Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Aj o vašom zdraví rozhodnuje kuchár?

Píše Miro veselý od roku 2004.

Je priam neuveriteľné, s akou agresivitou dokážu mnohé matky ničiť zdravie svojich detí, či staré matky svojich milovaných vnúčat. Ide o chutné jedlá sladké, alebo slané. Nešetrí sa smotanou, maslom… Ak niekto náhodou chce jesť racionálnejšiu stravu, naráža na neprekonateľný múr neporozumenia – nezdravé jedlá sa ďalej vnucujú pomocou citového vydierania.

Neuznávajú argumenty

Skúsené kuchárky nechcú nič počuť o zdravej výžive. Zdravá výživa totiž zakazuje práve všetko to, prečo sú jedlá starých materí tak dobré. A kuchári predsa chcú, aby nám ich jedlá chutili, aby sme si dali dupľu. A preto sú ochotní spraviť čokoľvek, trebárs primiešať do jedla aj jed (trocha preháňam – alkohol, kofeín, cukor sa predsa za jedy nepovažujú, nezabijú okamžite).

Ak sa bránime, že niektoré jedlo nie je zdravé, prichádza na rad bagatelizácia. Veď si daj len dnes, len trocha, nemôžeš celý život jesť len tie svoje blafy. Vyššou verziou je postoj, pri ktorom rodičia predpokladajú, že ich deti sú podvýživené, pokiaľ nemajú viditeľnú nadváhu.

S tým ostatne súvisí aj symbol

Dobrý kuchár musí byť tučný

Tučný kuchár – dá sa predpokladať – vie variť až tak chutne, že sám nevie odolať a zakaždým si zobne.

Rozumne uvažujúci človek si však položí otázku, či je rozumné jesť jedlo od človeka, ktorý je z neho tak tlstý, ako prasa pred porážkou. Či nie je rozumnejšie toto potešenie si zakázať. Chvíľa sklamania je menším zlom, ako dlhé roky bojov s obezitou.

Sú však bezradní

Mnoho rodičov by svojim deťom vlastne asi aj doprialo racionálnu stravu, keď sa jej tak dožadujú. No väčšinou vlastne ani nevedia, čo a ako by mali variť. Nemajú na racionálnu stravu žiadne recepty. A tak možno skĺznu ku osvedčeným rezňom, či pareným buchtám, ktoré mali vždy stopercentný úspech.

V takom prípade pomôže, ak im dáte nejaké recepty, aby vedeli, ako vám môžu ulahodiť. Pretože to je to, čo chcú. Pri varení však nesmú ochutnávať, pretože kto sa nestravuje racionálne, spravidla nemá odhad na pridanie primeraného množstva soli, ani tuku.

Alebo – na pole!

No a ak máte pocit, že recepty prastarých materí sú presne to, čo musíte mať, potom ráčte ísť celý deň kopať na pole. Tak, ako tí, ktorých tými receptami prastaré matere aj kŕmili.

V opačnom prípade hrozí, že o obezite a teda zdraví celej rodiny bude rozhodovať jediná kuchárka, ktorá postupne na smrť vykŕmi všetkých naokolo. Tu už netreba špekulovať o tom či rodina má, alebo nemá genetické predpoklady na obezitu. Tu treba zmeniť kuchárku.

Je paradoxné, že to najvýraznejšie ovplyvnenie zdravia môže byť spôsobené tak málo sledovanou vecou, ako je jedlo. Mnohí ľudia vynakladajú veľké sumy do kvalitných áut, telefónov, domov, šiat. Kupujú si najdrahšie dovolenky, ozdravné kúry, súkromných lekárov a drahú kozmetiku. A pritom jedia mizerné a nezdravé jedlá, pretože práve o nich rozhoduje kuchár a jediným kritériom jedla je len efektná chuť.

Varenie v rodine, kde treba 2 druhy jedál

V tomto článku sa pozrime na háklivú tému. Ak sa rozhodnete chudnúť, je to zmena. Tú nemusí byť ochotný podstúpiť, napríklad, váš manželský partner.

  • V praxi je problém zvyčajne s manželom. Muž sa nerád vzdá svojich jaterničiek a dobrôt. Najmä ak sa nazdáva že na „kráse muža“ nezáleží.
  • Ak sa rozhodne chudnúť muž, manželka zvyčajne oveľa ľahšie a ochotnejšie pristúpi na odľahčenú stravu.

Čo s tým? Riešenie si budete musieť doslova naladiť u vás doma. Predostriem vám len možnosti, ktoré prichádzajú do úvahy. Univerzálny návod neexistuje.

  • Najdrahší variant. Variť dva druhy stravy. „Normálne“ a menej zdravé jedlá pre partnera, ktorý nechudne a nemá ani záujem o zdravší životný štýl. Vyvážené jedlá pre druhého partnera, ktorý sa chce stravovať rozumne. Veľa času sa minie na varenie, viac energie, zvyčajne väčší odpad. Varenie pre jedného je drahšie, ako varenie pre viacerých.
  • Kompromisný variant. Ladiť stravu tak, aby jej časť „fungovala“ ako zdravá strava. Pre mlsného partnera potom pridávať viac tuku, dochucovadiel, zväčšiť porcie. Niektoré jedlá sa takto pripraviť dajú. Vždy je to ale komplikácia navyše. Plus lákadlo aspoň ochutnávať „to lepšie“.
  • Ideálny variant. Všetci jedia rovnaké jedlo. Jedlá aké vám pomôžu schudnúť totiž môže jesť aj zvyšok rodiny. Akurát z trocha väčších tanierov. Žena, ktorá chudne si dá možno 200 gramov varenej prílohy, manžel si môže dať 300 gramov prílohy a trocha menej bielkovín.

Zatiaľ som nespomenul deti. Pre deti platia trocha iné odporúčania vo výžive. Na rozdiel od dospelého, dieťa potrebuje trocha iné zloženie tukov, sacharidov a bielkovín. Pre inšpiráciu vám odporúčam riadiť sa knihou Návod na prežitie pre bejby od Igora Bukovského. Takisto kniha Návod na prežitie pre ženu dáva množstvo tipov, ktoré stoja za pozornosť. Doktor Bukovský u nás dáva stále tie najspoľahlivejšie informácie o výžive.

Jednotnú, zdravú stravu pre celú rodinu považujem za najlepší nápad.

  • Ak deti vidia, že sa stravujete určitým spôsobom, naučia sa to a budú to pravdepodobne opakovať celý život. Jednoducho, ste príkladom. Vhodnou stravou im dávate návyky zdravšej životosprávy. Je nádej, že vďaka tomu budú žiť zdravší a štíhly život.
  • Deti, ktoré sú už zvyknuté na nevhodnú stravu sa budú dožadovať svojich obľúbených dobrôt. Tu bude problém. Ak matka odporúča jesť tofu a otec pritom tlačí klobásu, viete vopred odhadnúť, čo si vyberú deti. Vždy to chutnejšie, pohodlnejšie a príjemnejšie.

Takže to sme prebrali základné východiská pri varení v domácnosti. Poďme z toho vypracovať závery. To čo navrhnem je môj pohľad na vec. Ak vám nesedí, navrhnite si vo vašej rodine lepší.

  • Odporúčam, aby všetci členovia rodiny jedli rozumnú stravu.
  • Ak váš manžel odmieta jesť také „blafy“, nič mu nebráni v tom, aby si sám navaril čokoľvek iné. Manželka nie je servisný personál. Nie ste povinná vyprážať rezeň len preto, že manžel nemá chuť na špenát.
  • Ak varíte aj pre deti, môžete ich porcie málinko upraviť, aby mali zloženie vhodné pre ich vek. Ale predkladajte im zdravú stravu. Ak sa im to spočiatku nepozdáva, nenechajte sa zmanipulovať.

Možno teraz chcete namietnuť „ale toto mi oni nebudú jesť“. To je práve tá manipulácia, ktorou sa nesmiete nechať zmagoriť.

Ak váš manžel, či deti odmietajú jesť nejaké jedlo, je to nesúhlas. Protest. Cítiť v tom trocha trucovania, čiže staré známe citové vydieranie. A ešte inými slovami je to mocenský boj. Kto bude rozhodovať o tom, čo sa bude jesť. Rozum, alebo maškrtný jazýček?

  • Ak podľahnete a navaríte „lepšie“ jedlo, vyhrali trucujúci. Našli spôsob, ako si presadia svoje aj nabudúce.
  • Ak nenavaríte nič iné, vyhrali ste vy. Trucujúci majú možnosť navariť si sami. Dieťa to asi nespraví a manžel často tiež nie.

Čo teda robiť, ak deti (či detsky sa správajúci manžel) nechcú jesť to, čo ste pripravili? Nerobte nič. Jedlo dajte zo stola preč. O tri hodiny bude ďalšie. Do ďalšieho jedla však v byte hladoši nesmú nájsť nič, čo by im dalo pocit víťazstva. Žiadne čokolády, keksy, ovocie, limonády. Kto odmietol obed pretože mu nešiel na chuť, rád si na olovrant dá čokoľvek. Hlad je najlepší kuchár. Ale nesmie mať poruke maškrty. To by nefungovalo.

Aj na zdravé jedlá sa dá rýchlo zvyknúť. Sú chutné. No problémom je, ak by niekto občas jedával fastfood a občas „zdravo“. Potom mu zdravšie jedlá nikdy nemôžu chutiť v konkurencii premyslených a rafinovaných jedál.

Pokúste sa teda rodinu nastaviť tak, aby sa všetci členovia stravovali čo najzdravšie. Môžete to spraviť pozvoľna. Nemusí to byť skoková zmena, to nemá nikto rád. Len čoraz častejšie pripravujte jedlá s vhodným zložením. A zriedkavejšie tie nezdravé.

  • Dobre uvarená a ochutená príloha môže byť celozrnná a možno si to nikto ani nevšimne.
  • Namiesto veľkých dávok soli môžete pridať bylinky, trocha viac štipľavého, ak to v rodine máte radi.
  • Namiesto zbytočnej dávky tuku môže pomôcť „vodovejšia“ šťava možno „dotiahnutá“ niektorou profesionálnou omáčkou. Netreba jej veľa. Ak vďaka tomu rodina zje inak kvalitný obed, stojí to zato.

Nenechajte sa preto zmanipulovať názormi, že gazdiná musí variť tradičné jedlá.

Vždy uvažujte o strave ako o niečom, z čoho sa skladáme. Ak varíte pre celú rodinu, máte čiastočne v rukách aj to, či budú štíhli a zdraví. Nezdravými jedlami môže manželka prispieť tomu, že z nej infarkt manžela spraví vdovu.
Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie

Husté žĺtka a riedke zdravie

Je to zaujímavý paradox. Každý chovateľ vie, že ak svojho zvieracieho miláčika bude kŕmiť zlou stravou, čoskoro bude bez miláčika. Chovatelia preto kŕmia svoje zvieratká vyberanou potravou.

Ostatne – človek nemusí byť žiadny chovateľ, aby dokázal posúdiť, ako kvalita stravy ovplyvní organizmus. Spýtajte sa ktorejkoľvek gazdinej, či dá prednosť domácim vajciam, alebo kupovaným. Či je lepšie mäso zo zvierat z veľkochovu, alebo zvierat chovaných v súkromných podmienkach. A na otázku prečo sú domáce produkty lepšie dostanete neproblematickú odpoveď: boli lepšie kŕmené. Mali pohyb a dostávali “zelené” krmivo. No tie isté gazdiné svojim deťom a rodinám varia jedlo bez “zeleného” a výbeh už nemá nikto pár rokov – veď predsa máme auto, nie? Nebudeme behať.

Kvalita vajec, či mäsa je celkom neproblematický indikátor, že zlá strava organizmu neprospieva. Sliepky kŕmené málo pestrou stravou (a to je pritom strava z veľkochovu predsa len ako-tak dobrá) majú menšie vajcia, žĺtka majú menej výraznú farbu a chuť, ja tomu hovorím, že sú redšie.

