Od roku 2004 píše Miro Veselý

Automatický návrh jedálnička

Možno vám príde vhod tip, ako si vyberať jedlo. Strava totiž má byť pestrá. Ako to zariadiť? Stačí ak si vopred pripravíte pestrý výber a potom z neho budete postupne voliť a vyberať. Samozrejme, môžete variť z jedálnička na chudnutie. Ale lepšie je, ak ste sebestační. Človek sa často nevie rozhodnúť, čo zjesť… nakoniec si vyberie jedlá, ktoré sú poruke, pripravujú sa pohodlne, alebo mu chutia. Ale v praxi sa často opakujú stále tie isté jedlá. Môžete to okabátiť za pomoci papierového kalendárika.

  1. Jednoducho si spravíte zoznam surovín, alebo potravín, ktoré plánujete zjesť.
  2. Potom si z neho vždy vyberiete. Náhodne, či podľa chuti.
  3. Potom už túto potravinu alebo surovinu nepoužijete až kým sa “neminú” ostatné.

Taký postup vám prinesie rýchlejšie a jasnejšie rozhodovanie čo máte zjesť.

Vyškrtávací kalendár na chudnutie

Spravte si rozpis surovín, ktoré máte radi. Ale aj tých, ktoré možno nemusíte milovať, ale viete, že sú fajn. Napríklad:

Čo navariť? Výberový hárok jedálnička

Tento zoznam si zaveste na chladničku.

  1. Čo vám dnes ide na chuť?
  2. To si uvarte a vyškrtnite zo zoznamu.
  3. Zajtra si vyberiete niečo iné.

Keď máte vyškrtnuté všetky jedlá, začnite s novým zoznamom. Takýto vyškrtávací plánovací kalendár, vás donúti voliť čo najpestrejšie jedlá. Pokojne si rozpíšte na celý mesiac aj jedlá, ktoré vás možno bežne nenapadne spraviť.

Samozrejme, platí sedliacky rozum – ak si uvaríte porciu jedla ktorá sa dá jesť aj zajtra, tak si uvaríte jedlo a to budete jesť kým sa neminie. Sardinky asi zjete na jedno posedenie. Zato ak si budete variť hustú fazuľovú polievku, tak tá vám asi vydrží aj 2 či 3 dni. Potom jedzte to čo máte navarené. Nevadí to a pestrosti stravy to neublíži.

Samozrejme, ak je napísané “kefír”, neznamená to, že vaše jedlo je len kefír. Tento kalendár je na inšpiráciu. Zamyslite sa, čo by vám šlo na chuť, aby ste k tomu mohli mať pohár kefíru? Možno zemiaky varené v šupe. Alebo ak sa povie “brokolica” aj tu vám môže napadnúť nielen brokolicový krém, ale trebárs brokolica s opečenou celozrnnou strúhankou a trochou olivového oleja.

Mechanický kalendár na chudnutie

Možno ešte účinnejšou voľbou, ktorú určite poznajú skúsení manželia je určiť dni v týždni, kedy sa TO robí. Tým TO si môžete dosadiť čo chcete. Napríklad zhruba 2-krát do týždňa by mali byť na stole ryby. Alebo kyslá kapusta. Alebo brokolica. Nič vám nebráni celkom náhodne si vybrať dni v týždni a priradiť k nim niektoré jedlá. Jednoducho utorok a piatok je rybací deň. Pondelok a štvrtok je kyslá kapusta. Z príloh si tiež môžete mechanicky vybrať tie najvhodnejšie a urobiť si rozpis. Napríklad:

Čo navariť? Mechanický rozvrh a plán na varenie

Potom deň za dňom pôjdete podľa toho zoznamu. Pondelok si kúpite celozrnný chlieb a ten je ako príloha. Na obed si ho dáte k morčacím prsiam a večer možno k brokolicovému krému.

Takýto mechanický rozpis jedál na chudnutie síce vyzerá pestro a skvele, má však jednu nevýhodu. Predpokladá, že na obed si varíte iné jedlo ako na večeru.

  • To je veľmi neekonomické, ak varíte pre seba.
  • Dá sa to zvládnuť, ak varíte pre rodinu.

V praxi teda je najvýhodnejšie, ak si takýto mechanický kalendár na varenie naplánujete vždy sami a vopred. Viete, čo vám ide na chuť, viete aké suroviny sú v obchode.

Nerobte z jedálnička na chudnutie dogmu!

Je fajn, ak sa môžete stravovať ideálne, ale niekedy sa to nedá. Vždy sa pri návrhu jedálneho lístka riaďte týmito pravidlami:

  • Ekonomika. Je nezmyslom opekať jednu porciu kuracích pŕs a variť k nim jednu porciu ryže.
  • Dostupnosť. Bolo by hlúpe zháňať v širokom okolí napríklad lososa len preto, že podľa rozpisu na chudnutie by dnes mal byť. Riaďte sa tým, čo dokážete kúpiť s vynaložením primeranej a čo najmenšej námahy.
  • Cena. Nekupujte drahé mimosezónne suroviny ak práve teraz sú na pultoch lacnejšie sezónne potraviny. Ak je práve teraz brokolica nezmyselne drahá, spravte si iné jedlo.
  • Chuť. Nekupujte si suroviny, ktoré nemáte radi, alebo vám dokonca robia zle. Niekomu sa možno hnusí jesť tofu. Tak ho nejedzte. Potrebujeme dosiahnuť, aby vám jedlo chutilo. Potom je väčšia šanca, že pri takom jedálničku aj zostanete.

Výnimky a jedlá nevhodné pri chudnutí

Je veľa jedál, ktoré sú bežne na stoloch v rodine. Pritom vieme, že pri chudnutí môžu narobiť ťažkosti. Uistite sa, že v špajzi, chladničke, poličkách nemáte zbytočné a nevhodné potraviny.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

  • Údeniny, väčšina druhov mäsa v akomkoľvek stave (párky, tlačenka, údené mäso, bôčik, vyprážané rezne…)
  • Sladkosti akéhokoľvek druhu (koláčiky, sušienky, keksy, bábovka, zmrzlina…)
  • Slanosti akéhokoľvek druhu (slané tyčinky, chrumky, krekry, čipsy…)
  • Maškrty zdanlivo zdravé, ale v skutočnosti je to len sladkosť, alebo slanosť (bio krekry, zdravé keksíky, celozrnné koláčiky, naturálne chrumky bez soli a éčiek, špaldové čokoľvek, pohánkové čokoľvek…)
  • Sladké nápoje či už sladené cukrom, umelo, alebo z “prirodzeného obsahu” (džúsy, sirupy, malinovky, kola, ľadový čaj…)
  • Pašerácky tuk, čiže tuk, ktorý sa pašuje do potravy nenápadne – maslo, smotana, šmalec. Je jedno či si ho natierate na chlieb, alebo črpnete do kávy. Pri chudnutí to nerobte!

Zbavte sa takýchto radovánok, pretože vám zastavia chudnutie. Ono totiž ak budete jesť zdravo a cvičiť, začnete pekne chudnúť. No proces môže zastaviť aj nečakane málo výnimiek. Stačí aj relatívne malé množstvo sladkostí, ktoré si pomedzi vhodné jedlá zobnete. Prejde pár dní a vy zistíte, že vám stagnuje váha.

Preto je vhodné jesť pestro a jesť zdravo. Aby ste mali inšpiráciu, môžete využiť vyškrtávací kalendár, alebo sa riaďte mechanickým kalendárom na chudnutie.

Samozrejme, v úvode chudnutia ešte asi nemáte veľa nápadov, ako sa máte stravovať, aby to bolo vhodné. Vtedy je pohodlnejšie riadiť sa jedálničkom na chudnutie. Trebárs aj tým mojím. Ale ako budú plynúť týždne, môžete sa postupne začať viac improvizovať. Dostanete “do oka” odhad, koľko živín má ktorá surovina a koľko zhruba jej máte zjesť. Vtedy už je čas, aby ste si varili po svojom. No a keď budete stáž v kuchyni celkom bez nápadu čo uvariť, použite tento mechanický kalendár na chudnutie.

Čo dnes variť? Automatický návrh jedálnička na chudnutie.

Chcete, aby vaša strava bola čo najpestrejšia? Plánujte. Človek sa často nevie rozhodnúť, čo zjesť… Nakoniec si vyberie jedlá, ktoré sú poruke, pripravujú sa pohodlne, alebo mu chutia. Potom sa často opakujú stále tie isté jedlá. Môžete to okabátiť za pomoci papierového kalendárika.

 

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

2 Odpovede

  1. ked sa neje vela tak sa chudne..a pohyb to znásobuje. mne stačilo zacat jest polovičné porcie beznej stravy z vyvarovne v praci. Polovica na obed, druha na večeru. Pan Veselý. .ako fajn ze ste schudol a pomahate..ale moj kamarat schudol zo 160kil na 90 pomocou trenera za necelý rok a nevyzera ako smrť. Staci sa hybat.

  2. V rámci servisu by pomohla možnosť stiahnutia všetkých tabuliek s evidenciami jednotlivých činností z jednej adresy .Napr. tabuľka plánovania nákupov, obedov atd..Nie som vybavený schopnosťou vyrábať si takéto tabuľky sám.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Ako začať chudnúť (správne)

Človek roky priberá a priberá. Potom sa niečo zlomí a príde ono rozhodnutie, že nastal čas. Ako začať správne chudnúť? V tomto článku si ukážeme

Čo jesť, keď chcem schudnúť

Otázka čo jesť, keď chcem schudnúť je jednoduchá a odpoveď na ňu je logická, ale zdĺhavá. Teda presnejšie – jednoducho sa to dá povedať, ale

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie pri chudnutí poslúži výborne. Kolobežkovanie je niečo medzi chôdzou, bicyklovaním a behom. Pri behu a bicyklovaní zvyčajne nejaké bolesti pri športovaní zaznamenáte. Na športovej

7 nástrah, ktoré oslabia pevnú vôľu

Po nejakom čase disciplinovaného chudnutia sa často stane, že sa vám prestane chcieť. Pevná vôľa oslabne, ochabne a prestáva byť pevnou. Aby sa to nestalo,

Prečítajte si

Koľko energie má mať jedno jedlo?

Pomerne častá, ale zároveň ťažká otázka znie, koľko zjesť v jednom jedle energie.Tá otázka je problém najmä preto, že vlastne to podstatné sa z nej

70 tipov na úspešné chudnutie

V tomto článku nájdete zoznam mnohých odporúčaní, ktoré sa osvedčili v praxi. Určite sa vám nepodarí uplatniť ich naraz a všetky. Ale to nevadí. Začnite

Jedálniček na stredu

Príklad jedálnička na chudnutie vhodný na jeden deň. Jedálniček je vypočítaný približne na denný príjem 8300 kJ (2000 kcal). Vzrastom menšie a staršie ženy môžu

Fit and fat – tuční a zdraví?

Obezita nie je stav zdravia. V obéznom tele fungujú procesy inak, než v zdravom. V článku následky obezity je zoznam ťažkostí, tu len telegraficky: Vyššia pohotovosť

Mrazničková diéta :-)

Patríte k tým, čo okolo kastrólika s nedojedeným jedlom od obeda chodia, ako hladný lev? Pri každom otvorení chladničky na vás prídu chute? Mnohé potraviny

Zeleninové šaláty na chudnutie

Šalát je typická rastlina, ktorú máme akosi automaticky spojenú s chudnutím. Právom. Samotný šalát je potravina, ktorej môžete zjesť do prasknutia a nepriberiete. Viac energie spálite na

Igor Bukovský: Plán B

V posledných dňoch roku 2014 sa na trhu objavila druhá kniha na tému chudnutia od Igora Bukovského Plán B – 30-dňový manuál zdravého chudnutia. V tejto

Stačí 1000 brušákov denne?

Samozrejme, bolo by fajn, keby sa dalo chudnúť len z brucha. Väčšina obéznych má najviditeľnejší tuk práve na bruchu. Ale problémom je práve ono slovo

Prejavy dehydratácie

Pitný režim. Má svojich priaznivcov, aj nepriateľov. Dnes sa pozrime, čo sa stane, ak pijete menej, než je vhodné a potrebné. O pitnom režime som

Motivačné citáty o chudnutí

Dnes som si pre vás pripravil balík citátov, ktoré by vás mohli motivovať pri chudnutí. Môže sa stať, že niektoré z nich by sa vám

Igor Bukovský: Bežec a lyžica

Dnes tip na knihu pre tých, ktorí sa zaujímate o beh a zdravú stravu. Možno vám príde vhod komplexný pohľad, ako sa stravovať pri vytrvalostnom

Paradajky so šunkou

Sú večery, keď sa človeku naozaj nechce nič variť. Čo potom? Potom stačí nakrájať pár ingrediencií a vznikne rýchla a mimoriadne ľahká večera. Táto kombinácia

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.