Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Jedálniček na pondelok

Píše Miro Veselý od roku 2004. Kontakt...

Príklad jedálnička na chudnutie vhodný na jeden deň. Ceny sú počítané orientačne v roku 2015. Jedálniček je vypočítaný na denný príjem 8300 kJ (2000 kcal) a odporúčam ho dodržiavať. Vzrastom menšie a staršie ženy môžu jesť o veľmi málo menšie porcie, muži o málo väčšie. Tento jedálniček je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie. Ak chcete, pozrite si ukážkový jedálniček na chudnutie na týždeň.

Príklad jedálnička na jeden deň

Myslite na to, že jedálniček by ste si mali vedieť zostaviť samostatne, inak sa vám nepodarí dlhodobo udržať si hmotnosť. Ak používate jedálniček, nenaučíte sa princípy, prečo to vlastne funguje. A byť odkázaný na jedálničky to nie je nič príjemné.

  • Ovsené vločky v jogurte s ľanovými semienkami
    Príprava: 5 minút
    Porcia: 1,10 €
  • Knäckebrot s arašidovým maslom a veľké jablko
    Príprava: 3 minúty
    Porcia: 1 €
  • Kuracie prsia s cestovinou na kurkume
    Príprava: 30 minút
    Porcia: 1,20 €
  • Tofu s pomarančom, orechmi a čokoládovou bodkou
    Príprava: 5 minút
    Porcia: 1,40 €
  • Brokolicový šalát s kuracími prsami a cestovinou
    Príprava: 10 minút
    Porcia: 1,50 €

Raňajky

Ovsené vločky v jogurte s ľanovými semienkami. Do pohára nasypte dve hrste ovsených vločiek. Okolo 60 gramov. Nato pomeľte jeden mlynček ľanových semien. Približne 20 gramov. Jeden téglik bieleho jogurtu asi 3% tuku. Mávajú okolo 140 gramov. Oslaďte stéviou, ak chcete. Väčšia polovica čajovej lyžičky škorice. Hrsť hrozienok, ak nepotrebujete chudnúť rýchlo. Môžete ochutiť pomarančovou kôrou. (Korenie, nie strúhaná kôra!)
Tip na prípravu: zmes si pripravujem večer, ale ľanové semienka meliem a pridávam až pred jedením. Inak by z toho vznikol príliš tvrdý betón. Ale aj ten sa dá zjesť.

Na túto chuť budú mať rôzni ľudia rôzne názory. Nie je to práve efektné jedlo. Ak vám nebude chutiť, dávajte si iné raňajky.

Desiata

Knäckebrot s arašidovým maslom a jablko. Pripravte si asi 6 plátkov knäckebrotu. To je okolo 60 gramov. Natrite arašidové maslo. Žiaľ, arašidového masla môže byť len málo. Asi toľko, čo sa zmestí na čajovú lyžičku. Hrudka môže mať okolo 30 gramov.

Tip na váženie: ak chcete byť presní, položte téglik arašidového masla na váhu a zapnite ju. Ukáže nulu. Odoberte lyžičkou arašidové maslo. Znova zvážte téglik. Ak váha ukazuje približne mínus 30 gramov, zapamätajte si, ako tá hrudka vyzerá. Nabudúce nemusíte vážiť.

Tip na podávanie: masla je málo. Natrite preto len 3 knäckebroty. Druhé tri nalepte zvrchu. Lepšie sa to aj prenáša.

Pred desiatou, alebo tesne po nej si dajte jablko.

Obed

Kuracie prsia s cestovinou na kurkume. Na obed si uvaríte zároveň aj večeru. Polovica mäsa a polovica cestovín teda bude obed a druhá bude na večeru. Môžete zmiešať, alebo podávať oddelené.

Uvarte zhruba 100 gramov surových celozrnných cestovín. Nerozvarte ich, radšej nech sú pevnejšie. (Vodu netreba soliť, neskôr osolíte šťavu.)

Na tanierik si pretlačte jednu hlavu cesnaku a nechajte postáť.

Opražte kuracie prsia. Môžu byť väčšie kúsky, alebo malé. Ako vám chutí. Množstvo mäsa niečo málo cez 100 gramov. Okoreňte čerstvo pomletým čiernym korením. Posoľte čo najmenej. Keď je mäso hotové, vyberte ho z panvičky na tanier a vypnite sporák.

Do chladnúcej panvice so zvyškami šťavy z mäsa pridajte asi 3 lyžice olivového oleja. Kým je olej ešte horúci, pridajte z tanierika cesnak. Ak máte poruke rozmarín, môžete pridať. Výborný je aj tymian, alebo oregano. Nezabudnite pridať kurkumu. Vznikne niečo ako olejová horúca ochutená omáčka. V nej vyváľajte kúsky mäsa a cestoviny, aby nabrali chuť. Ak môžete soliť, teraz, celkom na konci pridajte soľ, alebo trocha kvalitnej sójovej omáčky.

Teraz pozor! Varili sme aj večeru, takže všetko delíme na polovicu. Druhú polovicu mäsa a cestovín zmiešajte a dajte do chladničky. Bude pripravená na večeru.

Obed však začnite paradajkami. Zjedzte ich veľa, najmenej 300 gramov. Áno, paradajky v zime zdvojnásobia cenu obeda.

Olovrant

Tofu s pomarančom, orechmi a čokoládovou bodkou. Polovica balenia lahôdkového tofu. To je okolo 100 gramov. Ak vám chutí iný druh, môže byť iné. Môžete zjesť.

Olúpte jeden väčší pomaranč, asi 300 gramov. Zjedzte. Dajte si asi 10 gramov orechov. Trebárs paraorechy. Alebo vlašské. Dajte si jeden štvorček 90% čokolády. Asi 10 gramov.

Áno, máte pravdu. Nebolo treba nič variť, ani riady špiniť.

Večera

Brokolicový šalát s kuracími prsami a cestovinou. V parnom hrnci (alebo na pare) uduste brokolicu. Asi 250 gramov. Po udusení pokrájajte a nasypte do misy. Pridajte mäso a cestovinu pripravené z obeda. Najemno nakrájajte menšiu cibuľku a nasypte. Rozhodnite sa, či chcete podávať teplé, alebo studené. Podľa toho buď ochlaďte brokolicu, alebo prihrejte mäso s cestovinami. Nakoniec poriadne zamiešajte.

Brokolica je v jedle využitá ako výplň. Preto nemusíte pred večerou jesť zeleninu.

Je fajn mať hotové jedlá

Načo variť dvakrát, ak máme chladničku? Keď nemáte súkromného kuchára, oplatí sa variť ekonomicky.

Ak si kúpite syr, použijete ho asi v dvoch či troch jedlách po sebe. Pre kuchárky je toto celkom samozrejmá vec. Zdôrazňujem ju len preto aby ste vedeli, že jedálniček som navrhoval aj s ohľadom na praktickú stránku veci. Ak kúpim kilového lososa a sme dvaja, tak potom pri jednom varení vznikne viacero jedál naraz. Výhodné, praktické.

Ohrievanie v mikrovlnke je praktické. Samozrejme, ak ste zas nenaleteli na niektorú z ezoterických konšpiračných teórií, ako to hrozitánsky škodí zdraviu.

Krabičková diéta

Možno ste už zaregistrovali firmy, ktoré ponúkajú dovoz jedla. 5 porcií na deň. To je to isté, čo odporúčam aj v tejto knihe. Oplatí sa využiť takú službu? Podľa mňa je lepšie, ak ste v príprave stravy celkom sebestační. Keď viete, čo máte jesť, ľahko si pripravíte to, čo vám ide na chuť.

Krabičková diéta vás bude stáť okolo 370 eur mesačne na jednu osobu. Za tú sumu môžete nakŕmiť dvoch ľudí, ak si pripravujete jedlo sami.

Na druhej strane ak cena nie je problém a ak vám krabičková diéta chutí, je to dobrý nápad. Vystresovaná manažérka, vyťažený lekár, alebo úspešná právnička. Takí ľudia asi nie sú finančne odkázaní na to, aby sa doma zmenili na kuchárov. Potrebujú čas na odpočinok, šport a život s rodinou. Tam je na mieste siahnuť po platenej službe.

Pozor však, niektoré z týchto firiem ponúkajú diétu, ktorá sa len ťažko dá považovať za vhodnú stravu pre vyťaženého človeka! Preto je vhodné, aby ste o výžive aj niečo vedeli a na základe svojich znalostí posúdili ponuku takýchto firiem.

Ak si totiž vyťažená manažérka uštedrí diétu 5000 kJ na deň, tak sa dočká skôr problémov, než výsledkov. Zaplatíte viac, naučíte sa menej a ešte nemáte istotu, či dostávate optimálne zložené jedlo.

 

Komentáre k článku: Jedálniček na pondelok

  1. numina 26. apríla 2009

    Po dlhšej pauze som si dala zas Mirkove CD do prehrávača v aute a stále so mnou cestuje!A zase som tu doma,len aby to už vyšlo!!!

  2. paldo 13. októbra 2009

    Len taky maly dotaz ku tomu jedalnicku, preco su tam veci ktore obsahuju aditiva napr. sunka, syr, odtucnene vyrobky…

    To je zdrava vyziva?????????????? Podla mna nie!!!

  3. derava.ponozka 4. decembra 2009

    ludia, ja keby som tolko zrala ako odporuca tento jedalnicek, tak ma musia nosit na nosidlach, lebo by som bola tlsta ako prasiatko :)))

  4. miso 16. decembra 2009

    ja sa drzim jednoducheho, nemiesat sacharidy a tuky spolu, bielkoviny 2g na 1kg , v jednoduchosti je krasa a papam co len chcem….
    mam den bez tukov a s poriadnym fyzickym treningom a ptm par dni tukofku tkzv ketogennu dietu

    btw paldo skoro vzdy bude v dacom co jes daco zle nezdrave
    namiesto tych otaznikov si mohol napisat nahradu podla teba ked uz si sa unuval

    savana puma

  5. stanley 3. januára 2010

    p. autor môj bazálny príjem je 8750 kJ tzn., že keby som absolutne nič nerobil telo na svoju činnosť potrebuje 8750 kJ. Pri tomto jedálničku by som skapal. Z diety by bolo trápenie, trpelo by telo aj ja.
    Tu píše článok asi viacero autorov, hned prvé mal byť link na článok tu uvedený!!!:
    https://www.chudnutie-ako.sk/sport-chudnutie/vypocet-bazalneho-metabolizmu/

    to čo tu vy píšte, musíte dať aj pre koho to je muža, alebo ženu?
    Vek a koľko má kg.

    Podľa toho si spraviť vlastný jedálniček

  6. stanley 3. januára 2010

    čítam, že veľa ľudí sa tu vôbec strave, chudnuti, či priberaniu nerozumie, a potom sa ľudia čudujú prečo nechudnú, prečo nepriberajú a pritom je to také jednoduché!
    Bez tukov tak skapeš, tuky zo sacharidmi miešam a žiadny problém, samozrejme nie je to olej z fritézy,

    Dnes nie je problém kúpiť kvalitnú šunku, kde je podiel mäsa 90%, sú tam E-čka, ale treba si prečítať čo sú to za E-čka, lebo sú aj prospešné,… samozrejme, ale 1 kg takej šunky stojí cca. 10-12€

  7. apolenka 16. januára 2010

    derava.ponozka: ako to mozes pisat, zeby si bola tucna, ked to neskusis? Mrkni sa na vysledky ludi, ktori schudli takymto jedlo nemale kg. Myslis, ze je to podfuk? Nie, to je realita.

  8. tatiana 7. februára 2010

    Mirko velka vdaka, ideme na to :) Mala som uspech 2 roky dozadu, schudla som 17kg vdaka Tvojim radam…. Potom som ale zacala cestovat, zlenivela a vratila sa ku starym zlozvykom. Tak som sa zatala a zacinam odznovu….

  9. Miro Veselý 7. februára 2010

    tatiana držím palce!

  10. Monča 6. marca 2010

    tatiana aj ja ti drzim palce!! -sme na tom podobne

  11. gabrle 9. apríla 2010

    Ja už 2 týždne jem z tohto jedálnička asi štvrtinu a to tak, že jem každe 3 hodiny, pravidelne a neschudla som ani deko. To keby som jedla toto, tak už sa gúľam. Nemam ani žiadne zdravotné problémy (štítna žľaza alebo iné), lebo mi to vyšetrovali. Aj za normálnych okolností som zvykla jesť menej ako je v tomto jedálničku a aj tak som pribrala. Tak toto mi kto vysvetlí?

  12. Miro Veselý 9. apríla 2010

    Nikto ti to nebude asi vysvetľovať. Ak ješ štvrtinu zo 7000 kJ, tak si buď anorektička, alebo absolútne nevieš odhadnúť, čo papáš. Skús si deň zapisovať čo ješ a nahoď to do energetických tabuliek. Ktovie, možno budeš prekvapená.

  13. Simona 21. apríla 2010

    Nedrzim diety, pretoze viem ze by som to nevydrzala… Ale asi uz mesiac a pol sa stravujem zdravsie —) jem kazde 3 hodiny (ked sa da , lebo nie vzdy to vychadza), po 18.00 nejem. Predtym som mala na desiatu nejaky oblozeny rozok teraz to nahradzujem zeleninovymi salatmi a cvicim cca 4 do tyzdna. Po tom mesiaci a pol som schudla 5 kil a citim sa oveeela lepsie. Aj ked extra moc som nepotrebovala schudnut, ale treba zdravo zit bez rozdielu ci chcem alebo nechcem schudnut (teraz : 168cm, 51,5 kil)…
    Alee musim uznat ze tato stranka mi velmi pomohla… Vela noveho som sa dozvedela kde robim chyby atd, pretoze skusala som par diet ale vzdy skoncili rovnako po tyzdni som sa na to vykaslala… Takze drzim palce aj ostatnym:)

  14. verona 18. augusta 2010

    asi tomu neuverite ale dala som sa na vazenie potravin a od marca som schudla 35kg.ano bola som obezna a to dost ale znizila som prijem KJ na 6000-7000KJ a fakt to funguje.porcia by mala byt maximalne 1500-1800KJ-hlavne jedlo.ostatni znami co ma dlho nevideli sa potom pridali ku mne a vazia si potraviny tiez a chudnu tiez.a to ani zdaleka nemali tolko kg ako ja…hlavne sa snazim aby moja strava bola vyvazena-hlavne jest maso, jogurty,zeleninku,menej ovocia a malo peciva a mensie prilohy.a hlavne pit tekutiny.a dam si aj sladke-s mierou ale ide to.ale treba vediet ake.vyhovuje mi na tom to,ze nemusim jest presne predpisane jedla a aj mensia sladkost sa da.

  15. Alex 27. septembra 2010

    uz mesiac sa snazim stravovat zdravo a hlavnou inspiraciou mi bola tato stranka schudla som z 59 na 55 kilo(pri vyske 170cm), citim to, vidim to, som spokojna so sebou…sice tucna som nikdy nebola ale komplexy mam z mojej hruskovitej postavy, ktoru vsak asi aj tak nezmenim, lebo neda sa telu nariadit: budes chudnut zo zadku !!! teraz to uz pojde tazsie, kedze uz v podstate nemam z coho…skusala som rozne diety s ktorymi som schudla tak rychlo ako som to naspat vsetko pribrala…konecne viem ako sa spravne stravovat, chudnut a pritom nehladovat…i ked tieto porcie sa mi zdaju prehnane, nevladzem zjest ani polovicu z toho :) priznavam sa ze raz za cas si davam taky day off…volny den kedy si doprajem aj sladke lebo bez toho ja neviem plnohodnotne zit :) ale len naozaj raz za cas….cize dakujem chudnutie-ako.sk za kazdodennu inspiraciu a zmenu mojho zivota :)

  16. zuzana 4. decembra 2010

    Tento jedalnmicek je skor pre ludi, ktory maju vaciu nadvahu alebo ako by som to nazvala…Mne sa ani nezdajú tie porcie take strasne velke (aj ked by mi stacilo aj menej) ale jest 6 krat do dna? to akoze kedy…? nestavam tak skoro aby som to postihala..a navyse som studentka VS a casto mam vkuse 4 hodinovku alebo som od rana do vecera v skole a mam najviac jednu hodinovu prestavku…takze asi v tom by bol problem… a uznavam, ze je to naozaj pekny jedalnicek..ale na mna by nefungoval..mozno po polroku by som schudla par kil… podla mna ide aj o to aky je vydaj..tak zas, ked viem, ze dnes nemam nic na praci tak tomu prisposobujem aj svoj prijem potravin, cize ho zmensim…ved telo si samo vypyta co chce…ked citim, ze som hladna tak sa najem…nasilu do seba jedlo tlacit nebudem lebo viem, ze sa bude len ukaladat..ale ked idem na kolieskove korcule tak si doprajem aj cokoladu, lebo obsahuje energiu, ktoru potrebujem a viem, ze ju spalim. Som vsak za seba rada, ze som sa naucila ranajkovat, vzdy som bola na to leniva, ale uz viem, ze na rozhybanie metabolizmu nie je nic lepsie…a taktiez vecer netreba jest… a niekedy mozme aj veceru vynechat..Jezi..s vydzal 40 dni, takze nas jedna porcia urcite nezabije:)

    Prajem vsetkym vela sil

  17. Karin 9. marca 2011

    Ahojte,chcem sa len spytat,ako si mam jedalnicek zosuladit casovo ked pracujem na 3smeny?Momentalne marodim a musim dodrziavat kludny denny rezim,ziadne cvicenie,behanie a atd.ake mnozstvo by som mala asi tak konzumovat?Diky moc.

  18. LiJana 14. apríla 2011

    Mň by zazjímala hmotnosť tej stravy v jedálničku(vlastne len tepelne upravených jedál)-to je hmotsnosť v surovom,či už tepelne upravenom stave? Ďakujem

  19. miriam 27. mája 2011

    Ahojte, ja by som sa chcela opytat – ci tie jedla maju svoju logiku v nadvaznosti na seba v priebehu dna alebo tyzdna alebo je to len vzor porcii a mozem ich jest a kombinovat v akomkolvek poradi pri dodrzani hmotnosti a kJ. Dakujem

  20. Miro Veselý 27. mája 2011

    miriam netreba hľadať logiku, tie jedlá sú úplne samostatné, jedzte ich v poradí aké sa hodí vám. každé jedlo má zhruba rovnaké vlastnosti

  21. miriam 27. mája 2011

    dakujem !!! velmi sa tesim, ze uz nemusim hladovat ….

  22. Maťo 18. júna 2011

    Zdravím. Chcem sa v prvom rade opýtať či tých 7000kJ za deň je optymálne množstvo pre mňa. Mám 16 rokov 198cm a 105kg. Nemám žiadne zdravotné problémi ani alergie. Vopred ďakujem.

  23. Joky 12. júla 2011

    Mato nezaoberaj za kaloriami. Na tvoju telesnu hmotnost mozez v kazdom jedle zjezt 16 gr. bielkovin. Preto je dobre, ked si pred konzumaciou odvazis kazdu potravinu. Pozri si niekde na nete tabulky s vyzivovymi hodnotami potravin ….bielkoviny, cukry a tuky. A najdolezitejsie je dodrziavanie pravidelneho odstupu medzi jedlami dva a pol hodiny….a jest 5 jedal za den…..nesmieš omeškat. Myslim, ze toto je z celeho stravovania najdolezitejšie. Presna pravidelnost prijimania zdravej potravy vycistí a zotaví tvoje telo a cely imunitny system …tak do dvoch tyzdnov . Potom sa samocinne naštartuje chudnutie. Doporučujem cvicit, najlepšie vo fitku, pod vedenim inštruktora, tak 2 – 3 krat po hodinke, v priebehu tyzdna, pretoze aj technika cvicenia je dolezita a ked cviciš, tak sa nesmieš unavit, alebo udychat….také cvicenie nema ziadny efekt na chudnutie. Pri cviceni musiš udrziavat rovnaku srdcovu frekvenciu a spravne dýchanie, aby cvicenie malo ten spravny učinok. K tomu sluzia hodinky z meranim srdcovej frekvencie a tepu. Ked sa budeš riadit podla toho, co som napisal, tak ti zarucujem ze schudneš 4 kg kazdy mesiac, bez toho, aby si ich niekedy pribral naspat. VELA ZDARU :)

  24. Zuzka 19. augusta 2011

    Ahoj Miro, ja sa chcem len spýtať, či môžem jesť aj krabie tyčinky keď chudnem. Najlepšie na večeru, s nejakou zeleninou.
    A inak, ako je to s pečivom? Kdesi som čítala, že sa počas diéty môže jesť len jeden kus pečiva, inde zas odporúčajú pečivo na raňajky aj na večeru. Tak ja sa v tom vôbec nevyznám.

  25. surobakianinpo 9. novembra 2011

    Ahoj Miro,
    chcem sa spýtať – je nejaký špeciálny dôvod prečo uvádzaš ovocný čaj, alebo len osobné preferencie? Je zelený alebo čierny čaj napr. menej vhodný alebo nejak ovplyvňuje tráviace procesy? A ako je to s kávou – je ok piť kávu?(samozrejme v rozumnom množstve, málokedy prekročím dávku 1 espresso za deň)

  26. Miro Veselý 9. novembra 2011

    surobakianinpo sú to príklady. čaje s kofeńom a káva nevyhovujú každému, kto chce ich pije. káva chudnutie pozorovateľne neovplyvní, hoc sú na to rôzne názory. ja by som to nedramatizoval. ak nie je teda so šľahačkou a cukrom.

  27. Jura 20. novembra 2011

    Tusim v potravinovych tabulkach som cital ze zeleninu netreba rata do deneho príjmu kj a v jedadlnickoch ju tam ratas tak ako teda ?

    Inac dnes som cely den vazil a jedol kazde 3 hod zatial 4 x (dlhy spanok)
    a zacinam byt prejedeny asi som trpel podvyzivou :) a preto priberal

  28. Miro Veselý 20. novembra 2011

    Jura v tých jedálničkoch na týchto stránkach pre názornosť rátame radšej všetko. v živej praxi radím zeleninu nepočítať, čiže bez obmedzenia.

    a súhlas – podvýživa je jeden z častých dôvodov obezity. hlad, potom mizerné jedlo, zas hlad…

  29. Kikica 12. januára 2012

    Mam 26 r., 167 cm a 78 kg… Potrebujem zhodit 18 kg… Citim sa moc unavene a hlavne ma dost casto vsetko boli… Idem to vyskusat uvidime co sa stane:))))

  30. sasanka 19. marca 2012

    ahoj Miro, ja sportujem ako blazon, takmer kazdy den rychla chodza, lyzujem, a tak 3x tyzdenne skiapl 70 minut do kopca……………stravujem sa celkom zdravo, ale dam si kazdy den jednu sladkost/horalku/, cvicim takto uz dost dlho…dokonca beham uz druhy rok, ale neschudla som ani kilo, dokonca som pribrala na stehnach…………mam 164cm, 58kg…..chcela by som aspon take 3 kila, porad pls

  31. Miro Vesely 19. marca 2012

    sasanka naslepo neporadí nikto. ak si tučná, tak zmeň jedálny lístok. ale podľa čísel nemáš dôvod blázniť s chudnutím

  32. Andrej 26. marca 2012

    Zdravim ja mam 198cm vazil som okolo 91 podarilo sa mi dostat na 85 behanim… ale neviem ako sa mam stravovat aby to slo este rychlejsie dakujem za odpoved

  33. andrej 26. marca 2012

    pardon 189cm

  34. Miro Veselý 26. marca 2012

    Andrej nie je kam sa ponáhľať. rýchle chudnutie je vždy spojené s problémami

  35. sax 27. marca 2012

    schudnúť sa dá veľmi ľahko a jednoducho. mám 57 rokov moja váha bola 115 kg júl 2011, dnes je moja váha 96 kg, schudla som 19 kg. Stačilo tak málo : zmeniť stravovací režim, zmeniť jedálniček, zvýšiť pitný režim. Upravil sa mi tlak, zmizla únava, nebolia ma kĺby, vylepšila sa mi psoriáza, cítim sa vitálnejšia. Jem 5 -6 x denne, no sledujem si príjem kj. Môj jedálniček je veľmi pestrý, doprajem si aj čokoládu 86 %. Nikdy by som nebola verila, že častým jedením a pitím vody schudnem, keď som bola mladá všetky diéty boli o hladovaní, čiže som stále hladovala a priberala

  36. sax 28. marca 2012

    pán Veselý,
    predchádzajúcim príspevkom som chcela povedať, že mi veľmi pomohla Vaša kniha, z ktorej som brala inšpiráciu.

  37. Miro Veselý 28. marca 2012

    sax ďakujem za milé slová a gratulujem k výsledku.

  38. Martina K. 1. apríla 2012

    Dobry den, pan Vesely! Chcela by som sa spytat, ako je to s ratanim kalorii pri priprave maska/zeleniny na troche olivoveho oleja? Zaratavam mnozstvo oleja a gramaz masa alebo je kaloricka hodnota jedla zvysena o to, ze maso bolo robene na oleji a nie bez neho? Ak je to druhy sposob, ako mam ratat kalorie takto pripravenych jedal? Velmi pekne dakujem za odpoved a samozrejme chvalim celu stranku, je vyborna a velmi napomocna!

    S pozdravom

    Martina

  39. Miro Veselý 2. apríla 2012

    Martina jasné, treba sa pokúsiť zarátať všetko, čo sa dá do hrnca. Asi to nebude presné, ale nič lepšie nemáme.

  40. mihrima 11. apríla 2012

    Zdravim, chcem sa spytat, ci je to ok, ak mam napriklad jeden den prijem 5000kJ a druhy 7000kJ.Niekedy nevladzem vsetko jest alebo neskoro vstavame s malym, ked v noci vystraja, nestiham vtedy jest 5 jedal. Dakujem.

  41. Debi 17. apríla 2012

    Dobrý deň. Mám 70 kg, a 172 cm. Chcem schudnúť tých 8 kg. Viem, že mi možno len stačí zmeniť stravu a zvýšiť pohyb, ale chcem sa opýtať čo mám jesť, keď nemám rada zeleninu? Raz za čas zjem malé množstvo uhorky, ľadového šalátu, ale viem, že to nie je bohviečo. Tiež sa chcem spýtať, aký druh cvičenia a ako často by som mala cvičiť. Ďakujem za odpoveď. PS: jedálničky sa mi páčia, škoda, že som nezeleninová :D :(

  42. Miro Veselý 17. apríla 2012

    Debi to že nemáte rada zeleninu ešte neznamená, že ju nemôžete jesť. Proste začnite a vydržte.

  43. Debi 17. apríla 2012

    Viete, skúšam jesť zeleninu, dám si šalátovú uhorku alebo ľadový šalát, ale tak raz za týždeň…keď toho zjem viac je mi z toho do vracania. Viem, že je to v hlave, ale fakt mám s tým problém…

  44. Miro Veselý 17. apríla 2012

    Debi žiaľ, s tým poradiť neviem.

  45. nintrix 18. apríla 2012

    Ahoj Miro, tak v jaunary som tu pisala ze zacinam sa lepsie stravovat a vysledky nenechali dlho na seba cakat uz mam peknych 8 kil dole :) a nezastavili mi ani sviatky. ziadne prejedanie sa nebolo. ani chutky na sladke uz nie su. takze dakujem ti za tvoju stranku velmi mi pomohla :) keby to bolo v mojich silach by som ti dala medajlu :) este by som chcela dat dalsich 8 kil dole a bola by som uplne ze spokojna tak drzte pasticky. :)

  46. Miro Veselý 18. apríla 2012

    nintrix gratulujem, to sú správy, aké potešia. ste pre iných príkladom, že ak si človek nepovolí výhovorky, dá sa. gratulujem a držím palce k ďalším kilám!

  47. anonymous 20. apríla 2012

    ale ked odpočitam tú zeleninu tak je to len polovica príjmu

  48. decembrovka 20. apríla 2012

    Ahojky, ďakujem za túto stránku, práve si idem proteínovú tyčinku ukuchtiť, tak mi držte palce:) Už mám vyše 5 kíl dole, ale potrebujem ešte 10, aby som mala svoju váhu pred pôrodom, tak dúfam, že sa to podarí aj vďaka skvelým radám na tejto stránke.
    Dec

  49. dasenka 20. apríla 2012

    ahojte. prosim vas ja by som chcela radu od vas ze uz neviem co si mozem dat najest rano naobed a vecer . uz neviem co vymyslat doma. dakujem vopred za radu.

  50. decembrovka 22. apríla 2012

    dasenka, prezri si stránku podrobne a budeš vedieť všetko, čo potrebuješ:) mne veľmi pomáha…

    Mirko, mám jednu otázku…ako je možné, že biely chlieb má skoro rovnakú energetickú hodnotu ako knackebrot? pozerala som v kalkulačke a skoro ma porazilo:D tak ide len o ten glykemický index, či ako?

  51. Miro Veselý 22. apríla 2012

    decembrovka knekebrot je takmer bez vody, takže jeho energia musí byť vyššia, než u chleba, ktorý je predsa len viac “vlhký”. glykemický index bude ale u chleba z bielej múky vyšší. takže radšej knekebrot, ako bežný chlieb.

  52. Rasino 22. apríla 2012

    Miro, mám 12 ročného syna diabetika má diétu č. 9 a nemáš nejaké recepty, ale konkrétne pondelok, ráno, desiata, obed, olovrant a večera, alebo mi poraď na akej stránke niečo podobné nájdem. Ešte len som začala a tá strava by mala byť vyvážená. Ďakujem. Prosím odpíš na uvedený email

  53. Miro Veselý 23. apríla 2012

    Rasino neviem, diabetickej diéte sa nevenujem, je to pre lekára.

  54. decembrovka 23. apríla 2012

    ešte jeden dotaz…koľko by mala za deň zjesť v kJ podľa teba ak mám 176cm/80kg a 34 rokov? rátam a vážim si už jedlo, pomaly sa do toho dostávam…našťastie mi zelenina chutí:) snažím sa aj cvičiť, ale ešte nemám kondičku…díky

  55. maju 25. apríla 2012

    tak ja začínam chudnúť, hlavne kvôli sebe a zdravotnému stavu a kvôli tomu, že chcem ďaľšie miminko a pri tejto nadváhe čo mám sa bojím ohroziť zdravie svoje aj bábatka tehotenstvom. Prosím poraďte mi čím nahradiť ryby, nakoľko som ťažký alergik…ďakujem

  56. Miro Veselý 25. apríla 2012

    maju meľte si ľanové semienka, majú vysoký obsah omega 3 mastných kyselín a všeličoho iného. denne aspoň 20 až 40 gramov.

  57. bara 25. apríla 2012

    Dobrý deň ,ja mm skor strach stoho ,že jem málo ,stačí mi to ,raňajky mám bud chlieb alebo jogurt a veľa ovocia ,na desiatu mám ovocie ,lebo druhu polovicu chleba ,a na obed mam niekedy len polievku ,alebo varene jedlo a dovečer už nič ,.nie je toho prilíš málo ?

  58. Marry 4. mája 2012

    Ahoj Miro, prosím pomôž mi. Po dvoch deťoch som nabrala zo 68 kg na 115 za rok som klesla teraz na 102,7 kg. Už som chorá psychicky z toho ako sa tým zapodievam. Kúpila som si tvoju knihu s CD, prečítala som si vedecké knihy ako pracuje žalúdok a mozog, prešla som 28 dňovým očistným programom, fresch diet a už nevládzem. Viem čo je zdravá strava, cvičím. Ťahám deti vo vozíčku za bicyklom. Poraď mi nejak jednoducho čo mám robiť. Strašne sa hnusím sama sebe, potrebujem naspäť sebavedomie a kilá. Ako mám začať?

  59. Miro Veselý 4. mája 2012

    Marry píšeš čo všetko už vieš a máš naštudované. Uplatňuješ to správne? Ak áno a nepomáha to, tak jediné čo viem poradiť je lekár, ktorý bude hľadať príčinu, alebo navrhne individuálny režim.

  60. Miskaslivka 30. mája 2012

    Chcem sa opytat ta ryza tych 30g to je v surovom stave, ci uz uvarena? Lebo na uvarenu sa mi zda dost malo.

  61. Miro Veselý 30. mája 2012

    Miskaslivka ak nie je uvedené inak, vždy sa uvádza hmotnosť v surovom stave.

  62. Micka 9. júna 2012

    Ahojte!!!

    Takže dnes som začala s polochudnutím, od zajtra začínam už skutočne s chudnutím. Na raňajky o deviatej som mala 3 kuracie párky HYZA a zeleninu. (hrášok, uhorka šalátová, cíbiky, cibuľa, reďkovka, paprika).
    Na desiatu si dám o takú hodinu jablko a 2 pomaranče.
    Obed: zatrepaný šalát, zeleninová ryža
    Olovrant: 2jablká
    Večera: zeleninový šalát.

    Prosím, poraďte mi, že kde robím chybu, pravda, okrem tých párkov, viem že to je veľký prehrešok s kečupom a horčicou, a ešte k tomu som mala aj jednu celozrnnú žemličku a jeden biely chlieb . (krajec). A môže sa pr chudnutí jesť napr. na raňajky mysli s mmliekom, džúsy a také?

    ĎAKUJEM!!!

  63. Miro Veselý 9. júna 2012

    Micka na tomto webe sú stovky stránok s radami ako na to. Vy navrhnete úplne nesprávny spôsob a pýtate sa, kde je chyba. Miesto toho, aby som sa rozpísal, skúste sa trocha rozčítať. Taký jedálniček ako máte je tvrdá diéta na podvýživu a rýchly jojo efekt.

  64. sonda 10. júna 2012

    Ahoj Miro, tvoja stránka je jednou z tých, ktoré mi pomohli naštartovať moje chudnutie…od augusta 2011 mám k dnešnému dňu 12kg dolu…teším sa z toho. Upravila som jedalniček, zapisujem príjem kj, cvičím zumbu, behám a posilňujem. Ubudli mi i centimetre po celom tele, ale už asi 2 mesiace nejdem dolu v páse. I keď s hmotnosťou som spokojná…62kg pri výške 167cm…obvod pásu sa stále drží na 79-80cm, čo je veľa (pôvodne 89cm). Prosím poraď, kde robím chybu?? ďakujem

  65. Miro Vesely 10. júna 2012

    sonda nedá sa odhadnúť prečo sa to zastavilo. napadá mi len či cvičenie nie je príliš tvrdé to potom ide skôr na kondíciu ako na chudnutie.

  66. Majka 12. júna 2012

    Ahoj Miro,chcem sa opytat,ake ovsene vlocky su povolene.Rada si davam take tie chrumkave s cokoldaou a orechami ( k  bielemu jogurtu ).Pre info(mam balik predsebou) pisu-na 40g je energia 760 kj.A ja si viem nasypat tak dvojnasobok. Raz denne rano samozrejme.Co si o tom myslis?Vdaka .

  67. Miro Veselý 12. júna 2012

    Majka všetky musli zmesi v predaji sú sladké a preto sú celkom nevhodné. Musela by si nasypať doslova pár gramov a to ti nedá živiny. Klasické ovsené vločky sú rozhodne výhodnejšie. Orechy sú inak fajn, ale radšej si kúp kvalitné. V zmeskách môžu byť všeliakej kvality.

  68. ludmila 18. júna 2012

    Ahoj Miro a spolubesedujúci,

    prvýkrát som na tejto stránke a som milo prekvapená, koľko je tu účastníkov diskusie.
    Zaujalo ma to. Hľadám sama odpovede na otázku ako priviesť môjho 13 r. syna na cestu správnej výživy a chudnutia, pretože má nadváhu.Obezita to vraj nieje, potvrdil lekár. Syn má radosť z jedenia a čím viac ho upozorňujem tým viac mu chutí. Snažím sa mu byť príkladom, zmenou stravovania a pohybom sa mi podarilo upraviť si váhu.
    Syn je unavený, nevládze, má komplexy so svojej postavy a nevie si to v hlave usporiadať. Viem, že je to v hlave. Neviem ako ďalej. Snažím sa ho motivovať, zapájať do pohybových aktivít…ale neúspešne.
    Držím všetkým snaživým palce, či radšej päste :-)

  69. Miro Veselý 18. júna 2012

    ludmila v detskej obezite sa vyzná málokto, ja už vôbec nie. Veľa určite spraví príklad, ak nebude doma vidieť nevhodné jedlo, treba dúfať že sa prispôsobí. Je vo veku, kedy už môže nájsť cesty ako sa dostať k nevhodnému jedlu, veľa robí aj kolektív detí kde sa zdržiava. ak tí budú jesť fastfood, bude chcieť tiež. Čiže asi by to chcelo nejako sa pokúsiť s ním riešiť princípy výživy, pochopiť to už dokáže a hlavne primerane zvýšiť športovú záťaž. No a pozitívne oceniť každý správny prejav a absolútne ignorovať veci nežiadúce.

  70. Dia 27. júna 2012

    ak chcem tak by som ten chlieb mohla nahradiť jednou malou celozrnou žemľou?

  71. Miro Veselý 28. júna 2012

    Dia určite áno, tie jedálničky na chudnutie sú len príklad. nerád ich tu dávam, lebo najlepšie je, ak si každý vie zostaviť sám svoj jedálniček na chudnutie. a náhrada práve je dôvod prečo je lepšie robiť si vlastné. prílohu môžete nahradiť čímkoľvek – chlieb, žemľa, ovsené vločky, zemiaky, ryža. všetko sú to potraviny s prevahou sacharidov. len treba prerátať množstvo. a tak isto sa dá nahradiť aj bielkovinová zložka jedla – mäso, syry, vajcia, ryba, sója…

  72. Vala 1. júla 2012

    fuj ked vidím tie jedlá je mi navracanie :D :D radčej si spravím vlastný jedálnieček

  73. mirka 5. júla 2012

    Zdravim Mirko,ja som tiež v rokoch ,tiež sa mi hromadi tuk hlavne v oblasti bruška,pasu,dokonca aj chrbta,čo dalej…

  74. Miro Veselý 5. júla 2012

    mirka čítaj, všetko je tu napísané

  75. Jessi 16. júla 2012

    Ahoj Mirko. :-) ;-) Dnes začínam chudnúť, naštudovala som si tvoje stránky, avšak nie všetko sa mi podarilo tak, ako som chcela. Lebo nemám doma šunku a syr. :-D Ale idem do obchodu a pokúsim sa tie potraviny zohnať.
    Čiže na raňajky som mala tmavý chlieb s Vetom, 50g rajčín, 20g zelená paprika.
    Na desiatu budem mať jogurt biely, ovsené vločky a 100g jabĺk.
    Na obed, ak zoženiem kuracie prsia s ryžou, cibuľku a rajčinu alebo papriku.
    Na olovrant mrkva, tvaroh, vajce a knäckebort.
    Na večeru uvidíme…skúsim tú šunku, paradajky a nejaký zeleninový šalát.
    A je pravda, že keď sa ráno zobudíme hladní, mali sme správnu večeru, a keď sa nezobudíme hladní, tak sme mali príliš veľkú večeru? A je tento môj ,,jedálny lístok” správny? Ďakujem.

  76. Miro Veselý 16. júla 2012

    Jessi či je správny to by som musel zobrať kalkulačku, rátať, vážiť a konzultovať. Zeleninu ale určite pridaj, to sa nemusí vážiť. 50 gramov rajčiny to je jedna šeri paradajka. Zjedz tak 300 až 400 gramov zeleniny ku každému jedlu.
    V každom jedle sú živočíšne bielkoviny, radím pridať častejšie strukoviny a iné rastlinné jedlá.

  77. wagy 19. júla 2012

    Chcem Ti poďakovať za stránku a knihu.
    April.2011- váha_138kg, pás_120 cm
    Oktober.2011-váha_113 kg, pás 107 cm
    Za šesť mesiacov -25 kg a -13cm, vďaka Tvojim radám. Zmenil som stravovacie návyky a začal som sa hýbať /kúpa športtestera/ na bicykli. Spravil som niečo cez 1000 km, samozrejme som sa snažil aby to bolo v aeróbnom pásme. Potom som si povedal že Vianoce chcem prežiť v pohode bez váženia s kapustničkou, domácou klobáskou, údeným kolienkom domácim, rebierkami atď………A kilečka samozrejme začali pribúdať!!! No toto som si neuvedomoval, keďže som váhu odložil a v zimnom období som bicyklovať nechodil .Po Vianociach som sa postavil na váhu a s hrôzou som zistil že mam +7 kg, takže 120kg.Takže vytiahol som váhu, aj na potraviny váhu + keďže v zime sa nedá bicyklovať vonku/ skúsil som, verte, že to nejde a to nehľadám výhovorky / tak som začal hrávať hokej. Na zimnom štadióne, najprv raz do týždňa, potom 2x do týždňa. Zišiel som na 118kg a sa to zastavilo !!! Zasa prišlo obdobie, keď sa nedalo ani bicyklovať aj sezóna hokejová sa skončila a ja som zasa pribral. Pribral som a je to moja a len moja chyba, lebo som si dovalil tu rožok na viac, tu chlebík o jeden krajček viac, slaninku som nejedol už rok tak kúsoček dva tri štyri …. si môžem dať atď…. Pribral som na 123 kg. A tu som si povedal dosť.
    1.júl.2012-vaha 123 kg, pás-114 cm.
    19.júl.2012-váha 120 kg, pás 113 cm.
    Na bicykli už mám + 500 km a tretíkrát čítam tvoju knihu. A o mesiac začína hokejová sezóna. A samozrejme vážim, zapisujem! Takže držte palce !
    A ešte raz DÍKY Miro Veselý !!!

  78. Miro Veselý 19. júla 2012

    wagy držíme palce. výnimky sú hnusne zákerné a vedia rozleptať všetky záväzky. nepríjemné je, že tento boj je celoživotný. dobré je, že s tým začínaš ešte v číslach, kedy je zdravie v poriadku. takže gratulujem k výborným výsledkom!

  79. Kimi 30. júla 2012

    ahoj chcela by som vediet snazim sa sama si zostavit jedalnicek cize vazim potravimy a hladam na kolko aku ma energeticku hodnotu. ci napr.ranajky boli tak okolo 1000 KJ desiata tiez okolo 1000 KJ olovrant tiez a vecera tka isto len obed mi vychadza trebars dnes na 2600 KJ kezde by malo jedno jedlo obsahovat cca 1587 KJ.ci je to dobre ked mi prijem dennych KJ vyjde cca 6600 KJ ale nesedi mi to tak presne pocas jednotlivych jedal. aj niekde je viac sacharidov niekde bielkovin.
    Dakujem

  80. Miro Veselý 30. júla 2012

    Kimi 6600 je dosť málo, dá sa tak chudnúť, ale je to už trocha roziko na spomalenie metabolizmu ako sa hovorí. závisí na veku, hmotnosti, pohybe. jedlá nemusia byť presne rovnaké, ale 2600 kJ na jedlo je teda riadne veľa. Nechoďte nikdy tak vysoko, to nestrávite. Potom budete chradnúť a pritom bude brucho stále väčšie.

  81. Kimi 31. júla 2012

    Takze moj vek je 23 rokov vyska 165 a vaha 93 kg a pohyb mam 3-4 krat za tyzden nieco medzi behom a rychlou chodzou.To jedlo 2600 chodim totiz na obed do zavodnej jedalne a tam mame teda uz tie jedla uvarene tak sa mi to zle rata ale snazim sa zjest co najmenej. v den vopred viem aky bude jedalnicek ale je to dost tazke si to vyratat napr. zajtra mam na obed teda je pisane 125g bravcoveho rezna 250g verenych zamiakova 100g salatu 0,33L polievka hase ale nikdy nezjem vsetko zjem polievku ale z polievky nejem huste iba stavu. takze to ratam len tak priblizne

  82. bozkausa 27. augusta 2012

    ahoj zdravim spoza velkej mlaky. Drzim sa tohto stravovania presne 1mesiac, schudla som 6kg,ale teraz sa zastavilo chudnutie cely tyzden ani deko. Drzim vsetky zasady ako na zaciatku a nic. Potrebujem zhodit este 3 az 4 kg. Porad co to moze byt?!
    vopred vdaka za odpoved

  83. Miro Veselý 27. augusta 2012

    bozkausa ak nie si obézna, tak posledné kilá vždy idú pomaly. otázka je čo znamená 3 či 4 kilá. Koľko to je v páse? Lebo ak máš skoro dobrú postavu, tak tam sa nejaké zmeny robia len veľmi pomaly. ťažko radiť nadiaľku.

  84. bozkausa 27. augusta 2012

    ahoj velmi si cenim skoru odpoved, vies moje BMI mi vravi podla mojich mier, ze mam zhodit este 6 kg ja by som bola stastna tych 4kg ako som Ti pisala, len akosi sa to zastavilo som troska z toho smutna a sklamana. Ved vies ked si v tom statocny az prilis nic neporusis a ziadny vysledok je to sklamanie porad prosim co dalej vdaka

  85. Miro Veselý 27. augusta 2012

    bozkausa ako som napísal, toto sa nedá riešiť na diaľku. podľa váhy, bmi ani iného jednotlivého čísla sa nedá presne stanoviť optimálna váha či obvod pásu. na tejto stránke sa venujem skôr tomu ako riešiť nadváhu a obezitu, formovanie postavy do dokonalosti by som odporučil zveriť profesionálnemu trénerovi.

  86. Marta 17. septembra 2012

    zdravím, potrebujem radu…práve som dokončila prvý deň, a tie porcie sa mi zdajú veľké, nie som zvyknutá jesť tak veľa, bojím sa, že len priberiem. Alebo to pôjde, ale bude to dlhšie trvať, kým si zvyknem jesť normálne? Fakt neviem :(

  87. Miro Veselý 17. septembra 2012

    Marta ak ste si porcie vypočítala podľa kalkulačky BMI množstvom, tak aj keď sú veľké, nemal by to byť problém. Môžete pár dní dávať menšie a postupne pridávať, aby to nebol pre telo taký šok. Najmä ak predtým ste jedla málo, tak ten skok na mnoho zeleniny, strukovín môže byť pre telo aj ťažší. Dajte tomu čas, ak sa stravujete vhodne a cvičíte, nemali by ste pribrať.

  88. Vereka 17. septembra 2012

    Dobrý deň, treba do jaulickej hodnoty jedla, ktoré zjem za deň rátať aj zeleninu? V týchto jedálničkoch zelenina zarátaná je, ale ja som niekde na stránke čítala, že zeleninu zarátavať netreba.

  89. Miro Veselý 17. septembra 2012

    Nie sladké druhy nerátam. V príkladových jedálničkoch to pre názornosť je zahrnuté, ale kľudne jedzte zeleninu ako “plus”. Ono to, čo má za energiu sa spravidla minie na jej spracovanie :-)

  90. malá žužu 1. októbra 2012

    Mirko, aj ja som dnes začala…vážim stravu,papám a pijem. príjem 8000 kJ . Robím to spávne?

  91. Miro Veselý 1. októbra 2012

    žužu dúfajme, že áno.

  92. malá žužu 2. októbra 2012

    :-) som total namotkaná…

  93. jano 17. októbra 2012

    Ludia pokial chcete schudnut a dosiahnut zdravie nevarte!

    6 ledal denne? To naozaj nase telo potrebuje tolko jedal denne?? Kolko trva kym sa potrava v zaludku uplne spracuje, a navyse ked jeme tepelne upravenu stravu?

    Mozem Vam odporucit moju osobnu skusenost, som uz asi 5 mesiac na zivej strave cca 90% ( surova zeleniena, ovocie, orechy, semiacka ) nevarim vobec.
    Schudol som 12Kg jem asi 3-4x denne cisto ovocie zelenina, orechy.

    A musim povedat ze sa citim plny energie, cvicim a behavam pravidelne. Dokonca som na sebe zistil ze mi staci spat 5-6 hodin a cez den som uplne v pohode.

    Jednoducho ziva (surova) strava nezatazuje vas traviaci system, ma vsebe zivot prirodzene traviace enzymy, a tak telo nemusi potravu narocnym sposobom travit.
    A dalsia vec absolutne nesledujem ziande gramaze, vazenie jedla, sa musim zasmiat to som uz davno nepocul :D :D.

    Nerobte z chudnutia ziadnu vedu, je to uplne jednoduche. Jedzte zivu stravu a vobec sa vtom neobmedzujte jedzte kolko vam chuti.
    Vzdy ma odrazovali take diety ked som videl ze vaze stravy gramaze a pod hluposti.

    Ano uz vidim tie vase otazky a proteiny, bielkoviny?? Sak bielkoviny v zelenien niesu?? Meso sa jest musi a pod. – nieje to pravda.

    Maso ako take obsahuje sice kvalitne bielkoviny ale telo ich musi premienat na stravitelne bielkoviny, pricom pri tejto premene dochadza k uvolnovaniu toxinov, kyseliny mielcnej do tela.
    Predsa bielkoviny su zlozene z aminokyselin, a tie sa bezne vyskytuju v zelenine a ovoci, orechoch a telo si dokaze samo vytvorit bielkovinu ktoru potrebuje, a ktoru je schopne plnohodnotne stravit.

    Naozaj pokial chcete byt zdravy a citit sa fit plny energie jedzte surovu stravi a pite cerstve stavy.

    Moj jedalnicek:

    Rano: 1l cerstvej stavy (jablko, citron, mrkva), priadne len miska s ovocim
    Do obeda: 3jablka 3-4banany
    Obed: Zeleninovy salat s lanovym olejom a lanove semiacka (mlete)
    Olovrant: semiacka, orechy, 1-2jabka
    Vecera: dobry je mixovany smothie napoj (banany jablka), priapdne moze byt nejaky jednoduchy salat)

    Ziadne vazenie gramaze a pod hluposti

    1 Zelenina ovocie
    2. Pohyb
    3. Pite vela vody denne
    4. Dostatocny spanok

  94. jana 18. októbra 2012

    jano-6 jedal denne v rozumnom rozlozeni pocas celeho dna je urcite mudrejsie ako vypit naraz napriklad liter mrkvovej stavy.tvoje telo si bude neustale pytat pomale sacharidy,a kedze ich telu nedodavas,prijmes moc tych rychlych.rychle sacharidy sa ti rychle vstrebu do krvi-naco bude reagovat tvoj pankreas neustalym vyplavovanim inzulinu na znizenie cukru v krvi.tiez som bola na zivej strave-dlhsie ako ty(2 roky) a hypoglikemia skoncila az ked som sa zacala stravovat podla mirovych odporuceni.6 jedal neznamena teda nazrat sa do prasknutia nezmyselnymi potravinami,ale jest v malych porciach jedla lahke,zeleninove a vyzivne.ak by si cital poriadne tuto stranku,tak by si pochopil,ze vazenie potravin je o tom,aby si zo zaciatku ziskal orientacny prehlad co a kolko toho telo potrebuje,a nie o tom,aby si si cely zivot teraz presne na gram vazil potraviny.je pravda ze na surovej strave krasne schudnete,ale su tam aj ine rizika spojene prave s nevyvazenou stravou a moznymi nasledkami

  95. Miro Veselý 18. októbra 2012

    jano pôvodne som sa k tomu nechcel vyjadrovať, nekládol ste otázku a za svojím tvrdením stojíte zdá sa neotrasiteľne. Len dodám, že ak človek začne chudnúť vlastne asi akokoľvek, tak sa tak zníži záťaž, že sa cítime skvele. potom môže byť tendencia pripísať to danému výživovému štýlu, napríklad surovej strave. ja sa domnievam že jesť značné percento surovej stravy je veľmi dobrý nápad, ale nešiel by som na to mantinelisticky. vo vašom jedálničku by som tiež ako Jana radšej videl viac pomalých sacharidov, ale hlavne bielkoviny, tam si nie som istý, či máte pokrytú potrebu. nemusí to byť mäso či mliečne výrobky, pokojne stačí rastlinný zdroj. a práve tu prichádza na rad taká hlúposť ako je váženie. ak totiž neviete koľko a čoho ste zjedli, neviete určiť, aké zloženie vaša strava má. telo určite dokáže dlhodobo odolávať aj oveľa hlúpejším diétam. ale jedného dňa sa to môže zmeniť. schudnúť za 5 mesiacov 12 kíl je veľmi pekný výsledok. ak ste tučný a jedol by ste podľa výživových odporúčaní z tejto stránky, dalo by sa za ten čas zraziť asi 20 kíl. no dôležitá vec je, čo vlastne chudnete. ak totiž máte bielkovín málo, môže dochádzať aj ku strate aktívnej hmoty a pritom z pupka nemusí ubúdať tak utešene, ako by mohlo. nechcem vás strašiť a predpokladám, že sa ani nedáte ovplyvniť. len som chcel navrhnúť tému na zamyslenie. to čo robíte vám funguje. podrobte to krátkemu prieskumu, pár dní vážte a uvidíte, či sú naše obavy opodstatnené, alebo nie. mimochodom tiež som skúšal aj princípy živej stravy hlavne zeleninových džúsov – ich propagátori zaručujú hory aj doly. ak máte nábeh na obezitu, nie sú to tie najlepšie smery cesty. ľudia chcú často vybabrať s overenými spôsobmi chudnutia a vybrať sa pohodlnejšou cestou. na začiatku vyzerá každá skratka, ako skratka. dlhodobo to však zvyčajne nefunguje.

  96. jano 18. októbra 2012

    Miro:
    Memam nejake problemy s obezitou mal som 82kg pri vyske 175, citil som sa unaveny tazko sa mi behavalo boleli ma kolena. Teraz mam 70kg a neda sa to porovnanat.

    Co chcem vsak povedat, je ze to nerobim primarne pre chudnutie ( i ked je to jeden zo sprievodnych javov), skor to robim pre celkove zdravie a vitalitu a prevenciu. Snazim sa jest siroky zaber zelenicny a ovocia. Tak isto stavy rozne druhy. A ako som pisal idem na 90% nesnazim sa za kazdu cenu ist na 100% tych 10% si dam obcas aj polievky, tvaroch, brindza, jogurt.

    Kazdopadne je tento sposob stravovania urcite lepsi ako ten ktory som mal predtym :)

    Do toho ako som vravel pravidelny pohyb.
    Momentalne sa vaha stabilizovala kolise +/-1Kg

    Ja som hladal rozne sposoby stravovania, aj na tvojom webe ale ked som videl ake su komplikovane, ako si vazit a sledovat, zapisovat co vsetko som zjedol co mam este zjest za ten den tak ma to odradilo. Nehovorim ze to nieje dobre asi pre vacsinu ludi to takto funguje, ale ked som objavil vitarianstvo a zamyslel som sa nad tou podstatou, filozofiou a jednoduchostou tak mi to do seba uplne zapadlo ako lego.

    Uvidime ako to pojde dalej, mam pred sbou krvne vysetrenie tak som zvedavy, dam potom vediet. No zatial sa citim fajn, myslim ze ak by bol nejaky problem tak za tych 5 mesiacov by telo uz dalo nejaky signal, inak to velmi intenzivne sledujem ci sa nieco nedeje.

  97. Miro Veselý 18. októbra 2012

    jano aha, tak pri tak malej nadváhe sa nedá chudnúť 4 kilá za mesiac, nemalo by to zmysel a stálo by to priveľa. Čo sa týka týchto alternatívnych výživových smerov už som názor povedal. Treba si overiť zloženie živín. Je jasné, že ak sa porovnáva nezmyselné stravovanie typu fastfood a tradičná strava s jedením prevažne prirodzenej stravy, rozdiel je veľký a to v prospech alternatívnej stravy.

    Či sa krvnými testami dá zistiť všetko, to neviem. klasický screening typu cholesterol, cukor a podobné veci budú určite o pár tried lepšie. osobne by som určite odporučil kontrolu skladby telesnej hmoty a o pol roka kontrolu. podľa nových odporúčaní je odporúčané stále nižšie množstvo proteínov ako vhodné. no pod 0,8 gramov na kilo hmotnosti človeka by som dlhodobo nešiel. ak ale jedávate veľa strukovín (v rozpise nie sú) či celozrnné pekárenské záležitosti trebárs domáci chlieb, potom by to malo byť v poriadku.

  98. jano 18. októbra 2012

    Miro: Jasne rozumiem a vdaka za radu.

  99. karin 19. októbra 2012

    dobry den.jano,miro-citala som vasu debatu o surovej strave a skusila si vypocitat hodnoty v tabulkach.tak..kebyze zjem za den 3 kila zeleniny a 3 kila ovocia +semiacka(30g) olej(15g)vide mi pijem v kj nieco cez 10 000..z toho by bolo 96g bielkovin,606 sacharidov a 47 tukov.celkom ma to prekvapilo,ze pri takej jednostrannej strave su zastupene vsetky hodnoty skoro idealne.prekvapilo ma,ze je v strave vela bielkovin-90g zo zeleniny z cho usudzujem ze mozno netreba ziadne strukoviny-uz aj tak je ich je nadbytok.ale je tam vela sacharidov-raz tolko ako by som potrebovala..ked vsak znizim sacharidy znizim aj celkovy energeticky prijem…jano uz si si skusal vypocitat svoje hodnoty ako ti to vyslo? a tiez neviem ako sa vlastne pocitaju tie stavy-lebo vela ide do odpadu

  100. jano 19. októbra 2012

    Karin: Dakujem za analyzu. Neviem ci zjem 3kg zeleniny za den :) mozno su to 2kg. A mozno 2-kg ovocia

    Naozaj nikdy som sa takto nato nepozeral, oco sa snazim je jest siroke spektrum roznej zeleniny kazdy den viac menej iny druh, na obed tie mnozstva mam bohate najem sa do syta.

    Totiz zelenina obsahuje aminokyseliny z ktorych si potrebne bielkoviny telo dokaze vyskladat, a su aj jednoduchsie stravitelne ako zivocisne bielkoviny, a hlavne sa pri premene nauvolnuje tolko toxinov do tela.

    Co sa tyak sacharidov zo zeleniny a z ovocia, tak to su jednoduche cukry z nemusis mat obavy, tie sa rychlo spotrebuju :)

    Stavy su dobre na rano ked chces rychly prisun energie, pretoze idu takmer okamzite do krvi, telo sa nemusi namahat s travenim. Potom na obed zelenina, aby si dala do seba aj nejaku vlakninu.

    Inak Miro co si myslis o diete 80/10/10
    80% sacharidy (z ovocia), 10% bielkoviny, 10% tuky

    Pre inspiraciu som si dal dnes na rano (vyborna kombinacia odporucam):
    2x banan
    150g cisteho tvarohu
    1pl lyzica skorice
    2pl lyzice lanoveho oleja
    2pl lyzice mletych lanovych semiacok
    1x cajova lyzicka medu

  101. karin 19. októbra 2012

    jano-a tie jednoduche cukry z ovocia nemaju vysoky gl.index?myslim ci sa z nich pribera? lebo ked zjes za den 2 kila ovocia tak je to dost.ale poznam tipkov co sa takto stravuju,mixuju vela bananov a naopak chudnu.tak ako je to s tym ovocim?inak super recept,moze byt chutny.skusim vypocitat hodnoty.len neviem tie sacharidy ci sa moze hentak ratat-myslim akoze z ovocia

  102. Miro Veselý 19. októbra 2012

    karin ďakujem za výpočet, ak sedí, tak sacharidov je veľmi veľa. Podľa mňa by stačilo znížiť obsah sladších druhov ovocia a dostali by sme sa na triezve číslo s cukrom aj bielkoviny by niečo klesli. no strukoviny sú dôležité aj kvôli vláknine, takže určite by som hľadal spôsob, ako ich tam jednoducho dostať. a tuk by som sa nebál ešte trocha navýšiť, najradšej cez orechy, avokádo, olivový, repkový olej… ale zdá sa že po takýchto prepočtoch by mohla taká strava vyzerať tiež celkom dobre.

  103. Miro Veselý 19. októbra 2012

    jano odporúčam vám o diéte typu 80/10/10 sa poraďte s tým výživovým expertom, ktorý vám ju odporúčal. ja sa uspokojím s odporúčaniami svetovej zdravotníckej organizácie, popisujem ich tu https://www.chudnutie-ako.sk/cisla/kolko-ma-zjest-zdravy-clovek/ a nevidím dôvod na nejaké experimenty. obávam sa však, že vaše raňajky nie sú 80/10/10 ani omylom. Ak dobre rátam vychádza mi to na 3300 kJ – 35 bielkoviny 100 sacharidy 20 gramov tuk. to nielen že je drastická porcia, ale má aj veľmi nevhodné zloženie. ja by som odporučil, aby jedno jedlo z piatich obsahovalo zhruba 2100 kJ, bielkoviny 11, sacharidy 80 a tuk 14 gramov. To v prípade, že nechudnete a športujete!

  104. Miro Veselý 19. októbra 2012

    karin jasné že to je glykemický index až po strop. niekto s tým nemusí mať problémy, iný áno. stravovať sa takým spôsobom považujem za hazard. ale každý nech papá čo uzná za vhodné. ani informácie ktoré mám ja nie sú bezchybné, vedci stále menia odporúčania pre stravovanie, takže vlastne sa nevie, kto má naozaj pravdu v rukáve. ja vychádzam z toho, že výživový štýl ktorý odporúča WHO a aj tu ho používame na výpočty sa osvedčil mnohým ľuďom. ak je niekto vitarián, potom musí skúmať, ako sa cíti a ako sa cítia tí, čo sa tak stravujú roky. ak sú OK, tak to asi môže fungovať. ale určite by som to konzultoval s diétológom pekne napísať pár dní jedálniček a dať to analyzovať napríklad na akv.sk to spravia.

  105. jano 19. októbra 2012

    Miro: ja som sa len pytal na ten typ diety, co to je ci stym mate skusenosti. Niesom na takej diete zatial :) ani stym neexperimntujem.

    Co sa tyka tych sacharidov z ovocia, viem sa ze otom hodne diskutuje, no este som nevidel cloveka ktory by z ovocia priberal, neobsahuje cukry ktore by telo muselo ukladat, a pri pravidelnej fyzickej aktivite sa hned spalia ako prve. Opravete ma ak sa mylim.

    Ale ked to zhrniem, tak strava zlozena zo zeleniny, ovocia, orechov, semiacka, konopny/lanovy/olivovy olej, obcas nejaky ten tvaroch, pecivo, strukoviny by to mohlo byt celkom v pohode.

    Diskutabilne je potom to maso jest ci nejest? Mozno 1x do tyzdna kupene od farmara z bio chovu

  106. Miro Veselý 19. októbra 2012

    jano k tej diéte som sa už vyjadril. nepáči sa mi. čo sa týka cukrov z ovocia, stále je to cukor, stále to núti púšťať do krvi inzulín a to môže mať negatívny vplyv na kardiovaskulárny systém. pri aktivite sa cukor naozaj páli ako prvý, ale to neznamená, že treba štopať glukózu. naopak, treba jesť komplexné sacharidy, lebo tie telu poskytnú cukor pekne pomaly a v trvalom prísune. rýchle sacharidy naženú cukor do krvi masívne a telo na to reaguje vyplavením inzulínu. prebytočný cukor sa tak vrazí do tuku a niečo spálite pohybom. po hodine a pol môžete mať cukru málo… neviem, radím, prečítajte si niečo o zložkách potravy a ich účinkoch, odporúčam bukovského knihu návod na prežitie pre muža.

    mäso: ja som za jedenie mäsa. ale nie často. raz dva razy do mesiaca to je úplne v poriadku, najlepšie morčasie, kuracie. ryby aj častejšie.

  107. Rado 31. októbra 2012

    Mozem potvrdit, ze je potrebne pravidelne jest + pohyb. Zhodil som takto zatial 23kg. Ziadne hladovanie, tiez som si myslel, ze to nemoze fungovat, ale…potesi ak Vas ludia po dlhsej dobe stretnu a pochvalia, ze je Vas o polovicu menej:-)

  108. marcel 31. októbra 2012

    ja som to skusal niekolko dni,no je to dost frustrujuce vazit si potraviny rozmyslat a pocitat kolko toho zjest,na to predsa nikto nemoze mat cas.ani v praci si nemoze hocikto dovolit kazde 2 hodiny rozbalovat nejaku desiatu.nasi predkovia tiez nemali cas pojedat pocas dna,najedli sa rano a potom len tvrdo pracovali a jedli az vecer.kvoli chudobe bol castokrat post.boli zdravi a neboli tucni.my tak tazko nepracujeme a mame sa napchavat 5-6 jedlami za den?miro co myslis,mam tak trochu pravdu alebo sa mylim,objasni nam to..

  109. Miro Veselý 31. októbra 2012

    marcel tak trochu pravdu máš. predkovia neboli tuční, ale možno by stálo za úvahu porovnať nielen to, že robili fyzicky viac ako my, ale aj to, že ich strava bola celkom odlišná od dnešnej.

    Režim, ktorý odporúčam, funguje. Ak sa ti nepáči, tak môžeš skúšať niečo iné, len veľmi neviem poradiť čo.

    Nepovažujem za problém naučiť sa odhadnúť si potraviny aj s pomocou váhy a tabuliek a potom sa toho držať. To je tak mesiac prísnejšej kontroly a čítania. Potom to už vieš odhadnúť bez rozmýšľania.

    Jedenie 5× denne ti pripadne možno smiešne, možno nezmyselné, ale väčšina ľudí považuje raňajky, desiatu, obed, olovrant a večeru za normálny stravovací systém.

    Ak považuješ za frustrujúce pripravovať si jedlo – či už na zajtra, alebo tesne pred jedením – tak to je frustrovaná asi celá planéta.

  110. marcel 31. októbra 2012

    miro suhlasim s tebou ze je normalne a urcite zdrave jest 5 krat denne.to by bolo v poriadku,ak by to bolo ako radi vacsina vyzivovych expertov a to- na desiatu len banan,na olovrant len napriklad postruhanu mrkvu s jablkom.ved na obed vacsinou aj tak byva nieco sytejsie-napr.masny losos kde je automaticky viac tuku,pripadne hrachova kasa kde je zas vela bielkovin a vsetko sa do vecera pekne vyrovna.nevravim ze sa mi tento rezim nepaci,inak by som sa tu stale nevrtal,-len sa snazim pochopit,preco je tak dolezite v kazdom jedle mat zastupene vsetky ziviny naraz.b,s,t..ak by som to pochopil,mozno by som prestal povazovat vazenie si potravin za frustrujuce

  111. simixxXXX 31. októbra 2012

    ahoj chcem sa opytat ohladom cvicenia… cvicim od 19 do 20.. predtym jem o 16 … možem este po cviceni jest… ? vraj by som mala hodinu pockat… potom by som jedla o 21.. a o takej 22 uz chodim spat… tak teraz neviem ci jest ci nejest…

  112. Miro Veselý 31. októbra 2012

    simix to je ťažko povedať, treba skúšať. ja by som jedlo zo 16 posunul kúsok neskôr a hneď po tréningu by som dal ešte jedno o 20.

  113. Miro Veselý 31. októbra 2012

    marcel váženie potravín JE frustrujúce. vždy.

    ak ste zdravý a štíhly, potom platia iné pravidlá hry. Ak ste ale tučný tak desiata zložená z banánu môže spôsobiť hlad ešte pred obedom.

    pozrite si článok o gylykemickom indexe, to sa nás čo máme problém s váhou týka obzvlášť. no ak zjete komplexné a vyvážené jedlo tak aj glykemický index sa tým veľmi znižuje, aj pocit hladu sa tým zlikviduje. tak sa potláča chuť do jedenia dobrôt + sa tým dáva správa metabolizmu, že pravidelný prísun potravy znamená že netreba energiou šetriť.

    pozrite – veď nevážte. ak viete čo, tak zrušte všetky nevhodné jedlá, cvičte a merajte si pás. ak začnete chudnúť a nemáte iné problémy, možno nepotrebujete vážiť. len keď človek bežne nevie povedať aké zhruba množstvo chleba, mäsa alebo šošovicovej polievky je vhodné zjesť. práve na to je váženie, aby si človek spravil názor.

    na školách nás to neučia a jedlo v jedálni je skôr ukážkou varenia pred 50 rokmi. takže samoštúdium…

  114. marcel 31. októbra 2012

    diky miro.je pravda,ze ked som si potraviny vazil,nepocitoval som hlad,a veruze som aj daco schudol.len potom som sa akosi stratil,praca povinnosti atd..nezostaval cas na jedlo,nie to este na vazenie.skusim to este raz,lebo to co tu pises logiku ma.no dobre-a pre zdravych a stihlych platia ake pravidla hry?myslel si tym ze netreba jest 5 krat denne komplexne jedla?potom je v poriadku dat na desiatu jablko,a obed vydatnejsi?ty uz to robis tak?

  115. simixxXXX 31. októbra 2012

    no ono to je trosku priblem, nemozem jest neskor ako o 16 lebo mi byva potom zle .. skusala som …3 hodiny nesiem pred cvicenim jest … a potom sa dostanem domov az o 21 kedze chodim cvicit prec … nebudem chudnut ak by som si napr dala mozarellu alebo tofu… tak hodinu pred spanim? hlavne si nechcem pokazit efekt cvicenia.. aby to cvicenie nebolo zbytocne…vy ste to ako riesili s cvicenim?

  116. Miro Veselý 31. októbra 2012

    marcel nie je nutné vážiť, ak už odhadnete koľko máte zjesť. žiaľ, že človek časom prestane dávať pozor, je príliš bežné. pre zdravých ľudí platia iné pravidlá hlavne nebývajú tak citliví na rýchlejšie sacharidy – spália ich, my by sme pribrali. ale či na desiatu stačí jablko, to je asi skôr vec diskusie a toho, kto radí. ja som za kompletné jedlá, aspoň prevažne. ja sám sa nemôžem stravovať ako to môžu zdraví a štíhli, pretože by som rýchlo pribral. musím stále dávať pozor a ak na nejaký čas nemôžem cvičiť alebo sa pozabudnem s jedením, tak to na váhe hneď vidno. obezita je celoživotný jav, aj keď schudneme sadlo, telo je stále v pohotovosti nabrať. blbá vec…

  117. Miro Veselý 31. októbra 2012

    simix potom neporadím, ak vám je zle. tesne po cvičení sa odporúča zjesť najlepšie nejaké bielkovinové jedlo. aj tá mozarella môže byť, alebo tofu, zoberte si to na tréning a hneď po ňom to zlupnite. nemyslím si, že priberiete, ak si dáte ľahkú večeru aj o tej deviatej. skúste pár dní a uvidíte.

    ale prečo vám je zle? nemáte nejaký nezmyselný tvrdý tréning? na chudnutie treba ísť v tempe podľa srdca, podľa tepovej frekvencie. v sekcii šport to je popísané.

  118. simixxXXX 1. novembra 2012

    tak to teda vyskusam tak… a nie nemam nezmyselne tvrdy trening, cvicim zumbu…idem si takym miernym tempom nie do uplneho vycerpania…mam trosku citlivejsi zaludok tak to bude asi tym… naozaj som minule skusala si dat jablko o 17 a pri cviceni som ho v krku citila… :-/

  119. Lala 15. decembra 2012

    Ahojte, mám 16,5 roka, v lete som prekonala mononukleozu, pri ktorej som schudla cca 11kg. Liečila som sa asi mesiac, z toho týždeň na infekčnom v nemocnici. Rada by som sa opýtala, ako nepriberať naspäť, kedže sa mi to nedarí. Pribrala som s5 už asi polovicu a hrozne ma to štve, kedže som nikdy nemala dobrú postavu. Mám 158 cm a momentálne 58 kg. Ako si mám váhu udržať, keď športovať nemôžem a momentálne držím beztukovú diétu, no stále to ide hore? Už neviem čo robiť.. Ďakujem za radu Miro.

  120. Miro Veselý 16. decembra 2012

    Lala neviem poradiť. Tu musí dávať inštrukcie lekár. Ak nariadil beztukovú diétu a zakázal šport, bolo by veľmi nezodpovedné mu do toho hovoriť. Poraďte sa s ním, čo sa dá spraviť pre nepriberanie.

  121. Pa3k 13. januára 2013

    ahoj miro mám 19 rokov 168 cm a 100 kg ale chcem si urobiť nejaký vlastný jedálniček len neviem koľko mám prijímať bielkovín sacharidov atď. vieš mi poradiť poprípadne mi dať nejaký link kde si to možem vypočítať??

  122. Miro Veselý 14. januára 2013

    Pa3k viem. Chudnutie aj výživa, pitný režim a tréningy sa dajú vyrátať tu: https://www.chudnutie-ako.sk/bmi/

  123. Jarmila M. 28. januára 2013

    Dobry den, mam 25r, 64kg a chcela by som schudnut na 60kg. Na jednej stranke kde som zadavala pociatocnu vahu a cielovu mi vyratalo, ze by som mala prijat 1195kcal za den. Podla vsetkeho, co pisete, je to malo. Alebo je to ok? Dakujem pekne za odpoved. J.

  124. Duda 14. februára 2013

    ..no…začínam, zdá sa mi, že jem viac ako predtým čiže je to fajn..ďakujem hlavne za všeobecný pohľad na fungovanie ľudí na zemi :-) z Vašej prednášky, našla som sa všade…pri telke, za počítačom, s ľuďmi s ktorými som si nemala čo povedať a zožrali mi more času..opečiatkovaný každý deň.Takže dúfam : ” Život vitaj naspäť! “.. Držte mi palce.

  125. sis 16. júna 2013

    Dobrý deň, ja som sa chcela spýtať ak nejem zeleninu ako je paradajky, uhorky, paprika čo je skoro všade mam to iba vynechať? alebo ako to mam nahradiť?

  126. Miro Veselý 16. júna 2013

    sis je potrebné nahradiť to inou zeleninou.

  127. zdenka60 6. septembra 2013

    Čítať túto diskusiu bolo pre mňa veľmi poučné, iba mám jednu faktickú k príspevku Jana, ktorý sa stravuje systémom 90% ovocie a zelenina.
    Mám známeho, ktorý toto držal 2 roky, schudol, cítil sa dobre, ale pridali sa zdravotné problémy. Skrátim to- musel podstúpiť operáciu žlčníka.
    Každý by povedal, že je to nezmysel, ale logicky – pri minimálnom množstve tuku v potrave žlčník nemal čo tráviť, je to druhý extrém k tomu, že žlčník preťažujeme.
    Takže tento spôsob nebudem skúšať, lepšie je poučiť sa na chybách druhých, ako ísť pod nôž:-)
    Miro, ešte Ti chcem poďakovať za tieto stránky, robíš nesmierne záslužnú robotu. Držím palce Tebe aj sebe:-), nech sa mi podarí prekonať tú železnú košeľu zvyku:-)
    Všetko dobré prajem! Z.

  128. Miro Veselý 6. septembra 2013

    zdenka presne tak, preto sa odporúča pred jedlom si dať trebárs orechy alebo chlipnúť si olej. nízkotučná diéta áno, ale živočíšne – nízkotučná. všetko čo sa ušetrí potom treba nahradiť rastlinným olejom. v potrave by sme mali za deň mať tých 50 gramov tuku pri chudnutí ako minimum. semienka, orechy, olivový olej.

  129. mata 29. októbra 2013

    chcem sa spýtať jedávam bežnú stravu no zeleninu a ovocie málo je to problém? Mám veľkú rodinu takže jedálníček je tažko dodržať…

  130. bocank 30. novembra 2013

    Radikálna zmena jedálničku môže viesť skôr k jojo efektu. Malo by to byť postupné. A keď budeš mať nejaké tráviace problémy, tak môžeš podporiť trávenie probiotikami. Keď som začala cvičiť, tak som jedla rovnako, lebo som len chcela mať kondičku. Ale kamarátka chcela schudnúť viac, nasadila si k tomu nejakú diétu, ešte chcela skúšať nejaké mierne laxatíva a tým si úplne rozvrátila mikroflóru. No keď si na to dala nejaké probiotické tabletky s vysokým množstvom probiotickej kultúry, tvrdila, že sa jej to polepšilo. Hlavne začala zase normálnejšie jesť, lebo videla, že tadiaľ cesta nevedie.

  131. IvaIva 13. decembra 2013

    Ľudkovia, odporučila by som vyrátať si podrobné BMI: https://www.chudnutie-ako.sk/bmi/
    Jedzte samozrejme všetko, najmä však zdravé veci../tie nezdravé s veľkou mierou/..nie veľa a v 6 dávkach, ako je tu napísané. Ja tak fungujem už niekoľko desiatok rokov na rovnakej váhe :-)

  132. Miro Veselý 13. decembra 2013

    mata lepšie je jesť zeleninu a trocha aj ovocie, asi tak kilo na osobu a deň.

  133. Zuzana 29. decembra 2013

    tak a od zajtra zacinam.skusila som uz rozne chudnutia,ale stale nastal jojo efekt.verim,ze uz nebude to tak.

  134. petra 21. januára 2014

    ahoj aj ja by som chcela radu začala som s chudnutím od včera aj do fitka môj den začínal s jogurtom bielim potom som si dala troška hrozna na obed zeleninovým šalatom s kuracím mäskom a nakoniec ale o štvrtej kusok uhorky

  135. Vik 11. marca 2014

    Dobry den!
    Asi som jedna z tych, ktora napriek tomu, ze jedla malo, zo vsetkeho priberala. Vodu som pila tak pol pohara denne, ranajky kakao, obed len mala porcia hocicoho s hriankou a vecer kakao. Sladkosti milujem. Asi pred tyzdnom som si povedala, ze to dalej takto nejde a nieco musim so sebou robit. Zacala som pit 2litre vody denne, vyradila som mastne a sladke z jedalnicka, nahradila som to zeleninou, atd. Ale neviem si predstavit, ze budem sediet od rana do vecera s kalkulackou v ruke a prezerat tabulky, ze co ma kolko cukru, tuku, atd. Takze moja otazka znie: Staci na vypocet kalorii tabulka, ktoru uvadzaju skoro vsetky vyrobky na obaloch? A ako je to s mliekom? Mlieko sa v ziadnej diete nespomina a ja si neviem predstavit, zeby som nepila mlieko. Skoro liter denne vypijem a najradsej vo forme kakaa. Poprosim odpoved na mail, kedze len dnes som natrafila na tuto stranku a mienim sa tym v najblizsich dnoch viac zaoberat. Dakujem

  136. Miro Veselý 12. marca 2014

    Vik tabuľka stačí a mlieko je dobré obmedziť radšej na kyslomliečne produkty.

  137. Vik 12. marca 2014

    Dakujem. A asi som prisla na chybu, co robim po cely cas: Nesquik, co si davam do mlieka ma asi 20g sacharidov, takze nejako to skusim z jedalnicka vyradit. Pravda je ta, ze ked som drzala hladovky, vzdy som jedla sladkosti, dokonca aj skoro pol kila zmrzliny denne, vzdy som aj schudla a to nehovorim len par kil, ale aj 10-15, 20 kil, ale sa mi to vzdy vratilo, ked som sa vratila k strave, hoci aj v malych porciach. Tak skusim teraz podla vasich rad, dufam, ze to zvladnem :-)

  138. Vik 13. marca 2014

    Dobry vecer!
    Mala by som par otazok:
    Dva dni si vazim potraviny a vsetko zapisujem aj s nutricnymi hodnotami. Cely den sedim nad tabulkami a kalkulujem. Problem je v tom, ze toho jedla je na mna az prilis a aj tak dosahujem len nejakych 813 Kcal a okolo 3200 KJ. Citim sa uz nafuknuta ako balon, ved tolko som nikdy v zivote nejedla a plus k tomu 2-litre vody, naozaj len pichnut do mna ihlou a budem lietat. Je toto normalny jav? alebo sa len zbytocne prejedam a mozem trochu ubrat este predtym ako sa mi zaludok natiahne na dvojnasobok? Nebola tato dieta urcena pre takych, co maju 50-kil nadbytok a denne zjedli aj pol prasata? Ja som jedla malo a toto je naozaj vela na mna.

  139. Miro Veselý 14. marca 2014

    Vik ak je vám 3200 kJ veľa, tak buď zle počítate, alebo trpíte poruchou príjmu potravy. Odporúčam konzultujte to s lekárom, alebo diétnou sestrou.

  140. Vik 14. marca 2014

    Keby som mala zjest 3200 kJ vyprazaneho eidamu s hranolkami a majonezou a po tom nejaky zakusok, tak to vela nie je, ale kedze som vylucila mastne, slane a sladke a upriamujem sa skor na zeleninu, tak nezbierat tie kJ ani nie je take jednoduche. A to som si odoprela aj moje oblubene kakao a vycitala som si kavu s mliekom, ale ako vidim, zmesti sa mi do jedalnicka :-)

  141. Miro Veselý 14. marca 2014

    Vik na tomto webe odporúčam nepočítať zeleninu do príjmu. Ak sa snažíte jesť len zeleninu, nie je to asi ten najlepší nápad. Ostatne, príklad jedálnička je aj na stránke v rámci ktorej si tu píšeme.

  142. Vik 14. marca 2014

    jj, samozrejme nie je to len zelenina, vsak ta by ani tolko kJ nevydala, samozrejme som si k nej dopriala aj ovci syr, dnes si varim zelene fazulky a ryzu, doobeda jablko, poobede biely jogurt 2%, sezamova tycinka, pripadne nejaka hrianka k obedu. Ale ta zelenina prevlada, to musim uznat. A chcem sa ta opytat: kedze doteraz som nepila vodu, max pol pohara denne a teraz pijem kazdu chvilu, ale furt musim na wc. Myslis, ze toto prejde, ked si organizmus zvykne na pravidelny prijem tekutin?

  143. Miro Veselý 14. marca 2014

    Vik je normálne že pri pití vody sa chodí pomerne často na WC. Tak naše telo funguje. Niektorí ľudia práve preto radšej nepijú. Je to pohodlné, ale značne nezdravé.

  144. Marika 19. marca 2014

    Dobrý deň:) 2den sa s manželom stravujeme podla Vášho jedalnička presne všetko vážime.Zatial som rada lebo príprava jedál mi netrvá celé doobedie ale robim si ich po ranajkach 12porcií jedla mi trvá tak 90min spolu aj s manželovými porciami.Strava je pestrá a chutna.Mne stačí nepociťujem hlad ale manžel je po treťom jedle hladný tak by som sa Vás chcela spýtať či mu mám robiť väčsie porcie.Len mám väčšie obavy ked už Vás jedalniček využijeme a potom dalsí týžden budeme musieť niečo vymýšľať ani neviem ako by som mala postupovať pri vytvaraní jedálnička.Ďakujem

  145. Miro Veselý 19. marca 2014

    Marika manžel asi môže jesť väčšie porcie, alebo nech pridá viac zeleniny. jedálniček na chudnutie čo tu je je len ilustratívny, časom sa naučíte tým spôsobom navrhnúť aj iné jedlá. najlepšie je naštudovať si to, trvá to síce dlhšie ale čo sa naučíte za pár dní viete na celý život…

  146. Marika 25. marca 2014

    Ďakujem veľmi pekne.Pridávam mu viac zeleniny ale aj o trochu väčšie porcie zvlášť tuniaka,bielka a tam kde je bielkovina lebo cvič.Tak sme vyčítali že pri posilovaní a aktívnom cvičeniu potrebuju viac bielkoviny.Dúfam,že robíme spravne.Vlastne dnes je týždeň čo zodpovedne všetko vážim a stravujeme sa podľa vaších rád a ja za tento týžden som schudla 3kg čo ma veľmi teší že jem pravidelne nie som hladna ako pri predchadzajucich dietach ale musím povedať ze zodpovedne aj cvičím.Ešte raz veľká vdaka za skvelu radu ako zdravo sa da žiť a pritom aj chudnúť.Teraz sa zatial stravujeme podla Vášho jedalnička ale už začíname si tvoriť aj svoj jedálniček:)

  147. Miro Veselý 26. marca 2014

    Marika gratulujem. Tie 3 kilá môžu zčasti byť voda, takže radím zamerajte sa na meranie pása, nie na váhu. Ak pôjde dole pás, tak ste za vodou a stačí pokračovať. Časom sa postupne doškolíte čo a ako robiť.

  148. Michi 30. marca 2014

    Dobry den, chcela by som sa opytat, vsade kazete pri redukcii hmotnosti jest pred kazdym jedlom zeleninu, dala by sa tato zelenina nahradit cistou vodou? keby som pred kazdym jedlom vypila 2pohare cistej vody ? malo by to rovnaky efekt?

  149. Miro Veselý 30. marca 2014

    Michi pozrite sa na to inak. Ak nalejete do hrnca liter vody a potom liter vody namiesto zeleniny. Bude z toho zeleninová polievka?

    Žiaľ, nie, zelenina sa nedá nahradiť vodou. Keď ju zjete, v žalúdku bude veľa vlákniny a objemu. To je dôvod, prečo treba jesť zeleninu. Okrem toho je to aj zdravé, lebo mnoho užitočných živín.

  150. Vik 31. marca 2014

    Ahoj Miro!
    Asi 3-tyzne sa snazim dodrziavat tento pravidelny prijem potravy a vody. Asi 10-rokov som bola na roznych dietach, vacsinou to bola hladovka. Takze zacala som pred 20-dnami, prvy tyzden som prijimala priblizne 3500 kJ, potom som to vytiahla na takych 4000, teraz sa pohybujem od 4500-5000 kj. Problem je v tom, ze napriek tomu, ze citim ubytok centimetrov na stehnach a zadku, brucho je tam, kde bolo. Citim sa hrozne nafuknuta a ked sa k tomu napijem vodu, som ako na prasknutie. Niekedy po troch hodinach citim hlad, inokedy sa musim prinutit aby som zjedla aspon pol jablka, aby som ziadnu stravu nevynechala. Su tieto pocity v norme? Alebo trva dlhsie, kym si telo zvykne na zmenu v stravovani?

  151. Andrea 1. júna 2014

    Ahojte, potrebovala by som poradit. Neviem ako si mam prisposobit stravu, moj problem je ten ze robim iba nocne a uz som sa docitala hoci kde ze by som v noci nemala jest, potom zase presny opak ze by som mala jest a uprimne ked mam povedat uz som z toho jelen… vopred dakujem za odpoved :-)

  152. Miro Veselý 1. júna 2014

    Andrea na tú tému si pozrite článok, ktorý som nedávno napísal: https://www.chudnutie-ako.sk/jedalnicek-na-chudnutie/ako-sa-stravovat-pri-praci-na-zmeny/

  153. tanulienka 8. júla 2014

    Ahoj, ja som už od februára na strave – v podstate som obmedzila cukor a múku a začala som jesť viac ovocia a zeleniny, strukovín a menej mäsa. Cvičím 6 dní v týždni. Mám 162cm a vo februári som vážila 94kg. A hneď prvý mesiac som schudla 4kg (tipujem, že to bola asi len strata viazanej vody) a od marca sa neviem dostať pod 90kg. Začala som si teda podľa kalorických tabuliek vážiť jedlo a zapisovať jedálniček a zistila som, že bazálny met. mám 6900 KJ a mala by som prijať 8800 KJ ak aj cvičím, ale prijmem za deň tak do 5000 KJ.Vypijem 3 L čistej vody denne. Kde robím chybu? Ďakujem

  154. Miro Veselý 8. júla 2014

    tanulienka bazálny metabolizmus sa bežne nedá využiť na nejaký reálny výpočet. Ako správna žena tajíte svoj vek, takže radiť sa nedá. Ak máte tak asi 80 rokov a ležíte v hospici, tak potom možno tých 5000 kJ je primerané. V ostatných prípadoch ste zrejme dosť tvrdo podvyživená. Najčastejšie je chybou, že ženy si počítajú kJ, ale neskúmajú bielkoviny sacharidy a tuk. Potom síce číselne je to v poriadku, ale strava môže byť celkom zle zložená.

  155. tanulienka 9. júla 2014

    Mirko mám 29 rokov, netajím svoj vek. Bielkoviny mám v poriadku, tuky sú tiež v norme, prijímam ale menej sacharidov, čo som si analyzovala jedálniček. Ja jednoducho neviem zjesť viac.

  156. Miro Veselý 9. júla 2014

    tanulienka asi neviem poradiť. Keď si viete vyrátať vhodný príjem potravín, skúste si dať nejakú normu, trebárs že ak teraz prijmete 5000 kJ, tak budúci týždeň nech to je 5500, ďalší týždeň 6000 a takto to postupne pomaly navyšujte. Nízke sacharidy sú zdraviu škodlivé ak to trvá veľmi dlho.

  157. Kristina 16. júla 2014

    Dobrý deň pán Veselý, zaujímal by ma váš názor na Dukanovu diétu (ak ju poznáte). Ďakujem, K.

  158. Miro Veselý 16. júla 2014

    Kristina o dukanovej diéte som písal už dávnejšie článok https://www.chudnutie-ako.sk/diety-nepomozu/dukanova-dieta

  159. Ronae 13. novembra 2014

    Zdravim no ja maoroblem s tymito mnozstavmi, viem ze pisete ze mam nerozmyslat a jest ale hento je naozaj velke mnozstvo, skusila som uz co len rano a sotva som to dojedla a cely den som nebola schopna tolko jest, zaroven minam ovela viac potravin nez pred tym… viem ze pravidelne stravovanie zrychluje metabolizmus ale taktiez radite ze mame pred kazdym jedlom jest zeleninu aby sme potom nejedli vela ale potom mi nevychadza ze ako mame potom zjest taku porciu aku nam vyrata hodnota toho co mame v kazdej casti dna zjest… nemozem proste jest kazde tri hodiny 5 krat denne, dat si najprv zeleninu a potom samozrejme aj ostatnu potravu tak aby som zjedla nejake sacharidy, bielkoviny a trochu tukov? musia to byt hentake mnozstva?

  160. Miro Veselý 14. novembra 2014

    Ronae ak ste boli zvyknutá jesť málo, tak začnite pozvoľna. Na väčšie množstvo jedla prejdite tak za týždeň až dva. Ale jesť veľa (vysokoobjemová nízkoenergetická strava) je nielen zdravé, ale pomáha to aj chudnúť. Pokiaľ si nie ste istá, určite bude dobrým nápadom poradiť sa s lekárom.

  161. marek 8. februára 2015

    Dobrý deň pán Veselý,

    mam 30 rokov a cca 95 kg.
    chcel by som schudunt aspon 10 kg zacinam behat po 18 nejest a chcem vysadit pečivo . cez den jem len 1 maxi 2 krat .vedel by ste mi poradit ci mi vyssie uvedene pomože alebo skor uškodí.

  162. Miro Veselý 8. februára 2015

    marek vyššie uvedené šialenstvo vám asi nevydrží, takže nestihne uškodiť. Ale určite nepomôže.

  163. Ana 17. júla 2015

    Dobrý den pan Vesely,
    co robit, ked mi nechuti jest? Mam BMI 35, vyskusane vsetky diety (90dn, Macingova,dukan) zial zanechane po 2-3 mesiacoch, kvôli nedostatku casovych a mozg. kapacít sustredit sa na sledovanie jedalnicka, nakupovanie uvedených potravin a neustale jedenie 5-6 x denne :) uuuuuf.. poznam vsetky teorie, “super výrobky” pitne rezimy… atd. avsak moja vaha stoji na jednom mieste. Mojím problémom je stres, nedostatok pohybu a neustaly stereotyp rodina deti praca a pod.. co s tym? Idem teraz skusit Vas emailovy kurz chudnutia, no potrebujem radu – nejake rychle nahrady za desiatu a olovrant – môže byt 1 ks ovocia alebo len 1 jogurt? Dakujem a prajem vsetko dobre.

  164. Miro Veselý 17. júla 2015

    Ana ja by som navrhol najskôr si upracte život a svoj denný režim tak, aby ste nemali stres. Žiadna nárazová akcia nemá zmysel. Ak nemáte čas jesť 5 krát denne, jedzte 3 krát denne, ale absolútne bez maškrtenia pomedzi. Dá sa ísť s jedením 3× denne, ale je to náročnejšie práve o to, že človek musí pár hodín vydržať bez jedla. Ak chcete na desiatu stačí aj jablko či jogurt, aj tak to bude fungovať.

    Inak. Ak cez deň budete jesť 3 a viac jedál a zároveň celková energetická hodnota a zloženie jedál budú aspoň vzdialene pripomínať zdravú stravu, výha sa stabilizuje. K tomu pridáte chôdzu (a nevravte že nemáte čas, takých vyťažených vystresovancov sú plné cintoríny) a to spolu by malo navodiť postupné klesanie obvodu brucha. Emailový kurz môže pomôcť s pripomínaním a motiváciou.

    Držím palce.

  165. xlko 26. júla 2015

    ja mam takuto otazku, ako zmenit stravovanie, ked po dvoch, troch dnoch jedenia zeleniny a menovanych veci to uz do mna nejde a napina ma z toho a vracanie?

  166. Miro Veselý 27. júla 2015

    xlko keď vám nesedí takýto jedálniček, je možné pokúsiť sa zostaviť si iný, ktorý vám lepšie sadne. Je ideálne, ak si človek dokáže zostaviť vlastnú zostavu jedál, ktoré mu chutia a vyhovujú.

  167. Pavol 2. septembra 2015

    Dobry vecer, nuz co dodat…po styroch rokoch vselijakych herbalifov, sevenpointov, tabletiek od boh sveta som poprvykrat schudol za desat dni 5 kg a na pase 6 cm…hlavny uspech vsak vidim v tom, ze som stale najedeny, nejem sladke a citim sa o moc lepsie. Co bude neskor si ani neviem predstavit, viem caka ma vela prace ale je tu motivacia. Ta bandaz zaludka nema chybu. Som aktivny sportovec, mam zopar maratonov za sebou plus triathlony. Moja vaha sa stale mota okolo 90 po dovolenke a 85 v priprave ale to srotujem sladke. Viem kde mam chyby, velky zaludok a chut na sladke, ktora kamsi zmizla o energetickych drinkoch nehovoriac. Knihy su uz na ceste, aspon aka taka podpora pre vas plus este si pozriem timing lebo aj tam mam chaos. Dakujem.

  168. Miro Veselý 3. septembra 2015

    Pavol držím palce.

  169. Andrea 13. septembra 2015

    Miro, v tvojej knihe pises o konzumovani soje, tofu, sojoveho mlieka atd…ja tiez milujem soju , jem ju asi 3krat tyzdenne 200 g a jedla by som aj castejsie…ale citam na internete same zle clanky o soji aka je skodliva tak ja uz neviem, ci je to nejaka propaganda alebo ako to je…kolko vlastne moze clovek zjest soje…som napriklad citala ze moze sposobit hyperaktivitu stitnej zlazy…ja mam hypofunkciu…Andrea

  170. Miro Veselý 13. septembra 2015

    Andrea sú národy, kde je sója patrí k základným živinám a všetko je tam v poriadku. Čo viem ja, tak pri normálnej konzumácii sóje sa netreba obávať žiadnych problémov. Je veľa článkov proti sóji a niekedy je ťažké rozhodnúť sa, komu veriť. Odporúčam nahliadnuť do knihy čínska štúdia.

  171. surobakianinpo 11. novembra 2015

    Nejde o ezoterickú konšpiračnú teóriu o tom, že mikrovlnka hrozne škodí zdraviu. Vášmu zdraviu nijako neškodí, akurát si z nej vytiahnete znehodnotenú potravinu s minimálnym obsahom výživných látok. Stále to môžete bezpečne zjesť, ale sú iné spôsoby ako jedlo zohriať a získať z neho viac živín. Tak načo si ničiť jedlo, keď to nieje výslovne nutné? Up to you…

  172. Kika 30. mája 2016

    Čo ak mám alergiu na mlieko a obilniny???

  173. Miro Veselý 30. mája 2016

    Kika v takom prípadne nemôžete jesť mlieko a obilniny a ani sa riadiť jedálničkami určenými pre zdravých ľudí. Je to vždy ťažšie ak sú takéto diétne obmedzenia. Mlieko nahradíte sójovým mliekom, obilniny sa dajú nahradiť tiež, ale to už je trocha iná téma v ktorej nie som odborník a nechcem teda radiť niečo v čom sa celkom nevyznám.

  174. baculka 10. júla 2016

    dobrý deň pán Vesely!
    od zajtra začínam boj s kilami a samozrejme s Vašim jedálničkom.Prešla som všetkými možnými dietami, po ktorých som opäť pribrala.Potom sa ozvem.Dúfam,že sa bude čím pochváliť.

  175. Miro Veselý 10. júla 2016

    baculka budem držať palce nech máte čo najlepšie výsledky

  176. Irena C. 25. septembra 2016

    Dam vam vsetkym dobru radu. Tak ako Miro vravi, nemyslite iba na zhadzovanie kíl. Ja som si kupila knihu Ako som schudol 35 kil. Celu som si ju precitala, vyborne som sa pri nej zabavila, je naozaj napisana velmi zaujimavo, putavo a vtipne. A zacalo sa to v mojej hlave. Nikdy som tomu nehovorila, ze drzim dietu, ale zobrala som si celu filozofiu z tejto knihy. Výsledok? Schudla som 23 kg. Po 11 kg som navstivila lekarku a moje vysledky boli vyborne. Zmenila som jednoducho zivotny styl. Este som pridala kazdy den prechadzky a citim sa ako nikdy. Miro, velka vdaka.

  177. hela 23. mája 2017

    a kde jeten jeden kilogram zeleniny co si odporucal mirko?

  178. Miro Veselý 23. mája 2017

    hela ku každému jedlu odporúčam ako predjedlo pridať zeleninu. Ak jeden kus zeleniny má 200 až 300 gramov tak to krát 5.

  179. mia 7. decembra 2017

    hmmm, nejde mi to do hlavy… čítam si tu na stránke informácie, ako mám chudnúť, prirodzene – pohyb, strava, doplnky – keď tak probiotiká… žiadne diety, skratky… a – vyskakuje tu na mňa reklama na spaľovač, schudnite bez cvičenia… divné… ja viem, že treba z niečoho žiť, ale takto? reklamovať niečo, čo odporuje článkom???

  180. Miro Veselý 7. decembra 2017

    mia, áno, je to dosť problémová situácia. Obsah reklám neurčujem ja. Tiež by sa mi viac páčilo, keby tu bol len čistý text.

  181. Aj ja 21. januára 2018

    Dobry den, nemohla by byt v tom jedalnom listku aj druha moznost jedla. Dakujem

  182. Miro Veselý 21. januára 2018

    Myslíte aby ste mali na výber z viacerých jedál? Pokojde použite jedlo z iného dňa. Alebo si uvarte niečo iné – ak to nutrične bude zhruba sedieť, nemusíte sa riadiť jedálničkom.

  183. Marínka 18. februára 2018

    jedlá sa mi zdajú malé porcie hlavne ranajky pripravila som si to a ked budem hladná ako mám postupovať?dík

  184. Miro Veselý 18. februára 2018

    Marínka odporúčam pridať viac zeleniny a to by malo stačiť. Záleží aj na výške/váhe a okolnostiach. Niekto môže jesť trocha viac ako uvádza jedálniček. Otestujte a ak budú dobré výsledky, môžete jesť viac.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: