Vitamínové tabletky nie sú riešením!

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Fungovalo by to, ale umelo doplnené vitamíny a minerály majú jeden háčik – vieme ich vymenovať. A práve v tom je problém.

Len letmý pohľad na históriu odhalí dátumy. Vedeli by sme povedať, že trebárs vitamín B6 bol izolovaný v roku 1938. Alebo vitamín B12 vedci izolovali v roku 1948. Nie, nejdem vás terorizovať dejepisom odpísaným z iných kníh. Na takýchto číslach sú pre nás zaujímavé 2 veci:

  1. Pred objavom vitamínu vitamín akoby “neexistoval”. Viem, trocha to preháňam pre názornosť. Vedci tušili, že existuje “niečo” čo spôsobuje problémy, ak to v tele chýba. Ale nevedeli čo to je a kde sa to nachádza.
  2. Čo bude o 100 rokov? Dnes poznáme určitý počet látok, ktoré sú pre zdravie nutné. Ale nepoznáme ich všetky.

Znamená to, že ak by ste denne jedli všetky súčasne známe vitamíny v umelej forme, nestačí to. V každej odbornej knihe o vitamínoch sa medzi riadkami dá dočítať, že okrem známych a popísaných vitamínov sa v ovocí, zelenine a iných pokrmoch nachádza množstvo iných látok, ktoré zatiaľ vôbec nepoznáme.

A nepoznáme ani ich účinky. Preto je ideálne, ak do svojej stravy zakomponujete čo najviac prirodzených potravín, čo najmenej spracovaných a upravovaných. Tak do tela dostanete optimálnejšie spektrum živín, ako v prípade, že by ste jedli nezdravú stravu a pokúšali sa to kompenzovať vitamínovými bobuľami.

Pozor na straty

Optimálnou potravou sa rozumie strava čo najmenej upravená. Radšej celé plody, ako džús. Radšej surové potraviny, ako varené. Radšej kratšie ako dlho varené. A podobne.

Pozor na vatu

Vatou obrazne myslím prázdnu energiu. Ak si dáte vrecko zemiakových lupienkov, zlupnete do seba také množstvo energie, že by stačilo na pol dňa, až deň. Žiaľ, pokiaľ ide o príjem vitamínov, minerálov, bielkovín a sacharidov, takýto pokrm už veru nie je tak dobrým zdrojom, ako sa zdá chuťovým pohárikom. Nedá za označiť za vyvážený príjem. Väčšina energie pochádza z nekvalitného, prepáleného tuku. Keby ste sa živili len lupienkami, čoskoro by ste mali vážne ťažkosti z podvýživy.

Aby vo vašom tele bol dostatok potrebných živín, mali by ste v jedení uprednostniť jedlá, o ktorých je známe, že obsahujú látky pre telo prospešné. A podľa možnosti čo najpestrejšie. Napríklad celozrnný chlieb, ovocie, zelenina, vajcia, mäso. Takéto potraviny keď zjete, spolu s energiou sa do tela dostávajú aj látky nevyhnutné pre budovanie zdravia.

Ak teda uznávate tabletkové vitamíny a minerály, myslite vždy na to, že existujú potraviny, ktoré sú viac, než to. Obsahujú mnoho látok, ktoré súčasná veda ešte nepozná a nevie ani označiť.

Na záver tip na jeden výborný multivitamínový preparát

Čo by ste povedali na prípravok, ktorý by obsahoval takýto pekný súbor vitamínov, minerálov, aminokyselín a iných látok?

VITAMÍNY
RETINOL A1 15,5 mg
RETINOL EKVIVALENT (VIT, A) 15,5 mg
KALCIFEROL D 0,0 mg
TOKOFEROL E 3,7 mg
VITAMÍN K 0,1 mg
TIAMÍN B1 0,8 mg
RIBOFLAVÍN B2 8,8 mg
NIACÍN PP 44,3 mg
KYS, LISTOVÁ Bc 0,4 mg
KYS, PANTOTÉNOVÁ 21,6 mg
PYRIDOXÍN B6 2,1 mg
KOBALAMÍN B12 0,2 mg
HYDROXYKOBALAMÍN 0,2 mg
VITAMÍN C 0,1 mg
BIOTÍN 0,3 mg
MINERÁLNE LÁTKY
BÓR 0,3 mg
FLUÓR 0,3 mg
HORČÍK 93,1 mg
FOSFOR 1007,6 mg
SÍRA 13,2 mg
DRASLÍK 863,1 mg
VÁPNIK 39,2 mg
MANGÁN 0,8 mg
ŽELEZO 25,1 mg
KOBALT stopové
MEĎ 8,2 mg
ZINOK 19,4 mg
MOLYBDÉN 0,3 mg
KADMIUM stopové
JÓD stopové
OLOVO 0,1 mg
ĎALŠIE LÁTKY
CHOLÍN 1,8 g
GLYCÍN (GLYKOKOL) 3,1 g
ALANÍN 3,2 g
VALÍN 3,5 g
LEUCÍN 5,1 g
IZOLEUCÍN 2,5 g
SERÍN 2,2 g
TREONÍN 2,5 g
LYZÍN 4,5 g
KYS, ASPARÁGOVÁ 4,8 g
KYS, GLUTÁMOVÁ 6,9 g
ARGINÍN 3,8 g
CYSTÍN (TIO) 0,8 g
METIONÍN (TIO) 1,3 g
FENYLALANÍN (AROM) 2,8 g
TYROZÍN (AROM) 2,0 g
TRYPTOFÁN 0,8 g
HISTIDÍN 2,3 g
PROLÍN 2,8 g
HYDROXYPROLÍN 1,1 g
ESENCIÁLNE AK 23,0 g
SEMIESENCIÁLNE AK 6,0 g
NEESENCIÁLNE AK 27,0 g
KREATÍN 0,3 g
PURÍNY CELKOVÉ 1662,0 mg
ADENÍN 441,0 mg
GUANÍN 453,0 mg
XANTÍN 171,0 mg
HYPOXANTÍN 342,0 mg
KYS, LAUROVÁ 12:0 0,0 g
KYS, MYRISTOVÁ 14:0 0,3 g
KYS, PALMITOVÁ 16:0 2,7 g
KYS, STEAROVÁ 18:0 2,0 g
KYS, ARACHOVÁ 20:0 0,0 g
KYS, PENTADEKÁNOVÁ 15:0 0,1 g
KYS, MARGAROVÁ 17:0 0,2 g
KYS, MYRISTOLEJOVÁ 14:1 0,1 g
KYS, PALMITOLEJOVÁ 16:1 0,7 g
KYS, OLEJOVÁ 18:1n-9 3,5 g
KYS, HEPTADECÉNOVÁ 17:1 0,1 g
KYS, LINOLOVÁ 18:2n-6 0,6 g
KYS, LINOLÉNOVÁ 18:3 0,1 g
KYS, ARACHIDONOVÁ 20:4n-6 0,1 g
NASÝTENÉ MK 5,3 g
NENASÝTENÉ MK S 1= 4,4 g
NENASÝTENÉ MK S VIAC = 0,8 g

Ak sa vám takéto zloženie páči, potom stačí, ak zjete 300 gramov hovädzej pečienky. Má približne také zloženie. (Údaje skrátene prevzaté z materiálu Potravinové tabuľky, Mäso jatočných zvierat, Výskumný ústav potravinársky 2002.)

Pečienka – hoc ju mnohí zaznávajú, súc špinavý filter – je dobrým zdrojom mnohých látok. A aj takých, ktoré dnes ešte nedokážeme izolovať. Venujte pozornosť tomu, čo papáte.

Nemusíte jesť pečeň. Len je dobré stále myslieť na to, že prirodzené potraviny obsahujú aj vitamíny, minerály a stopové prvky v nečakane vysokom množstve. Ak nejedávate fastfood, bielu múku a iné nevhodné jedlá, bežná strava vás zvyčajne zásobí dostatkom potrebných živín. Pozor preto na reklamy výrobcov.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 10. marca 2006

 

Komentáre k článku: Vitamínové tabletky nie sú riešením!

  1. Lydia 10. marca 2006

    Mirko, z duse mi hovoris. A este treba dodat, ze mnohe vitaminy z tabletiek su nam na nic, ak nezjeme v strave aspon nieco surove z ovocia ci zeleniny. Tie chemicke vitaminiky su ucinne iba v kombinacii s nejakymi enzymami, ktore v labaku nevyrobis. Tak nas to aspon ucili v skole. Cize vitaminy ako doplnok stravy ano, ale nie samotne. A vsetkeho s mierou. Nepchajte do deti 1000 mg vitaminu C denne. Dobre im nespravite.

  2. EvaEva 10. marca 2006

    Opäť skvelé. Tak som tušila, keď sa vo fóre spomínala hovädzia pečienka, že treba zbystriť pozornosť. Kúpila som si ju hneď a dala do mrazničky, lebo tak sa lepšie krája. Keďže mám chronický problém s chudokrvnosťou, tento som si poriešila potravinami a tak, ako píšeš, konzumácia málo upravovaných potravín je nielen zdraviu prospešná, ale dokonca aj vylieči mnohé zdravotné problémy. Brawoo. Kiež by sa tento článok dostal “do rúk” tým, ktorí teraz na jar nakupujú a konzumujú chemické vitamíny na kvantá, mysliac si, že im to pomôže. A oni si vyrábajú len drahý moč.

  3. ramazo 10. marca 2006

    vsimol som si v pecienke olovo
    co uz, zase nemozme mat vsetko enonuno

    len na okraj: optimalny = najlepsi (z latinciny) -> optimalnejsi/najoptimalnejsi je nezmysel (optimalny sa jednoducho nestupnuje – nie je ho kam stupnovat)

    na zaver – clanky su super, len tak dalej

  4. Miro Veselý 11. marca 2006

    ramazo: vidíš, ďakujem, to olovo som tam zabudol. (zmazal som niektoré iné látky práve preto, aby som nediverzifikoval tému) ja som to práve chcel nechať, aby zloženie vyzeralo ako doplnok, ono v skutočnosti je v každom jedle (nielen v pečienke!) samozrejme kopec stopových prvkov, ktoré vôbec nie sú OK. Mimochodom najviac olova je v potravine cirok (sorgum) 1 miligram na 100 gramov. Hneď po nej ide bryndza (0,6), potom žĺtok… Takže pečienka na tom s olovom nie je tak zle.

    Inak dík za lekciu z logiky nenapadlo ma, že často stupňujeme aj slová, ktoré nemá zmysel… Máš pravdu! Skúsim to zovšeobecniť. My s obezitou v krvi proste chceme vždy viac. Napríklad mojou obľúbenou ranou logike do hlavy je vždy “väčšia polovica”.

  5. Monika T. 11. marca 2006

    So šumivými vitamínmi naozaj opatrne, každá magistra v lekárni vám povie, že zbytočne zaťažujú obličky. A je veľký rozdiel medzi vitamínmi z prírodných zdrojov a synteticky pripravenými.

  6. Tony 14. marca 2006

    S tou pecienkou mas pravdu ale je tu jedno ale !!!
    Jedine zo zvierata chovaneho klasicky, nie z velkovykrmu. Inac tam neajdete kvanta antibiotik, hormonov a roznych doplnkov, aby zvieratka pekne rychlo rastli. A pecienka tieto latky celkom ucinne zbera.. Takze ani v tomto smere neprehanat.

    Este mam jednu impertinentnu otazku (uf pise sa to slovo takto ?).
    Miro mozes napisat, ake si znamenie ?
    Dakujem

  7. Miro Veselý 14. marca 2006

    vodnár

  8. Hacker 19. marca 2006

    Monika T.: “A je veľký rozdiel medzi vitamínmi z prírodných zdrojov a synteticky pripravenými.” Aky je tam prosim rozdiel? Napr. ak prijmem 10mg umeleho a prirodneho vitaminu C – v com sa to bude lisit?

  9. Miro Veselý 20. marca 2006

    Hacker: to by zaujímalo aj mňa :-)

  10. ajanka 11. apríla 2006

    viete v com sa to lisi?V prirodnom stave je vit.c viazany na komplexy inych ucinnych latok-isto sa vam obtrelo o usi slovo flavonoidy.No a takto viazane c-cko je ucinnejsie a hlavne ho netreba tak vela ako napr.
    1000mg tabletoveho…inak,kdesi som citala,ze vitaminovo-mineralove tablety maju vstrebatelnost asi tak 4 percentnu…drahy spas,co poviete?ale nech zije farmaceuticky priemysel!:)))

  11. budur 26. júla 2006

    Rada by som k tomu len dodala,docitala som sa v jednom zahranicnom casopise o roznych vyskumoch a v jednom bolo dokazane ze obezny ludia ktorym pridavali urcite vitaminy(zoznam mam)chudli o nieco rychlejsie a efektivnejsie ako ti co mali rovnaku stravu a pohyb.Samozrejme niekomu s mojou postavou nebolo vela vybrala som sa do lekarni a neviem mozno to je len placebo ale naozaj sa mi podarilo 10kg schudnut pomerne rychlo.Potom som skusila obdobie nebrat ich a stravujem sa rovnako aj pohyb rovnaky a s vahou sa nic nedeje,tak neviem.V najblizsej dobe sa zase chystam do lekarne a uvidim.

  12. Miro Veselý 26. júla 2006

    budur: prakticky všetky články v časopisoch tvrdia, že vychádzajú z vedecky podloženého výskumu. (ako inak, ako vedecky? :-)

    ak ti niečo funguje, používaj to. o ktoré vitamíny ide?

  13. Vlastik 18. októbra 2006

    Ahoj chcel by som sa spitat na iniekcie vitaminu B12. Lebo tu chce asi kazdy chudnut a ja som pocul ze sa s toho pribera. Som tenky a chcel by som to skusit. Oplati sa?

  14. Miro Veselý 18. októbra 2006

    Vlastik: injekcie rieš s lekárom. ak chceš priberať, posilňuj.

  15. kacka 12. júna 2009

    mna by zaujimali tiez tie vitaminky s ktorymi to ide lahsie,no co budur prezradis?

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: