Polievka je totiž široký pojem.

  • Môže ísť o vývar zo zeleniny, ktorý sa dá prirovnať takmer k čaju.
  • Môže byť hustá, krémová, skôr smotanová omáčka, ako polievka.
  • Môže byť bez tuku.
  • Môžu na nej plávať mastné oká.
  • Môže byť presolená.
  • Môže v nej byť lyžica cukru.

To všetko sa dá zahrnúť tým jediným názvom. Asi už tušíte, že zeleninový vývar bude asi pomerne vhodný a smotanový krém bude skôr celkom nevhodný.

Pri chudnutí má VHODNÁ polievka vlastnosti, ktoré sú pre chudnutie prospešné:

  • Spravidla nemá vysokú energetickú hodnotu. To je spôsobené "riedkosťou". Je to viac voda, ako jedlo. Môžete jej zjesť viac.
  • Polievka je tekutina, "započíta sa" aj ako pitný režim.
  • Obsahuje vývar živín, ako sú bielkoviny, vitamíny, minerály a iné prvky.
  • Mnohým ľuďom chutí a jej jedenie je príjemné.
  • Zaplní žalúdok, takže po polievke už nie ste tak hladní. O to menej zjete "hlavného jedla".

To všetko, samozrejme, platí predovšetkým pre čistý vývar - zeleninový, alebo mäsový. Inými slovami ak je polievka tekutina v ktorej možno bude TROCHA netučného mäsa, minimum cestovín a takmer žiaden tuk, tak je to v poriadku.

Pozrime sa však teraz na vlastnosti polievok, ktoré môžu byť pri chudnutí problémom. Ak máte takúto pri chudnutí NEVHODNÚ polievku, jej jedenie môže chudnutiu brániť.

  • Tuk - môže ho byť priveľa. Vývar z mäsa spravidla znamená, že tuk z mäsa sa objaví na hladine. Aj samotné mastnejšie mäso ak ho zjete je nevhodné. Pridanie masla, smotany, mastnej zápražky je tiež nevhodné. To všetko môže drasticky zvýšiť energetickú hodnotu polievky. "Poctivá" domáca polievka s okami masti na hladine má často viac energie práve v okách, ako vo zvyšku porcie.
  • Sacharidy - opatrne. Do polievok sa na zahustenie sype múka, vyrábajú sa rôzne barančeky, pridávajú slíže. Tieto zahusťovače zvyšujú celkovú energiu (a aj glykemický index) polievky. Ak s týmto nárastom energie celého jedla počítate, je v poriadku. Ak bude v tanieri polievky veľa prílohy a druhé jedlo bude bez prílohy tak je to v poriadku. Nepovažujte však tanier polievky plný rezancov a kúskov mäsa za "nevinné" alebo "diétne" jedlo.
  • Soľ - menej je lepšie. Veľa soli v polievke nie je dobré pri chudnutí (ostatne veľa soli nie je zdravé jesť ani pre zdravého človeka). Soľ dvíha tlak krvi, viaže na seba vodu. Ak jete slané jedlá, táto naviazaná voda dvíha vašu celkovú hmotnosť. Druhým problémom soli je aj to, že ak veľa solíte, nechutia vám potom "obyčajné" veci, ako zelenina, ovocie, strukoviny... Človek zvyknutý na silné chute sa uspokojí spravidla len s nezdravými, fabricky vyrábanými, potravinami. A z nich sa priberá sakramentsky ľahko. Skôr než si o mne poviete niečo nelichotivé: skúste si niekedy zrátať, koľko soli je v tanieri polievky. Možno budete prekvapení že to môže byť aj poldenná dávka.
  • Aditíva - chuť, alebo zdravie? Aby polievka bola lepšia, pridáva sa do nej často zvýrazňovač chuti, glutaman sodný (E 621) . Napríklad vo forme bujónu v kocke. U niektorých ľudí môže vyvolávať syndróm čínskej kuchyne. Preto sa pri zdravej výžive jeho použitie vôbec neodporúča. Niekedy však stojí za úvahu použiť veľmi malé množstvo glutamanu sodného vo forme Vegety, alebo kocky typu Masox. S vedomím, že ho dávať netreba vôbec, iba v prípade, že nejak treba jemne dotiahnuť chuť.

