Kolobežkovanie pri chudnutí poslúži výborne. Kolobežkovanie je niečo medzi chôdzou, bicyklovaním a behom. Pri behu a bicyklovaní zvyčajne nejaké bolesti pri športovaní zaznamenáte. Na športovej kolobežke zapájate celé telo spravidla bez bolestí. Kolobežkovanie môže dokonca pomôcť odstrániť napríklad bolesti chrbta! Toto môžem potvrdiť aj z vlastnej skúsenosti. Podobné skúsenosti má veľa kolobežkárov. Pri jazde rozhýbete celú oblasť panvy a chrbticu. Ak vás predtým pobolieval chrbát, po pár jazdách bolesť zmizne. Niektoré ženy majú problém s únikom moču pri smiechu, alebo kašli. Keď najazdíte pár desiatok jázd, zlepší sa to. Počítajte aj so zlepšením celkovej kondície. Toľko úvodná agitka.
Kolobežku máme zafixovanú ako hračku pre deti a hračky bývajú bezpečné. Ak sa však dospelý postaví na kolobežku a začne jazdiť rýchlo, je to iná rýchlosť, iná výška a iné kosti. Preto odporúčam opatrnosť pri výbere kolobežky, príslušenstva, ale aj pri jazde. Kúpte si kvalitnú prilbu a rukavice. Oblečenie si vyberte výrazne farebné. Je lepšie, ak vás bude počas jazdy dobre vidieť! No a, samozrejme, jazdite bezpečne. Písal som o tom aj v článku Kolobežky pre dospelých.
Veľa dospelých môže mať rozpaky odrazu sa „len tak objaviť pred svetom“ či „pred susedmi“ na kolobežke. Nikdy necvičili, nikdy sa nehýbali a teraz zrazu TOTO? Proti takému strachu môže byť dobré, ak máte sparring partnera. Môžete povedať „ideme na výlet“. A punktum! To je hneď niečo iné, ako keby ste mali ísť kolobežkovať len tak, bez konkrétneho cieľa, „kvôli chudnutiu“. Preto je výhodné ak si zorganizujete pár známych, ktorí by s vami šli jazdiť. Len by to mali byť ľudia, ktorí chcú jazdiť bezpečne.
Nehodí sa plánovať spoločnú jazdu tak, že vy na kolobežke a ostatní na bicykli. Na kolobežke pôjdete rýchlosťou 10 až 15 kilometrov za hodinu na rovine. S úsilím vydržíte nejaký čas ísť okolo 20 kilometrov za hodinu. Bicyklista je oveľa rýchlejší. Pri chudnutí však nejde o to zničiť sa šprintom.
Ak máte stuhnutý chrbát, alebo ste už dokonca mávali bolesti v tej oblasti, začnite s jazdami opatrne. Radšej nech vám jazdenie odsúhlasí fyzioterapeut. Pravdepodobne si potom všimnete, že po začatí jazdenia sa v problémovej oblasti objaví trocha zvýšená bolestivosť. To je častý sprievodný jav aj pri rehabilitačnom cvičení. Po pár jazdách to prestane. Inými slovami – pri prvých jazdách na kolobežke je mierna bolesť v problémovej časti chrbtice po jazde v poriadku. Nemalo by to však bolieť počas jazdy. Po pár dňoch jazdenia by ale bolesť mala potichu zmiznúť a vtedy viete, že všetko je O.K. Ak by nemizla, alebo sa zhoršovala, choďte s tým k lekárovi a dovtedy nejazdite. Neskôr, keď už budete mať lepšiu kondíciu, bude pre vás jazda bezbolestnou. V prípade, že pár dní nepôjdete kolobežkovať, možno sa znova ozve stará známa bolesť chrbta. Kolobežka tú bolesť znova „vypne“ lepšie, ako keby ste hltali tabletky proti bolesti. Pohyb je lepší, než lieky.
