Strava v závodnej a školskej jedálni

Počas chudnutia často narazíte na problém zvaný závodné stravovanie. Veľké kuchyne pri školách, či vo veľkých firmách často podávajú na chudnutie celkom nevhodné jedlo. Využívajú sa neraz vyše 50 rokov staré „normy“. Dukátové buchtičky, parené buchty. Alebo vyprážaný rezeň, biela ryža, kolienka a podobné energetické bomby s malým množstvom živín. Málo zeleniny, veľké množstvo soli (ako kde asi) sú tiež častým sprievodným javom.

  • Po nevhodnom obede človek predrieme poobedie namiesto toho, aby pracoval.
  • Jedlá obsahujú minimálne množstvo zeleniny a ovocia.
  • Kto chce schudnúť, často si nemôže vybrať žiadne jedlo z ponuky.

Prečo sa stále takto varí? Dôvodov je hneď niekoľko.

  • Spoločenská objednávka. „Zdravé“ jedlá by si neobjednalo veľa stravníkov. Varenie je ešte stále biznis, tak sa oplatí robiť to, čo chce väčšina. Väčšina národa trpí nadváhou, pretože jedia nevhodné jedlá. Nevhodné jedlá spôsobujú nadváhu. Máme tu uzatvorený kruh.
  • Cena za jedlo. Veľké percento stravníkov sa pozerá na cenu. Ak je príliš nízka, kuchári z toho nemôžu vykúzliť kompromis. Zelenina je drahá a často by jedlo šialene predražila. Tak sa ňou šetrí.
  • Kontrola tanierov. Kuchári vidia, že napríklad v jedálni sa zeleninový šalát vracia a tak načo ho dávať a platiť? Pritom niekedy by stačilo rafinovanejšie ho ochutiť.
  • Tradícia. Značná časť stravníkov je zvyknutá na svoje obľúbené jedlá. Keby sa prestali objavovať, ozvú sa nespokojné hlasy.

Z toho dôvodu sa na poli závodného stravovania nedajú očakávať zásadné zmeny v dohľadnej dobe – ako by povedal úradník. My z toho môžeme vyvodiť dva praktické závery:

  • Ak nie ste obézni, pravdepodobne sa vám podarí nájsť medzi jedlami nejaký kompromis. Niektoré dni si lístok neorazíte. Nie malá časť jedál však pre zdravého človeka môže poslúžiť. Určite odporúčam priniesť si k jedlu vlastnú zeleninu, alebo ovocie.
  • Vo fáze chudnutia bude bezpečnejšie, ak sa vyhnete všetkým nevhodným jedlám. Možno si občas môžete oraziť lístok aj v závodnej jedálni. V praxi sa lepšie osvedčilo, ak si človek pripravuje jedlo do krabičiek večer. Cez deň ako keby ste našli.

Uznávam, je to oveľa menej pohodlné. Aj kolegovia môžu mať poznámky. Že sa stravujete, ako zajac. Že trháte kolektív, ak si nechcete tiež dať bôčik. A podobne. Je dobré pripraviť sa na to. Biela vrana to v kolektíve nemá ľahké.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie a doplnený. Poďme teda doplniť celú tému o niekoľko poznámok.

Je lepšie ak si dáte menej kvalitný obed v jedálni, než ako keby ste boli nalačno. Pretože ak potom večer prídete domov nalačno a zožeriete ako žralok všetko, čo pred vami neutečie, tak to je ešte horší scenár!

Jeden tip: v zahraničí skúšali označovať zdravšie verzie jedál. Funguje to – ľudia jednoducho naozaj spravia to, čo sa im odporučí.

  • Ak majú na výber z niekoľkých jedál, zvolia si to, ktoré im práve ide na chuť, ale
  • ak jedlo bude označené ako vhodnejšie / zdravšie / s nižším obsahom tuku a soli – mnoho ľudí tú informáciu zoberie v dobrom a bude sa ňou riadiť.

Ide o to, že bežne človek bez znalostí ani nevie posúdiť, ktoré jedlo je vhodnejšie. No spoľahne sa, ak to označí kuchár ako tip pre zdravšiu výživu. A prečo si nedať zdravšie? Takže ten tip je: navrhnite v jedálni, aby vždy označili, ktoré jedlo je “najzdravšie”. V jedálni je dosť odborníkov, ktorí to rozoznajú a vyznajú sa v tom. Stačí variť s využitím podobných surovín – celozrnná múka, lepší olej, inak volené suroviny a aj pri podobnej cene výroby sa dá vykúzliť lepšie jedlo. Ak to jedáleň aj označí a viac toho predá, môže to neskôr viesť k postupnému posunu varenia smerom k zdravším jedlám.

Ostatne aj zamestnávateľ ocení, ak mu zamestnanci namiesto pospávania po hlúpom obede predvedú plný výkon po obede zdravom.

Pri chudnutí nebuďme úzkostliví, ale…

Ak sa chcete stravovať v jedálni, máte na to iste aj dobré dôvody. Nie vždy je možnosť nosiť si vlastné jedlo. Inokedy je cena hotového jedla lepšia, než variť. Alebo máte kuchyňu, kde varia dobre. Je to vlastne jedno, aký dôvod tu je. Jednoducho môžete mať dôvod, prečo chcete jedlo jesť v závodnej jedálni. Čo teraz?

Navrhujem jednoduchý postup: jedzte tam. Jedzte normálne obedy. Ak sa dá vyberať, vyberte si vždy z ponuky to najlepšie čo sa dá. A to je všetko. Všetky ostatné opatrenia určené na to, aby ste sa zbavili veľkého brucha robte tak ako sa má. Obed teda bude možno nie celkom dokonalý.

Dajte tomu zhruba mesiac a pozorujte, čo sa bude diať. Je veľmi ľahko možné, že sa aj tak dostavia výsledky a vy budete mať o nejaké dva či tri centimetríky menší obvod pásu. (Kilá neriešte!) V tej chvíli viete, že niečo robíte dobre. Môžete pokračovať v nastavenom režime.

Ak trpíte vysokým tlakom krvi, tak môžete naraziť na problém. Jedlá v závodnom / reštauračnom stravovaní bývajú šialene presolené. Nie je výnimkou, ak v jedinom obede bude celodenná dávka soli pre zdravého človeka. Pre kardiaka je to potom absolútnym nezmyslom, aby sa stravoval v takých podmienkach.

Viem, obedy v závodnej jedálni asi nie sú vždy dokonalou ukážkou, ako má vyzerať zdravá strava. Na druhej strane ale nie sú vždy až tak zlé, aby to bolo celkom nepoužiteľné.

  1. Porcie nebývajú ako pre slona a tak nejaké raketové priberanie asi nehrozí.
  2. Dupľu si azda pýtať nepôjdete :-)
  3. Čo chýba, dá sa doplniť neskôr.

Pri treťom bode sa pozastavím.

Viem, až tak chutné to niekedy nebude. Ale ak máme problém, tak toto môže byť konkrétne a okamžité riešenie.

Závodná jedáleň nie je reštaurácia

Nakoniec ešte prejdime tému stravných lístkov. Niekedy sa ako “závodné stravovanie” nevyužíva bežná jedáleň. Zamestnanci dostanú stravné lístky a môžu ísť do reštaurácií v okolí.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Reštaurácie sú veľmi pestré. Nájdete mizerné aj dobré, vegetariánske aj mäsiarske. Dosť často však môžu mať výrazne väčšie porcie, než dáva zmysel. Pokúste sa trocha na to myslieť. Pretože, ak na obed zjete dvojnásobok, alebo dokonca trojnásobok energie, než akú by ste mali zjesť normálne, bude to problém.

Veľmi často býva najväčším problémom tuk. Ten v jednej porcii môže byť neprimerane vysoký. Príkladom môže byť obľúbená pizza. Ak si objednáte niečo zeleninové s malým množstvom syra, môže z toho nakoniec byť ako-tak prijateľná porcia. Sú pizzérie, kde robia aj z celozrnnej múky. No ak máte smolu, tak dostanete “syrovú” pizzu a bude to jazero eidamu, ktoré rozhodne nie je možné považovať za vhodné jedlo.

Práve preto je u reštaurácie ťažké odhadnúť, ako to vlastne bude vyzerať. Jednoducho, každá varí inak a budete musieť otestovať, či tie jedlá viete počas chudnutia využiť, alebo nie. Dá sa predpokladať, že na obed možno siahnete po “menučkach” čiže nejaké z hotových jedál v nižšej cene. Tam aj reštaurácie často prinesú niečo skôr ako zo závodnej jedálne a z tohto pohľadu to môže byť vlastne dobrá správa.

Mimochodom, tento problém vlastne neriešime len u nás. Ak si pozriete zahraničné články, aj inde to s tým stravovaním je viac, či menej komplikované.

Is eating in the school canteen better to fight overweight? A sociological observational study on nutrition in Italian children

Eating at the university canteen. Associations with socioeconomic status and healthier self-reported eating habits in France

Food use and nutrient intake at worksite canteen or in packed lunches at work among Finnish employees

High salt meals in staff canteens of salt policy makers: observational study

Effectiveness of offering healthy labelled meals in improving the nutritional quality of lunch meals eaten in a worksite canteen

What are we eating? Consumer information requirement within a workplace canteen

Eating away at sustainability. Food consumption and waste patterns in a US school canteen – tento text už je trocha iná téma, ale zaujímavý rozmer.

Frequent lunch purchases from NSW school canteens: a potential marker for children’s eating habits?

Canteen purchasing practices of year 1-6 primary school children and association with SES and weight status

Salt content in canteen and fast food meals in Denmark

Eating habits trajectories of students using university canteens

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

3 Odpovede

  1. Kolegovia sice poznamky nemaju, ale cez prac. dobu sa toho moc nenahovori a kto nejde s nimi aspon obcas na obed, ten je velmi rychlo mimo kolektivu. Potom napr. ked pride ku prepustaniu, tak je prvy na rane ten, co nezapadol do timu… Osvedcil sa mi kompromis – pozriem si na tyzden dopredu menu v jedalni, najdem 2-3 dni, kedy sa podava prijatelne jedlo. Mavame na vyber z 5 jedal a z tych 25 za tyzden sa uz 2-3 prijatelne najdu. V tie dni idem s kolegami na obed a v ostatne dni si nosim z domu vhodne jedlo. Takto sa nevyclenujem z kolektivu a zaroven mam takmer vhodne jedlo. Napr. raz do tyzdna byva nejaka ryba, ak nie je vyprazana, tak to je vacsinou vhodne jedlo na chudnutie, je k nej aj salat a z prilohy jednoducho zjem len malu cast. Teraz uz prichadzaju do mody aj salaty, u nas robievaju raz za tyzden nieco na sposob Cezar salatu (hlavkovy salat + kuracie maso), tiez je to jedlo vhodne aj pri chudnuti. Ostatni kolegovia odo mna odkukali domace jedlo a tiez sa to uz viac rozmohlo, takze uz ani nechodim sama na domace a problem s vyclenenim z kolektivu mozno pomaly mizne. A tie salaty si nikdy nikto nedaval, az ked som ja zacala, tak sa ostatni zvedavo pytali aky je salat – ze oni na to tiez mali chut, ale bali sa ochutnat, ze sa nenajedia. Teraz si uz kolkokrat vsetci dame salat, pritom nikto okrem mna sa nesnazi schudnut :-)

  2. Milý Miro! Patrí Vám moje poďakovanie, za zaslaný emailový Motivačný kurz chudnutia. Vami skvele nastavený hárok kontroly každodenných “plnení” (Zelenina pred každým jedlom, 3 alebo 5 jedál denne, Prechádzka, nie Cukor atď.) som si nevytlačil, ale nakreslil a prepísal pre istotu ručne: tento vzácny čas sa hodil i k tomu, aby som sa hlbšie zamyslel, nad jednotlivými položkami. A nad sebou! :-) Hárok je pripevnený na chladničke a obdeň ráno ho pravidelne vypĺňam. Priznám sa trošku: nie úplne každú položku sa mi podarí každý deň mať ako kladne zafajknutú (samozrejme, ako sa deň za dňom mení), ale na tak 80 % áno. (absolútne) Každý deň sa mi darí vyjsť na dlhšiu prechádzku, rýchlejšou chôdzou (45 min až 1 h 20 min), avšak najmä vďaka zaujímavému a peknému prírodnému okoliu (ramená Malého Dunaja, s množstvom meandrov, remízok, polí, s plno cestičkami, takže trasy sa dajú stále obmieňať a je na nich čo objavovať). “Bojujem” ale stále ešte s Cukrom :-) keďže neviem si dať kávu bez aspoň malinkatej lyžičky toho rafinovaného, a ranný čajík s citrónom bez dvoch. (No predtým som dal do kávy štandardne aspoň 3 lyžičky, a do čaju ráno i zo štyri kopcovité.) Cukru som však celkovo obmedzil z pôvodného (závisláckeho) objemu dodávky – na možno 1/5. Dúfam že sa ešte polepším. Vami navrhnuté opatrenia sú mimoriadne účinné! Zo 113 kg (pri výške 180 cm) som “to dal” dolu len po 9 dňoch ich aplikovania na 109 kg a cítim, že nastúpený trend (pri dodržiavaní) je dobrý! Aj brušisko akoby ovislo… predtým bolo (a najmä po Vianociach) ako jeden nafúknutý balón, tvrdá lopta! Mám dosť muskulatúry (veľa som, ešte v nedávnej minulosti športoval, aj hýbal sa, napr. v divokých horách) a tak môj cieľ je: do konca Júna 2019 dosiahnuť – 100 kg. (Alebo možno 95 kg, ak by sa príliš darilo.) Za odmenu by som si k dosiahnutiu méty kúpil – na mieru ušitý vytúžený pekný oblek. :-)
    Zrýchlená chôdza je pre (zatiaľ) obéznych ľudí – skutočne lepšia. Ako sa v takomto stave hneď púšťať napríklad do behania. Presne ako to na viacerých miestach píšete. Vlani okolo konca Novembra som si v Malých Karpatoch vytkol (na zľadovatenom chodníku) členok. Dôvodom bolo, že som sa vybral na naše mini-hory – len v obľúbených bežeckých teniskách – hoci práve jemne nasnežilo. No postranná príčina bolestivého vykĺbenia členku mohla byť aj – mojou neprimeranou hmotnosťou… Teraz však zreteľne cítim, že rýchle prechádzky robia členku veľmi dobre, opäť posilňuje, akoby zázračne sa sceľoval! (Chodím teraz na zimné vychádzky do okolia, hoci zväčša po rovine, radšej v turistických topánkach.)
    Chcem Vás, Miro, poprosiť ešte o krátku radu (možno by téma zaujala aj iných Vašich nasledovateľov, ktorým pomáhate pri chudnutí):
    Ako to spraviť s obedmi, počas pracovného týždňa – ktoré väčšina z nás (štandardne pracujúcich či zamestnaných 8,5 h, v meste ako Bratislava, napr. na úrade, v kancelárii, pri počítači) – nemá takmer inú šancu než riešiť menu-čkami, v reštike poblíž, prípadne väčšie firmy vo vlastnej jedálni?
    V cene menu (povedzme 3,80 – 4,20 euro) sú na výber tak 3 max. 4 jedlá, a 2 polievky. (Drahšie, vyberanejšie jedlo s cenou povedzme od 5,90 euro vyššie, si pri bežnejšom plate asi nemôže väčšina Slovákov dovoliť mať k obedu každý deň.) Na výber sú napr.: segedínsky guláš a knedle, bravčový či kurací rezeň so zemiakmi, cestoviny s nejakou omáčkou, alebo ak tak “našincom obľúbený” vyprážaný syr s hranolkami a tatárskou. K jedlám sa servíruje (ako príloha a zároveň pra-zvláštny zvyk) prípadne nastrúhaná kapusta – zrejme najmä preto, aby ho bolo opticky viac :-) ale tá je dakedy nekonzumovateľná. Reštauračné polievky sú tiež plné umeliny (hoci sa aj môžu tváriť ako rajčinová, slepačia, alebo na prvý pohľad krásna nejaká krémová). Až tak pestrý výber jedla v týchto menu-čkách nie je.
    Čo robiť? Miro, podľa Vás, dalo by sa uvažovať, že normálny, bežný človek – ktorý už povedzme nemá problém s obezitou – ešte raz by som zdôraznil že nie človek tučný, ale veku primerane vážiaci – by si mohol dať (1x denne, k obedu) – práve takéto jedlo? Čiže 5x týždenne k obedu?
    Tieto obedy sú zároveň istým spôsobom aj socializačnou záležitosťou. Kolegovia a kolegyňky si pri nich radostne (pri jedle) poštebotajú, uvoľnia sa, dozvedia čo je nové. (Zohriať si obed v mikrovlnke v kancli, spapkať ho postojačky osamote s výhľadom z okna do mesta a hneď nato sadnúť znovu za klávesnicu, nebude asi zrovna najoptimálnejším riešením.) Zájsť na spoločný obed je aj psychohygienou – vypadnúť aspoň na tú pol-hodku, hodinu z kancelárskeho prostredia (od monitoru počítača), prípadne sa popritom aj trošku (hoci aj mestskou ulicou) prejsť na čerstvom vzduchu, tam i späť, posedieť si na lavičke v parku.
    Takí Francúzi obedujú v kuse denne aj 2 či 3 hodiny (!) a keď sa v čase týždňa vyberiete do ulice alebo autom ich vidiekom, všetko je vymreté. :-) Všetci sedia v reštauráciách! Pritom, ako národ “vyberaného jedla a akostného vína”, sa nezdajú byť v priemere obéznymi, dokonca ani pribratými nie. Zväčša štíhli, ako páni tak aj dámy, vždy veselí, zhovorčiví, nápomocní a optimistickí. Hmm. Možno ale majú na výber v reštikách plno rýb, zeleniny, šalátov. Vo Francúzsku je dokonca, u vodičov povolená miera 0,5 promile alkoholu v krvi, takže zrejme aj pohárik toho ich chutného vínka môže byť po obede skôr pravidlom. (Musia ale samozrejme disponovať tiež vlastným certifikovaným testerom.)

  3. Malý obedovať v závodnej jedálni môže byť poblém, petože tam nemáte píliš pod kontrolou to, čo do jedla dajú. Dá sa to skúsiť – jedzte to a pozorujte výsledky po nejaký čas. Keďže sám nechudnete, možno to bude fungovať. Osobne by som jedlá z reštaurácie ako popisujete nechcel jesť často a už vôbec nie denne. (Ja tiež už dávno nechudnem) Potom však ostane asi možnosť nosiť si vlastné jedlo. To je menej pohodlné, ale účinné. Otázka znie či by ste to mohol jesť v spoločnosti kolegov, čo je naozaj dôležitá záležitosť. Ak je to reštaurácia, tak asi ani veľmi nie. Takže neviem poradiť. Vieme, ako vyzerá zdravé jedlo a vieme, že v reštauráciách ho zvyčajne nenájdeme. Ako však má riešiť situáciu konkrétny človek to je ťažšie rozhodnúť ako sám správne píšete.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Pohyb a jeho vplyv na chudnutie

Ja sám som chudol bez športu. Drasticky som obmedzil stravu len preto, aby sa moje pohodlie nenarušilo. V tom čase som proste rozhodol tak. Pohyb

Jedálniček na chudnutie

Vyskúšajte si tento týždňový jedálniček na chudnutie, ktorý sa už osvedčil mnohokrát. Je prevzatý z mojej knihy z jej prvého vydania. V druhom vydaní knihy

Pozor na rady neskúsených trénerov

Profesionálny tréner má za sebou školu. Vie veľa vecí – laik mimo prostredia športu by bol asi dosť prekvapený, čo všetko potrebuje tréner zvážiť predtým,

Prečo vlastne športovať pri chudnutí?

Pre telo je tuk zásobou energie. Na bežnú „prevádzku“ však telo siaha po krvnom cukre ako po zdroji energie. Ak teda upratujete, ste na pomalej

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.