Tak. Teraz sme teda spísali pre a proti. Prosím, nedopustite sa však klasickej chyby, akú robia začiatočníci v chudnutí. Povedia si: toto má málo energie, to môžem, tamto má energie veľa, to nesmiem. Pri chudnutí môžete jesť aj vysoko energetické pokrmy - ale s mierou.

Máte radi hustú polievku? Doprajte si ju! Pokojne v nej môžu byť aj rezance. Nebojte sa pridať na zahustenie trocha múky. Hustú polievku potom však jedzte ako hlavné jedlo, nie ako predjedlo.

Najnebezpečnejší je vždy tuk

Ak sa niečomu treba naozaj vyhýbať, je to hlavne tuk. Mastné oká nepatria na polievku človeka, ktorý má nadváhu. Obsah tuku v polievke sa pritom vizuálne dá len ťažko odhadnúť. Preto som pre orientáciu spravil malý test, ako tuk na polievke vyzerá a koľko ho je.

Polievka bez tuku nemá na hladine žiadne "oká".

Po pridaní jednej kávovej lyžičky olivového oleja. Hmotnosť oleja: asi 4 gramy. Energetická hodnota oleja: okolo 140 kJ. Takéto množstvo olivového oleja do polievky môžem len odporúčať. (Nevarte olivový olej s polievkou). Olivový olej je zdraviu prospešný, doprajte si ho. Ak ale má byť na polievke živočíšny tuk, napríklad vývar z mäsa, po pridaní smotany, či masla, radšej tuk pred jedením stiahnite a vyhoďte. Na jeho miesto potom kvapnite olivový olej.

Po rozmiešaní vyzerajú 4 gramy oleja takto.

Pridal som polievkovú lyžicu oleja, 10 gramov. Hmotnosť oleja je teraz spolu: 14 gramy. Energetická hodnota oleja: okolo 500 kJ. Tu sme už na dávke tuku, akú by ste mali pri chudnutí zjesť v rámci celého obeda. To znamená, že po takomto tanieri by ste už vôbec nemali jesť nič, čo obsahuje tuk. (To je prakticky takmer nemožné)

A ešte k tomu druhá lyžica oleja. Polievka už dostáva vzhľad tej "správnej, poctivej", domácej polievky. Hmotnosť oleja je teraz spolu: 24 gramy. Energetická hodnota oleja: okolo 860 kJ. Je to takmer polovica celkovej dennej dávky tuku, akú by ste pri chudnutí mali mať (niečo cez 50 gramov tuku na deň je pri chudnutí dobré, viac len ak manuálne tvrdšie pracujete).

Práve tuk preto berte na polievke veľmi vážne. Aj pri chudnutí je síce tuk potrebné jesť, ale v primeranom množstve. Podľa možnosti však nie živočíšny a nie tepelne upravený.

Polievku preto po uvarení nechajte postáť a všetok tuk z nej servítkami či inak úplne odstráňte.

Ak si teda doprajete polievku, v ktorej je málo tuku, trocha rezancov a je trocha zahustená, pokojne si ju dajte. O to menšie hlavné jedlo potom môžete!

Ak však máte chuť na poctivú, hustú polievku - napríklad smotanovú - tak tu už opatrne! Opatrne znamená radšej miniatúrna porcia a druhé jedlo by malo byť "suchšie", s nižším obsahom tuku. V ideálnom prípade však nejedzte smotanu vôbec. Ak to už musí byť - použite sójovú smotanu. Chuťovo je to veľmi podobné a nie sú tam rôzne zdravotné riziká.