Ešte koncom minulého storočia si asi každý pod pojmom kolobežka predstavil hračku pre deti. Potom sa začali objavovať kolobežky pre dospelých, ale kto už by na nich jazdil? Chcelo to silnú baterku! Tá prišla len pred pár rokmi a na trhu sa objavili prvé elektrické kolobežky. Tie mali síce malú dojazdovú vzdialenosť, ale zato vysokú atraktivitu pre mladých. Predsa len novinka je novinka. Ako sa v mestách začali objavovať elektrickí kolobežkári, odrazu sa vyrojili aj odraznôžky a iné približovadlá.
Každopádne po mestách sa začalo jazdiť aj na kolobežkách a ľudia zbadali, že to je celkom praktická záležitosť. Je to predsa len rýchlejšie než chôdza a do práce sa tak prepravíte často efektívnejšie, než peši, alebo pomocou státia v zápche a následnom hľadaní parkovacieho miesta v aute.
V Bratislave nie je nič nezvyklé ísť do práce práve týmto dopravným prostriedkom. Jediná nevýhoda keď idem k zákazníkovi filmovať video je, že sa hodí prísť v riflách, nie úplne športovo.
Všimnite si v meste ľudí, ktorí športujú. Bežci, bicyklisti a neelektrickí kolobežkovia - nebývajú veľmi tuční. Samozrejme, že to nie je náhoda! Šport podporuje normálne proporcie tela. A platí to aj inak - normálne je hýbať sa. To len pasívny životný štýl a lenivosť z nás dokáže spraviť pripočítačisedov a facebookvaľačov. Potom bujnejú kypré tvary. A tiež: Ak si dám jazdu z centra Bratislavy do rakúskeho Kittsee a späť, tak to zaberie tak asi 4 hodiny aj so zástavkou v nákupáku. Tam sa dajú nabrať chutné celozrnné cestoviny. Počas takého výletu sa - nemaškrtí. Keby som rovnaký čas pozeral televízor, padli by za obeť mnohé maškrty. Aj pre toto je šport výhodný - ľahká aeróbna aktivita totiž mierne potláča hlad. Jednoducho skončíte a nie ste ani vyčerpaní, ani hladní tak, že by ste zjedli aj klince. Takže:
Už sme si tu viackrát písali, že chôdza je na chudnutie optimálny pohyb, pretože je takmer zadarmo, je bezpečná a fyziologicky prirodzená. Naproti tomu pri bicyklovaní môže byť zbytočne zaťažená chrbtica. Telo sa na bicykli okrem nôh zas až tak veľmi nehýbe (predsa len bicykel je pomerne sedavé zamestnanie nôh) a ešte je tu aj riziko zranenia. Zranenie na bicykli u tučného hrozí neúmerne viac, než u športovca. Dôvody sú v článku o stacionárnom bicykli.
Kolobežka potom predstavuje priestor medzi chôdzou a bicyklovaním. Samozrejme - nie elektrická. Tu hovorím o športovej činnosti, teda o odraznôžkach. Viem, keď idem po meste, často vidím pohľady mladších ľudí. Posudzujú, či som na elektrike (cool) alebo sa odrážam vlastnou silou (socka). Takže áno, som sociálny prípad. Nemám elektriku.
Ak teda budete o kolobežke uvažovať, asi ako prvé sa vám v hlave začnú rojiť rôzne problémy. Aké je to riziko, čo na to asi povedia vaši susedia a podobne. Tak si to prejdime.
Absolútna väčšina bežných kolobežiek pre dospelých sa vyrába pre nosnosť do 100 kíl. To je pre obézneho občana komplikácia.
Pochopiť sa to dá. Predsa len položiť metrický cent na dva malé kolieska už predstavuje fyzikálny problém. Statika, bezpečnosť... Ono to za jazdy rôzne hŕka a vznikali by tlaky, ktoré by bežné (cenovo dostupné) materiály neudržali. Na druhej strane vyrobiť robustnú kolobežku, ktorá by to udržala by znamenalo, že bude pomaly tak ťažká ako jazdec... Na kolieskovanie teda budete musieť mať skôr nadváhu, ako veľkú obezitu.
Podrobnejšie k tomu ešte aj neskôr, teraz len krátko. Kolobežku máme zafixovanú ako hračku pre deti a hračky predsa sú bezpečné. Práve toto je chyba v úvahe. Ak sa dospelý postaví na kolobežku a začne jazdiť rýchlo, je to iná rýchlosť a aj iná výška, z akej môže spadnúť. Preto odporúčam opatrnosť nielen pri výbere vhodnej kolobežky, ale aj pri jazde.
Ak už je reč o bezpečnosti: Vyberte si oblečenie, ktoré je skôr svietivé, ako pochmúrne. Už pár rokov je (pre mňa nepochopiteľná) móda obliekať sa do sivých a nevýrazných šiat. Mesto často vyzerá ako trestanecký láger zo širokouhlého filmu a ľudia ako keby chceli byť skôr maskovaní. Lenže širokouhlé filmy sú niečo iné, ako jazda na kolobežke. Pri nej je oveľa lepšie, ak vás je veľmi dobre vidieť!
Ak už v zime musím mať zimný kabát (takmer neviditeľný) tak na viacerých miestach nosím reflexné prvky a rôzne blikátka na batohu.
Športové oblečenie si vyberte aj z vhodnej látky - vyrábajú sa rôzne materiály, ktoré ani v horúčave nebudú mokré, ak sa potíte.
Ak popŕcha, dostať rôzne pršiplášťovité záležitosti, takže prejdete v pohode. Do mlák a na mokrú cestu však chcete na kolobežke mať blatníky.
Poraďte sa v cyklistickej alebo bežeckej predajni. Hmmm. Spomínal som, že tento šport nie je veľmi drahý? Tak tu pozor! Oblečenie by mohlo koštovať viac, než samotná kolobežka - nenaleťte tomuto triku predajcov. Za dri-fit a podobné materiály nemusíte zacálovať 20 až 50 eur za jeden kus. V secondhandoch sa dajú kúpiť za jedno až dve eurá rovnaké veci. A prečo práve lacný second hand? Aj preto, že netreba furt vyrábať nové veci, ak staré môžu dobre poslúžiť. Navyše mám skúsenosť že práve tieto plastové športové materiály vedia byť aj veľmi nepríjemné na telo. Niektoré dokonca zapáchajú už po krátkej chvíli. Takže ako to riešiť? Kúpte si možno aj päť rôznych tričiek "neónovej" farby a za pár dní zistíte, že jedno vám sedí ako má, zo dve sú fajn, jedno nebudete mať radi a jedno asi vyhodíte. Stále ste na dobrej cene a budete v pohodlí. Nechcete kupovať v secondhande? Tak skočte koncom jesene do obchodu, možno bude výpredaj letných vecí.
Veľa dospelých môže mať rozpaky z ničoho nič sa objaviť "pred svetom" na kolobežke. Nikdy necvičili, nikdy sa nehýbali a teraz TOTO? Proti tomuto strachu môže byť dobré, ak máte sparring partnera. Aj keby sa niekto pýtal, môžete vždy povedať "ideme s kamarátkou na výlet". To je už niečo iné, ako keby ste mali ísť kolobežkovať len tak okolo domu bez konkrétneho cieľa. Štyridsiatnik, či päťdesiatniška by sa predsa len nemali poflakovať okolo domu na kolobežkách ako malé deti, ale robiť niečo užitočné. Či?
Preto je výhodné ak si zorganizujete pár známych, ktorí by s vami šli jazdiť. Len by to mali byť ľudia ako vy
Kde nájsť sparring partnerov? Môžete navštíviť kolobežkárske diskusné fóra, alebo diskusné skupiny na Facebooku. Poradia vám.
Jednoducho osamote jazdiť nie je až tak príjemné, ako keď sa dvaja a viacerí vyberiete niekam na výlet.
Skôr než kúpite, skúste si kolobežku najskôr od niekoho požičať a vyskúšať. Či vás to vôbec baví, či nemáte nejaké bolesti a podobne. Ujasnite si, či vôbec máte kadiaľ jazdiť. Podľa terénu vyberiete aj druh kolobežky. Pred nákupom sa poraďte s lekárom, či nemáte nejaké zdravotné ťažkosti, ktoré by bránili v kolobežkovaní. Tak teda poďme vyberať:
Ak sú peniaze problém, kolobežka sa dá kúpiť aj jazdená na inzerát.
Skladacia kolobežka sa hodí, ak časť cesty chodievate mestskou dopravou. V byte zaberie menej miesta. Veľká kolobežka je však vždy rýchlejšia a bezpečnejšia.
Kolobežkovanie je šport, ktorý sa dá začať s relatívne nízkou investíciou.
Takže čo si nasadíte ponechám na vaše rozhodnutie. Tým nákup končí a môžete sa vybrať na prvú jazdu.
Aha... Ešte sme nekúpili kolobežku. Skoro som zabudol. Konkrétne modely tu rozmazávať nechcem, na trhu je každú chvíľu niečo iné. Dám vám len pár tipov, ktoré môžu napomôcť.
Dosť pravdepodobne sa potom pri nákupe kolobežky dostanete k takýmto cenovým hladinám:
Takže toto je odhad, čo za kolobežkovanie zaplatíte. Podrobnejšie k výberu napíšem za chvíľu.
Pozrite si teraz dva videá. Najskôr to najnovšie:
Kolobežkovanie pri chudnutí je dobrý nápad. V tomto videu sa dozviete tipy, ako športovať pre zachovanie zdravia, posilnenie kondície a chudnutie. V skratke: Športová kolobežka je vytrvalostný šport a ten sa pri chudnutí hodí ideálne. Zaťažuje totiž rovnomerne celé telo, pomáha dokonca zmierniť bolesti chrbta. Je to málo namáhavá športová aktivita a vďaka tomu pri nej zotrváte dlhšie - ak vám to je príjemné, nebudete sa tomu vyhýbať. Športová kolobežka od prvotriedneho výrobcu ako je Mibo, Yedoo, Kostka a stroje v tejto triede s prehľadom unesú aj človeka s nadváhou cez 100 kíl a to ich predurčuje ako dobrý nástroj pre riešenie obezity. Kolobežkovanie je veľmi šetrné aj ku kĺbom, ktoré pri obezite patria k značne zaťaženému systému. Aby ste predchádzali vážnejším úrazom, odporúčam striktne nosiť helmu, rukavice a okuliare. Video som natáčal v prekrásnom prostredí na okraji Petržalky popri hranici medzi Pečnianskym lesom a Bažantnicou.
V tomto videu rozprávam časť z tohto článku na hrádzi v Bratislave, pekný výlet z Petržalky do Čunova.
Pri jazde na kolobežke sa zapojí nečakane veľa svalov. Všade sa na prvú dobrú dočítate, že zapájate zadok, stehná ale trocha aj brušné svalstvo. Kolobežkovanie to sú vlastne tak trochu veľmi skrátené drepy na jednej nohe kombinované zakopávaním.
Námaha pri jazde spôsobí, že sa najmä pri prvých jazdách asi aj zadýchate a to je ideálne aj pri chudnutí. Neskôr budete mať dobrú kondíciu a asi sa vám prestane dariť udržať potrebnú tepovú frekvenciu. To pre chudnutie nie je síce ideálna správa, ale poďme sa dohodnúť, že netreba všetko hrotiť. Proste kolobežkujte tak trocha pre radosť. Ak si dáte 2 či 4 hodiny príjemnej jazdy len v mierne navýšenej tepovej frekvencii, je to skvelé.
Získate tak ľahké aeróbne cvičenie, ktoré je príjemné a trvá dlho. Neriešte, že by ste potrebovali možno o 10 tepov viac. No a čo? Jazdu si uštedrite ako dávku relaxácie s miernou námahou svalov. Možno schudnete len pár gramov. Ale ste na vytrvalostnom pohybe a vetráte si možno aj hlavu. Užite si jazdu a pokoj.
Samozrejme - žiadna kofola ani pivo pri chudnutí! Používajte vodu.
Ak kolobežku nepoužívate ako približovadlo, asi pôjdete jazdiť na dlhšie trate. Odporúčam, aby ste začali vždy len krátko a na bezpečnom teréne. Akokoľvek dobre sa cítite, dajte si na prvé jazdy len krátku trať a pomalú rýchlosť. Prejde pár týždňov a zlepšíte sa.
Ako nádejnému vytrvalostnému športovcovi :-) vám možno nejaký predavač bude prisahať že nutne potrebujete izotonický rehydratačný nápoj, alebo dokonca možno aj energetický zdroj. Takže tu prrr! Ak chudnete, tak si zapamätajte že vo chvíli, kedy sa vám žiada dať si trocha energie, alebo jontový nápoj, tak vaše telo práve začína ako energiu páliť aj tuk. To je to, čo ste chceli. Nezabite to tým, že dodáte telu cukor. To by chňaplo zas po cukre a tuk by nechalo tam kde je.
Niečo iné je, ak niekto ide z Bratislavy do Nových zámkov na športovej kolobežke. To je jazda na pol dňa pri 20 kilometrovej rýchlosti a tam už platia iné pravidlá hry na regeneráciu. Tam už by taká podpora zmysel mala. Ale to už je šport. Nie chudnutie.
Veľmi dôležité je, aby ste striedali nohy. Snažte sa obidve nohy zaťažovať rovnocenne. Viem, pri dlhšej jazde vás únava donúti striedať to aj tak. Ale človek má aj tak tendenciu jednu nohu uprednostňovať ako odrážaciu a jednu ako stojacu. Ak na to prídete, ihneď vystriedajte! Alebo si dávajte časové či vzdialenostné ciele a tam vždy striedajte nohy.
Inak by sa vám mohlo začať nerovnomerne vyvíjať svalstvo a to by zas viedlo k ešte väčšiemu uprednostňovaniu tej jednej strany. Takže meňte to vedome, cielene a zámerne čo najpravidelnejšie.
Mnoho obéznych má problém s kĺbmi. Vysoká nadhmotnosť + nevhodná strava = zápal. Na to vám pomôže jesť podľa môjho jedálnička na chudnutie, alebo siahnite po prevažne vegetariánskej strave. Preč mliečne výrobky, preč mäso. Zakrátko sa kĺby začnú lepšiť.
Na kolobežke je záťaž kĺbov nízka, ale tu myslite na dve veci:
Ak máte problémy s kĺbmi, asi lepší prostriedok bude športová kolobežka s väčšími a nafukovacími kolieskami. Plus pomalá rekreačná jazda aby záťaž bola čo najmenšia.
Takto vyzerá kolobežka s nafukovacími kolesami. Je to skladacia kolobežka, ktorá sa dá zobrať do autobusu. Áno, je to už trocha menej pohodlné pri prenášaní, ale jazdné vlastnosti sú výborné. Na zábere je kolobežka Mibo Mastr. A zadebnený hraničný prechod v roku 2021.
Ja za dôležitú vec považujem to, že sa veľkú časť jazdy pracuje aj s malými svalmi, ktoré majú na starosti stabilizáciu. Predsa len je to tak trocha balančné cvičenie a to je pre zdravých vždy dobrá vec. Horšie to môže byť ak máte zranenie chrbtice, či vyskočenú platničku. Vtedy si musíte dať najskôr do poriadku svoje zranenie a až potom môžete začať kolobežkovať. Vzhľadom na pomerne bohaté pohyby v oblasti panvy však môžete počítať s tým, že túto oblasť pekne rozhýbete a to môže prispieť aj k liečbe bolesti chrbta. V každom takom prípade však jazdenie konzultujte so svojim lekárom, alebo fyzioterapeutom.
Ak máte stuhnutý chrbát, alebo ste už mávali bolesti v tej oblasti, môžete spozorovať, že po začatí jazdenia sa v tej oblasti môže objaviť trocha zvýšená bolestivosť. To je častý sprievodný jav ktorý po pár jazdách odoznie. Inými slovami - na začiatku je istá mierna bolesť napríklad po jazde v poriadku. Nemalo by to bolieť pri jazde. Po pár dňoch jazdenia by ale bolesť mala potichu zmiznúť a vtedy viete, že všetko je OK. Ak by nemizla, alebo sa zhoršovala, choďte s tým k lekárovi a dovtedy nejazdite.
U žien býva častejší problém s panvovým dnom. Ak tá oblasť nie je v poriadku, objavujú sa problémy s neudržaním moču napríklad pri smiechu, alebo kašli. Ak stav pretrváva dlhšie, môže to prerásť k rôznym nepríjemným infekciám. Preto sa odporúča cvičiť rôzne cviky, ktoré pomáhajú spevniť panvové dno. Často sú to kegelove cviky, alebo SM systém doktora Smíška.
Je tu však kolobežkovanie! Hneď ako najazdíte niekoľko desiatok (skôr malé stovky) kilometrov, asi si všimnete, že sa vám prestanú stávať rôzne nechcené nehody spojené s únikom moču, napríklad pri skákaní na švihale. keď budete mať miernu kondíciu, tak pomerne ľahko dáte na dobrej kolobežke a trati aj 20 kilometrov - znie to hrozivo, ale ide to ľahko. Zo 10 takých výletov a máte 200 kilometrov. V tom čase by ste už mohli pozorovať rozdiel.
Na trhu je veľký výber a keď prídete do obchodu budete mať pocit že výber je rozsiahly. Opak je pravdou! Nájsť si DOBRÚ kolobežku je dosť veľký problém. My si totiž vyberieme také kritériá, ktoré sú aj pre výrobcov pomerne náročné. Ak by som to veľmi zjednodušil, v predaji sú kolobežky týchto druhov:
Máte teda prehľad aj s istým predvýberom. Nemám províziu z predaja ani odporúčania nejakej konkrétnej značky. Vyberal som podľa nasledujúcich kritérií - tie potrebujete aj vy skontrolovať, či sú v súlade s vašim športovým cieľom:
Tu sa zastavme. Aká výška nášľapu je od zeme nie je celkom zanedbateľná vec. Pri kolieskach PU je to menej kritické - sú tvrdé a výška okolo 6 centimetrov je (v Bratislave a iných mestách zúfalo zle vybavených pre kolobežkovanie) - dostatočná. Lenže akonáhle máte nafukovacie kolieska, tak narazíte na problém pružnosti.
Na rovnom povrchu je to celkom jedno - všetko je v poriadku.
Akonáhle sú na asfalte či ceste nejaké preliačeniny, začína vás to zaujímať. Tvrdé kolieska vám dávajú dobrú rezervu.
Nafukovacie a najmä podfúknuté menšie koliesko však po prejdení cez prekážku zapruží a svetlá výška kolobežky sa na chvíľu zníži. To stačí na to, aby stredná časť kolobežky tvrdo dopadla na prekážku a celá kolobežka sa SKOKOVO zastaví. Vy letíte ďalej, priamo na hlavu, ruky asi nestihnete ani dať z volantu preč. Preto sú nafukovacie kolieska v meste istým rizikom a ak ich chcete, kúpte si kolobežku s vysokou svetlou výškou a dohliadnite, že kolieska budú riadne nafúknuté.
Tak, ako sa po mestách vyrojili kolobežkári (asi najmä elektrickí), tak celkom zákonite a predvídateľne stúpa aj počet zranení. Už som spomínal myšlienkovú pascu, pri ktorej nám kolobežkovanie pripadá ako bezpečný šport - veď kolobežkujú aj malé deti a väčšinou vidíme spokojných uháňajúcich dospelých.
Pravdou ale je, že kolobežka môže spôsobiť úraz aj pre jazdca aj pre toho, do koho jazdec nechtiac vrazí. Aj preto je zvláštne, že je možné, aby sa po chodníkoch preháňali elektrické kolobežky. Tu je totiž problém zákernejší:
Pri bežnej kolobežke máme menšie rýchlosti a to hrá v prospech bezpečnosti. Navyše PU kolieska dosť hrkocú a tak aj okoloidúci počuje, že sa k nemu niekto blíži. Ale nie ste bez rizika ani tu.
Zo štatistík v odbornej lekárskej literatúre (viz dole pod článkom) sa už dá povedať, čo je pri zraneniach najčastejší problém.
Do takejto štatistiky sa nechcete dostať a preto noste prilbu a chrániče. Najmä ak jazdíte rýchlo.
Takže niekoľko tipov k bezpečnosti:
V Bratislave by vás asi ako prvá napadla hrádza. Tá má však povrch postavený pre nafukovacie kolieska.
Takto vyzerá 27 centimetrové koliesko kolobežky na povrchu hrádze. Tie drobné kamienky spôsobia, že vám to bude hŕkať a triasť a taká jazda nie je príjemná.
Navyše človek si jazdu na hrádzi predstavuje nejako takto:
Lenže takto to vyzerá v pracovných dňoch a aj to len chvíľami.
Inokedy je bežné že ľudia idú od seba v metrových odstupoch a miešajú sa tu bicyklisti, elektrickí kolobežkári, korčuliari, chodci... Vysoké i nízke rýchlosti v brownovsky dokonalom chaose, ktorý je priživovaný v miestnych napájadlách pivom i kofolou.
Preto pre jazdu kolobežkou je lepšie hľadať si trasy menej frekventované a s dobrým povrchom. Asfalt ktorý nie je každých 20 metrov prekladaný prasklinami, výtlkmi, jamami. Ak ste v Bratislave tak rýchlo zistíte, že stačí ísť za hranicu do Kittsee a ste na výbornom povrchu.
Takže nakoniec:
Teraz, keď som vás možno už aj trocha navnadil, hneď vás schladím. Kolobežkovanie zas nie je nejaká super ideálna športová aktivita, ktorú by ste mali vykonávať dlhodobo, ako hlavnú záťaž. Určite odporúčam, aby to pre vás bol jeden rôznych druhov športu. No nie jediný.
Je dôležité, aby ste po záťaži dôkladne zregenerovali. Preto ďalší deň môžete ísť zas na prechádzku - chôdza je pre telo o niečo viac prirodzený pohyb. Našťastie toto odporúčanie bude riadené aj sezónou. V zime sa jazdiť nedá, keď prší tak tiež nie. Ak je priveľká horúčava, tak možno tiež vzdáte jazdu.
Oveľa menej jazdite pri akýchkoľvek zdravotných problémoch s chrbticou či kĺbmi. Ak pri krátkej jazde nebude problém, skúste ju veľmi opatrne predĺžiť. A zas pozorujte, či je všetko v poriadku. Aj keby to pomalé navyšovanie tréningovej záťaže malo trvať aj pol roka, nevadí. Na dlhšie trate sa vyberte, až keď nadobudnete istotu, že je to bezpečné a že sa dokážete vrátiť.
A nakoniec ešte jeden argument, prečo to nepreháňať: ak počas jazdy cítite vibrácie, tak je to niekedy aj príjemné. Chvíľu to môže dokonca fajn osviežiť. No ak by vibrácie trvali niekoľko hodín v kuse, už to pre telo môže byť aj škodlivé. Nie raz som sa vrátil a miesta, ktoré sú najviac namáhané takpovediac "brneli". Pri maratónskych jazdách potom môže mať kolobežkár dokonca aj niekoľko dní čudné pocity. Tak telo dáva signál, že by sme to nemali preháňať s tak jednostranným zaťažením. Nekolobežkujte "maratón", ak nemáte dlhodobý tréning a najmä ak sú s tým spojené nejaké čudné pocity. Nech neskončíte na neurológii s hlavou zvesenou od zlých správ.
Športujeme totiž preto, aby sme boli zdravší. Nie preto aby sme riskovali. Ak som vás teda na kolobežkovanie navnadil, budem rád, ak sa vám tiež zapáči. Je to príjemný pohyb. Ak si dnes dáte kolobežkový výlet, je to výborné! Zajtra si zas dajte niečo iné. Napríklad chôdzu. Nech telo dostane čo najpestrejšie druhy záťaže.
Ďalšie tipy na čítanie:
Ďalšie informácie aj k bezpečnosti jazdy na kolobežkách
© Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.