Hypoglykémia

Stav, keď je v krvi málo krvného cukru, môže mať u rôznych ľudí rôzne následky. Nehovoríme o diabetikoch, ale o zdravých ľuďoch.

  • Naraz ste zjedli 3 banány a nič iné. To je potravina s vysokým glykemickým indexom. Hladina krvného cukru sa po zjedení banánov rýchlo zvýši a telo na to zareaguje tak, že ju rýchlo zníži pomocou hormónu inzulín. Krvný cukor rýchlo klesá až pod normál.
  • Rozhodli ste sa poriadne dať na frak svojej obezite. Nasadili ste dnes tvrdý tréning. Hodinu a pol ste v posilňovni krútili bicykel takmer na doraz svojich možností. Pri cvičení telo použilo všetok krvný cukor a teraz ho máte „pod normál“. Práve idete domov.

Tieto dva rozličné príbehy majú celkom rovnaký záver. V krvi je málo cukru. Potom sa môžu objaviť rôzne príznaky hypoglykémie, čiže nedostatku glukózy, krvného cukru. Telo však nepípne ako počítač. Nerozsvieti sa vám červená kontrolka „Ten koláčik pred hodinou a štvrť spôsobil hypoglykémiu“. Vy ste už aj zabudli, že ste niečo jedli.

Príznaky hypoglykémie

Hypoglykémia začína tou najzrozumiteľnejšou vecou a to je pocit hladu. Nemusí to však znamenať, že vás „bolí brucho od hladu“. Ide len o vtieravú túžbu zjesť niečo sladké. Niekto tomu hovorí „vlčí hlad“, „záchvat žravosti“, keď hladoš takpovediac stráca sebakontrolu a doslova žerie všetko, na čo narazí.

V prípade, že nedostatok cukru spôsobil tvrdý tréning, máte možno pocit, že máte „právo“ najesť sa. Veď ste cvičili, nie? No pozor! Len preto, že ste v stave hypoglykémie, zjete oveľa viac, ako by bolo rozumné. A ešte viac, než ste pri tréningu minuli. Už sa nekontrolujete, už vás riadi hlad.

Niektorí ľudia však dokážu potláčať tento typ hladu a zvyknú si nevnímať ho. Nenajedia sa a pocit hladu ignorujú. Potom ich „prezradia“ ďalšie bežné prejavy hypoglykémie. Spravidla sa neobjavujú všetky naraz. Niekto je nalačno hádavý, iný malátny a iný uzimený…

Mimochodom ísť v stave hypoglykémie do obchodu s potravinami je ten najhorší nápad! Nakúpite všetko, čo vám pôjde na chuť. Hlavne sladkosti.

Ak niektoré z ďalej uvedených prejavov častejšie pozorujete asi hodinu až dve potom, čo ste jedli, odporúčam vám, aby ste podrobnejšie analyzovali vašu stravu. Možno jedávate jedlá s príliš vysokým GI. Podobné príznaky však môžete pozorovať, ak sa dlhšie nenajete, alebo ak príliš tvrdo trénujete. Každý človek je iný, takže málokto bude mať všetky prejavy naraz.

Okrem hladu sa hypoglykémia zvykne prejaviť aj nasledovne:

Zmeny nálady smerom k negatívnym pocitom

  • sklon k hádkam, výbušnosť (hnev, zlosť, krik, nevrlosť);
  • nechuť niečo riešiť, robiť;
  • malátnosť, nerozhodnosť alebo apatia;
  • celková podráždenosť, nesústredenosť;
  • nervozita, netrpezlivosť, pocit neistoty.

Zmeny telesných funkcií

  • trasenie sa (vnútorné alebo napríklad len ruky);
  • zívanie, ospalosť, niekedy závraty;
  • sklon ku koktaniu, zhoršená súvislosť reči, alebo chyby výslovnosti, prerieknutia;
  • potenie sa (celkové, alebo len ruky, či nohy);
  • „škvŕkanie“ v bruchu;
  • večer po najedení nie a nie zaspať alebo časté prebúdzanie sa v noci;
  • silnejšie búchanie srdca alebo čudné pocity v hrudi;
  • bolesť hlavy (bolesť hlavy môže byť spôsobená mnohými inými príčinami, veľmi často je len signálom nedostatku tekutín);
  • ťažko od žalúdka, čudné pocity v bruchu;
  • pocity zimy;
  • slabosť alebo podlamovanie nôh (ak chodíte na tréningy a preženiete to s cvičením, určite to poznáte pri ceste domov).

Tieto a im podobné pocity môžu byť príznakmi hypoglykémie. Ak zistíte, že je to aj váš prípad, nevadí. Spravte protiopatrenia!

Proti hypoglykémii

  • jedzte prednostne potraviny s nízkym GI, alebo „rieďte“ GI;
  • jedzte vždy skôr, než vám klesne hladina krvného cukru pod „normál“, intervaly sú individuálne, ale bývajú to 3 až 4 hodiny medzi jedlami.

Ak udržíte hladinu krvného cukru a inzulínu na zhruba stále rovnakej úrovni, zakrátko sa zbavíte nárazových záchvatov hladu , často aj zlosti, slabosti a iných príznakov, ktoré človek spravidla rieši tým že si dá kávu, koláčik a niekomu vynadá.

Nevhodne volená strava môže zhoršiť pracovný výkon a tiež vzťahy na pracovisku či v škole. Možno by stálo za úvahu, či automaty na sladkosti a koly nie sú príčinou zlého prospechu a správania niektorých žiakov. A sladké bufety na pracoviskách podobne… Alebo predajne mastných a presolených koláčikov s vysokým GI v mnohých nemocniciach.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude