Extrémne premeny: Druhá šanca na život

Aktualizované september 2017: Markíza vysiela novú reláciu Extrémne premeny Slovensko.

Reality show Extrémne premeny: Druhá šanca na život je o chudnutí. Vysiela ju Markíza. Princíp relácie je vždy rovnaký. Jeden morbídne obézny občan, alebo občianka požiadajú trénera, ktorým je Chris Powell o pomoc. Na úvod sa spravia lekárske vyšetrenia a obézny je zaškolený do základov zdravej výživy. To robí odborníčka na výživu Paulette Lambert. Následne sa už chudne. Nakoniec po roku práce sú predstavené výsledky. Extrémne premeny: Druhá šanca na život trvá v prvej sérii trištvrte hodiny. Ďalšie diely už mávajú hodinu a pol, relácia mala zjavne úspech. V USA sa točí od roku 2011. Originálny názov formátu je „Extreme Makeover: Weight Loss Edition“, na Slovensku sa Extrémne premeny: Druhá šanca na život vysielajú na markíze od začiatku roka 2013.

Extrémne premeny sú reality show

Extrémne premeny: Druhá šanca na život sú zábavná relácia. Mali by ste to tak vnímať po celý čas. Sú určené na to, aby vás vtiahli do deja. Na to autori relácie používajú osvedčený mix televíznych trikov, ktoré zabezpečia, že z relácie nespustíte oči.

  • Šokujúci obsah. Extrémna, morbídna obezita. Drastické cvičenie (chlap ťahá lietadlo).
  • Trvalé pohybovanie sa v obraze vás núti nespustiť oči.
  • Časté striedanie situácií, farieb a prostredí.
  • Rýchle zmeny emócií, radosť, plač, smútok, výhra, dar...
  • Konflikt a kontrast. Štíhly tréner, tučný človek. Chudnúci verzus zbytok rodiny.
  • Žiadne obťažujúce informácie o chudnutí, strave. Žiadne vzdelávanie. Len náznak typu „rada trénera“ a 10 sekundová veta z praxe.
  • Dávková gradácia dejových zlomov. Výsledky, zmeny, očakávané pointy nasledujú vždy až po pauze na reklamu.

Inými slovami Extrémne premeny: Druhá šanca na život sú relácia dokonale naladená na to, aby ste uviazli pred televízorom. Podľa možnosti s vreckom chipsov, ktoré ste videli v reklame.

Čo si môžete z Extrémnych premien zobrať?

Motiváciu. Nech sa tam už deje čokoľvek, Extrémne premeny zobrazujú reálne dosiahnuteľné výsledky. Ak dávate lepší pozor, v relácii zaznievajú aj náznaky, akým spôsobom sa majú obézni stravovať. Zásady denného režimu sú v hodinu a pol trvajúcej relácii Extrémne premeny: Druhá šanca na život zobrazené na obrazovke presne 15 sekúnd.

  • 2000 kalórií denne. (8400 kJ)
  • Málo cukru.
  • Málo soliť.
  • Silový tréning 3× do týždňa
  • Kardio tréning 6× do týždňa
  • Týmto režimom obézny človek (okolo 200 kg) môže schudnúť 4 a pol kila týždenne.

Tieto zásady sú nastavené veľmi dobre. Až na intenzitu tréningu vám podobný režim poradí každý obezitológ. Extrémne premeny však nevenujú pozornosť jedeniu. To je vizuálne nezaujímavé. Skôr ukazujú extrémne športové výkony a výsledky. Môžu tak vyvolávať mylný pocit, že chudnutie je spôsobené práve faktorom extrémneho cvičenia.

Pokiaľ si chcete Extrémne premeny vyskúšať sami na sebe a začať chudnúť, odporúčam vám drobné zmeny v nastavenom režime.

  • 8400 kJ denne môžete naozaj stanoviť ako optimálny denný príjem. Presnejšie číslo je dobré vypočítať si v kalkulačke BMI ------------------------- na stránke chudnutie-ako.sk. Tá ráta množstvo jedla na základe viacerých kritérií (vek, hmotnosť, potreba schudnutia...). Pozor! Nepočítajte si celkovú energetickú hodnotu jedla, vždy počítajte živiny! Teda neriaďte sa koľko máte zjesť „kalórií“, ale riaďte sa koľko to má byť bielkovín, sacharidov a tukov. Viem, je to náročnejšie. Vydržte s počítaním pár dní, možno týždeň a naučíte sa to odhadnúť. Zvyšok života už nemusíte nič vážiť. Budete vedieť.
  • Málo cukru. Nepleťte si cukor a sacharidy. Sacharidy sú potrebné aj pri chudnutí. Úplne si zakážte sladkosti, cukor, med, sladké druhy ovocia ako sú banány. (Jeden banán vám neublíži, ak bude súčasťou raňajok.)
  • Málo soliť. Ak máte problémy s tlakom krvi tak nesoľte vôbec!
  • Silový tréning 3× do týždňa. Veľmi dobrý nápad, ale musíte začať veľmi miernou záťažou. Nie drastický tréning ako vidíte v relácii Extrémne premeny. Tam má ten neborák trénera a televízny štáb. Tí ho donútia vrátiť sa do posilňovne. Ak sa vy na tréningu „zničíte“ budete mať svalovicu a je riziko, že už sa nevrátite.
  • Kardio tréning 6× do týždňa. Tento bod treba dobre zvážiť. Áno v Extrémnych premenách to možné je. Ale tí ľudia v prvej fáze nepracujú! Chudnú na plný úväzok. Tak silný tréning môže pracujúcemu človeku dať príliš zabrať. Je riziko, že sa vám oslabí imunita. Potom ste každú chvíľu chorí. Takže odporúčam kardio tréning 3 krát do týždňa, môžete ho spojiť aj so silovým tréningom. K tomu môže byť v dňoch bez tréningu miernejša forma kardio tréningu, napríklad prechádzka.
  • Týmto režimom obézny človek (okolo 200 kg) môže schudnúť 4 a pol kila týždenne. Miernejšou variantou budete chudnúť asi kilo týždenne. Ak ale máte 200 kíl, budete chudnúť oveľa rýchlejšie, ako človek, ktorý má 90 kíl.

Čo ste videli v Extrémnych premenách a nemali by ste skúšať?

Naskúšajte extrémy. Cvičenie na doraz je fajn pre kamery a pre zabavenie znudeného televízneho diváka. V živote by ste len riskovali vážne zranenie. Extrémne výkony však prestávajú byť extrémne, ak viete niečo z pozadia. Napríklad ak budete štvrť roka intenzívne trénovať na plný úväzok. To budete mať takú kondíciu, že zvládnete neuveriteľné veci. Len sa o to nepokúšajte bez tréningu.

Oplatí sa Extrémne premeny sledovať?

Určite áno. Ak chcete schudnúť, potom sledovať reláciu Extrémne premeny môže byť vysoko motivujúce. Vtiahne vás do deja, pripomenie vám cieľ schudnúť. Avšak ak si máte vybrať či máte sledovať Extrémne premeny alebo skočiť na tréning, tak skočte radšej na tréning.

Kde u nás nájdete pomoc pri zhodení mnohých kíl?

Ak sa rozhodnete pre chudnutie, je dobré poradiť sa s odborníkmi. Napríklad www.akv.sk vám poskytne odborné a kvalifikované poradenstvo. Alebo sa poraďte s obezitológom vo vašom okrese. Niekedy sa ukrýva aj v diabetologickej ambulancii. Nezaškodí ak si na prvé cvičenia najmete trénera.

Extrémne premeny: Druhá šanca na život sú dobrá, motivujúca zábava. Pozrite si pár dielov a potom sa začnite venovať svojmu vlastnému životu. Myslite na jedno. Za hodinu a pol tejto relácie sa o chudnutí nedozviete vôbec nič. Keby ste v rovnakom čase čítali knihu, dozviete sa oveľa viac. Knihu prečítate za 8 až 10 hodín. Ak vynecháte 6 relácií Extrémne premeny: Druhá šanca na život a namiesto toho si prečítate knihu o chudnutí, budete vedieť všetko, čo potrebujete na to, aby ste začali chudnúť bez chýb.

Napísal
Miro Veselý 
2. mája 2013
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.