Chudnutie počas spánku

Nie raz som už zachytil senzačné informácie o tom, ako môžeme schudnúť počas spánku. Už pred rokmi sa dali také atraktívne texty nájsť v časopisoch pre kulturistov. Teraz dúfajú v naivitu žien a servírujú ich v ženských časopisoch. No kto už by nechcel večer ísť spať a ráno sa zobudil schudnutý? Výsledky zadarmo, to by sa nám páčilo. No na druhej strane spánok a chudnutie spolu úzko súvisia. Preto si o tom povieme viac. Začnime však tým, kadiaľ cesta nevedie.

Diéta na chudnutie v spánku

Asi najčastejšie je citovaná „jednodenná diéta“, alebo “nočná diéta” (The Overnight Diet by Caroline Apovian). Táto diéta sľubuje režim pri ktorom budete chudnúť počas spánku. Stačí ak si cez deň aspoň raz do týždeň odľahčíte stravu pomocou vhodných kokteilov.

Princíp výživy vychádza z predpokladu, že ráno máme jesť veľa , aby dodali energiu. Obed má byť vyvážený a na večeru už smiete len . Tie vraj pomôžu odbúravať tuky. Po večeri si ľahnete, spíte a chudnete. K tomu sa dozviete pár receptov aj na smoothies ktoré vás nabijú energiou a hlavne cukrom. Samozrejme, ak sa na takú diétu pozriete, jasné, že na nej nie je nič mimoriadne. Bežná rada doplnená magickým sľubom, že schudnete beztrestne, zadarmo, len v spánku.

Kulturistické rady pre zaistenie chudnutia počas spánku

Veľmi podobný koncept obľubujú aj niektorí autori z prostredia posilňovní. Tam však predstava o večeri nekončí obmedzením sacharidov. Tam sa dozviete, že ešte aj tesne pred spaním je dobré dať si proteín. A aká náhoda! Hneď vedľa takého článku zvyčajne náhodou nájdete aj inzerát, aby ste si objednali skvelý nočný proteín, ktorý sa vďaka viacerým zložkám uvoľňuje postupne po celú noc a tým zabezpečí že budete chudnúť v spánku.

Pokiaľ chcete schudnúť, neodporúčam aby ste podobné postupy príliš skúšali. Bielkoviny navyše pridávať nie je práve zdravé a v bežnej strave ich máte dosť. Niečo iné je ak je niekto vrcholový športovec. Tam je potreba bielkovín naozaj iná. Lenže takí ľudia neriešia to .

Ale my, rekreačne športujúci či chudnúci spravidla hľadáme skôr riešenia, ktoré podporia zdravie. Obávam sa, že predávkovanie sa proteínovým koncentrátom skôr podporí presný opak toho, než chcete dosiahnuť. Napájajte sa proteínmi a v spánku priberiete. Nakoniec som si nechal ešte:

Zopár nezmyslov z článkov o chudnutí počas spánku

V článkoch na internete nájdete neuveriteľne veľa nezmyslov. Pri bezmyšlienkovitom čítaní to vyzerá ako súvislý text o chudnutí a diéte. Ale ak si to prečítate pozorne, narazíte na logické problémy. Vybral som tri príklady z rôznych článkov zameraných na chudnutie počas spánku.

Nezmysel číslo 1: „Jeden deň v týždni vylúčite z jedálneho lístka pevnú stravu a konzumujete len vysokovýživné koktaily nabité vitamínmi a minerálmi. Cez deň si doprajete sýte koktaily a v noci bude vaše telo spaľovať tuky. Ráno sa zobudíte ľahšia.“

Takáto rada vám vlastne odporúča napájať sa výživnými kokteilami. Recept? Štvrť kila jogurtu (!) zmiešate s banánom (!), kusom ananásu a pridáte lyžičku cukru (!) pod krycým názvom agáve.

Ak si podľa takejto rady doprajete smoothie nabité skôr energiou ako vitamínmi, veľmi pravdepodobne priberiete. Nie, nebude to merateľné. No zároveň je možné, že zajtra ráno naozaj budete o kilo ľahšia. Ako to je možné? Čo ak na tom chudnutí v spánku predsa len niečo je?

Ono to funguje tak, že kokteily sú sladké, takže neobsahujú soľ. Ak celý týždeň jedávate podľa chuti, je veľmi pravdepodobné, že hlavné čo za deň takého smoothie-pôstu stratíte – je voda. Tá sa ľahko prejaví na váhe. Ale nie je to ani tak veľmi chudnutie. O dva či tri dni normálnej stravy bude vaša váha zas tam, kde bola.

Ak sa celý týždeň stravujete zdravo, budete chudnúť aj bez podivných dní, počas ktorých sa majú piť vysokoenergetické nápoje.

Mimochodom, ono to znie lákavo „zobudiť sa o kilo ľahší“. Lenže nikto nepotrebuje schudnúť kilo za jednu noc. To naozaj stačí deň či dva nesoliť a menej sa napiť. Hneď budete o kilo ľahší. Ale nie o kilo . Rovnako si môžete dať tréning a nenapiť sa počas neho. Tiež dosť vypotíte a váha ukáže menej. Ale to sa za pár hodín zas zmení.

Skôr sa zamerajte na to, či ste dnes o kilo ľahší ako pred týždňom. A či o týždeň ste o kilo ľahší ako dnes. To potom totiž znamená, že s váhou idete dole. Zaujíma nás trend. Zaujíma nás, čo sa deje na ploche mesiacov a rokov. Nie to, čo sa stalo cez jednu noc.

Vráťme sa teraz k našemu výberu najväčších nezmyslov z článkov o chudnutí cez noc.

Nezmysel číslo 2: “Večer dajte prednosť potravinám, ktoré navodzujú spánok a ktoré obsahujú jednoduché cukry, vitamíny, vápnik a horčík. Je to napríklad mlieko, bylinný čaj, ryby, strukoviny, sušené ovocie, oriešky a zelenina.”

Ďalšia majstrovská rada autora, ktorý odpisuje článok z chybnej predlohy. Len si skúste na noc vypiť mlieko, čaj, rybu s fazuľou, hrozienkami orieškami a zeleninou. Mimochodom to je úplne opačná rada, než v inom z článkov o nočnej diéte Caroline Apovian. Takže slobodne si môžete vybrať jesť na noc len bielkoviny podľa prvého článku, alebo jednoduché podľa iného článku.

Odporúčam: jednoduché sacharidy radšej nejedzte vôbec. Nielen že bránia chudnutiu, skôr ho ešte aj navodia.

Nezmysel číslo 3: “Výdatné raňajky vás zásobia sacharidmi, ktoré udržujú hladinu inzulínu v šachu. Bielkoviny ako mlieko, syr a podobne majú opačný účinok, preto ich treba vynechať.”

Tak táto rada už ukazuje, že napísať sa dá úplne čokoľvek. Zrejme ide o nekvalifikovaný preklad, pretože ak si dáte veľa sacharidov, hladina inzulínu nebude v šachu. Vyletí hore a prebytočné cukry inzulín pekne uloží do tukových zásob. Práve pridanie bielkovín k sacharidom môže trocha zmierniť výkyv v „hladine inzulínu“.

Šme še pobavili. Takže teraz už asi tušíte, že žiadne chudnutie v spánku asi nehrozí. A naozaj. Nepočítajte s tým, že by sa dalo chudnúť tým spôsobom, že cez deň by ste si robili čo sa vám zapáči a v noci by telo nejako zázračne samo schudlo. Napriek tomu však:

Spánok pomáha chudnutiu

Ak budete dostatočne spať, pomôže vám to dosiahnuť lepšie výsledky. Dostatočne to znamená nie málo, ale ani priveľa spánku. Väčšinou to bude 7 až 8 hodín.

  1. Ak spíte menej ako potrebujete, zobudíte sa nevyspatí, šetríte energiou, chudnutie to spomalí.
  2. Ak spíte výrazne viac, než potrebujete, nie je to zdravé. Môže to byť signál lenivosti, pohodlnosti alebo bezcieľnosti. S takým postojom k životu asi nespravíte nič ani po zobudení a to tiež bráni chudnutiu.

Počas spánku sa v tele naozaj spúšťajú mnohé procesy. Súvisia najmä s regeneráciou a preto je lepším nápadom aby tráviaci systém nemal veľa inej súrnej práce. Lepšie ak sa telo môže sústrediť na opravy, odpočinok.

Preto je lepšie pred spaním už podľa možnosti nič nejedzte. Štandardne sa odporúča pred spánkom dve, radšej tri hodiny nič nejesť.

  • Sú dokonca zdravotné problémy ako je gastroezofageálny reflux a ak ho chcete zmierniť, odporúča sa pred spaním nejesť ešte dlhšie. Spomínam to preto, že obézni ľudia tento problém mávajú častejšie. Aj preto, že tlak tuku vo vnútri brucha tento zdravotný problém priamo podporuje.
  • Iným častým problémom je spánkové apnoe, ktoré sa vinou obezity môže podpísať pod prerušovaný, alebo menej kvalitný spánok.

Spánok naozaj podporuje chudnutie. Ak sa každú noc dobre vyspíte máte väčšiu šancu, že schudnete.

Takže ako môžete spánok zapojiť do svojho chudnutia?

  1. Vyspatý človek je svieži. Má chuť niečo spraviť. Napríklad hýbať sa, športovať, pracovať.
  2. Dajte si k tomu vhodnú zdravú stravu. Dodržte jedálniček na chudnutie a v tele budete mať energie tak akurát! Aby ste mali silu a chuť do života, ale nie na vytváranie tukových zásob.
  3. Pridajte pohyb, pol hodinku neskôr hodinku rýchlej chôdze. Tá spôsobí, že sa poriadne zadýchate a tak môže kyslík pomôcť spotrebovať niečo z vašich tukových zásob.

Takže nebojte sa poriadne sa vyspať. Nie je to leňošenie ani chyba v režime. Nepočítajte síce s tým že v spánku schudnete, ale nebudete z toho ani priberať. Naopak – ak si zo spánku ukrojíte nejakým zbytočným ponocovaním, tak aj chudnutie tým môžete zastaviť. Viac na tému v akom vzťahu je spánok a chudnutie v samostatnom článku.

 

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: