Alkohol a chudnutie

Alkohol je pri chudnutí nepriateľom, ktorý vám bráni dosiahnuť výsledky hneď viacerými spôsobmi. Preto si vydajte svoj osobný zákaz používania alkoholu. Je to výhodnejšie a jednoduchšie, než sa naťahovať za prsty či malé pivo je povolené, alebo zakázané, veľa, alebo málo.

Začnime tým, že aj alkohol je energetický zdroj. (Kto by na prvý pohľad neveril tak alkohol je horľavý, takže premeniteľný na energiu.) V bežných potravinových tabuľkách sa však uvádzajú len 3 zdroje energie: bielkoviny, sacharidy a tuk. Alkohol tvorí štvrtý možný zdroj energie. V potravinových tabuľkách ho zvyčajne nenájdete. V profesio­nálnych áno. Inými slovami to teda znamená, že ak si počítate príjem energie, tak aj alkoholické nápoje sú energetický zdroj, na ktorý musíte myslieť.

Čistý alkohol má energetickú hodnotu okolo 2 900 kJ na 100 gramov. Dodá telu (nie práve vhodné) palivo a žiadne živiny.

Ono to na prvý pohľad vyzerá nevinne:

  • Pohár vína dodá okolo 450 kJ energie.
  • Pollitrové pivo dvanástka má okolo 700 až 1 000 kJ.
  • Poldecák 40% tvrdého alkoholu má okolo 500 kJ.

Ak to chcete bagatelizovať tak poviete, že pohár vína je podobný, ako keby ste zjedli veľké jablko či banán. Žiaľ, ovocie bude do tela dodávať všeličo užitočné, zatiaľ čo alkohol bude čistou energiou plus vám oslabí vôľu a plus zvýši chuť niečo si zobnúť. Zlá kombinácia.

Ak by ste chceli presnejšie čísla, tak nepoteším. Tieto veci sú skôr individuálne. Orientačne môžete počítať asi takto:

Keby s pilo pivo, tak

riziko alkoholizmu muži ženy
pomerne nízke riziko 2 pivá 1 pivo
zvýšené riziko 3 pivá 2 pivá
vysoké riziko 5 pív 3 pivá
veľmi vysoké riziko viac viac

Keby sa pilo víno, tak

riziko alkoholizmu muži ženy
pomerne nízke riziko 4 deci 2 deci
zvýšené riziko 6 deci 4 deci
vysoké riziko 1 liter 6 deci
veľmi vysoké riziko viac viac

Keby sa pilo tvrdé, tak

riziko alkoholizmu muži ženy
pomerne nízke riziko 2 poháriky 1 pohárik
zvýšené riziko 3 poháriky 2 poháriky
vysoké riziko 5 pohárikov 3 poháriky
veľmi vysoké riziko viac viac

Počítajte ale s tým, že uvedené čísla NIE SÚ BEZPEČNÉ! Bezpečná dávka je ešte nižšia. Ak si muž dá denne dva pivá už to znamená nízke riziko rozvoja alkoholizmu, nie žiadne riziko rozvoja alkoholizmu. Vnímajt v tomto kontexte všetky uvedené tabuľky. Nechcem, aby to vyznelo, že je správne a bezpečné každý deň vypiť pol litra vína. To naozaj neplatí.

Za pomerne bezpečnú dávku sa považuje u mužov menej ako 40 a u žiem menej ako 20 gramov čistého alkoholu na deň. To sa ale dostávame na čísla, ktoré v dnešnej spoločnosti možno vyvolávajú skôr úsmev, ako uznanie. Teda menej ako pivo denne. Menej ako 2 deci vína denne. Menej ako jeden panák denne.

Nie je ďalej veľmi o čom písať.

  • Pri chudnutí nemáte piť alkohol vôbec.
  • Ak nechudnete, tiež nie je dôvod vlievať do tela látku, ktorá viac škodí ako prospieva.

Ak už musíte piť, pite čo najviac zriedené nápoje a čo v najmenšom množstve. Asi najlepšou formou je vínny strek. Neprekročte dávku 1 a pol deci vína za deň, nepite ho denne a nič zlé by sa nemalo stať.

Možno ste počuli názory, aké zdravé je pitie pohára vína denne. Na túto tému sa názory značne líšia.

  • Odborníci na výživu už dlhší čas vedia, že alkohol nie je pre zdravie prospešný, ani potrebný.
  • Menej informovaní autori zvyčajne papagájujú informácie, ktoré sú chybné.

Ide o to, že pred časom sa robil výskum ktorý ukázal, že mierne pitie alkoholu je pre zdravie a dlhovekosť najlepšia voľba. V tej výskumnej práci sa totiž ukázalo, že ľudia čo nepijú sú na tom zdravotne horšie. To bola senzácia, ktorá obletela celý svet. Všade ste mohli čítať rady ako si treba denne dať drink, aby ste mali vôbec šancu zostať zdravými. Neskôr v tej štúdii zistili dosť vážnu chybu. Prišlo sa na to, že ľudia, ktorí nepili na to nepitie mali vážny dôvod –  nemohli piť zo zdravotných dôvodov. Inými slovami v testovanej vzorke abstinentov bolo dosť chorých. Lenže tak sa nedajú vyhodnotiť výsledky. Nová štúdia chybu napravila a výsledok bol celkom iný. Najlepšie so zdravím a úmrtnosťou boli abstinenti. Tipnite si, ako dychtivo po takej informácii chňapli novinári? Takmer bez záujmu. Takže dodnes mnohí tvrdia, že treba denne piť pohár červeného vína. A niektorí si kopnú hneď nalačno panáka. V nádeji, že už ich nikto neobviní z alkoholizmu si tak môžu dať pár “zdravotných panákov” denne… Takže my sa túto hru hrať nebudeme.

Podľa mňa nie je potrebné nasávať. Pri chudnutí sa vám pohár vína v hlave nepremení len na 450 kJ energie. Môže sa premietnuť aj do oslabenia vôle. Prvé, čo vám potom asi napadne je prostá otázka “prečo si nedať aj hrsť zemiakových tých lupienkov, čo sú na stole? A vôbec! Nalej, krčmár, do druhej nohy.”

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Nuž a pravidelné pitie alkoholu u niekoho môže prerásť až do alkoholizmu. Ak teda veľmi chcete piť, tak si to dajte k jedlu. Nie večer k televízoru.

Vytvorte si prekážky a zásady, ktoré vám zabránia v častom pití

Nie raz sa ma čitatelia pýtajú, či by som im “povolil” trocha si predsa len občas vypiť. Je to nedorozumenie – ja totiž nechcem nič zakazovať. Môžem len napísať, že pri pri chudnutí je jednoducho cesta, ktorá dosť pravdepodobne nebude fungovať. Najčastejšie je to tak, že “vyjednávajú” ľudia, ktorí už sú vo fáze rozvoja závislosti. Prečo?

Pretože človek, ktorý je od alkoholu nezávislý ho jednoducho nebude piť. Nemusí. Nevadí mu to, že je zákaz. Práve to je znakom nezávislosti.
  • Predstavte si potravinu, ktorá vám je ľahostajná. Môžete ju mať, ale nemusíte. Napríklad domáce tenké rezančeky v polievke. Možno ich máte radi, ale svet sa okolo nich nekrúti. Keby som vám povedal, že najbližší polrok by ste ich nemali jesť vôbec. Vadilo by to? Asi veľmi nie.
  • Ak ale niekto je závislý od alkoholu, tak predstava, že najbližší polrok by nemal piť vôbec sa mu ani trocha nepáči. Práve to je signálom závislosti. Spoľahlivým indikátorom potom je, ak človek pije napriek tomu že vie aké to prináša riziká. Pri závislosti býva samotná túžba silnejšia, než strach z možného rizika následkov.

Otázky ľudí čo chudnú a chcú si občas naliať zvyčajne už signalizujú problém. Dávka alkoholu býva zvyčajne vyššia, než nejaká “bezpečná”. Často ide o otázku, či sa dajú večer vypiť zo tri pivá, alebo sedmička červeného vína. To už je dávka, ktorá pri pravidelnom použití znamená veľmi vysoké riziko rozvoja závislosti.

  • Ak za večer vypijete 3 pivá či fľašu vína bez tréningu, znemožní vás to. Pre netrénovaného je to veľmi veľa.
  • Pokiaľ vám však takáto dávka “nespraví nič”, je to ďalším signálom závislosti – rozvíjajúca sa tolerancia.

Samotný alkoholizmus má totiž niekoľko fáz.

  1. V prvej fáze aj malú množstvo alkoholu vyvolá opitosť.
  2. Neskôr sa rozvinie tolerancia – aby sa objavila požadovaná opitosť (to je to čo pijan chce) musí na to vypiť stále viac a viac alkoholu.
  3. Čím viac alkoholu človek pije, tým menej “príjemných” pocitov zažije a tým viac navyká telo na alkohol.
  4. Nakoniec je vo fáze prehry. Nemôže žiť bez alkoholu, ale s alkoholom tiež nie. To postupne z človeka robí trosku, ktorá nedokáže prestať.

V prvých fázach alkoholizmu sa vyšší príjem energie z alkoholu a rôznych maškŕt podpíše na človeku vo forme veľkého brucha. Najznámejšie je takzvané pivné brucho, bierbauch. Pivári vypijú za večer aj 10 pív – to je len v nápojoch celodenná dávka energie pre muža. Prirátajte slané lupienky, oriešky a čipsy, ktoré sa bežne k pivu podávajú a ste na dvojnásobnom príjme, než koľko človek potrebuje. Plus jedlo, ktoré taký človek zje normálne – raňajky, obed, večera a tu a tam nejaká grilovačka. Sme na trojnásobnom príjme energie než taký človek má prijať.

V neskorších fázach alkoholizmu už nasleduje chudnutie a chradnutie. Ale to už je kapitola z inej knihy osudov.

Ak teda predsa len chcete piť, vytvorte si už spomenuté bariéry.

  1. Nastavte si systém tak, že sa podľa možnosti nikdy veľmi neopijete.
  2. Určite si limit, koľko alkoholu je maximum.
  3. Vyhýbajte sa akciám, kde sa môže stratiť kontrola nad situáciou.
  4. Identifikujte vo svojom okolí alkoholikov a vyhýbajte sa im.
  5. Majte skvelý program. Nie tekutý!

Teraz si to trocha prejdime.

Nastavte si systém tak, že sa podľa možnosti nikdy veľmi neopijete

Skúste identifikovať situácie, v ktorých sa pije viac. Tie si úplne zakážte. Napríklad ak si povolíte jeden drink po večeri, tak z neho sa veľmi neopijete. Zariaďte však veci tak, aby sa po večeri neobjavil na stole druhý, tretí… či siedmy drink “pre šťastie”. Pozorujte to. Ak uvidíte, že si takto dokážete raz za čas občas dať pohárik, je to dobrý signál. Nehovorím, že také pitie je zdravé, na to sa nehráme. Ale ak zostáva trvale v pozadí ako výnimka, netreba to hneď démonizovať.

Rizikovým signálom by bolo, keby ste sa na ten občasný pohárik už príliš tešili. Najmä ak túžite po onom pocite opitosti – to je rizikový signál. Alebo keby sa výnimky zhusťovali na čoraz častejšie. Alebo keby ten pohárik bol stále väčší. To už by bol problém nielen pri chudnutí, ale aj riziko, že môže ísť o signál závislosti. Potom je lepšie striktne nepiť.

Určite si limit, koľko alkoholu je maximum. 

Tu je zbytočné improvizovať. Z odbornej literatúry vieme, že jeden menší drink denne by nemal viesť k rozvoju fyzickej závislosti. Malé pivo, deci a trocha vína či malý pohárik tvrdého alkoholu pre ženy a trocha viac pre mužov sú limit. Ak si teda viete po jedle občas naliať takéto množstvo, asi je to v poriadku. Znova platí to čo v predošlom bode. Túžba po pocite opitosti je zle. Túžba piť častejšie, alebo viac je zle. V takom prípde je lepšou voľbou nepiť vôbec.

Vyhýbajte sa akciám, kde sa môže stratiť kontrola nad situáciou.

Ak vás kamaráti pozvú do pivárne, či na žúr “konečne sa riadne ožrať” tak zvážte, či práve takýto “program” je to, čo vám prospeje pri chudnutí. Oslavy, akcie, či grilovačky zvyčajne sú spojené s istým spoločenským tlakom na to, že človek bude robiť to, čo robia ostatní. Ak sa na svadbe či hostine budete vyhýbať jedlu (pretože chudnete) aj nápojom (pretože ešte stále chudnete) tak vám to niektorí ľudia dajú pocítiť. Použijú výsmech, citové vydieranie, bagatelizáciu a iné techniky ako vás donútia dať si. Mnohé som popisoval v knihe Jedálniček na chudnutie. Sú to silné a manipulatívne triky ktorým je ťažké odolať.

V tom prípade je v záujme pokoja asi lepšie jednoducho také akcie si odpustiť.

Identifikujte vo svojom okolí alkoholikov a vyhýbajte sa im.

S predošlým bodom úzko súvisia alkoholici. Na pracovisku aj v rodine je okolo vás asi viac než jeden človek, ktorý rád pije. Nemusí byť ešte vo vysokom štádiu alkoholizmu. Taký človek len rád pije. Veľa a často. Rozpoznáte ho ľahko. Zvyčajne navrhuje spoločné akcie, žúry. Prinesie fľašu pre všetkých a podobne. Jeho cieľom je, aby SA pilo a aby sme si nevšimli, že on je zas opitý. Preto sa mu hodí, aby sme boli opití všetci, potom sa jeho maličkosť “stratí” z pozornosti.

Týmto alkoholikom sa vyhýbajte. Urobia všetko preto, aby ste pili spolu s nimi.

Pokiaľ ste vo fáze že si len vyberáte partnera, pozvite ho niekam, kde je dostatok alkoholu bez obmedzenia. Ak sa rýchlo opije, tak to berte ako veľmi varovný signál!

  • “Normálny”, nezávislý človek bude pohárik piť pomaly a možno ani nebude túžiť naliať ďalší. Ak by sa nalievalo automaticky aj keď nechce, tak piť prestane.
  • Začínajúci alkoholik už po prvom poháriku chce čo najskôr ďalšie a ak je pitie možné a bezproblémové, rýchlo ich vypije veľa. Nevadí mu, že sa opije a stratí schopnosť komunikovať s vami.

Ak identifikujete alkoholika, vyhýbajte sa mu, taký človek nie je vhodný partner do života. Možno si myslíte, že ho zachránite. Ale v praxi je to tak, že zničí on vás.

Majte skvelý program. Nie tekutý!

Nakoniec program. Pre alkoholika je pocit opitosti tou hlavnou odmenou. Ak sa pije, alkoholik je spokojný. Nevadí mu, že sa pritom tára, alebo bľaboce. Hlavne, že sa pije.

Položte si otázku: je toto program, ktorý vás naplní?

Pretože ak si pitie kvôli chudnutiu musíte zakazovať tak asi vás to baví, teší, chutí. A to sú znaky pozitívneho zážitku. Ak si ho máte zakázať, potrebujete v rovnakom čase robiť niečo iné, čo vás tiež poteší. Preto skôr, než si vyhlásite osobnú prohibíciu (čo pri chudnutí rozhodne odporúčam) tak by ste mali mať pripravený lepší program, než tupé nasávanie.

V tom vám asi pomôžu ľudia, ktorí tiež nepijú. Choďte cvičiť do fitka, na túru do lesa, do divadla, hrať do kapely. Kdekoľvek, kde nájdete naplnenie v činnosti a príjemných ľudí, ktorí sú prevažne štíhli.

Ďalšie zdroje k téme:

 

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Alkohol a chudnutie

Alkohol je pri chudnutí nepriateľom, ktorý vám bráni dosiahnuť výsledky hneď viacerými spôsobmi. Preto si vydajte svoj osobný zákaz používania alkoholu. Je to výhodnejšie a

Sacharidy

Jedna z neprávom najviac démonizovaných zložiek potravy sú sacharidy. Tuční ľudia sa boja jesť chlieb, prílohy. Nazdávajú sa, že z nich sa priberá. V tomto

Ako schudnúť

Návodov na chudnutie je už plný internet. Mnohé sú celkom nezmyselné. Väčšina je odpísaných. Ale tento môj návod sa vám nebude páčiť. Síce funguje, ale

Pitný režim

Piť treba. Lenže pitie je záležitosť, ktorej sa moderný človek priam úzkostlivo vyhýba. Za deň vypije tak dve tri kávy a po večeri možno pivo.

Prevod kJ na kcal

Kcal násobte číslom 4,2 a máte hodnotu v kJ. Alebo naopak kJ deľte číslom 4,2 a máte hodnotu v kcal. Príklad: 8 000 kJ = 1

Zdravé a nezdravé tuky

Tuk je jednou zo základných živín v našej potrave. Porozumenie tukom je látka, ktorú prenecháme odborníkom na chémiu. Aj pri veľkom zjednodušení látky to bude

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.