Igor Bukovský: Plán B

V posledných dňoch roku 2014 sa na trhu objavila druhá kniha na tému chudnutia od Igora Bukovského Plán B - 30-dňový manuál zdravého chudnutia. V tejto knihe zhŕňa všetky známe informácie o chudnutí do jedného kompaktného a pestrého celku. Čitateľ tak dostane infúziu odporúčaní o chudnutí. Práve som ju dočítal, takže aspoň telegraficky rýchla recenzia.

  1. V prvej časti knihy sú úvodné a zahrievacie informácie. Niečo ako úvod, ktorý vysvetľuje problémy, pre ktoré má mnoho ľudí problémy s nadváhou. Stručne, jasne, prehľadne.
  2. Potom nasleduje 30 námetov na to, čo sa dá ten-ktorý deň jesť. Každý deň je doplnený o nejakú informáciu, ktorú je dobré vedieť, alebo o nejakú úlohu.

Každý jeden "deň" tridsaťdňového plánu B teda obsahuje tipy na jedenie, užitočné sú však aj stránky "medzi" dňami. Na každej nájdete niečo zaujímavé, čo je dobré vedieť. Niekoľko dní tak budete naberať tipy a učiť sa techniky, ako odolať psychogénnemu jedeniu. Iné dni sa dozviete čo je to flip-flap režim, ktorým v AKV dokážu u mnohých pacientov "naštartovať" spomalený metabolizmus. Okrem toho je tu niekoľko príbehov úspešných ľudí čo schudli. (Nie sú to pacienti doktora Bukovského, ale ľudia, ktorí to dokázali samostatne.)

Tip: pozrite si aj článok Plán na chudnutie, kde nájdete tipy ako si viete vyrátať koľko bude trvať kým schudnete, naplánovať šport či životný štýl.

Pár ďalších dní zas strávite čítaním informácií o bielkovinách. Mnoho ľudí dnes uznáva vysokoproteínovú diétu a tak bude užitočné dozvedieť sa, prečo je nadbytok bielkovín škodlivý. Mnoho článkov na internete radí chudnúť práve pomocou drastického zvýšenia bielkovín nad normu. Dôvod je jednoduchý - bielkoviny sa menej "ochotne" menia na tuk, dobre zasýtia a ľudia sa pri chudnutí boja straty svalov. Z týchto ingrediencií potom vznikne info-guláš. V knihe Plán B je to jasne a zrozumiteľne vysvetlené. Po prečítaní si už dáte pozor na rady trénerov, ktorí 2 gramy bielkovín na kilo hmotnosti človeka považujú za veľmi málo.

Pre čitateľov tohto webu je asi známy princíp jedenia každé tri hodiny. V Pláne B sa však dočítate, že najnovšie výskumy tento stravovací režim trocha rozporujú. Pravidelné jedenie totiž núti aby bol tráviaci systém trvale "zapnutý". Ak teda máte pocit, že dokážete fungovať pri troch jedlách za deň, teda bez desiatej a olovrantu, skúste to.

Môj názor: Pri chudnutí by som v prvej fáze odporúčal čitateľom skúsiť princíp 5 jedál za deň. V tomto stave sa cieľom stáva jesť pravidelne a primerané množstvo. Tým dostanete pod kontrolu príjem jedla. Pocit sýtosti až prejedenia totiž veľmi pomôže zvládať túžby po jedle. Keď po pár mesiacoch budete mať navyknutý režim, môžete začať znižovať objem bielkovín v strave na nižší príjem (0,8 krát vaša optimálna váha) a sacharidy po troche nahor. Zároveň využite poznatky z knihy Plán B a začnite zmenšovať olovrant a večeru, ako to pôjde. Pomaly a pozvoľna. Ja, napríklad, často raňajkujem kašu (makové a ľanové semienka pomeliem, trocha stévie, škorica, hrozienka, voda a asi 10 gramov vegánskych proteínov aby to malo inú konzistenciu. Taká kašička zasýti na celé predpoludnie. Na desiatu si spomeniem niekedy v čase obeda... Takže možno na tom jedení 3 krát za deň aj niečo bude. 

Užitočné informácie tu nájde aj začínajúci cvičenec. Tučný človek, ktorý doteraz nikdy nešportoval tu nájde kopu tipov ako a čím začať. Čo jesť pred a po tréningu ba aj čo sa oplatí nekúpiť na podporu športovania. Ak si nekúpite len jeden jediný zbytočný športový výživový doplnok, ktorý by vám inak niekto určite odporučil, ušetríte viac, ako zaplatíte za celú túto knihu,

Pokiaľ čitateľ bude knihu naozaj mesiac študovať a riadiť sa podľa nej, dopracuje sa k mnohým praktickým skúsenostiam a návykom.

Porcie jedál, aké sa v knihe "Plán B – 30-dňový manuál zdravého chudnutia" objavujú však odporúčam mierne prispôsobiť tomu, ako aktuálne máte nastavenú telesnú aktivitu. Doktor Igor Bukovský v knihe odporúča relatívne vysokú telesnú aktivitu (z pohľadu sedavého spôsobu života), čo si čitateľ nemusí hneď na prvé čítanie všimnúť. Alebo si to aj všimne, ale nesplní... Takže odporúčaných 10 tisíc krokov denne + čulý pohyb počas dňa je kľúčom k úspechu. Potom môžete spokojne jesť čokoľvek vykúzlite z odporúčaných receptov a nebudete priberať. Ak ale trpíte sedavým zamestnaním, z práce jazdíte autom, večer sledujete televízor (že by inštinkt dravca?) tak to budete priberať aj z hrste ovsených vločiek.

V chudnutí neskúsený čitateľ nemusí mať celkom jasné, aké veľké porcie jedál by si mal vlaastneuštedriť. Pokiaľ teda nemáte istotu koľko cestovín si nasypať do hrnca, ak sa robí kaša, doštudujte si to skôr, než niečo nasypete do hrnca. Niektoré materiály sú v knihe prostredníctvom QR kódov odkazované priamo na web AKV. Tam si potom môžete stiahnuť podrobnejšie a doplnkové informácie, dokonca sú tam pre čitateľov sprístupnené recepty z kuchárskej knihy Hneď to bude. Progresívny nápad, ktorý iste ocení každý, kto má smartmobil, alebo tablet.

  • Ak splníte odporúčania z knihy (denne chôdza, aeróbne aj silové tréningové zaťaženie viac krát týždenne, mierny pohyb každé 2 hodiny aj napriek sedavému zamestnaniu), a vo varení sa budete inšpirovať odporúčanými potravinami, potom je vaše chudnutie isté. (Tí, čo čítate web chudnutie-ako.sk, alebo ste čítali niektorú moju knihu, ide o takmer rovnaký koncept chudnutia, rozdiely sú len malé. Aspoň si potvrdíte, že tento stravovací a "životnoštýlový" model je funkčný a najmä stále aktuálny. Po prečítaní knihy doktora Bukovského budete asi mať ešte viac motivácie a chuti pokračovať v tejto ceste.)
  • Len pozor. Tak, ako každý recept, tento životný štýl funguje len kompletne. Nedá sa z neho vybrať len hrozienka a vylízať plnku. Z jedál v knihe Plán B bez primeraného objemu pohybu môžu niektorí z nás aj priberať. Ak nemáte veľkú telesnú aktivitu, dajte si pozor na sladenie medom, či javorovým sirupom. Tieto mňamky vám samotné neublížia, ale v praxi som pozoroval (nielen u seba) že ak je niečo veľmi chutné, v priebehu týždňov mám tendenciu pridávať si. Preto pozor. Jedna lyžička medu ráno je fakt bez problémov. Ak ale o týždeň naberiete velikánsku lyžičku, o dva týždne sú to už dve menšie, potom sa sladeniu týmito sladidlami vyhnite radšej úplne. Ak je jedlo chutné, láka nás dať si viac.

Kniha vás naučí, že jesť veľké porcie je možné a pritom sa dá chudnúť. Vychádza z overeného konceptu "raňajkuj sám, obeduj s priateľom a večeru daruj nepriateľovi". Inými slovami teda nabáda k silným raňajkám a obedu a slabšej večeri. Je to už rokmi overený koncept, ktorý jednoducho funguje. Navyše tieto skúsenosti doktor Bukovský dokladuje aj najnovšími výskumami, a odborným vysvetlením, prečo to tak je. Dušu poteší aj niekoľko trefných príkladov, ktoré sú duchaplné a veľmi jasné. Keď to budete čítať, hovorím o čínštine a fínštine. Myslím si, že ešte nikto nevysvetlil jojo efekt tak názorne. Už len preto sa oplatí tú knihu prečítať.

Ak teda bojujete so svojou hmotnosťou, určite si túto knihu kúpte. V slovenčine veľa serióznej literatúry o chudnutí nevychádza a táto kniha vám dá naozaj všetky potrebné informácie, ako máte začať. Určite spravíte dobre, ak si to celé prejdete a porozumiete súvislostiam.

Aspoň ľahko rozpoznáte, keď vám zas niekto bude do hlavy tlačiť "kaleráby" o tom, aké super zdravé je nejesť sacharidy, jesť ako pračlovek, alebo hľadať prepínač, ktorým sa metabolizmus prepne zo sacharidového na tukový.

Nakoniec ešte pár slov k technologickej realizácii samotnej knihy. Niečo podobné sa tiež u nás bežne nevidí. Je to publikácia v hrebeňovej väzbe. Myslím si, že to asi oceníte. Mimoriadne dobre sa v tom listuje. Grafická úprava je pestrofarebná, takže asi poteší nejedno oko. V texte sú vyrobené rôzne schémy, ktoré by vás mali viesť na spôsob infografiky, čo ďalej.

  • Štrukturálne sú stránky s prehľadom dňa spracované tak, aby vás donútili pozastaviť sa a premýšľať. Nie je to klasická hladká sadzba, ktorú preletíte a idete ďalej. Predpokladám, že doktor Bukovský tu aplikoval výsledky výskum psychológov ktorí pred časom zistili, že ak pri čítaní musíme trocha náročnejšie "loviť" informácie, zapína sa viac do hry učenie a pamäť. Dá sa teda očakávať, že už prvé prečítanie knihy vás posunie oveľa ďalej, než keby ste čítali len bežný text. Takto sa zapojí viac pozornosti.
  • Stránky s informáciami sú zas spracované viac, ako klasická knižná sadzba. Tým kniha dostáva pestrosť a nemala by byť pri čítaní monotónna. Porušovanie niektorých typografických zásad je aj tu zrejme volené zámerne, aby sa čitateľ udržal v stave plnej bdelosti.

Ak si ju preštudujete, o to menej naskáčete na lep rôznym moderným trendom, diétam a bestsellerom, ktoré čitateľovi hovoria to, čo chce počuť a nie to, čo je zdravé.

Napísal
Miro Veselý 
31. decembra 2014
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.