Zdravá výživa sa varí rýchlo

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Hlavnou zmenou oproti bežnému vareniu je pri racionálnej výžive hlavne snaha variť čo najkratšie a hlavne šetrne.

Zdravá výživa vzniká rýchlo, aby to bolo šetrné

Zdravá kuchyňa sa vám však asi zapáči. Ak chcete navariť obed pre štyroch ľudí, zaberie vám to pol hodinu. Porovnajte si taký čas s klasickým obedom slovenskej kuchyne, kedy gazdiná od skorého rána chystá knédle, pečie mäso, dusí kapustu, varí polievku, miesi cesto na koláče…  Iste – gazdiná položí na stôl množstvo materiálu, rôzne jedlá. Efektné to je, ale je to aj zdravé? Je potrebné variť ako pre rotu? Veď to je plytvanie peniazmi na kúpu jedál, ktoré rodine nakoniec ublížia zdraviu. Chvíľu chutia a ich potom roky nosíte ako prebytočný tuk.

Zdravá výživa = bez vyprážania

V racionálnej kuchyni sa nepoužívajú niektoré postupy – predovšetkým vyprážanie.

Uprednostnite dusenie v pare pred varením vo vode. Dôvod je jednoduchý. V pare udusené jedlo si zachová všetky vitamíny (ktoré nepodliehajú tepelnej degradácii). Pri varení vo vode sa časť vitamínov z jedla vyplaví do vody. Ak ju nevypijete, ochudobnili ste sa o dôležitú zložku.

Teflón netreba olejovať

Aj pri práci s panvicami je lepšie voliť drahé panvice, ktoré majú kvalitný povrch. Ten umožní, aby ste potraviny nemuseli piecť ani na „kvapke“ oleja. A keď áno, naozaj postačí lyžička oleja na varenie. Snaha vylúčiť olej z tepelnej prípravy je odôvodnená aj tým, že olej pri tepelnom namáhaní mení svoje vlastnosti. Nie každý – sú oleje určené na tepelné spracovanie. Tie sa hodia na prípravu, ale nie je dobré zjesť ich priveľa s potravou.

Príklad racionálnej večere

Príkladom racionálnej večere môžu byť napríklad kuracie prsia osmahnuté na teflónovej panvici bez tuku. Ako príloha môže byť v pare dusená brokolica, ktorú pred jedlom môžete odvážne pokvapkať panenským olivovým olejom. Tuk je potrebný, no keď použijete olej tepelne neupravený, prospeje to zdraviu. Pre chuť môžete na brokolicu nastrúhať trocha syra. Ako záver takého jedla môžete podať napríklad pohár kyslého mlieka.

Racionálna kuchyňa je výhodná aj v tom, že príprava jedál je oveľa jednoduchšia a zvládnu ju často všetci členovia rodiny. Samozrejme, niektorí muži sú leniví a odmietajú variť. Ak napríklad muž, ktorý nikdy nevaril a chce schudnúť začne variť, zistí, že to dokáže. Stačí opláchnuť a vložiť trocha zeleniny do parného hrnca. Môže byť nakrájaná na väčšie kusy. Na druhé poschodie parného hrnca uložíme napríklad pstruha. Do hrnca črpneme vodu a zapneme na 15 minút. To je všetko, po cinknutí stačí jedlo vyťahovať a zjesť.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 14. augusta 2006

 

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: