Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Scenár na jedlo

Píše Miro veselý od roku 2004.

Nie je nič ľahšie, ako dať si záväzok "od zajtra sa stravujem racionálne". Možno si ešte večer v posteli poviete, že to určite dodržíte, vydržíte. A spokojne zaspíte.

Ale zajtra príde zajtra…

"Raňajky. Už meškám do práce. Mal by som si dať niečo ľahké… Do pekla, nemám zeleninu. Ani celozrnný chlieb. OK, dám teda obyčajný rožok. Čo naň? Hmm. Tak teda maslo, výnimočne. "

Asi takýto vnútorný monológ sprevádza nejedného ašpiranta na chudnutie. V ľadničke a špajzi veľké zásoby nezdravých vecí a inak nič, čo by sa dalo zjesť a víťazoslávne sa tým chvastať pred nejakým výživárom. :-) Je to ľudské, že človek v takej situácii improvizuje. Ani si neuvedomíte, že na desiatu ste vinou pracovných povinností zabudli. Potom o pol dvanástej si spomeniete možno aspoň na pitný režim a tak si dáte prvý pohár vody nalačno. Na obed si uvedomíte, že máte len to, čo dá jedáleň, čiže parené buchty, alebo nič. No ďakujem, ale chudnúť začnem až zajtra…

Takto sa, samozrejme, diéta držať nedá. Boli by ste stále v strese, že ju nedodržiavate a navyše aj stále priberáte.

Scenár

Preto sa osvedčilo, ak máte na svoje jedenie vypracovaný normálny scenár. Časy jedál a aj ich názvy + potrebné suroviny. Nestačí však vedieť o koľkej bude olovrant. V scenári musíte mať jasne určené

  • čo budete jesť
  • kde to budete jesť
  • či sa tam dané jedlo dá doniesť
  • kedy a kto kúpi suroviny na jedlo
  • kedy a kto to jedlo pripraví

Ide o to, že ak si na olovrant chcete dať vajce na tvrdo s dvoma paradajkami a kúskom chleba, musíte mať toto jedlo dostupné v čase olovrantu. Ak ste doma, je to asi ľahšie. Ak ešte v práci, ordinujte si také jedlá, ktoré sa za deň neskazia (ak v práci nemáte chladničku). Paradajky sa zas nehodia, ak beháte po meste s aktovkou… Popučili by sa.

Ak máte denne zjesť pol kila zeleniny, mali by ste aspoň raz za dva dni byť na trhu a odísť s kilovou taškou… Inak to nebude fungovať – nebudete mať čo zjesť. A hladný človek stojaci pred chladničkou volí vždy menej zdravé jedlo, ako cestu do potravín pre zdravšie suroviny.

Pneumatika v kufri

A myslite aj na rezervu. Je dobré mať v zásobe vždy niečo také, čo sa dá zjesť, ak sa niečo nečakane zmení.

Akokoľvek sa pripravíte, môže sa stať, že nebudete môcť z nejakých príčin dodržať zamýšľaný scenár. Potom je dobré mať poruke jedlá, ktoré sa dajú voliť v núdzi. Optimálne je, ak sú to menej "kazivé" potraviny. Mne sa v núdzi osvedčilo mať poruke orechy, sójové vločky, proteínové tyčinky a podobné veci, ktoré zasýtia v malom množstve, stačí zapiť vodou. Nie je to síce "dokonalé menu" ale je to menšie zlo.

Trebárs vás pracovné povinnosti zbavia obeda. Čo teraz? Môžete si kúpiť ľanové semienka a zjesť ich pár desiatok gramov. Dlho sa hryzú, takže budete mať pocit zasýtenia nielen preto, že sú plné vlákniny. Na to pohár vody a garantujem vám, že budete veľmi najedení a spokojní. Rozhodne lepšie riešenie, ako kúpiť si na benzínke Milky Way, alebo Big Mac, či v reštike vyprážaané čokoľvek s čímkoľvek na čomkoľvek.

To mám stále myslieť na jedlo…

Áno. Jedlo je pre obézneho človeka problém. Musíte sa s ním vyrovnať tak, že si osvojíte celkom nové návyky. A kým sa návyk vytvorí, žiada si nejaký čas praxe. A tú si vytvoríte len tak, že budete systematicky a cieľavedome na sebe pracovať.

Nenechávajte svoje zdravie na náhodu, čo chladnička dá. Hladný človek vyberá neuvážene. Vyberajte si preto deň vopred po zrelej úvahe. Verte, funguje to.

 

Komentáre k článku: Scenár na jedlo

  1. evak 7. apríla 2006

    myslim, ze clovek, co si tu stravu pekne naplanuje mysli na jedlo menej ako predtym. Aspon podla seba. Posledny tyzden to fakt tiez planujem az na tyzden dopredu a je to ovela lepsie, jednoduchsie a umoznuje udrzovat pestrejsi a zdravsi jedalnicek.

  2. Gabi 7. apríla 2006

    Je to napísané presne tak, ako to je. Už dnes ráno som nachystala menu pre seba aj manžela a namočila fazuľu na zajtra.Na dnes výborný šalát zo stonkového zeleru, mangoldu. šampiňónov, cukine – to všetko oblanžírované (obvarené) do chrumkava, k tomu čerstvý lolo a ľadový šalát, zaliate nálevom z čerstvej bazalky, chilli,balzamikového octu, soli,malej lyžičky jemnej horčice a olivového oleja, posypané sezamovými semienkami.
    Zajtra uvarená fazuľa s koreňovou zeleninou, ochutená šťavou z kyslej kapusty a cesnakom. Som úplne spokojná, že mám čo jesť, ešte k tomu chutne a budem sýta. A pritom nemám výčitky svedomia, že dnes som si už dala pohár suchého vína. Pri tom všetkom sa to utrasie. Pekný deň všetkým.

  3. Mery 10. apríla 2006

    Je velmi jednoduche nosit v kabelke vo flasticke z vitaminov slnecnicove semienka, orechy a pod. ako pise aj Miro. Daju sa lahko vlozit do ust, rozzut a rychlo a zdravo zasytia. K tomu dvojdecovu flasku s cajom alebo cistou vodou. Vydrzite tak dlhsie odlucenie od bytu, napr. pri chodeni po obchodoch, v praci na desiatu ked nie je cas, alebo ked cakate pol dna u lekara. Dobry je aj banan, je luxusne baleny. Prezijete tak v pohode a dobrej nalade, kym sa dostanete k riadnemu jedlu.

  4. jajo 19. októbra 2006

    ahojte
    prosim vas poradte mi
    ja mam sedavu pracu od rana do vecera stale sedim a robim na pocitaci
    chodim aspon sa snazim chodit cvicit 3 krat do tyzdna,
    no ale ja som stale hladna, alebo mozno nie hladna ale to ze stale len sedim v praci co je nudne tak ma nuti jest , alebo respektive pojedat nieco, prosim poradte mi co mam jest pocas toho dna co som v praci a sedim a sedim a sedim
    dakujem

  5. Ny 19. októbra 2006

    jajo: jednoducho si musis zaviest urcity poriadok. na kazdy den si naplanujes jedlo a budes jest v pravidelnych intervaloch. vydrz to jeden den, rano sa pochval a bud na seba hrda, ze si to dokazala. vydrz druhy den, treti…. a uz to pojde, zvyknes si.

    pri praci si rob kazdu hodinu prestavku, kedy sa postavis, trosku rozhybes a pojdes sa napit vody alebo caju.

    inak je super, ze chodievas cvicit. drzim palce, pekny vecer

  6. Miro Veselý 19. októbra 2006

    jajo: nejedz od nudy. ak to je nutné, tak zeleninu.

  7. janulicka 20. októbra 2006

    ahoj Mirko.
    Stiahla som si papu.. a už týžden si píšem podrobne čo jem.. dala som si priebežne vyhodnotiť týžden. Tam mi ale ukazuje že optimálne by som mala prijať len 5500 kj. A v inej tabulke na tejto stranke som našla že v mojom veku a nenaročnej práci by to malo byť nejak okolo 8500-9000 kj. Chcela by som sa ta prosim opýťať kolko by som teda mala spapať:-)))
    Mam 55kg, 157cm (už som to tu niekde písala, čo som pribrala 13kg za 2,5 roka s hruškou postavou) a 28rokov. Tak neviem na kolko kalorii by som mala isť. Chcem zhodiť tak na 50kg.A hlavne sa velmi bojím aby som nešla hore s váhou. Cvičím hýbem sa, papam celkom zdravšiu vyváženu stravu. Problém mam že mam vyšie sacharidy asi cca 220-260g, bielkoviny nižšie cca 75-80 (viac už neviem ako ich do seba dosťať), tuky cca 35-45. a energie mam priemerne 7000 kj. A ešte by som sa chcela spýtať, rada si dávam večer pri správach 3 dc polotučného 1,5g tuku mlieka zohriateho. Lebo u nás doma mi hovoria že piť mlieko nie je až také zdravé na žaludkok, čreva. Ale mne velmi také teplé chuti, Jogurty moc nemam rada. Dakujem. Jana

  8. vikina 20. októbra 2006

    janulicka: tych 5500 kj v papu je pre ludi, ktori naozaj potrebuju schudnut. A to u teba – aj ked sa ti to mozno nepaci – neplati. Nemas nadvahu a akymikolvek pokusmi o znizovanie kalorickeho prijmu si mozes len ublizit a spomalit metabolizmus. Nieco ine je drzat sa racionalnej stravy, aby si nepribrala, teda obmedzit mastne a sladke. Mas papat tolko, kolko naozaj potrebujes, ale zdrave veci a hlavne sa hybat. Potom mas sancu premenit evtl. nadbytocny tuk na svaly pri nezmenenej hmotnosti. Podla mna prijimas prilis malo tukov, minimalne 50-60 g by ich malo byt, hlavne zdrave oleje. Bielkoviny su OK, sacharidy tiez, kedze chudnut nepotrebujes. Napr. 250g sacharidov, 60g tuku, 80g bielkovin pri ca. 8000 kj by mala byt pre teba optimalna davka. Ak pridas pohyb, urcite zhodis tuk, ale na vahe sa to nemusi prejavit. Ja som zhodila za dva mesiace len 1,5 kg, ale isla som o jednu konfekcnu velkost dole z 38 na 36. Drzim ti palce!

  9. Miro Veselý 20. októbra 2006

    janulicka: 5500 je minimum. Lepšie je jesť 6000. presné to nie je nikdy… V tvojom prípade by som radil držať sa toho, čo ti napísala Vikina.

  10. ahoj Vikina 20. októbra 2006

    Ked dnes ráno mi šéf povedal: ” že sa na mna ked som šla ráno pozeral zo zadu (ten moj zadok) a že už to je so mnou vážne.. :-)).. že je dobre že som pribrala , ale že už by stačilo,lebo fakt je vidieť ako to šlo hore”…. no vec že to poteši….
    Tak dam na Teba..a jeho reči jedným uchom dnu a druhým von.. cvičením to spravím hadam ten zadok..:-))) cvičím a hýbem sa.. už je to poznať aj na ohybnosti..a fakt sa aj lepšie cítim ..lebo som bývala dosť unavena a teraz už ani nie..
    k tým tukom.. nemam tam zarátané slnečnicove a tekvicové semiačka.. čo jem skoro denne..len neviem či ta troška pomože.. Ked ja sa fakt bojím aby som už viacej nepriberala.. včera som už bála aj zjesť banan.. lebo som už doobeda mala jablko:-)))) a sacharidy vysoke:-))) inak zjem asi doobeda tak 240g celozrného pečiva + k nemu papriky rajčiny (hodne!) nizkotučné syry, kuraciu šunku, sendvičový tuniak, vajíčka na makko,takto to obmienam. Ešte by ma zaujímalo, som dosť kedysi si natierala nátierkové maslo nizkotučne.. je to zdravé? teraz som ho už uplne vylúčila. radšej si dám ak náhodou nemam nič len suché pečivo so zeleninou na ranajky.

  11. Miro Veselý 20. októbra 2006

    Semiačka patria k ideálnym jedlám s výborným zložením tukov. Skús aj ľanové – pomeľ a jedz s jogurtom. Pozor na množstvo, všetky semienka majú veľa energie, nejedz viac ako zhruba 30 až 50 gramov naraz. Banány je lepšie nejesť. To pečivo by som radil obmedziť a nátierkové maslá by som tiež radil minimalizovať

  12. zuzana171 30. októbra 2006

    ahojte vsetci,ja si planujem na kazdy den vsetkych 5 jedal a uz sa takto stravujem 3roky.Zo zaciatku to bolo dost tazke,nevedela som si zvyknut na tie neustale pripravy a rozmyslanie co si pripravit ako a kolko jedal asi potrebujem…bolo to na zblaznenie…ale zvykla som si a teraz je to pre mna samozrejmostou.Je velmi dolezite mat jedlo pripravene a necakat na hlad…v tom spociva cely princip.

  13. Majka 14. júla 2010

    ” V ľadničke a špajzi veľké zásoby nezdravých vecí” ešte by si sa mal naučiť písať po slovensky, keď si taký inteligentný, všade si bol všetko si videl. učinený majster sveta.

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: