Aj o vašom zdraví rozhoduje kuchár?

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Je priam neuveriteľné, s akou agresivitou dokážu mnohé matky ničiť zdravie svojich detí, či staré matky svojich milovaných vnúčat. Ide o chutné jedlá sladké, alebo slané. Nešetrí sa smotanou, maslom… Ak niekto náhodou chce jesť racionálnejšiu stravu, naráža na neprekonateľný múr neporozumenia – nezdravé jedlá sa ďalej vnucujú pomocou citového vydierania.

Neuznávajú argumenty! Skúsené kuchárky nechcú nič počuť o zdravej výžive.

Zdravá výživa totiž zakazuje práve všetko to, prečo sú jedlá starých materí (aj šéfkuchárov) tak dobré. Maslo, smotana, soľ… A kuchári predsa chcú, aby nám ich jedlá chutili, aby sme si dali dupľu. A preto sú ochotní spraviť čokoľvek, trebárs primiešať do jedla aj jed (trocha preháňam – tuk, alkohol, kofeín, cukor sa predsa za jedy nepovažujú, nezabijú okamžite).

Ak sa bránime, že niektoré jedlo nie je zdravé, prichádza na rad bagatelizácia. Veď si daj len dnes, len trocha, nemôžeš celý život jesť len tie svoje blafy. Vyššou verziou je postoj, pri ktorom rodičia predpokladajú, že ich deti sú podvýživené, pokiaľ nemajú viditeľnú nadváhu.

S tým ostatne súvisí aj symbol:

Dobrý kuchár musí byť tučný. Naozaj?

Tučný kuchár – dá sa predpokladať – vie variť až tak chutne, že sám nevie odolať a zakaždým si zobne.

V skutočnosti sú mnohí kuchári tuční aj preto, že dlho nejedia nič, potom veľa. Popri tom nejaké zobkanie. Inými slovami žiadna kontrola nad príjmom jedla. Stresujúce a veľmi nepravidelné povolanie.

Rozumne uvažujúci človek si však položí otázku, či je rozumné jesť jedlo od človeka, ktorý je z neho tlstý, ako prasa pred porážkou. Či nie je rozumnejšie toto potešenie si zakázať. Chvíľa sklamania je menším zlom, ako dlhé roky bojov s obezitou.

Mnoho ľudí by si vlastne asi aj doprialo racionálnu stravu. No väčšinou vlastne ani nevedia, čo a ako by mali variť. Nemajú na racionálnu stravu žiadne recepty. A tak znova skĺznu ku osvedčeným rezňom, či pareným buchtám, ktoré mali vždy stopercentný úspech.

Je fakt, že také opekané tofu (dobre ochutené) na celozrnnom chlebe je veľká maškrta. Ale bez disciplíny si človek zvyčajne napriek tomu už nabudúce chlieb natrie husacou masťou.

Ak nejdete robiť na pole, nejedzte tak ako keby ste tam šli!

No a ak máte pocit, že recepty prastarých materí sú presne to, čo musíte mať, potom ráčte ísť celý deň rúbať drevo. Tak, ako tí, ktorých tými receptami prastaré matere aj kŕmili.

Ale overte si to. Spýtajte sa starých materí, čo sa tu podávalo tak pred 50 až 100 rokmi ako bežná strava. Také nezmyselné hody ako dnes to fakt neboli. Na slovensku sa jedla podstatne vegetariánskejšia strava, než dnes! Mäso len občas – bolo drahé, bol nedostatok. No a najmä chýbali chladničky, kde by sa dali skladovať tak nezmyselné zásoby ako dnes.

Dnes o obezite a teda zdraví celej rodiny často rozhoduje kuchárka, ktorá postupne na smrť vykŕmi všetkých naokolo. Tu už netreba špekulovať o tom či rodina má, alebo nemá genetické predpoklady na obezitu. Tu treba zmeniť kuchárku.

  • Doma sa varí často bez znalostí o varení aj výžive.
  • Používajú sa nezmyselné recepty stiahnuté rôzne z internetu.
  • Varí sa v prvom rade tak, aby im chutilo, nie aby to prospelo.
  • Používajú sa polotovary (sú chutné = chceme viac a zvyčajne sú aj menej zdravé)
  • Jedlom sa neraz prejavuje láska namiesto slov a činov. (Daj si viac, doprajem ti.)

Je paradoxné, že to najvýraznejšie ovplyvnenie zdravia môže byť spôsobené tak málo sledovanou vecou, ako je jedlo.

Mnohí ľudia vynakladajú veľké sumy do kvalitných áut, telefónov, domov, šiat. Kupujú si najdrahšie dovolenky, ozdravné kúry, súkromných lekárov a drahú kozmetiku. A pritom jedia mizerné a nezdravé jedlá, pretože práve o nich rozhoduje kuchár a jediným kritériom jedla je len efektná chuť. 

Ešte sa pozrime na druhý extrém.

Varenie v rodine, kde treba 2 druhy jedál. Jedno na chudnutie a jedno pre “normálnych” tučkov.

Ak sa rozhodnete chudnúť, je to zmena. Tú nemusí byť ochotný podstúpiť, napríklad, váš manželský partner.

Chudnutie s úspechom - balík kníh

Keď si kúpite tento balík, získate:

  • 5 kníh Mira Veselého s podpisom.
  • Plus ručne maľovanú záložku.
  • Plus dobrý pocit, že ste podporili autora :-)
  • V praxi je problém zvyčajne s manželom. Muž sa nerád vzdá svojich jaterničiek a dobrôt. Najmä ak sa nazdáva že na „kráse muža“ nezáleží.
  • Ak sa rozhodne chudnúť muž, manželka zvyčajne oveľa ľahšie a ochotnejšie pristúpi na odľahčenú stravu.

Čo s tým? Riešenie si budete musieť doslova naladiť u vás doma. Predostriem vám len možnosti, ktoré prichádzajú do úvahy. Univerzálny návod neexistuje.

  • Najdrahší variant. Variť dva druhy stravy. „Normálne“ a menej zdravé jedlá pre partnera, ktorý nechudne a nemá ani záujem o zdravší životný štýl. Vyvážené jedlá pre druhého partnera, ktorý sa chce stravovať rozumne. Veľa času sa minie na varenie, viac energie, zvyčajne väčší odpad. Varenie pre jedného je drahšie, ako varenie pre viacerých.
  • Kompromisný variant. Ladiť stravu tak, aby jej časť „fungovala“ ako zdravá strava. Pre mlsného partnera potom dáte viac tuku, dochucovadiel, zväčšíte porcie. Niektoré jedlá sa takto pripraviť dajú. Vždy je to ale komplikácia navyše. Plus lákadlo aspoň ochutnávať „to lepšie“.
  • Ideálny variant. Všetci jedia rovnaké (zdravé) jedlo. Jedlá aké vám pomôžu schudnúť totiž môže jesť aj zvyšok rodiny. Akurát z trocha väčších tanierov. Žena, ktorá chudne si dá možno 200 gramov varenej prílohy, manžel si môže dať 300 gramov prílohy. Bielkoviny a tuk môžu byť zhruba rovnako pri chudnutí aj pre zdravú výživu. Akurát manuálne pracujúci budú potrebovať trocha viac tuku. Ale zdravého. Nie šmalec.

Zatiaľ som nespomenul deti. Pre deti platia trocha iné odporúčania vo výžive. Na rozdiel od dospelého, dieťa potrebuje trocha iné zloženie tukov, sacharidov a bielkovín. Pre inšpiráciu vám odporúčam riadiť sa knihou Návod na prežitie pre bejby od Igora Bukovského. Takisto kniha Návod na prežitie pre ženu dáva množstvo tipov, ktoré stoja za pozornosť. Doktor Bukovský u nás dáva stále tie najspoľahlivejšie informácie o výžive.

Jednotnú, zdravú stravu pre celú rodinu považujem za najlepší nápad.

  • Ak deti vidia, že sa stravujete určitým spôsobom, naučia sa to a budú to pravdepodobne opakovať celý život. Jednoducho, ste príkladom. Vhodnou stravou im dávate návyky zdravšej životosprávy. Je nádej, že vďaka tomu budú žiť zdravší a štíhly život.
  • Deti, ktoré sú už zvyknuté na nevhodnú stravu sa budú dožadovať svojich obľúbených dobrôt. Tu bude problém. Ak matka odporúča jesť tofu a otec pritom tlačí klobásu, viete vopred odhadnúť, čo si vyberú deti. Vždy to chutnejšie, pohodlnejšie a príjemnejšie.

Takže to sme prebrali základné východiská pri varení v domácnosti. Poďme z toho vypracovať závery. To čo navrhnem je môj pohľad na vec. Ak vám nesedí, navrhnite si vo vašej rodine lepší.

  1. Odporúčam, aby všetci členovia rodiny jedli rozumnú stravu. Takže varte zdravo a nijako inak.
  2. Ak váš manžel odmieta jesť také „blafy“, nič mu nebráni v tom, aby si sám navaril čokoľvek iné. Manželka nie je servisný personál. Nie ste povinná vyprážať rezeň a hranolky len preto, že manžel nemá chuť na vaše dusené mäso s celozrnnou ryžou.
  3. Ak varíte aj pre deti, môžete ich porcie málinko upraviť, aby mali zloženie vhodné pre ich vek. Ale predkladajte im zdravú stravu. Ak sa im to spočiatku nepozdáva, nenechajte sa zmanipulovať.

Možno teraz chcete namietnuť:

„Ale toto mi oni nebudú jesť“. To je práve tá manipulácia, ktorou sa nesmiete nechať zmagoriť. Ak váš manžel, či deti odmietajú jesť nejaké jedlo, je to nesúhlas. Protest. Cítiť v tom trocha trucovania, čiže staré známe citové vydieranie. A ešte inými slovami je to mocenský boj. Kto bude rozhodovať o tom, čo sa bude u vás jesť. Rozum, alebo maškrtný jazýček?
  • Ak podľahnete a navaríte „lepšie“ jedlo, vyhrali trucujúci. Našli spôsob, ako si presadia svoje aj nabudúce.
  • Ak nenavaríte nič iné, vyhrali ste vy. Trucujúci majú možnosť navariť si sami. Dieťa to asi nespraví a manžel často tiež nie.

Čo teda robiť, ak deti (či detsky sa správajúci manžel) nechcú jesť to, čo ste pripravili? Nerobte nič. Jedlo dajte zo stola preč. O pár hodín bude ďalšie. Do ďalšieho jedla však v byte hladoši nesmú nájsť nič. Žiadne čokolády, keksy, ovocie, limonády. Kto odmietol obed pretože mu nešiel na chuť, rád si na olovrant dá čokoľvek. Hlad je najlepší kuchár. Ale nesmie mať poruke maškrty. To by nefungovalo.

Aj na zdravé jedlá sa dá rýchlo zvyknúť. Sú chutné. No problémom je, ak by niekto občas jedával fastfood a občas „zdravo“. Potom mu zdravšie jedlá nikdy nemôžu chutiť v konkurencii premyslených a rafinovaných jedál.

Pokúste sa teda rodinu nastaviť tak, aby sa všetci členovia stravovali čo najzdravšie. Môžete to spraviť pozvoľna. Nemusí to byť skoková zmena, to nemá nikto rád. Len čoraz častejšie pripravujte jedlá s vhodným zložením. A čoraz zriedkavejšie varte tie nezdravé.

  • Dobre uvarená a ochutená príloha môže byť celozrnná a možno si to nikto ani nevšimne.
  • Namiesto veľkých dávok soli môžete pridať bylinky, trocha viac štipľavého, ak to v rodine máte radi.
  • Namiesto zbytočnej dávky tuku môže pomôcť „vodovejšia“ šťava možno „dotiahnutá“ niektorou profesionálnou omáčkou. Netreba jej veľa. Ak vďaka tomu rodina zje inak kvalitný obed, stojí to zato.

Nenechajte sa preto zmanipulovať názormi, že gazdiná musí variť tradičné jedlá.

Vždy uvažujte o strave ako o niečom, z čoho sa skladáme. Ak varíte pre celú rodinu, máte čiastočne v rukách aj to, či budú štíhli a zdraví. Nezdravými jedlami môže manželka prispieť tomu, že z nej infarkt manžela spraví vdovu.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie

Teraz ešte pár slov o zvieratách. Každý chovateľ vie, že ak svojho zvieracieho miláčika bude kŕmiť zlou stravou, čoskoro bude bez miláčika. Chovatelia preto kŕmia svoje zvieratká vyberanou potravou.

Ostatne – človek nemusí byť žiadny chovateľ, aby dokázal posúdiť, ako kvalita stravy ovplyvní organizmus. Spýtajte sa ktorejkoľvek gazdinej, či dá prednosť domácim vajciam, alebo kupovaným. Domáce sliepky sú kŕmené pestrejšou stravou a majú pohyb. A čo ľudia? So zlou stravou a pri počítači sme na tom podobne, ako klietkové, alebo podstieľkové sliepky.

Len sa spýtajte gazdinej, či je lepšie mäso zo zvierat z veľkochovu, alebo zvierat chovaných v súkromných podmienkach. A na otázku prečo sú domáce produkty lepšie dostanete neproblematickú odpoveď: boli lepšie kŕmené. Mali pohyb a dostávali “zelené” krmivo. No tie isté gazdiné svojim deťom a rodinám varia jedlo bez “zeleného” a výbeh už nemá nikto pár rokov – veď predsa máme auto, nie? Nebudeme behať.

Kvalita vajec, či mäsa je celkom neproblematický indikátor, že zlá strava organizmu neprospieva. Sliepky kŕmené málo pestrou stravou (a to je pritom strava z veľkochovu predsa len ako-tak dobrá) majú menšie vajcia, žĺtka majú menej výraznú farbu a chuť, ja tomu hovorím, že sú redšie.

Neduživé však nemusia byť len jatočné zvieratá, ale aj my, ľudia. Stačí nahliadnuť do bežnej predajne potravín a uvidíte celé regály tovaru, ktorý so zdravou stravou nemá nič spoločné. Hory sladkostí, keksíkov, čokolád a cukroviniek musíte úplne obísť, ak sa chcete stravovať čo len trocha zdravšie. No narazíte na ďalšie siahodlhé regály naplnené alkoholickými nápojmi všakovakého druhu. Pulty naplnené múkou, prevažne bielou a pekárenské výrobky – tiež z bielej múky, čiže zbavené najcennejších živín. Mnoho ďalších jedál je “obohatených” o rôzne konzervačné prídavky, aróma je zvýraznená… Prirodzené potraviny, hlavne teda zelenina a ovocie, sú na pultoch v katastrofálnej kvalite. Nie je výnimočný pohľad na ovocie, ktoré z jednej strany ešte ani nezačalo byť zrelé a z druhej strany už začína hniť. Zrelé plody sa vidia zriedkakedy, pre obchodníkov je výhodnejšie pracovať s nezrelými – dlhšie vydržia. Mnoho potravín – najmä orechy a semená – sa predáva aj s plesňou. Plesne a hniloba sú pritom okrem iného aj faktory zvyšujúce riziko rakoviny. Nečudo, že o také ovocie a zeleninu nie je až tak čulý záujem.