Ani sójová smotana však nie je "nevinná". Používajte ju lakomo.

Ako soliť a nesoliť?

Neslaná polievka nie je veľmi chutná. Štipku soli treba dať v každom prípade. Niekto to rieši použitím kocky, ktorá osolí aj ochutí (ale obsahuje aj glutaman sodný...). Namiesto veľkého solenia sa mi osvedčilo používanie čilipapričiek, alebo feferóniek. Ak dáte primerané množstvo, chuť sa iba zaostrí. Polievka potom nie je príliš štipľavá a zdá sa, že je "chuťovejšia".

Niekedy môže byť riešením zámerne vyrobiť veľmi štipľavú polievku. Divoko výrazná chuť zabaví chuťové poháriky. Máte silný zážitok z jedenia a pritom nepojmete žiadnu soľ.

Sáčkové polievky, rôzne kocky bývajú drasticky presolené. Počítajte s tým, že taká polievka v dednej dávke môže obsahovať celodennú dávku soli. Výrobcovia vedia, že to je šialené. Preto radšej neuvádzajú obsah soli, ale sodíka. Nedajte sa tým oklamať!

Sáčkové polievky sa pri zdravej strave neodporúča používať vôbec. Majú jedinú výhodu a to je rýchla príprava. Sú skôr chemickým pokusom, než potravou. Bývajú mimoriadne presolené a o výrazných chutiach som písal vyššie. Sáčkové polievky mávajú extrémne výraznú chuť.

Ak milujete tieto polievky a nedokážete sa ich vzdať, budete mať problém. Príkro presolené jedlo vám totiž "omráči" chuťové poháriky silnou slanou chuťou. Nebudete robiť nič iné, len čakať kedy to príjemné príde zas. Nepodarí sa vám zbaviť sa závislosti na slanom tak, že si občas doprajete svoju dávku. Viac v článku o tom, ako používať soľ pri chudnutí.

Čas sú peniaze

Inými slovami teda polievka predstavuje niečo, čo je jedlo, ale aj nie jedlo. Takže je to široký pojem. Nedá sa povedať či polievky pri chudnutí áno, alebo nie. Dá sa hovoriť vždy len konkrétne. Jedna polievka áno, iná nie.

Zeleninový vývar, napríklad, je fajn. Ale dajte si doň zo 3 dlhé mrkvy a situácia sa mení. Varená mrkva totiž má vysoký glykemický index - obsahuje veľa cukru. Takže ani taký "nevinný" vývar nie je celkom nevinný. Všetko je to otázkou množstva.

Ale potom je tu ešte jeden argument:

Polievka však vo väčšine prípadov poslúži skôr ako predjedlo, nie ako hlavné jedlo. Ak sa na ňu dívame takto, potom sa musím pozerať aj na to, že:

  • Polievku treba variť čo je 10 až 20 minút krútenia sa v kuchyni.
  • Suroviny treba zaplatiť. To nemusí byť veľa, ale kto má obmedzený rozpočet, musí s tým rátať.

V tej chvíli potom môžeme povedať, že polievka navýši cenu jedla a aj čas prípravy.

Za takto nastavených pravidiel hry preto ja volím ten prístup že polievky radšej nejedávam vôbec. Raz za nejaký týždeň či dva si doma varíme polievku, ale potom sa už snažím, aby to bola hustá polievka, ktorá slúži ako hlavné jedlo. Trebárs hustá fazuľová alebo šošovicová. Alebo zeleninová, ktorá sa bude podávať s chlebom.

Ak teda máte zeleninové polievky radi, môžete si ich pripravovať koľko chcete. Zelenina ak je varená, dostanete z nej tiež užitočné látky, trocha iné než keď je surová. Takže dobré je striedať aj varené či dusené formy prípravy zeleniny. Len toho nemôžete zjesť bez obmedzenia.

Napísal
Miro Veselý 
27. januára 2019
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.