Strava v závodnej a školskej jedálni

Počas chudnutia často narazíte na problém zvaný závodné stravovanie. Veľké kuchyne pri školách, či vo veľkých firmách často podávajú na chudnutie celkom nevhodné jedlo. Využívajú sa neraz vyše 50 rokov staré „normy“. Dukátové buchtičky, parené buchty. Alebo vyprážaný rezeň, biela ryža, kolienka a podobné energetické bomby s malým množstvom živín. Málo zeleniny, veľké množstvo soli (ako kde asi) sú tiež častým sprievodným javom.

  • Po nevhodnom obede človek predrieme poobedie namiesto toho, aby pracoval.
  • Jedlá obsahujú minimálne množstvo zeleniny a ovocia.
  • Kto chce schudnúť, často si nemôže vybrať žiadne jedlo z ponuky.

Prečo sa stále takto varí? Dôvodov je hneď niekoľko.

  • Spoločenská objednávka. „Zdravé“ jedlá by si neobjednalo veľa stravníkov. Varenie je ešte stále biznis, tak sa oplatí robiť to, čo chce väčšina. Väčšina národa trpí nadváhou, pretože jedia nevhodné jedlá. Nevhodné jedlá spôsobujú nadváhu. Máme tu uzatvorený kruh.
  • Cena za jedlo. Veľké percento stravníkov sa pozerá na cenu. Ak je príliš nízka, kuchári z toho nemôžu vykúzliť kompromis. Zelenina je drahá a často by jedlo šialene predražila. Tak sa ňou šetrí.
  • Kontrola tanierov. Kuchári vidia, že napríklad v jedálni sa zeleninový šalát vracia a tak načo ho dávať a platiť? Pritom niekedy by stačilo rafinovanejšie ho ochutiť.
  • Tradícia. Značná časť stravníkov je zvyknutá na svoje obľúbené jedlá. Keby sa prestali objavovať, ozvú sa nespokojné hlasy.

Z toho dôvodu sa na poli závodného stravovania nedajú očakávať zásadné zmeny v dohľadnej dobe – ako by povedal úradník. My z toho môžeme vyvodiť dva praktické závery:

  • Ak nie ste obézni, pravdepodobne sa vám podarí nájsť medzi jedlami nejaký kompromis. Niektoré dni si lístok neorazíte. Nie malá časť jedál však pre zdravého človeka môže poslúžiť. Určite odporúčam priniesť si k jedlu vlastnú zeleninu, alebo ovocie.
  • Vo fáze chudnutia bude bezpečnejšie, ak sa vyhnete všetkým nevhodným jedlám. Možno si občas môžete oraziť lístok aj v závodnej jedálni. V praxi sa lepšie osvedčilo, ak si človek pripravuje jedlo do krabičiek večer. Cez deň ako keby ste našli.

Uznávam, je to oveľa menej pohodlné. Aj kolegovia môžu mať poznámky. Že sa stravujete, ako zajac. Že trháte kolektív, ak si nechcete tiež dať bôčik. A podobne. Je dobré pripraviť sa na to. Biela vrana to v kolektíve nemá ľahké.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie a doplnený. Poďme teda doplniť celú tému o niekoľko poznámok.

Je lepšie ak si dáte menej kvalitný obed v jedálni, než ako keby ste boli nalačno. Pretože ak potom večer prídete domov nalačno a zožeriete ako žralok všetko, čo pred vami neutečie, tak to je ešte horší scenár!

Jeden tip: v zahraničí skúšali označovať zdravšie verzie jedál. Funguje to - ľudia jednoducho naozaj spravia to, čo sa im odporučí.

  • Ak majú na výber z niekoľkých jedál, zvolia si to, ktoré im práve ide na chuť, ale
  • ak jedlo bude označené ako vhodnejšie / zdravšie / s nižším obsahom tuku a soli - mnoho ľudí tú informáciu zoberie v dobrom a bude sa ňou riadiť.

Ide o to, že bežne človek bez znalostí ani nevie posúdiť, ktoré jedlo je vhodnejšie. No spoľahne sa, ak to označí kuchár ako tip pre zdravšiu výživu. A prečo si nedať zdravšie? Takže ten tip je: navrhnite v jedálni, aby vždy označili, ktoré jedlo je "najzdravšie". V jedálni je dosť odborníkov, ktorí to rozoznajú a vyznajú sa v tom. Stačí variť s využitím podobných surovín - celozrnná múka, lepší olej, inak volené suroviny a aj pri podobnej cene výroby sa dá vykúzliť lepšie jedlo. Ak to jedáleň aj označí a viac toho predá, môže to neskôr viesť k postupnému posunu varenia smerom k zdravším jedlám.

Ostatne aj zamestnávateľ ocení, ak mu zamestnanci namiesto pospávania po hlúpom obede predvedú plný výkon po obede zdravom.

Pri chudnutí nebuďme úzkostliví, ale...

Ak sa chcete stravovať v jedálni, máte na to iste aj dobré dôvody. Nie vždy je možnosť nosiť si vlastné jedlo. Inokedy je cena hotového jedla lepšia, než variť. Alebo máte kuchyňu, kde varia dobre. Je to vlastne jedno, aký dôvod tu je. Jednoducho môžete mať dôvod, prečo chcete jedlo jesť v závodnej jedálni. Čo teraz?

Navrhujem jednoduchý postup: jedzte tam. Jedzte normálne obedy. Ak sa dá vyberať, vyberte si vždy z ponuky to najlepšie čo sa dá. A to je všetko. Všetky ostatné opatrenia určené na to, aby ste sa zbavili veľkého brucha robte tak ako sa má. Obed teda bude možno nie celkom dokonalý.

Dajte tomu zhruba mesiac a pozorujte, čo sa bude diať. Je veľmi ľahko možné, že sa aj tak dostavia výsledky a vy budete mať o nejaké dva či tri centimetríky menší obvod pásu. (Kilá neriešte!) V tej chvíli viete, že niečo robíte dobre. Môžete pokračovať v nastavenom režime.

Ak trpíte vysokým tlakom krvi, tak môžete naraziť na problém. Jedlá v závodnom / reštauračnom stravovaní bývajú šialene presolené. Nie je výnimkou, ak v jedinom obede bude celodenná dávka soli pre zdravého človeka. Pre kardiaka je to potom absolútnym nezmyslom, aby sa stravoval v takých podmienkach.

Viem, obedy v závodnej jedálni asi nie sú vždy dokonalou ukážkou, ako má vyzerať zdravá strava. Na druhej strane ale nie sú vždy až tak zlé, aby to bolo celkom nepoužiteľné.

  1. Porcie nebývajú ako pre slona a tak nejaké raketové priberanie asi nehrozí.
  2. Dupľu si azda pýtať nepôjdete :-)
  3. Čo chýba, dá sa doplniť neskôr.

Pri treťom bode sa pozastavím.

Viem, až tak chutné to niekedy nebude. Ale ak máme problém, tak toto môže byť konkrétne a okamžité riešenie.

Závodná jedáleň nie je reštaurácia

Nakoniec ešte prejdime tému stravných lístkov. Niekedy sa ako "závodné stravovanie" nevyužíva bežná jedáleň. Zamestnanci dostanú stravné lístky a môžu ísť do reštaurácií v okolí.

Reštaurácie sú veľmi pestré. Nájdete mizerné aj dobré, vegetariánske aj mäsiarske. Dosť často však môžu mať výrazne väčšie porcie, než dáva zmysel. Pokúste sa trocha na to myslieť. Pretože, ak na obed zjete dvojnásobok, alebo dokonca trojnásobok energie, než akú by ste mali zjesť normálne, bude to problém.

Veľmi často býva najväčším problémom tuk. Ten v jednej porcii môže byť neprimerane vysoký. Príkladom môže byť obľúbená pizza. Ak si objednáte niečo zeleninové s malým množstvom syra, môže z toho nakoniec byť ako-tak prijateľná porcia. Sú pizzérie, kde robia aj z celozrnnej múky. No ak máte smolu, tak dostanete "syrovú" pizzu a bude to jazero eidamu, ktoré rozhodne nie je možné považovať za vhodné jedlo.

Práve preto je u reštaurácie ťažké odhadnúť, ako to vlastne bude vyzerať. Jednoducho, každá varí inak a budete musieť otestovať, či tie jedlá viete počas chudnutia využiť, alebo nie. Dá sa predpokladať, že na obed možno siahnete po "menučkach" čiže nejaké z hotových jedál v nižšej cene. Tam aj reštaurácie často prinesú niečo skôr ako zo závodnej jedálne a z tohto pohľadu to môže byť vlastne dobrá správa.

Mimochodom, tento problém vlastne neriešime len u nás. Ak si pozriete zahraničné články, aj inde to s tým stravovaním je viac, či menej komplikované.

Is eating in the school canteen better to fight overweight? A sociological observational study on nutrition in Italian children

Eating at the university canteen. Associations with socioeconomic status and healthier self-reported eating habits in France

Food use and nutrient intake at worksite canteen or in packed lunches at work among Finnish employees

High salt meals in staff canteens of salt policy makers: observational study

Effectiveness of offering healthy labelled meals in improving the nutritional quality of lunch meals eaten in a worksite canteen

What are we eating? Consumer information requirement within a workplace canteen

Eating away at sustainability. Food consumption and waste patterns in a US school canteen - tento text už je trocha iná téma, ale zaujímavý rozmer.

Frequent lunch purchases from NSW school canteens: a potential marker for children’s eating habits?

Canteen purchasing practices of year 1-6 primary school children and association with SES and weight status

Salt content in canteen and fast food meals in Denmark

Eating habits trajectories of students using university canteens

Napísal
Miro Veselý 
21. septembra 2020
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.