A tak sa ľudia napchávajú jedlami o ktorých aj tušia, že by ich nemali jesť. Ako argument potom, samozrejme, slúži, že mnoho z týchto jedál nám veľmi chutí. Ale chuť by nemala byť základným kritériom pri výbere potravín. Žiaľ býva.

Obezita je len špičkou ľadovca. Menej viditeľné, ale nápadné je, ako prudko stúpa množstvo alergií a rakoviny iných civilizačných chorôb. Čoraz menej mladých ľudí sa dá označiť za bezproblémovo zdravých. Iste, strava nie je jediným dôvodom. Aj nedostatok pohybu a čistota ovzdušia robia svoje, ale keď vidím, čo mnoho matiek kupuje svojim deťom a manželom na jedenie, mám pocit, že ide o trestný čin neúmyselného pokusu o pomalé zabitie.

Zle kŕmené a uväznené zvieratá sú neduživé. Človek je tiež zviera. Zle kŕmené a uväznené pri počítači a televízore.

Škoda, že o tom, čo jedia ľudia, môže rozhodovať aj úplne nekvalifikovaný personál. Mnoho ľudí tak dostáva oveľa horšiu stravu, ako tie neduživé kurčatá vo veľkovýkrme…

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 11. januára 2019

 

Komentáre k článku: Aj o vašom zdraví rozhoduje kuchár?

  1. leiluska 26. júna 2006

    u mojej babky sa vzdy vyvaralo a pieklo hodne nezdravo. ked som sa zacala stravovat racionalne, samozrejme, ze jej to nevyhovovalo, lebo som si nedala kacicu so zemiakovym pyre, slepaciu polievku s takyyymi okami masti a na koniec kolac plny cukru a tuku… raz ked ma prehovarala, aby som si dala, povedala som jej, ze ja nerobim na roly, ze nepotrebujem take vydatne jedlo a ono to fungovalo! normalne priznala, ze ano, mam pravdu a uz ma neponukala… ale mozno je to ojedinely pripad…

  2. witch 30. júna 2006

    Mas uplnu pravdu. V poslednom case som dost schudla a moji rodicia hned zacali uvazovat o tom ze som chora. Moja mama by asi bola spokojna keby som si o 8:00 vecer dala vyprazany rezen s hranolkami. Ale ja som ich uz naucila ze nebudem jest tie ich dobrotky. …Prave zavital do mojej izby oco a ponukol mi kolac- ved to je ovocny… a samozrejme moje odmietnutie sprevadzali buchajuce dvere. Cele je to postavene na hlavu… snazite sa byt zdravy, a rodicia- ti, ktori vas nadovsetko miluju- sa vam v tom snazia silou-mocou zabranit.

  3. Jergus 15. júla 2006

    Ryba smrdi od hlavy, kuchar navari len to co mu nanormuju a co vyfasuje. Chcelo by to niekoho ako je Jamie Oliver, aj ked mi leze na nervy, dokazal zmenit stravovaci system v skolskych zariadeniach vo VB. Dalo by sa to aj tu. Dokonca je mozne zmenit myslenie aj tych starych tiet z kuchyne pred dochodkom, co je asi najtvrdsi oriesok.

  4. sona 18. augusta 2006

    myslim ze v tomto ohlade by sa malo urobit viac aj v materskych skolach. Co sa za mladi naucis..Ked si donesiem na desiatu do prace (skolky) mrkvu alebo kalerab a deti maju chlieb s maslom a salamom, mlieko, lacne pozeraju ako mi zeleninka chrumka..

  5. Dadu 10. marca 2008

    Caute, všade čítam, ako je nezdravé vyprážané mäso. Nevedeli by ste, prosím, ktorý spôsob úpravy mäsa je najzdravší? Z hľadiska glyk. indexu, energetickej hodnoty a obsahu tukov. Ja sa vzdám všetkého, ale mäsa v žiadnom prípade.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: