Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré poznať.

V tejto sekcii nájdete rôzne užitočné čísla.

Jedlo

Pitný režim

Hmotnosť a obvod pása

Pohyb a šport

Chudnutie musí začať štúdiom. Musíte vedieť, inak budete tápať. Ľahko naletíte podvodníkom.

Viem, je nepohodlné začať sa orientovať vo všetkých tých číslach. Lákvé sú ponuky na “rýchle diéty”, či “zázračné tabletky na chudnutie”. Vyvolajú v nás pocit, že stačí spraviť niečo jednoduché a človek schudne. Takto to ale nefunguje. Potrebujete poznať princípy zdravej životosprávy. Tie vás ani tabletky, ani diéta nenaučia.

Musíte sa stať aspoň trocha odborníkmi na jedlo. Kúpte si niekoľko kníh o racionálnej výžive. Potrebujete porozumieť tomu, z čoho sa skladajú jednotlivé jedlá. Vedieť, aký účinok na človeka majú zložky potravy. Vedieť, koľko potravy môžete zjesť, aby vám prospela.

Ak vám niekto ponúkne bábovku, musíte poznať presné dôvody, prečo si ju nedáte. Viem, nie je to ľahké začať študovať na kolená stredného veku, či nebodaj na staré kolená. (Obezitu často riešime až v zrelom veku, keď nám už robí vážne zdravotné ťažkosti). Ak tému výživy zvládnete, budete schopní pripraviť si sami práve taký jedálny lístok, ktorý vám bude chutiť a zároveň sa zbavíte všetkých „záchvatov“ typu neprekonateľnej chuti na sladkosti, či iného obžerstva.

Ako rýchlo sa vlastne priberá?

Predstavte si situáciu, že si denne doprajete len jednu jedinú malú výnimku. Možno koláčik navyše, nejaká doboška, či viac slaninky do halušiek. Z tejto výnimky priberiete možno len jeden jediný gram. To je „nič“. Poviete si. V kile je tisíc gramov a kilo nadváhy ani nie je vidieť. Denne si môžete dopriať jednu dobrotu a za rok priberiete len málo vyše štvrť kila. Štvrť kila to je predsa nič. Ale poďte počítať:

  • Máte 10 rokov a začnete trocha viac maškrtiť. Ročne priberiete len 365 gramov tuku navyše. Necelého pol kila ani nevidieť.
  • V dvadsiatke sa vaše úspory tuku z detstva rovnajú 3,6 kg. No čože to už je za „nadváha“? Nestojí ani za reč. To sa predsa dá zhodiť za mesiac, poviete si. Denne si ďalej doprajete tu hranolky, tam bagetku a zalejete to sladkou količkou, či energetickým nápojom. S trojkilovou nadváhou sa predsa nebudete obmedzovať. No nie?
  • V tridsiatke nabrala len trocha maškrtná žena po pôrode aspoň 5 kíl navyše. Maškrtný muž na to nepotreboval ani len rodiť. K tomu máte našetrených už 7 kíl slaniny od detstva po jednom grame denne. To máme spolu 12 kíl nadváhy. Hlavne na pupku. Nie, nie je to dráma. Ale štve vás to. V lete to vidieť. Už by ste aj chceli schudnúť, ale nedarí sa vám. Vždy trocha schudnete a znova priberiete – a priberiete viac, než ste mali predtým.
  • A už sa počítate ku štyridsiatnikom. Už na sebe nosíte pekných 16 kíl slaniny navyše. Nezískali ste ich dramaticky. Len po jedinom grame denne, plus občas nejaká väčšia maškrta. Diétami ste si spomalili metabolizmus. Zároveň ste stratili akúkoľvek sebadôveru, že by ste ešte niekedy azda dokázali schudnúť. Teraz už nebudete priberať len jediný gram denne. Bude toho viac. Ste usadlejší, energetický výdaj je stále menší. No v jedle sa neobmedzíte.
  • A tak v päťdesiatke máte nadváhu 20 kíl. Skôr však viac. V tomto veku sa už metabolizmus začína spomaľovať aj bez diét. Váha sa začne šplhať nahor. A to som počítal len decentné maškrtenie. Jediný, maličký gram tuku nabratý denne. Plus občas nejaká tá hostina s rodinou, občas trochu alkoholu…

Stačí chvíľu (trebárs 30 rokov) nedávať pozor a človek je zrazu tučný. Nie, neobžieral sa denne, ako si myslí väčšina chudých. Stačí, že sa trocha horšie stravoval. Niekomu aj to stačí na obezitu. Dopriať si. Ani nie veľa, ale pravidelne.

Všetci vieme, že by sme nemali jesť to či ono. A dáme si. Podvedomie človeka často láka vyhnúť sa povinnostiam. Máte napísať nepríjemný list, tak radšej dôkladne vyupratujete celú kuchyňu a rozmrazíte chladničku. Podobne sa vyhýbame nepríjemným povinnostiam, ktoré máme voči vlastnému zdraviu a životu. Nechce sa nám cvičiť, nechce sa nám kontrolovať to, čo papáme. Človek nechce prísť o svoje pohodlie a zaužívané stereotypy. Ani o tie dobré maškrty.

Azda zajtra, dnes sa nám to nikdy nehodí

Tak po prvé:

Koľko diét ste už skúsili? Koľký krát ste už začali? Aké ste dosiahli výsledky? Na to vám odpovie pohľad na brucho. Ak je veľké, ste niečo robili zle.

No a po druhé:

Začnite dnes neodkladajte chudnutie na zajtra. Je to len výhovorka, akou sa človek často bráni nepríjemným zmenám v živote.

Zajtra to bude rovnako ťažké, ako dnes.

Viete prečo? Pretože zajtra bude dnes.

Ak sa vám nechce dnes, neschudnete nikdy.

Zmeňte tento bludný kruh!

Ľahko si nájdeme výhovorky, pre ktoré dnes nejdeme cvičiť, pre ktoré si teraz dáme tie čerstvé jaterničky. Čo zajtra? Začnete chudnúť? Nie. Zajtra predsa už bude zas len dnes!

Odporúčam vám preto aby ste čo najskôr začali riešiť svoje chudnutie. Nejde len o to aby ste cvičili chrbát, alebo trénovali cvičenie brušných svalov. Všeobecne platí že cviky vhodné na chudnutie sú vlastne skôr nenáročné. Rýchla chôdza je ideálna.

Je to môj život a za mňa to nikto nespraví

Len ja určujem, aký budem viesť životný štýl. Áno, môže byť aj pohodlný. Aj následky budem niesť ja. Nedá sa mať pohodlie, dopriať si maškŕt, necvičiť i byť pritom zdravý a štíhly. Nedá sa, akokoľvek by sme chceli. Ak dlhodobo zanedbávame svoje telo a zdravie, telo sa „pomstí“. Koľko žien si kupuje drahé kabelky, šperky, kostýmy, aby vyzerali tip-top. Ale pod produkciou módneho a kozmetického priemyslu sa skrýva len nevábne tučné telo, ktoré hovorí jasnou rečou: „Táto dáma ani len trocha nedbá sama o seba“. Akokoľvek sa to pokúša zakryť drahým kostýmom. Je to proste „tučibomba“. Načo drahý parfém, ak smrdí cigaretou? Načo sexi blúzka, ak v nej ločká bachor ako kýbeľ želatíny?

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude