Ako schudnúť 5 kíl

Píše Miro veselý od roku 2004.

Najmä po sviatkoch, väčších rodinných oslavách či grilovačkách si všimneme, že váha je asi pokazená. Ukazuje oveľa viac, než minule! Aj opasky na nohaviciach sú nejaké tesnejšie. Na teplákoch sa zbehli gumy a na saku sa asi posunuli dierky. To už vyhlasujeme paniku. Sme tučnejší, než sme chceli byť. Potom padne tá otázka že ako mám schudnúť 5 kíl, najlepšie za týždeň.

Zvyčajne chceme schudnúť rýchlo, pretože sme netrpezliví. Vo chvíli, keď si uvedomíme, že sme pribrali cez sviatky pár kíl je nádej s tým niečo spraviť. Čím skôr, tým lepšie. Dokonca je reálne naozaj schudnúť možno aj 5 kíl za týždeň, ale veľmi sa na to nespoliehajte. Nižšie sa pozrieme aj na to, aké čísla sú reálne.

Nepýtajte sa ako schudnúť 5 kíl za týždeň. Položme si skôr otázku čo vlastne schudnete po prvom týždni chudnutia. Nebude to totiž len tuk. A vďaka tomu sa to niekedy dá dosiahnuť.

Váha vám totiž ukáže celkovú vašu hmotnosť. Tá ale nie je tvorená len tukom. Poďme teda predpokladať, že ste pribrali cez Vianoce. To je špecifické obdobie v roku.

U mnohých sa spája s dostatkom, štedrosťou. V rodinách sa už začiatkom decembra začínajú vypekať koláče. Šiesteho je sviatok lacnej a nezdravej čokolády s krycím názvom Mikuláš Mráz. Potom sa už gazdiné krútia v kuchyniach ako vrtule a aj hospodár si príde na svoje. Dostane nepodarené koláčiky. V tomto období už sa nakupujú vianočné darčeky a na chudnutie nikto nemyslí. Po Štedrom dni nasledujú 2 dni povinného obžerstva a polihovania. Keďže jedla je veľa, väčšinou to plynule pokračuje až do Silvestra. Potom sa liečime po opiciach a iných primátoch, či sektoch.

Keď niektorý z prvých dní po Novom roku začneme vidieť farebne zistíme, že údené mäso je už skoro zjedené. Na plechoch so zákuskami už vidieť dno a uvedomíme si, že sa treba chystať do práce. Ale čo to? Šaty sú akési tesnejšie! Najradšej by sme schudli aj 8 kíl, alebo radšej 10 kíl. Najlepšie do zajtra, poťažmo za týždeň. Ale to vieme, že sa podarí len morbídne obéznym. Nič pre nás. Takže otázka stojí:

Ako schudnúť 5 kíl po sviatkoch?

Pokiaľ uvedený scenár sviatkov na vás sedí, tak sa vám toľko kíl naozaj možno schudnúť podarí. Na rovinu však povedzme, že to čo stratíte nebude len váš tuk. Ale nevadí, každý začiatok je dobrý!

Ak chcete schudnúť 5 až 8 kíl za týždeň, tak v prvom rade sa duševne pripravte na to, že sa to nemusí podariť. Nesmie vás zdeptať, ak schudnete len kilo, alebo dva!

Prvým krokom na to aby ste schudli 5 kíl je analýza, čo je reálne možné. Inými slovami – prečo ste cez sviatky pribrali možno aj 5 kíl? Pribrať totiž za dva či tri týždne 5 kíl nie je ani zdravé, ani dobré. Ale stáva sa to vianocujúcim občanom nečakane často.

  1. Týždeň až tri ste pravdepodobne vôbec necvičili. Tento bod neplatí, ak patríte medzi aktívnych ľudí a tí ho môžu preskočiť. Mnohí však sviatkujú pri minimálnom pohybe. Klesá potreba energie, ale stúpa nuda. Tiež obloženosť koláčikmi je väčšia. Dáte si a priberáte mnoho tuku. Najväčšou pliagou sú živočíšne tuky (maslo, smotana, údeniny, koláče). Nasýtený tuk sa ani na tuk nemusí meniť, telo ho ľahko uloží. Sladkosti sú druhým zlom – menia na tukové zásoby pomerne ochotne a ľahko. Nadobudnuté zásoby slaniny sa vám nepodarí schudnúť po sviatkoch tak ľahko.
  2. Tradičné sviatočné jedlá, či grilovačkové a slávnostné jedlá majú jedno spoločné: soľ. Ono sa to nezdá, ale taká kapustnica je soľná baňa. Všetky polievky, mäsové jedlá či syry sú slané. Často sa pečie syrové pečivo, slané tyčinky či ujedajú sa čipsy. V období sviatkov jednoducho prešvihnete príjem soli na niekoľkonásobok odporúčanej dennej dávky.

Poďme teraz z týchto dvoch bodov vypracovať plán, ako schudnúť 5 kíl za týždeň.

Spravte tieto zmeny v strave ak chcete schudnúť:

Okamžite musíte spraviť zmenu v strave a v pitnom režime. Stravu si naordinujte čo najjednoduchšiu a čo je dôležité, musí byť nízkotučná a nízkoslaná. Môžete pre inšpiráciu vychádzať z klasického jedálnička na chudnutie na tejto stránke. Ale spravte tieto obmedzenia:

  • Vyberte si len jedlá, ktoré takmer neobsahujú tuk. Celý týždeň za ktorý chcete schudnúť 5 či 8 kíl pripravujte jedlo výhradne na pare. Alebo v parnom hrnci. Tým minimalizujete pridaný tuk. Do celej porcie takmer beztučného jedla môžete pridať jednu čajovú lyžičku kvalitného olivového oleja.
  • Ku každému jedlu si dajte poriadnu porciu zeleniny. Pomôže vám zasýtiť sa, pomôže pri trávení.
  • Absolútne prestaňte používať kuchynskú soľ, sójovú omáčku, zmesi korenín ktoré obsahujú soľ. Jednoducho týždeň budete nariekať, že jedlo nie je slané a že vám nechuti. Ak chcete vážne zhodiť 5 kíl za týždeň, tak toto je cena. Nekupujte nič hotové, čo je posolené.
  • Nasaďte čo najprísnejší pitný režim. Čistá voda, alebo ovocné čaje, samozrejme bez cukru. Vypite toľko, koľko je primerané pre vás. Množstvo vám vypočíta kalkulačka BMI ak do nej zadáte všetky údaje o sebe.
  • Denne si dajte aspoň 40 minút cvičenia pri ktorom ste mierne zadýchaní. Lepšie hodinku. Ale to len v prípade, že máte dobrú kondíciu. Prechádzka, alebo stacionárny bicykel, eliptický trenažér, orbitrek – to sú ideálne mučiace stroje. Ak je von zima, cvičte v posilňovni. Najúčinnejšie cvičenie vám tiež vypočíta už uvedená kalkulačka BMI – to sa meria pomocou frekvencie srdcového tepu.

Tieto zásady potom premietnite do bežného dňa tak, že budete jesť 3 krát denne jedno jedlo a na desiatu a olovrant si dajte niečo ľahšie. Schudnúť 5 kíl za týždeň sa dá, ale nesľuboval som vám, že to bude ľahké.

Prečo schudnete 5 kíl za týždeň?

Teraz sa pozrime na to, čo sa zhruba za týždeň začne vo vašom tele diať.

1: Zadržaná voda ide preč

Počas sviatkov ste za dva alebo tri kilá „pribrali“ len preto, že sa vám v tele zadržala voda. Je to zákonitý sprievodný znak nesprávnej stravy. Vo chvíli, keď zo stravy škrtnete soľ, môže sa z vášho tela postupne dostávať preč aj tá nadbytočná. A keďže soľ na seba viaže vodu, tak so stratou soli stratíte vodu, ktorá vás zbytočne zaťažovala.

Pomôže ďalej správny pitný režim. Správne zavodnené telo zlepší látkovú výmenu. Vďaka tomu sa postupne zbavíte nielen prebytočnej soli.

Vidíte, že len vďaka pitiu a nesoleniu je možné že za týždeň schudnete 2 až 3 kilá.

2: Telo začína chudnúť tuk

Ak si v rámci diéty naordinujete vhodnú nízkotučnú stravu a primeraný pohyb, začnete chudnúť aj tuk. To je to, čo nás zaujíma najviac. Reálne tempo chudnutia tuku je asi kilo za týždeň. Je to rýchle chudnutie, ale dosiahne ho veľa ľudí a nemusia byť ani príliš obézni.

Najmä ak ste predtým jedli nesprávne a veľa, môže skokový prechod na rozumnú stravu spôsobiť krátkodobo aj výraznejšiu stratu tuku.

  • Pomerne štíhly človek nemá prečo chudnúť a ak skúsi, straty budú len malé.
  • Obézny človek teda môže za prvý týždeň schudnúť aj viac, než kilo tuku.
  • Morbídne obézny človek môže za prvý týždeň schudnúť aj niekoľko kíl tuku.

Týmto spôsobom sa teda viete zbaviť ďalšej časti svojej váhy. Tej, ktorá nás zaujíma najviac.

Schudnúť za týždeň 5 kíl je pre silné nervy

Najhoršie na tom všetkom je fakt, že pri nasadení takéhoto režimu pôjde všetko proti vám.

  1. Doteraz ste jedli najlepšie dobroty a ododnes máte jesť pomerne málo jedla a dokonca úplne bez soli? To sa vám nebude páčiť. A to tak, že veľmi sa vám to nebude páčiť!
  2. Doteraz ste polihovali na gauči a jediný pohyb bolo vkladanie koláčov do úst. Teraz odrazu máte namiesto toho hodinu denne cvičiť? To bolí! A je to nuda. Všetko vo vás bude kričať už dóóósť!
  3. Doteraz ste ešte určite neminuli všetky tie keksíky, oplátky, údeniny a iné dobroty, ktoré máte nielen svoje, ale nabalené ako výslužku z viacerých návštev. Tie by ste mali nemilosrdne vyhodiť, alebo darovať niekomu, komu chcete ublížiť.
  4. Mnoho známych, ktorých stretnete v novom roku po prvý raz bude mať tendenciu spraviť nejakú minioslavu (poď aspoň na kávu v novom roku). V rodine sa niekedy konajú ešte stretnutia tých, čo ste neboli spolu na Silvestra a tam sa potom zas plánuje maškrtiť.
  5. Ak si svoju „diétu“ na schudnutie 5 kíl za týždeň nastavíte príliš tvrdo, je to chyba. Ak príliš podstrelíte svoj príjem a prípadne výrazne obmedzíte aj sacharidy, objavia sa nezvládateľné túžby po sladkostiach a asi to nevydržíte. Preto si neuberajte priveľa z jedla. Hypoglykémia z nízkeho príjmu sacharidov sa vám neoplatí. Spôsobí žravosť.

Takže toto je stratégia ako sa môžete pokúsiť schudnúť 5 kíl za týždeň.

  • Bude fungovať, ak ste sa doteraz nijak zvlášť nekrotili, veľa ste jedli a až potom si uvedomili že ste veľmi tuční.
  • Nebude fungovať, ak ste už doteraz držali nejaký redukčný režim a len chcete pritvrdiť a viac zhodiť.

Druhá vec je, aby ste mali realistické očakávania.

  • Ak chce 50 kilová žena schudnúť 5 kíl tak to je 10% celkovej hmotnosti. Obávam sa, že je to prakticky nereálne chcenie.
  • Ak máte 120 kíl, potom schudnúť 5 kíl znamená stratiť 4% svojej váhy. To je oveľa reálnejšie.

Problém je v tom, že útla žienka ak má 50 kíl, tak to nie je len tuk. Predpokladajme, že má miernu nadváhu a teda 30% tuku v tele. To je spolu možno 15 kíl tuku v tele a z toho „zraziť“ 5 kíl za týždeň nie je tak jednoduché. To by musela schudnúť tretinu toho, čo má.

Naproti tomu 120 kilový človek má na sebe nielen vyššie percento tuku ale aj jeho celkové množstvo. To znamená že na sebe nosí možno 40 kíl tuku pod srdcom aj okolo neho. Tam je reálnejšie že sa toho zbaví ľahšie, pretože aj má z čoho chudnúť.

Najhoršie na tom býva fakt, že schudnúť za týždeň 8 kíl chcú väčšinou takmer štíhle ženy. Pre ne je to nereálny a nezmyselný cieľ. No a obézni muži, ktorí by to dali? Tí sa o nejaké chudnutie začnú zaujímať zvyčajne až po prvom infarkte.

To boli teda poznámku k tomu, ako schudnúť za týždeň pár kíl. Dá sa to. Počítajte s tým, že väčšia časť váhy nebude tuk, ale len zadržaná voda z jedenia presolených jedál. Nechcem vás odrádzať – je dobré ak sa rozhodnete zhodiť. Týmto spôsobom to pôjde. Počítajte ale vopred s niekoľkými vecami:

Už ďalší týždeň sa vám chudnutie spomalí

To nevadí, má to niekoľko logických dôvodov a je to celkom normálne a v poriadku!

  1. Telo už je po týždni normálnej stravy odvodnené. Takže tie sladké mínus dva či tri kilá za prvé dni sa už nezopakujú!
  2. Začali ste cvičiť. Aby svaly fungovali optimálne, telo začína vyrábať viac krvi. Takže o to trocha oťažiete.
  3. Ak jedávate veľa ovocia, zeleniny a vlákninu, je to aj okolo dvoch kíl potravy za deň. Budete mať o niečo viac materiálu v črevách. V tom počítajte aj vodu, ktorá tam je. Je to však hmotnosť, ktorú budete mať zhruba stále rovnakú, takže po pár dňoch s ňou už nemusíte kalkulovať. Ale práve niekedy po týždni chudnutia sa môže prejaviť ako zdanlivé plus na váhe. Nedajte sa tým preto odradiť!

Asi tak od tretieho týždňa chudnutia by sa rôzne turbulencie mali upokojiť. Potom už pôjde dole váha a jej veľká časť už bude vypovedať aj o schudnutom tuku.

Takže ak chcete schudnúť za týždeň mám tu poslednú radu

Nechudnite týždeň. Nedávajte si takéto šialené ciele a termíny. Ľudské telo je zložito nastavený systém. Ak spravíte drastický zásah do výživy, môže sa vám to veľmi vypomstiť.

Preto vám aj na rýchle chudnutie odporúčam rovnakú výživu ako pri normálnom chudnutí, len s výraznejším obmedzením tuku a s vylúčením soli. Taká strava vám určite neublíži!

Samozrejme, keby ste zaťali zuby (alebo si dali zadrátovať čelusť?) tak by ste mohli siahnuť ku klasickým metódam mentálnych anorektičiek. K hladovke. To za týždeň naozaj zlezie trocha viac kíl. 20% z takto nezmyselne schudnutej hmotnosti potom tvorí aktívna hmota. Ak teda bláznite s diétami v nádeji, že za týždeň schudnete 10 kíl, stane sa len to, že okrem vyššie popísaných zmien sa vaše telo zbaví časti kostnej hmoty a časti svalov. Nič, čo by sme chceli. Navyše sa tak spomaľuje aj metabolizmus a tak po takej hladovke začnete utešene priberať. No nie svaly. Nie kostnú hmotu. Ale tuk! Pekne do bruška. Výsledkom takých akcií je, že po diéte máte rovnakú váhu ale viditeľne väčšie brucho.

Aj preto je lepšie výsledky chudnutia merať na centimetre okolo brucha. Nie na kilá.

Preto vám odporúčam: nesnažte sa schudnúť pár kíl za týždeň. Snažte sa do svojho života zaviesť zdravý životný štýl = vhodnú stravu, primeraný pohyb, relaxáciu. Kilá začnú miznúť a bude to trvalý stav. (Ak teda po mesiaci neprejdete nazad na ten životný štýl, ktorý vás už predtým raz vykŕmil!)

Mimochodom. Ak sa rozhodnete po sviatkoch pre tak tvrdý režim, je to značne zaťažujúce na psychiku. Počítajte s tým vopred! Pevnú vôľu si môžete aj trénovať. Keď budete musieť jesť menej atraktívne jedlá a cvičiť, tak z toho takpovediac zosmutniete. Nájdite si nejaké zdroje radosti. Samotné chudnutie či zhodené kilá síce potešia, ale pripravte si aj inú odmenu.

A nakoniec? Pred úplným štartom chudnutia si overte dve veci:

  1. Máte v byte, v práci, v aute, na chate a v plecniaku vždy poruke vhodné jedlo?
  2. Vyhodili alebo darovali ste všetky lákadlá, pokušenia, čokoládky?

Bez týchto dvoch vecí neuspejete. Zbavte sa preto hlúpostí a zásobte sa vhodnými potravinami. Držím vám palce!

 

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: