Strava v závodnej a školskej jedálni

Počas chudnutia často narazíte na problém zvaný závodné stravovanie. Veľké kuchyne pri školách, či vo veľkých firmách často podávajú nevhodné jedlo. Využívajú neraz vyše 50 rokov staré „normy“. Dnes sa už vie, že mnohé z takých jedál sú celkom nevhodné. Dukátové buchtičky, parené buchty, biela ryža, kolienka a podobné energetické bomby.

  • Po nevhodnom obede človek predrieme poobedie namiesto toho, aby pracoval.
  • Jedlá obsahujú minimálne množstvo zeleniny a ovocia.
  • Kto chce schudnúť, často si nemôže vybrať žiadne jedlo.

Prečo sa stále takto varí? Dôvodov je hneď niekoľko.

  • Spoločenská objednávka. „Zdravé“ jedlá by si neobjednalo veľa stravníkov. Varenie je ešte stále biznis, tak sa oplatí robiť to, čo chce väčšina. Väčšina národa trpí nadváhou, pretože jedia nevhodné jedlá. Nevhodné jedlá spôsobujú nadváhu. Máme tu uzatvorený kruh.
  • Cena za jedlo. Veľké percento stravníkov sa pozerá na cenu. Ak je príliš nízka, kuchári z toho nemôžu vykúzliť kompromis.
  • Tradícia. Značná časť stravníkov je zvyknutá na svoje obľúbené jedlá. Keby sa prestali objavovať, ozvú sa nespokojné hlasy.

Z toho dôvodu sa na poli závodného stravovania nedajú očakávať zásadné zmeny – ako by povedal úradník. My z toho môžeme vyvodiť dva praktické závery:

  • Ak nie ste obézni, pravdepodobne sa vám podarí nájsť medzi jedlami nejaký kompromis. Niektoré dni si lístok neorazíte. Nie malá časť jedál však pre zdravého človeka môže poslúžiť. Určite odporúčam priniesť si k jedlu vlastnú zeleninu, alebo ovocie.
  • Vo fáze chudnutia bude bezpečnejšie, ak sa vyhnete všetkým nevhodným jedlám. Možno si občas môžete oraziť lístok aj v závodnej jedálni. V praxi sa lepšie osvedčilo, ak si človek pripravuje jedlo do krabičiek večer. Cez deň ako keby ste našli.

Uznávam, je to menej pohodlné. Aj kolegovia môžu mať poznámky. Že sa stravujete, ako zajac. Že trháte kolektív, ak si nechcete tiež dať bôčik. A podobne. Je dobré pripraviť sa na to. Biela vrana to v kolektíve nemá ľahké.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

3 Odpovede

  1. Kolegovia sice poznamky nemaju, ale cez prac. dobu sa toho moc nenahovori a kto nejde s nimi aspon obcas na obed, ten je velmi rychlo mimo kolektivu. Potom napr. ked pride ku prepustaniu, tak je prvy na rane ten, co nezapadol do timu… Osvedcil sa mi kompromis – pozriem si na tyzden dopredu menu v jedalni, najdem 2-3 dni, kedy sa podava prijatelne jedlo. Mavame na vyber z 5 jedal a z tych 25 za tyzden sa uz 2-3 prijatelne najdu. V tie dni idem s kolegami na obed a v ostatne dni si nosim z domu vhodne jedlo. Takto sa nevyclenujem z kolektivu a zaroven mam takmer vhodne jedlo. Napr. raz do tyzdna byva nejaka ryba, ak nie je vyprazana, tak to je vacsinou vhodne jedlo na chudnutie, je k nej aj salat a z prilohy jednoducho zjem len malu cast. Teraz uz prichadzaju do mody aj salaty, u nas robievaju raz za tyzden nieco na sposob Cezar salatu (hlavkovy salat + kuracie maso), tiez je to jedlo vhodne aj pri chudnuti. Ostatni kolegovia odo mna odkukali domace jedlo a tiez sa to uz viac rozmohlo, takze uz ani nechodim sama na domace a problem s vyclenenim z kolektivu mozno pomaly mizne. A tie salaty si nikdy nikto nedaval, az ked som ja zacala, tak sa ostatni zvedavo pytali aky je salat – ze oni na to tiez mali chut, ale bali sa ochutnat, ze sa nenajedia. Teraz si uz kolkokrat vsetci dame salat, pritom nikto okrem mna sa nesnazi schudnut :-)

  2. Milý Miro! Patrí Vám moje poďakovanie, za zaslaný emailový Motivačný kurz chudnutia. Vami skvele nastavený hárok kontroly každodenných “plnení” (Zelenina pred každým jedlom, 3 alebo 5 jedál denne, Prechádzka, nie Cukor atď.) som si nevytlačil, ale nakreslil a prepísal pre istotu ručne: tento vzácny čas sa hodil i k tomu, aby som sa hlbšie zamyslel, nad jednotlivými položkami. A nad sebou! :-) Hárok je pripevnený na chladničke a obdeň ráno ho pravidelne vypĺňam. Priznám sa trošku: nie úplne každú položku sa mi podarí každý deň mať ako kladne zafajknutú (samozrejme, ako sa deň za dňom mení), ale na tak 80 % áno. (absolútne) Každý deň sa mi darí vyjsť na dlhšiu prechádzku, rýchlejšou chôdzou (45 min až 1 h 20 min), avšak najmä vďaka zaujímavému a peknému prírodnému okoliu (ramená Malého Dunaja, s množstvom meandrov, remízok, polí, s plno cestičkami, takže trasy sa dajú stále obmieňať a je na nich čo objavovať). “Bojujem” ale stále ešte s Cukrom :-) keďže neviem si dať kávu bez aspoň malinkatej lyžičky toho rafinovaného, a ranný čajík s citrónom bez dvoch. (No predtým som dal do kávy štandardne aspoň 3 lyžičky, a do čaju ráno i zo štyri kopcovité.) Cukru som však celkovo obmedzil z pôvodného (závisláckeho) objemu dodávky – na možno 1/5. Dúfam že sa ešte polepším. Vami navrhnuté opatrenia sú mimoriadne účinné! Zo 113 kg (pri výške 180 cm) som “to dal” dolu len po 9 dňoch ich aplikovania na 109 kg a cítim, že nastúpený trend (pri dodržiavaní) je dobrý! Aj brušisko akoby ovislo… predtým bolo (a najmä po Vianociach) ako jeden nafúknutý balón, tvrdá lopta! Mám dosť muskulatúry (veľa som, ešte v nedávnej minulosti športoval, aj hýbal sa, napr. v divokých horách) a tak môj cieľ je: do konca Júna 2019 dosiahnuť – 100 kg. (Alebo možno 95 kg, ak by sa príliš darilo.) Za odmenu by som si k dosiahnutiu méty kúpil – na mieru ušitý vytúžený pekný oblek. :-)
    Zrýchlená chôdza je pre (zatiaľ) obéznych ľudí – skutočne lepšia. Ako sa v takomto stave hneď púšťať napríklad do behania. Presne ako to na viacerých miestach píšete. Vlani okolo konca Novembra som si v Malých Karpatoch vytkol (na zľadovatenom chodníku) členok. Dôvodom bolo, že som sa vybral na naše mini-hory – len v obľúbených bežeckých teniskách – hoci práve jemne nasnežilo. No postranná príčina bolestivého vykĺbenia členku mohla byť aj – mojou neprimeranou hmotnosťou… Teraz však zreteľne cítim, že rýchle prechádzky robia členku veľmi dobre, opäť posilňuje, akoby zázračne sa sceľoval! (Chodím teraz na zimné vychádzky do okolia, hoci zväčša po rovine, radšej v turistických topánkach.)
    Chcem Vás, Miro, poprosiť ešte o krátku radu (možno by téma zaujala aj iných Vašich nasledovateľov, ktorým pomáhate pri chudnutí):
    Ako to spraviť s obedmi, počas pracovného týždňa – ktoré väčšina z nás (štandardne pracujúcich či zamestnaných 8,5 h, v meste ako Bratislava, napr. na úrade, v kancelárii, pri počítači) – nemá takmer inú šancu než riešiť menu-čkami, v reštike poblíž, prípadne väčšie firmy vo vlastnej jedálni?
    V cene menu (povedzme 3,80 – 4,20 euro) sú na výber tak 3 max. 4 jedlá, a 2 polievky. (Drahšie, vyberanejšie jedlo s cenou povedzme od 5,90 euro vyššie, si pri bežnejšom plate asi nemôže väčšina Slovákov dovoliť mať k obedu každý deň.) Na výber sú napr.: segedínsky guláš a knedle, bravčový či kurací rezeň so zemiakmi, cestoviny s nejakou omáčkou, alebo ak tak “našincom obľúbený” vyprážaný syr s hranolkami a tatárskou. K jedlám sa servíruje (ako príloha a zároveň pra-zvláštny zvyk) prípadne nastrúhaná kapusta – zrejme najmä preto, aby ho bolo opticky viac :-) ale tá je dakedy nekonzumovateľná. Reštauračné polievky sú tiež plné umeliny (hoci sa aj môžu tváriť ako rajčinová, slepačia, alebo na prvý pohľad krásna nejaká krémová). Až tak pestrý výber jedla v týchto menu-čkách nie je.
    Čo robiť? Miro, podľa Vás, dalo by sa uvažovať, že normálny, bežný človek – ktorý už povedzme nemá problém s obezitou – ešte raz by som zdôraznil že nie človek tučný, ale veku primerane vážiaci – by si mohol dať (1x denne, k obedu) – práve takéto jedlo? Čiže 5x týždenne k obedu?
    Tieto obedy sú zároveň istým spôsobom aj socializačnou záležitosťou. Kolegovia a kolegyňky si pri nich radostne (pri jedle) poštebotajú, uvoľnia sa, dozvedia čo je nové. (Zohriať si obed v mikrovlnke v kancli, spapkať ho postojačky osamote s výhľadom z okna do mesta a hneď nato sadnúť znovu za klávesnicu, nebude asi zrovna najoptimálnejším riešením.) Zájsť na spoločný obed je aj psychohygienou – vypadnúť aspoň na tú pol-hodku, hodinu z kancelárskeho prostredia (od monitoru počítača), prípadne sa popritom aj trošku (hoci aj mestskou ulicou) prejsť na čerstvom vzduchu, tam i späť, posedieť si na lavičke v parku.
    Takí Francúzi obedujú v kuse denne aj 2 či 3 hodiny (!) a keď sa v čase týždňa vyberiete do ulice alebo autom ich vidiekom, všetko je vymreté. :-) Všetci sedia v reštauráciách! Pritom, ako národ “vyberaného jedla a akostného vína”, sa nezdajú byť v priemere obéznymi, dokonca ani pribratými nie. Zväčša štíhli, ako páni tak aj dámy, vždy veselí, zhovorčiví, nápomocní a optimistickí. Hmm. Možno ale majú na výber v reštikách plno rýb, zeleniny, šalátov. Vo Francúzsku je dokonca, u vodičov povolená miera 0,5 promile alkoholu v krvi, takže zrejme aj pohárik toho ich chutného vínka môže byť po obede skôr pravidlom. (Musia ale samozrejme disponovať tiež vlastným certifikovaným testerom.)

  3. Malý obedovať v závodnej jedálni môže byť poblém, petože tam nemáte píliš pod kontrolou to, čo do jedla dajú. Dá sa to skúsiť – jedzte to a pozorujte výsledky po nejaký čas. Keďže sám nechudnete, možno to bude fungovať. Osobne by som jedlá z reštaurácie ako popisujete nechcel jesť často a už vôbec nie denne. (Ja tiež už dávno nechudnem) Potom však ostane asi možnosť nosiť si vlastné jedlo. To je menej pohodlné, ale účinné. Otázka znie či by ste to mohol jesť v spoločnosti kolegov, čo je naozaj dôležitá záležitosť. Ak je to reštaurácia, tak asi ani veľmi nie. Takže neviem poradiť. Vieme, ako vyzerá zdravé jedlo a vieme, že v reštauráciách ho zvyčajne nenájdeme. Ako však má riešiť situáciu konkrétny človek to je ťažšie rozhodnúť ako sám správne píšete.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Alkohol a chudnutie

Alkohol je pri chudnutí nepriateľom, ktorý vám bráni dosiahnuť výsledky hneď viacerými spôsobmi. Preto si vydajte svoj osobný zákaz používania alkoholu. Je to výhodnejšie a

Sacharidy

Jedna z neprávom najviac démonizovaných zložiek potravy sú sacharidy. Tuční ľudia sa boja jesť chlieb, prílohy. Nazdávajú sa, že z nich sa priberá. V tomto

Ako schudnúť

Návodov na chudnutie je už plný internet. Mnohé sú celkom nezmyselné. Väčšina je odpísaných. Ale tento môj návod sa vám nebude páčiť. Síce funguje, ale

Pitný režim

Piť treba. Lenže pitie je záležitosť, ktorej sa moderný človek priam úzkostlivo vyhýba. Za deň vypije tak dve tri kávy a po večeri možno pivo.

Prevod kJ na kcal

Kcal násobte číslom 4,2 a máte hodnotu v kJ. Alebo naopak kJ deľte číslom 4,2 a máte hodnotu v kcal. Príklad: 8 000 kJ = 1

Zdravé a nezdravé tuky

Tuk je jednou zo základných živín v našej potrave. Porozumenie tukom je látka, ktorú prenecháme odborníkom na chémiu. Aj pri veľkom zjednodušení látky to bude

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.