6 dôvodov, prečo prestať jesť jedlá starých materí

Hlavnou príčinou obezity je dnes nepravidelná strava. Hneď na to nasadá fastfood a rôzne maškrty. Až potom sa môžeme pozrieť na “jedlá starých materí”. V dnešnom článku teda nebudem riešiť príčiny obezity, ale prax počas chudnutia. Akonáhle totiž začnete jesť pravidelne a vhodné jedlo, budete chudnúť.

Mnoho ľudí má potom ale problém – čo vlastne variť? Najmä starší ľudia majú dokonale zažité mnohé jedlá a nevedia jednoducho zmeniť receptúru. A nečudujem sa im. Klasické jedlá sú najlepšie vtedy, keď sa spravia poctivo. Zo surovín, ktoré tam patria. Ak začnete škrtiť soľ, tuk a cukor, už to nie je ono.

Odľahčené verzie klasiky sú na zváženie

Áno, dá sa spraviť ľahšia verzia sviečkovej na smotane. Knédle môžu byť celozrnné, v omáčke sa vynechá smotana. Je to ako pri voľbe prezidenta – tam musíme voliť menšie zlo. V kuchyni však máte možnosť správať sa aj rozumnejšie. Zvoľte iné jedlá, než na aké ste doteraz boli zvyknutí. Odľahčené verzie jedál síce sú “diétnejšie” ale často nie sú žiadnou chuťovou revolúciou. Navyše ani po značnom odľahčení nemusia stále byť “zdravé” ani vhodné.

  • Vepřo – knedlo – zelo,
  • dukátové buchtičky,
  • rizoto,
  • vyprážaný rezeň so šalátom,
  • guláš s knédľami,
  • halušky na rôzne spôsoby,
  • palacinky, parené buchty, pirohy
  • rezance s makom,
  • placaté mäso s ryžou a hnedou omáčkou (UHO)
  • vyprážaný syr, hranolky, majonéza…

To sú bežné príklady jedál, aké tu jedávame po celé desaťročia. Prívarky, v nich kolienka a podobne. Takto sa deti kŕmia v školách dodnes, rovnaký scenár je aj v závodnom stravovaní. Nič o stredomorskej strave v týchto zariadeniach ani nezapočujete, pretože by to chcelo zmenu zo strany kuchárov, lepší rozpočet a často by to stravníci aj tak nechceli.

Tieto jedlá spravidla majú pri chudnutí veľa problémov a preto vám odporúčam úplne sa vzdať jedenia starej klasiky. Dnes si povieme o tom, prečo neodporúčam klasické varenie pri chudnutí. Ak, tak potom len občas.

1. Poznáme veľkosť porcie

Prvý problém je, že máme dosť presne zafixované, ako asi taký maďarský guláš má vyzerať. Veľkosť taniera, počet knédlí. Taká porcia musí byť, ak bude menšia, nebude sa vám páčiť. Porcia je totiž za tie roky ustálená. Nie náhodou, je taká, aby naplnila priemerné brucho.

Tu ale nejde o plnenie brucha vhodným množstvom energie, ale len objemovo. Jedna parená buchta vám nepostačí a ak si ich dáte štyri, tak to už naozaj bude čistý výkrm.

2. Spravidla nestačí “polporcia”

Tieto jedlá sú často navrhnuté viac s ohľadom na cenu, alebo na chuť. Vznikali v čase kedy mäso bolo drahšie a tak veľkú časť tvorí príloha. Nič proti toľkým sacharidov – ak idete rúbať drevo, zídu sa. Ale ak idete k počítaču, priberiete.

Prvým nápadom pri chudnutí potom môže byť dať si “polporcie”. Menej všetkého a bude pokoj. Pokoj bude, ale zvyčajne prostá polovica jedla má dva problémy:

  • nezasýti vás
  • neobsahuje vhodný pomer živín, niečoho zjete príliš málo

Polporcie klasických jedál teda nebývajú dobrý nápad.

Niekedy by sa to ale dalo vypočítať. Nespraviť to formou polovičnej porcie, ale na tanier dať primerané a správne množstvo jednotlivých zložiek. To však chce už dosť skúsenú ruku, aby ste odhadli ako má taká porcia vyzerať. Bude to asi o niečo viac mäsa, menej prílohy a mnohonásobok zeleniny – v porovnaní s bežnou zvyklosťou.

3. Nevyvážené živiny

Žiaľ, mnoho jedál ani v normálnej porcii neobsahuje vyvážené živiny. Asi všetky sladké jedlá sú príliš vysoko sacharidové. V slovenskej kuchyni narazíte aj na vysoký podiel tuku.

V jednej porcii sa len tuku spravidla objavuje niekoľkonásobne viac, než by bolo vhodné. Pri chudnutí by mal byť celkový tuk v jednej porcii všetkého čo zjete ľahko nad 10 gramov. Prevažne by to mal byť tuk ako olivový olej, alebo oriešky. V slovenskom jedle sa ale pracuje s maslom, smotanou, margarínom (naj, ale fakt najlacnejším a nezdravým), slaninou, bravčovou masťou a podobne. Tieto tuky majú iný profil mastných kyselín. Menej vhodný.

Nenaleťte senzačným fámam o tom, aké super hyper zdravé je maslo, či bravčová masť a ako cholesterol z jedla neškodí. Keby to aj hneď bola pravda, po jedle v ktorom na jednu porciu je 30 až 40 gramov tuku jednoducho priberiete – ak to teda nie je obed po tom, čo ste celé predpoludnie rúbali drevo a popoludní idete kosiť trávu.

4. Nevhodné suroviny riadiace sa podľa chuti

Slovenské jedlá sú mimoriadne chutné. Len sa spýtajte, čo kuchár dáva do hrnca a prečo. Dá maslo, lebo to dá najlepšiu chuť. Dá smotanu, aby jedlo bolo lahodnejšie. Pridá oškvarky, pretože “bez nich sa haluške takie nijakie”. Inými slovami táto prísada je chutná a preto ju tam dáme. To už sa sype cukor do cesta.

Žiaľ, často práve tie najchutnejšie prísady v jedlách spôsobujú, že také jedlo má menej priaznivý vplyv na naše zdravie.

Skúste si ostatne zvážiť suroviny trebárs na rezance s makom. Energetická hodnota bude na strope.

5. Chuť zvádza dať si dupľu

Nuž a tá skvelá chuť tiež vábi, aby ste si ešte pridali. Veď je to tak dobré. Tak sa neondejte a doprajte si dupľu! Tak vám povie prajná kuchárka. Lenže už prvá porcia jedla bola väčšia, než bolo treba.

6. Kombinácia často uspí

Nuž a posledná mrzutá vec je, že veľké percento týchto jedál vás uspí. Dáte si ich na obed a potom 2 hodiny trpíte neprekonateľnou túžbou si zdriemnuť. V kancelárii sa to možno dá. Horšie ak šoférujete, alebo ste vo výrobe. Riziko vzniku chýb a celkovo nepríjemný stav únavy po jedle je klasika a poznáte to ak sa stravujete v závodnej jedálni.

To sa organizmus snaží z tráviaceho traktu čo najrýchlejšie vyslobodiť tie množstvá živín. Krv je presunutá do žalúdka a ostatné telesné funkcie majú pauzu.

To sú najvážnejšie argumenty proti bežnej strave

Počas chudnutia je preto lepšie podstúpiť nepohodlie. Naučte sa “rozbiť” potraviny na živiny ako bielkoviny, sacharidy a tuk. Stačí ak na to využijete potravinové tabuľky. Ak si totiž podľa týchto čísiel “vyskladáte” nové jedlá, vytvoríte si aj nové návyky. Ak si niekoľko krát odvážite chlieb, syr, či ovsené vločky, zapamätáte si, aké množstvo to zhruba je.

Už po pár pokusoch sa na váženie potravín môžete vykašľať, pretože vhodné množstvo proste odhadnete. Verte tomu, že pomerne presne. Tým, že si vyskladáte svoje vlastné, jednoduchšie jedlá, naučíte sa aj na ich nové veľkosti a chute. Čoskoro si ich obľúbite.

Na záver ešte jeden tip

Odľahčené verzie jedál sú mimoriadne zradné. Sú totiž ilúziou. Ak dáte menej smotany, jedlo síce naozaj bude menej výživné. No spravidla bude ešte stále mimoriadne výživné. No pocit, že ide o “ľahšiu” potravinu spôsobí, že jej človek zje dvojnásobok. Na to vám už potom nepomôže ani rúbanie dreva.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude