Tajomstvo chudnutia a udržania výsledkov

Diéty, tabletky, cvičenie, odopieranie, zákazy, čudné potraviny – to všetko si človek akosi bežne predstaví, ak chce schudnúť. Ono to však nie je tak celkom jednoduché. Riadiť sa celý život zákazmi a príkazmi je nepríjemné. Chvíľu to vydrží každý, ale čoskoro to začne byť otrava. A ľudia poľavia. Jasné – najskôr chudnúť prestanú a potom začnú zas priberať.

Prečo je tento scenár tak častý? Pretože tučnenie je často spôsobené nedisciplínou. Až na niekoľko čudákov asi všetci rešpektujeme fakt, že klobása je pre zdravie málo prospešná. Ale chutí dobre. A tu je tá nedisciplína – vieme, že by sme nemali, ale už ukladáme kolieska na chlieb. (Ak sa nedíva nikto a je tma, tak sa z nožičky dá aj párkrát odhryznúť!)

Skúste sa na niektoré potraviny dívať ako na niečo, čo sa vás netýka. Niečo čo nemôžete, pretože nechcete. Je to skôr slovná hračka, ale skúste to – mne sa to osvedčilo. Niektoré potraviny som si proste označil za “vypnuté”, za “nepotraviny”, alebo “toto nie je pre mňa”. Áno, je to forma zákazu. Ale zákazu, kedy viete prečo si niečo chcete zakázať.

  • Mnoho ľudí má ťažkosti s potravinami. Nemali by jesť niektoré potraviny. Ak si ich dajú, odmena (dobrá chuť) sa dostaví okamžite a “trest” za jedenie tej potraviny sa dostaví o niekoľko minút, alebo desiatok minút. Môže ísť o alergiu na potraviny, či problém s FODMAP sacharidami, alebo intoleranciu laktózy, alebo ťažkosti so žlčníkom – na tom teraz nezáleží. Taký človek vie, že ak zje konkrétnu potravinu, príde “trest”. Hnačka, žlčníkový záchvat, alebo nadúvanie. Ten trest je rýchly a človek sa rýchlo naučí “poslúchať”. Nepáči sa mu. Ale ak neposlúchne, tak pleskne bič!
  • Mnoho ľudí má ťažkosti s obezitou. Nemali by jesť niektoré potraviny. Ale ak si ich dajú, odmena (dobrá chuť) sa dostaví okamžite a “trest” sa nedá pozorovať v reálnom čase vôbec. Trest sa nedá pocitovo spojiť s príčinou. Neviete, ktorý gram tuku v bruchu máte z tých hranoliek a ktorý z torty. Takže vy síce viete, že tá klobáska BY SA NEMALA jesť, ale tá vôňa, tá chuť, tá túžba… Dáte si a inak sa nestane nič zlé.

Toto je problémom vo svete obezity. Zdá sa, že ak si dáme niečo nevhodné, nič tak zlé sa vlastne nestane. Veď aha! Tuto – ľaľa – tieto jaterničky by sa predsa skazili. No ČO UŽ TAKÉ VEĽKÉ by sa stalo, keby som ich zjedol? Nič. No tak potom pôjdem na dlhšie cvičiť.

Takto sa priberá. Po troškách, po kvapkách.

Ak chcete schudnúť, musíte zo svojej stravy doslova odfiltrovať nevhodné jedlá. Je to nepohodlné a nepríjemné, ale funguje to. Ak s tým nejaký čas vydržíte, prestane to byť tak veľmi naliehavá túžba.

Na chutnú potravinu máte najväčšiu chuť vtedy, keď to máte v čerstvej pamäti. Pizzu by sme si dali najmä vtedy, keď sme si práve dali nejakú výbornú. To hneď zajtra budete pokukovať po pizzérke. Alebo keď vám pamäť niekto osvieži – svokra prinesie makovníky. Takže striktný zákaz potom postupne pamäť oslabí. Len si ju nesmiete každý víkend preplieskať počas podvádzacieho dňa u rodičov a znovuoživiť.

Po nejakom čase si vytvoríte nové návyky.

  • V obchodoch už budete nakupovať v iných uličkách, než v čase kým ste tučneli.
  • V chladničke budete mať iné zásoby.
  • Jedávať budete iné jedlá.

To všetko sa vám stane normálne a nebudete s tým mať žiadne problémy. Aj tie “zdravé” potraviny, ktoré vám predtým nechutili sú vlastne fajn a začnete sa na ne tešiť.

Myslite mokro!

Mimochodom. Ak hovoríme o nevhodnom jedle, zvyčajne je reč o jedle a nie nápojoch. Myslite na to, že za nevhodné nápoje môžete považovať pri chudnutí všetko okrem vody a nesladeného čaju či kávy.

  • Džúsy.
  • Koly.
  • Mlieka.
  • Kokteily.
  • Čokoľvek s obsahom alkoholu.
  • Energetické drinky.
  • Vývary – polievky aj riedke.
  • Športové nápoje – rehydratačné, proteínové, gainery… Čokoľvek.

To všetko sú zdroje energie. Myslite na ne. Inak nechtiac do tela prepašujete energiu, na ktorú je tak sladké zabudnúť.

Ako schudnúť metódou “…som si bol nedal”

Neraz sa ma ľudia pýtajú, ako sa dajú udržať výsledky. Môj príbeh ako som chudol je tu. Odpoveď je jednoduchá – nedal som si. 

  • Ráno som si nedal makovník s kakaom.
  • K práci som si nedal kávu so smotanou.
  • V meste som si nekúpil nanuk.
  • Na obed som si nedal rezeň s hranolkami, majonézou a kolou.
  • Na olovrant som nešiel do cukrárne na veterník a krémeš.
  • Na večeru som si nedal chlieb s loveckým samámom.
  • Pri večernej práci pri internete som nepopíjal vaječný koňak.
  • K nočnému sledovaniu seriálu na internete som nezjedol hrsť arašidov.
  • V noci som si nedal kus čabajky okolo tretej.

Toto je základ pri chudnutí. Jednoducho niečo si nedáte. Lenže keď sa povie A, dobré je povedať aj B. Ak si niečo nedáte, ste na tom rovnako, ako keby ste trpeli mentálnou anorexiou. To je porucha v myslení, kedy postihnutí ľudia nejedia v nádeji, že tak schudnú. Taká porucha patrí do rúk skúseného psychiatra čo najskôr, inak môže skončiť tragicky.

To B teda dopovieme: …a namiesto toho nevhodného som si dal niečo iné a to iné bolo vhodnejšie, než to čo som si dať chcel.

Potom totiž rozpis dňa môže vyzerať takto:

  • Na raňajky som si dal ovsenú kašu so sójovým mliekom.
  • K práci som si dal ristretto.
  • Na desiatu som si dal jablko.
  • V meste som si nedal nič.
  • Na obed som si dal špagety so syrom.
  • Na olovrant pomaranč.
  • Na večeru mrazenú kukuricu zohriatu krátko na panvičke.
  • Po večeri som už nejedol.

Takže takto môže vyzerať rozpis dňa. Plus mínus sa zje podobný objem jedla, ale sú to iné potraviny. Vhodnejšie. Nebolo ľahké zvyknúť si, aby som večer nejedával a v noci tiež. Ale predtým kým som bol tučný som najmä večer niekedy jedol takmer nepretržite. Slané tyčinky, keksíky, tyčinka, pukance, oriešky – to všetko len tak k televízoru, alebo k debate. Plus normálna večera – samozrejme!

Taký životný štýl sa dá nastaviť a nejaký čas potrvá, kým sa “prepnete””. To všetko je totiž zvyk.

  1. Ak si zvyknete jesť v noci ako ja, tak ráno nemáte hlad. Tak zjete len niečo zvlášť dobré, alebo to odsuniete na neskôr.
  2. Až večer už budete naozaj mať chuť zas jesť, pretože je to zvyk.
  3. Potom sa v noci zobudíte na hlad a dáte si. Prečo by ste si nedali dnes, keď včera áno?
  4. A ste v slučke, pretože ráno zas nebudete hladní…

Najťažšie budú prvé týždne, kedy si zakážete jesť večer, jesť v noci. Bude to chcieť čas, kým si na to zvyknete. Ale zvyknúť sa dá. Neskôr vám to už príde normálne. Potom už to s chudnutím bude na dobrej ceste.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Dáte si keksík?

Nakoniec ešte pár slov o dobrotách a zdržanlivosti. Máte radi keksíky, alebo iné maškrty? Ako ste ich jedávali? U nás v rodine platila nasledovná schéma:

  1. Chutí ti?
  2. Daj si ešte. Je to tu pre teba.
  3. Dojedol si už všetko?
  4. Donesieme ďalšie.
  5. Späť k bodu číslo 1.

Áno, perpetuum mobile existuje. Toto je ono. Vzniká totiž nekončiaci prísun potravín. Keďže ide o maškrty, ťažko odolať.

Na stolíku nájdete napríklad 6 druhov malých koláčikov.

  • Zjesť jeden koláčik by určite bolo v poriadku. Možno aj počas chudnutia.
  • Ak ale chcete ochutnať všetky, tak to ste už poriadne prepálili plán.
  • Ochutnali ste všetky? Tak teraz je čas, aby ste si DALI aspoň po jednom z tých koláčikov, ktoré vám chutili najviac.

Takto sa tiež stane, že do vás rodina vtlačí viac jedla, než treba.

Nie, obed nebude mať jeden chod! Treba predjedlo, polievku, hlavné jedlo, pojedlo a koláčik. Potom pálenku. Nakoniec kávu so smotanou, aby hostia na návšteve aspoň predstierali, že ešte vnímajú verbálnu produkciu gazdinej, ktorá hovorí nepretržite s malým ohľadom na to, či je počúvaná.

Ak chcete schudnť, neskočte na lep pestrej ponuke. Jedávajte jednoduché jedlá. Maškrty si radšej nedávajte žiadne, ale ak áno, tak len jeden jediný kus. V knihe Jedálniček na chudnutie odporúčam kupónový systém a na mesiac máte 4 kupóny. To si môžete dať niečo menej vhodné. Písal som o tom aj v tomto článku.

Takže plán na chudnutie teda bude takýto:

  1. Zakážte si nevhodné jedlá a maškrty.
  2. Jedávajte len vo vhodnom čase. (Cez deň. Nie v noci!)
  3. Namiesto nevhodných jedál jedávajte vhodné a prospešné.
  4. Nezabudnite, že k režimu patrí pohyb. Prinajmenej rýchla chôdza. Odporúčam aj cvičenie SM systému, aby ste predchádzali bolesti chrbta.
  5. Nakoniec: nenaleťte predajcom ktorí vám klamú, že nejaké sladkosti sú vraj zdravé! Nie, nie sú.

Ďalšie námety na štúdium:

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Pevná vôľa slabne vyčerpaním

Pevná vôľa je potrebná, ak chcete zhodiť brucho, zmeniť životný štýl, či začať cvičiť. Neraz nám to však nevyjde. Potom poviete, že nemáte pevnú vôlu.

Státie pri práci

Aj vás invalidizuje počítač a televízor? Tieto technické vymoženosti sa spravidla používajú posediačky. V súčasnosti sú tu už aj tablety a pri nich sa aj skvele leží. Lepšie

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Pohyb a jeho vplyv na chudnutie

Ja sám som chudol bez športu. Drasticky som obmedzil stravu len preto, aby sa moje pohodlie nenarušilo. V tom čase som proste rozhodol tak. Pohyb

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.