Neduživé však nemusia byť len jatočné zvieratá, ale aj my, ľudia. Stačí nahliadnuť do bežnej predajne potravín a uvidíte celé regály tovaru, ktorý so zdravou stravou nemá nič spoločné. Hory sladkostí, keksíkov, čokolád a cukroviniek musíte úplne obísť, ak sa chcete stravovať čo len trocha zdravšie. No narazíte na ďalšie siahodlhé regály naplnené alkoholickými nápojmi všakovakého druhu. Pulty naplnené múkou, prevažne bielou a pekárenské výrobky – tiež z bielej múky, čiže zbavené najcennejších živín. Mnoho ďalších jedál je “obohatených” o rôzne konzervačné prídavky, aróma je zvýraznená… Prirodzené potraviny, hlavne teda zelenina a ovocie, sú na pultoch v katastrofálnej kvalite. Nie je výnimočný pohľad na ovocie, ktoré z jednej strany ešte ani nezačalo byť zrelé a z druhej strany už začína hniť. Zrelé plody sa vidia zriedkakedy, pre obchodníkov je výhodnejšie pracovať s nezrelými – dlhšie vydržia. Mnoho potravín – najmä orechy a semená – sa predáva aj s plesňou. Plesne a hniloba sú pritom okrem iného aj faktory zvyšujúce riziko rakoviny. Nečudo, že o také ovocie a zeleninu nie je až tak čulý záujem.

A tak sa ľudia napchávajú jedlami o ktorých aj tušia, že by ich nemali jesť. Ako argument potom, samozrejme, slúži, že mnoho z týchto jedál nám veľmi chutí. Ale chuť by nemala byť základným kritériom pri výbere potravín. Žiaľ býva.

Obezita je len špičkou ľadovca. Menej viditeľné, ale nápadné je, ako prudko stúpa množstvo alergií a rakoviny iných civilizačných chorôb. Čoraz menej mladých ľudí sa dá označiť za bezproblémovo zdravých. Iste, strava nie je jediným dôvodom. Aj nedostatok pohybu a čistota ovzdušia robia svoje, ale keď vidím, čo mnoho matiek kupuje svojim deťom a manželom na jedenie, mám pocit, že ide o trestný čin neúmyselného pokusu o pomalé zabitie.

Zle kŕmené zvieratá sú neduživé. Človek je tiež zviera.

Škoda, že o tom, čo jedia ľudia, môže rozhodovať aj úplne nekvalifikovaný personál. Mnoho ľudí tak dostáva oveľa horšiu stravu, ako tie neduživé kurčatá vo veľkovýkrme…

Chudnutie veľa vecí zmení

Chudnutie je aj vec vlastnej totožnosti. Kto je obézny, toho súčasťou je aj jeho nadbytočný tuk. Tuk formuje nielen tvár a jej výraz, ale aj správanie sa človeka. Tučný sa musí so svojou hmotnosťou nejako vyrovnať. Žijeme v spoločnosti, ktorá uznáva štíhlosť. Ak do nej chce vstúpiť obézny, musí zaujať nejaké postoje (obranné, únikové, útočné), ktorými bude kompenzovať reakcie okolia na svoju obezitu, aby uniesol prípadný posmech, výčitky, kritiku. Alebo, aby podobným reakciám okolia nejako predchádzal.

Niekto sa štylizuje do úlohy človeka, ktorý je tučným rád a možno až zámerne. Predstiera, že jeho slanina je mu celkom ľahostajná, nehanbí sa ju ukázať, alebo dokonca oblečením zvýrazniť. Iný môže mať z obezity depresie a pred okolím sa skrýva. Bojí sa výsmechu, odsúdenia, predpokladá ho vopred. Niekomu vyhovuje, že vďaka nadváhe ľahko upozorní na seba a strhne pozornosť. Môže zvrtnúť reč na diéty, obezitu iných… Tak dokáže ťažiť z obezity – má tému, ktorou môže riadiť rozhovory. Tak, ako z každej vlastnosti, aj z obezity sa dá spraviť výhoda alebo nevýhoda.

Ak radikálne schudnete, zmení sa mnohé vo vašom živote. Zmení sa aj vaša tvár – vizuálne, aj v psychologickom zmysle slova. Po schudnutí sa môže zlepšiť vaše sebavedomie, zlepší sa telesný výkon. Môže to zmeniť váš hodnotový systém. Výraznejšie schudnutie zmení človeka a následne aj jeho blízke okolie, vzťahy, pomery. Vopred nikdy neodhadnete, čo a ako sa zmení po schudnutí.

Žena schudne a manžel sa rozžiarli, pretože sa začne obávať, že mu teraz môže ľahšie „utiecť“. Starší človek schudne a zrazu vyzerá byť oveľa starší – vrásky na tvári bývajú po schudnutí výraznejšie. Mladá žena schudne a odrazu prestane byť po vôli jej tučným kamarátkam. Muž v zrelom veku – kým bol tučný, nevládal, neveril si. Žil v spokojnom manželstve. Po schudnutí môže začať túžiť po veciach ako čulejší sex. Preto je vhodné ujasniť si, či sa vôbec svojej obezi­ty chcete a dokážete vzdať – aj z hľadiska spoločenských väzieb. Človek je často nespokojný so stavom, v akom je, ale bojí sa ho zmeniť. Je to ľudské.

 

Komentáre k článku: Aj o vašom zdraví rozhodnuje kuchár?

  1. leiluska 26. júna 2006

    u mojej babky sa vzdy vyvaralo a pieklo hodne nezdravo. ked som sa zacala stravovat racionalne, samozrejme, ze jej to nevyhovovalo, lebo som si nedala kacicu so zemiakovym pyre, slepaciu polievku s takyyymi okami masti a na koniec kolac plny cukru a tuku… raz ked ma prehovarala, aby som si dala, povedala som jej, ze ja nerobim na roly, ze nepotrebujem take vydatne jedlo a ono to fungovalo! normalne priznala, ze ano, mam pravdu a uz ma neponukala… ale mozno je to ojedinely pripad…

  2. witch 30. júna 2006

    Mas uplnu pravdu. V poslednom case som dost schudla a moji rodicia hned zacali uvazovat o tom ze som chora. Moja mama by asi bola spokojna keby som si o 8:00 vecer dala vyprazany rezen s hranolkami. Ale ja som ich uz naucila ze nebudem jest tie ich dobrotky. …Prave zavital do mojej izby oco a ponukol mi kolac- ved to je ovocny… a samozrejme moje odmietnutie sprevadzali buchajuce dvere. Cele je to postavene na hlavu… snazite sa byt zdravy, a rodicia- ti, ktori vas nadovsetko miluju- sa vam v tom snazia silou-mocou zabranit.

  3. Jergus 15. júla 2006

    Ryba smrdi od hlavy, kuchar navari len to co mu nanormuju a co vyfasuje. Chcelo by to niekoho ako je Jamie Oliver, aj ked mi leze na nervy, dokazal zmenit stravovaci system v skolskych zariadeniach vo VB. Dalo by sa to aj tu. Dokonca je mozne zmenit myslenie aj tych starych tiet z kuchyne pred dochodkom, co je asi najtvrdsi oriesok.

  4. sona 18. augusta 2006

    myslim ze v tomto ohlade by sa malo urobit viac aj v materskych skolach. Co sa za mladi naucis..Ked si donesiem na desiatu do prace (skolky) mrkvu alebo kalerab a deti maju chlieb s maslom a salamom, mlieko, lacne pozeraju ako mi zeleninka chrumka..

  5. Dadu 10. marca 2008

    Caute, všade čítam, ako je nezdravé vyprážané mäso. Nevedeli by ste, prosím, ktorý spôsob úpravy mäsa je najzdravší? Z hľadiska glyk. indexu, energetickej hodnoty a obsahu tukov. Ja sa vzdám všetkého, ale mäsa v žiadnom prípade.

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: