Minerálne látky, vitamíny, stopové prvky

Tieto živiny si telo nedokáže vyrobiť. Musíte ich prijať v strave, nedajú sa ničím nahradiť. Bez nich sa nedá udržať zdravie. Tieto látky sa nachádzajú v potrave len v malom množstve a aj to je ešte umelo znížené priemyselnou úpravou potraviny, či varením. Ako príklad nech poslúži náš chutný koláčik z lineckého cesta – biela múka je zbavená mnohých živín. To najdôležitejšie sa v obilí totiž nachádza prevažne v klíčku zrna a v otrubách. Zrno je pred mletím na bielu múku zbavené práve klíčka a otrúb. Potom sa z neho melie múka, pečú koláče, chlieb. Vy si dáte koláč, ktorý síce je chutný, ale obsahuje málo živín. Energie však obsahuje rovnako, ako keby ste piekli z celozrnnej múky. Tak človek, ktorý „žije na“ hamburgeroch, pizze a kole môže síce tučnieť (prijme veľa energie) a zároveň byť podvyživený (málo minerálnych látok, vitamínov, stopových prvkov). V bielej múke je ich málo. Stužený tuk je nevhodná potravina. Cukor je bez vitamínov a minerálov, len energia. To sú tri najdôležitejšie bežné zložky koláčov.

Minerálne látky a stopové prvky sa delia sa na tie, ktorých je v potravinách najviac – tvoria stotiny alebo desatiny percent obsahu potraviny. Málokedy viac ako jedno percento. Sú to zložky ako vápnik, sodík, draslík, horčík, fosfor, síra, chlór, niekedy železo alebo zinok. Stopovými prvkami sa označuje obsah oveľa menší, napríklad niekoľko tisícin gramu v kile potraviny. Všetky tieto látky sú vo väčšej koncentrácii toxické, no v stopovom množstve sú pre zdravie dôležité. Napríklad jód, selén, molybdén, fluór, chróm, hliník, bór, kobalt, meď, mangán, nikel, či cín.

Aby organizmus dokázal využiť jednu živinu, často nato potrebuje prítomnosť inej živiny. Ako príklad môže slúžiť vápnik. Aby sa mohol vstrebávať, je potrebný aj vitamín D, C a železo. Aby sa zo zeleniny mohli vstrebať aj vitamíny rozpustné v tukoch, je potrebné jesť ju s malým množstvom tuku. A podobne. Preto je výhodné, ak je vaša strava pestrá. Tak z nej vaše telo „vyťaží“ maximum.

Kombinujte v jednom jedle všetky zložky potravy – sacharidy, bielkoviny aj tuk. Na takú stravu je telo nastavené. Aby ste istili príjem vitamínov a minerálov, jedzte veľa zeleniny. Pekárenské výrobky jedzte podľa možnosti len celozrnné.

Čím menej prázdnej energie zjete, tým viac môžete namiesto toho zjesť potravín, ktoré vám prospejú. Za prázdnu energiu považujte predovšetkým jedlá zbytočne tučné, prisladené rýchlymi sacharidmi a výrobky z bielej múky, či bielej ryže. No a alkohol. Ak sa totiž najete nevhodných výrobkov, už ste svoj energetický prídel naplnili. Už nemôžete zjesť aj tie „zdravšie“. Preto je výhodné disciplinovane jedávať také jedlá, ktoré vám prospejú.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Jedna odpoveď

  1. canarchaudry / Thanks for your quick blog, David! truly a blast following you on your new nrvtuee as an actor hmm should everyone call you Josh for now??lol! seriously, so happy for you for this exciting new experience as an actor in a leading role of a mini-series in one of wellknown TV network in the Philippines! I know you’ll do great,David!:))Thanks also for keeping the Official Website up to date haha.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Aká presnosť v stravovaní je potrebná?

V tomto článku dostanete dve konkrétne rady. Prvá: nemá zmysel presne rátať energiu, nie je to možné. Druhá: Má zmysel presne rátať energiu, je to

Alkohol nie je pitný režim

Spomínam si na text pesničky ktorú som kedysi nahral”s fľašou ťa krstíme, s fľašou pochováme, s fľašou sa oženíš aj rozvedieš”. Dá sa povedať, že

3 dôvody prečo sa chudnutie často zastaví

Dosť často sa stretávam s nasledovným scenárom. Chudnutie nejaký čas beží, všetko ide ako má. No ako sa blíži normálna hmotnosť, chudnutie sa často začne

Prečo diéty nefungujú?

Ak sa povie slovo “chudnutie” absolútnej väčšine ľudí sa vynorí ako synonymum slovo “diéta“. V niektorých prípadoch je synoymom aj “hladovka”. Prečo ľudia tak slepo

Obezita a stres

Slovom stres sa rozumie tlak, záťaž. Akákoľvek. Všetko, čo nás vyčerpáva môže byť označené za stres. V našom prípade budeme, samozrejme prednostne vnímať ako problém

Hladovky a diéty nepodstupujte

Žiaľ, hladovanie a nízkoenergetická strava nie sú dobrým receptom na chudnutie. Okoštoval som aj to, nechutilo mi. Aj v odbornej literatúre sa dočítate to isté.

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.