BMI kalkulačka
Kalorické tabuľky
Jedálniček na chudnutie

Zdravé sladkosti a rýchle chudnutie - toto nechcete počuť

Na sociálnych sieťach sa často dá vidieť veľa súvislostí, ktoré sú jasné na prvý pohľad. Ale len tomu, kto sa pozrie prvý krát. Nie tomu, kto sa díva stále.

Neraz dostávam otázku od ľudí, ktorí potrebujú niečo schudnúť. "Čo mám spraviť, mne nič nefunguje?". Veľmi často sa riešenie dá nájsť za pár sekúnd. Napríklad na časovej ose vo Facebooku. Tam vidíme, ako ženy lajkujú. Napríklad takéto články a to aj v takomto poradí:

  • Ako si mám udržať váhu 50 kíl?
  • Zaručená diéta na štíhly pás...
  • 3 veci ktoré potrebujete vedieť o chudnutí skôr, než začnete
  • Recept na domáce krémeše.
  • Ako okamžite schudnúť?
  • Zdravý fitness koláčik, ktorý nedokážete prestať jesť.
  • Syrovo-špagetové jednohubky s párkami, ktoré si ihneď zamilujte.
  • Hladovka pre jarný detox

Podobné príspevky dávajú tušiť, aký obsah danú čitateľku zaujíma. Strieda články o chudnutí a články s fitness receptami.

Nič také ako zdravé sladkosti v podstate neexistuje. Absolútna väčšina "fit receptov" je výživový bulvár. Sú to názvy, ktoré fungujú preto, že tuční ľudia chcú jesť maškrty a myslia si, že sa to dá nejako obabrať.

Nedá sa to obabrať

Ak chcete schudnúť, nepúšťajte si do mozgu zároveň gastronomickú nôtu. Funguje len disciplína. Aby ste nedopadli tak, ako to tiež často vidíme - stretne sa pár nadšencov na chudnutie a vyberú sa na výlet. Celú cestu sa debatuje o jedle. Po výlete sa potom papá.

  • Buď niekto donesie koláčiky (!) samozrejme top fitness - na kilo bielej múky ide hrsť zdravých ovsených vločiek a preto sú fitness, alebo
  • skončí celá skupinka na pizze.

Nič proti takým jedlám. Len by potom zúčastnení nemali nariekať, že sa im nedarí dosiahnuť perfektnú postavu a že priberajú aj zo vzduchu.

Nie je pohodlné v dnešnej dobe chudnúť. V obchodoch je paretovských 80% tovaru celkom nevhodného. Nielen, že sa ťažko vyberá. Ešte to nezdravé aj viac chutí a okolie vás do toho tlačí...

Ak chcete schudnúť, venujte pozornosť témam, ktoré chudnutie podporia. Nie maškrteniu.

  1. Skúmajte, ktoré potraviny sú naozaj zdravé a podporia vaše úsilie.
  2. Venujte sa radšej pohybu, ako vareniu, či pečeniu.

Prečítajte si aj:

Prečo aj "zdravé" sladkosti bránia v chudnutí?

V súčasnej dobe je obrovský dôraz kladený na zdravý životný štýl, ktorý zahŕňa aj konzumáciu zdravých potravín. Trh je zaplavený rôznymi produktmi, ktoré sú označované ako "zdravé", "bio", "prírodné" alebo "bez pridaného cukru". Medzi tieto produkty často patria aj sladkosti vyrobené z celozrnnej múky, trstinového cukru alebo iných alternatívnych sladidiel. Hoci sa môžu zdať ako lepšia voľba, je dôležité si uvedomiť, že aj takéto produkty môžu brániť v chudnutí rovnako, ako ich "menej zdravé a menej bio" verzie. Tu sú dôvody, prečo:

1. Kalorický obsah

Aj keď sú sladkosti vyrobené z "zdravších" surovín, stále obsahujú kalórie. Celozrnná múka alebo trstinový cukor sú stále zdrojom sacharidov a energie. Ak konzumujete viac kalórií, než dokážete v priebehu dňa spáliť, povedie to k priberaniu na váhe, bez ohľadu na to, či sú kalórie z "zdravších" zdrojov.

2. Psychologický pohľad

Keď ľudia konzumujú produkty, ktoré sú označené ako zdravšie, často podliehajú takzvanému "halo efektu". Myslia si, že keď je niečo zdravé, môžu toho zjesť viac. Tento prístup môže viesť k nadmernému príjmu kalórií, pretože aj malé množstvo "zdravých" sladkostí môže obsahovať veľa energie.

3. Skryté cukry a tuky

Aj keď sú niektoré sladkosti označené ako vyrobené z prírodných surovín, môžu obsahovať veľké množstvo pridaných cukrov alebo tukov, ktoré zvyšujú ich kalorický obsah. Napríklad, trstinový cukor je stále cukor a má rovnaký vplyv na hladinu cukru v krvi ako bežný biely cukor.

Marketingové triky

Výrobcovia často používajú marketingové triky, aby presvedčili spotrebiteľov o zdravotných výhodách ich produktov. Používajú prívlastky ako "bio", "bez pridaného cukru" alebo "s celozrnnou múkou", ktoré môžu byť v tomto zmysle zavádzajúce. Dôležité je čítať etikety a zloženie produktov, aby ste vedeli, čo skutočne obsahujú pokiaľ ide o energiu a živiny.

Záver

Aj keď sa môže zdať, že konzumácia "zdravších" sladkostí je lepšou voľbou pre chudnutie, dôležité je byť si vedomý ich skutočného vplyvu na váš denný kalorický príjem a celkovú výživu. Vždy je lepšie uprednostniť celé, neupravené potraviny a mať na pamäti, že aj "zdravé" sladkosti by mali byť konzumované s mierou a v rámci vyváženej stravy. Chudnutie a udržiavanie zdravej hmotnosti je o celkovom životnom štýle, nie len o výbere jednotlivých "zdravších" potravín.

Napísal
Miro Veselý 
27. decembra 2023
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.