Ako schudnúť

úspech     práca     peniaze     fotenie     opatrovanie     výlety     varenie

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Kalkulačka: Vyrátajte si BMI, koľko jesť, piť a cvičiť

1: Sem vložte údaje

Výška (cm)
Hmotnosť (kg)
Vyberte pohlavie
Vek
Obvod pása (cm)
Aká je vaša práca, telesná aktivita?

2: Tu sa zobrazujú výpočty

Toto je viac, než len BMI kalkulačka

Zadajte všetky údaje a vypočíta vám:

  • Odporúčania koľko energie a živín máte zjesť.
  • Vhodný príjem tekutín.
  • Číslo, pri akej tepovej frekvencii sa vám oplatí cvičiť.
  • Koľko by ste mali zhodiť alebo pribrať.

Ak zadáte len výšku a váhu (alebo nekompletné údaje):

  • Vyráta vám len klasické BMI.

Prajem vám čo najpríjemnejšie výsledky. Podrobnosti o BMI a výpočtoch nájdete nižšie na tejto stránke.

BMI kalkulačka

Vypočítané čísla sú len orientačné. Nemôžu byť presné. Presné hodnoty vám môže vyrátať len lekár na základe vyšetrenia.

Výsledky z tejto BMI kalkulačky vám však môžu poskytnúť pomerne presné posúdenie zdravotného ohrozenia nadváhou, alebo podváhou. Na to je táto aplikácia určená.Neplatí pre deti a mládež do 18 rokov, športovcov.

BMI - výpočet

BMI znamená Body mass index. BMI je v súčasnosti asi najčastejšie používaný spôsob, ako odhadnúť riziká spojené s obezitou. BMI sa počíta podľa vzorca:

BMI = hmotnosť v kg : (telesná výška v m)²

Výsledkom výpočtu BMI je číslo. Čím je číslo vyššie, tým je človek na svoju váhu ťažší. BMI je normálne v hodnotách medzi 20 až 25. V tomto rozmedzí BMI by ste sa nemali pokúšať o chudnutie diétou. Dosiahli by ste tým iba spomalenie metabolizmu, čo by pre vás znamenalo nutnosť menej jesť. Pri každej "výnimke" od diéty by ste začali priberať. Práve takto si mnoho žien pokazilo postavy.

BMI - presnosť

Presnosť výpočtu BMI platí zhruba pre priemerného človeka.

  • BMI výsledok neplatí pre športovcov. Dôvod: majú viac svalov, než priemerný občan. Výsledok BMI môže kulturistovi ukázať ťažkú obezitu.
  • Výpočet BMI tiež nemôže platiť pre ľudí, ktorí často chudli. Každé chudnutie prebieha na úkor svaloviny. Človek po schudnutí má menej svalov, než pred chudnutím. Ak potom zas priberie, vždy priberie na pôvodnú váhu, než pred schudnutím - lenže svaly už nazad nezíska. A tak po jojo efekte je človek o trocha tučnejší, než pred chudnutím. Tým sa zníži priemerné množstvo svaloviny v tele. Aj keď kalkulačka BMI potom ukazuje normálne čísla, človek po viacerých diétach môže byť oveľa tučnejší, než by normálne bol. Mimochodom: aj srdce je sval. Myslite na to pred každým pokusom schudnúť diétou.

BMI index - výpočet BMI a zdravotné riziko

BMI - menej, ako 19 = podváha

Podváha je pre zdravie nebezpečná. Ak vám kalkulačka vypočíta nízke BMI, musíte vec rýchlo riešiť, najlepšie s lekárom. Podváha je pre zdravie rovnako nebezpečná, ako veľká obezita.

BMI - viac, ako 25 = nadváha

Aj keď výpočet BMI nadváhu dnes ukáže mnohým ľuďom, nepodceňujte to a upravte svoj životný štýl. Hlavne sa začnite hýbať. Nepúšťajte sa do redukčných diét, stačí, ak zo stravy vylúčite najznámejšie "zakázané" jedlá - vyprážané, sladkosti, sladké malinovky, údeniny...

BMI - viac, ako 30 = obezita

Ak spadáte do tejto kategórie, ihneď začnite meniť svoj životný štýla a začnite zámerne chudnúť. Inak riskujete zdravie. BMI nad 30 je nebezpečné.

Obvod pása

Keďže výpočet BMI nemôže byť presný, je tu druhá možnosť, ako zistiť, či máte nadváhu: obvod pása. Štatistika ukázala, že obvod pása priamo predurčuje mieru zdravotného ohrozenia.

obvod pása zvýšené riziko vysoké riziko
Ženy > 80 cm > 88 cm
Muži > 94 cm > 102 cm

Ak by teda aj BMI nebolo celkom presné, obvod pása berte veľmi vážne. Ak máte obvod pása priveľký, obezita a hlavne jej následky vás ohrozujú.

(Ženy, ktoré majú široký zadok a malý obvod pása sú možno so svojou postavou nespokojné, ale tento druh obezity nepredstavuje zdravotné riziko. Spravidla sa tejto obezity (na zadku a stehnách) ani nedá zbaviť - je daná geneticky. Ženy, ktoré sa svojich širokých bokov márne snažia zbaviť diétami riskujú, že časom začnú priberať aj na bruchu. Ich telo sa tuku na nohách a zadku proste nevzdá. Diétami si však poškodia metabolizmus. Výsledok: pár rokov blbnutia proti veľkému zadku a dáma má zadok ešte väčší a ako bonus k tomu aj obrovské brucho.)

Obvod pása je mimoriadne dôležitý pre muža. Ak ho má veľký, je vážne ohrozený srdcocievnymi komplikáciami.

Ideálna hmotnosť

Ideálna hmotnosť sa síce vypočítať dá, ale výpočet neplatí pre každého. Naozaj ideálnu hmotnosť môže určiť len lekár. Závisí na telesnej konštrukcii človeka. Navyše ľudia, ktorí si svoju postavu už skazili obezitou, nemôžu chcieť nazad svoju krásnu postavu.

Všeobecne sa ideálna hmotnosť počíta podľa vzorca výška mínus 100. Taký výpočet je len orientačný, zato však rýchly. Prísnejšia verzia je [(výška mínus 100) mínus 10%].

Telesná aktivita

Pri výpočtoch BMI indexu a obvodu pása tento parameter netreba. Telesná aktivita však pomôže určiť, koľko energie má človek denne zjesť. Ľahká aktivita znamená, že človek posedáva pri počítači a venuje sa bežným činnostiam doma. Taký životný štýl spáli málo energie - tomu treba podriadiť príjem energie v strave. Naopak ťažká práca minie veľa energie a tú treba do tela doplniť. V priemere sa dá povedať, že rozdiel medzi ľahkou a ťažkou prácou znamená navýšenie stravy zhruba o dve až tri tisíc kJ denne. (Podľa veku.)

Percento tuku v tele

Percento tuku v tele sa výpočtom dá len nahrubo odhadnúť. Tento údaj nemôže byť presný. No môže aspoň veľmi orientačne pomôcť predstaviť si, či je človek obézny.

Tepová (pulzová) frekvencia

Ak chcete športovaním chudnúť, alebo posilniť svoje srdce, cvičenie je najúčinnejšie vtedy, ak dodržiavate správnu tepovú frekvenciu. Najpohodlnejšie sa tepová frekvencia meria pomocou športtestera. Podrobnosti v článku:
www.chudnutie-ako.sk/sport-chudnutie/intenzita-pohybu-sledujte-si-tep

Tipy pre stravovanie - zdraví ľudia

Odporúčané denné dávky energie prijatej stravou pre zdravých ľudí sú pomerne nízke v porovnaní s tým, čo dnes ľudia bežne zjedia. Preto okolo seba vidíme toľko ľudí s veľkým bruchom.

Ak ste zdraví, alebo máte len malú nadváhu, nechudnite. Upravte svoju stravu tak, aby ste jedli zhruba toľko energie, ako vám vyšlo v vo výpočte.

Pre orientáciu: priemerný dospelý človek by mal denne zjesť okolo 10500 kJ energie, ktorá by sa skladala z 55 gramov bielkovín, 405 gramov sacharidov a 73 gramov tuku (prevažne rastlinného). Čísla prispôsobené vášmu veku nájdete vo výpočte.

Množstvo bielkovín sa bude zdať malé ľuďom, ktorí chudnú a športovcom.

Tipy pre stravovanie - redukcia hmotnosti

Počas chudnutia sa zloženie stravy umelo mení. Celkový príjem energie musí klesnúť. No aby sme počas redukcie hmotnosti čo najviac chránili svaly, zámerne počas chudnutia navyšujeme príjem bielkovín, uberáme na sacharidoch a tuku.

Ak ste obézni, zmeňte príjem energie na znížený.

V tejto BMI kalkulačke vám neposkytujem nižší energetický príjem pri chudnutí, ako 6000 kJ. Chudnite pomaly. Je to vo vašom záujme: príliš málo energie (pod 5000 kJ) znamená stravu, ktorá nemôže obsahovať dostatok živín (vitamínov, minerálov...). Ohrozuje zdravie. Navyše pri tak malom príjme energie sa metabolizmus spomalí a prispôsobí sa nedostatku. Potom budete "priberať aj zo vzduchu". Chudnite preto tak, že energiu obmedzíte len mierne, podľa čísla, ktorý vám odporúča výpočet v tejto kalkulačke BMI.

Upozornenie pre ženy, ktoré skúšali mnoho diét: Veľmi pravdepodobne ste si nevhodnými diétami už tak spomalili metabolizmus, že by ste začali priberať aj pri energetickom príjme, ktorý odporúča tento výpočet BMI. (Napríklad 7000 kJ.) To neznamená, že je zlý výpočet. Zle funguje vaše telo. Pokazili ste si ho. Odporúčam vám preto: jedzte toľko energie, koľko vám vypočítal program. Jedzte aj za cenu, že začnete mierne priberať na váhe! Vážte si potraviny, jedzte 6× denne každé 3 hodiny, pite každú hodinu pohár vody a čakajte. Vydržte to! Potrvá možno niekoľko týždňov až mesiacov, kým si váš organizmus zvykne na to, že netreba šetriť každým gramom energie. Potom sa to však zlomí a vaša postava sa začne normalizovať. Ak to chcete urýchliť, športujte.

Snáď vám tieto tipy pomôžu. Nesledujte chudnutím cieľ krása. Chudnite len ak je cieľom zdravie. Ak chcete krásu, jedzte odporúčané množstvo jedla pre zdravého človeka, dodržiavajte zásady racionálnej výživy a pravidelne športujte. Nič iné na krásu dlhodobo nefunguje.

Miro Veselý
 

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.