Mäso z jatočných zvierat

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Mäso nie je jedlo, ktoré by ste mali jesť denne, aj keď je chutné. Obsahuje totiž dosť veľa tuku a to nasýteného tuku, ktorý neprospieva zdraviu. Ak už na mäso máte chuť, zhruba raz, alebo dvakrát do mesiaca si ho môžete dať. Odporúčam, aby ste jedli hovädzie mäso prvotriednej kvality, teda bez akéhokoľvek viditeľného tuku. Napríklad si spravte steak.

Bravčové je podstatne tučnejšie aj v prípade, že ho zbavíte všetkého viditeľného tuku. Obľúbené je asi preto, že ho stačí zjesť menej, aby sa vyvolal pocit sýtosti. (A samozrejme aj pre jeho chuť.) Nemusíte ho z jedálnička škrtnúť úplne. Raz za mesiac jedno jedlo, to je v poriadku. Ak si už dáte, voľte najčistejšie mäso bez viditeľného tuku.

Ak sa dostanete k divine, je to asi najlepšia voľba, také mäso má minimum tuku. Toto mäso má podobné vlastnosti ako mäso hydiny – čiže malý obsah tuku a vysokú nutričnú hodnotu.

Vnútornosti sú problém. Niektoré zdroje pred nimi varujú. Na druhej strane napríklad pečeň obsahuje vitamíny, minerály. Ale aj cholesterol. Takže musíte zvážiť, či ste ochotní zvýšený príjem cholesterolu akceptovať. Ako všade platí – raz za pol roka si dať jednu porciu pečene asi neublíži.

Celkom vylúčte jedenie mäsa pripraveného vyprážaním. Vyprážané rezne považujte za absolútne tabu. Sú energetickou bombou a ani výživovo nie sú práve tým najlepším pokrmom. Časom, keď si na zdravšiu stravu navyknete, zistíte, že vám bude aj z menšieho kusa vyprážaného rezňa zle od žalúdka. To bude pre vás signál, že ste na dobrej ceste a váš organizmus sa bráni jedeniu nevhodných pokrmov.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 1. mája 2012

 

Komentáre k článku: Mäso z jatočných zvierat

  1. Alexander 25. augusta 2018

    Nazdar Miro, som tu znova, pred pár dňami si mi poradil už, ohľadom toho že mi kus pri chudnutí stále ostalo brucho hoci sa snažím aj o dobrý jedálničiek a aktívny šport 6 dní v týždni. A mal by som znova otázku ohľadom jedla, dočítal som sa tu, že jesť mäso každý deň pri chudnutí je zlé. Nuž ja už som ti spomínal mám 25 rokov a robím ťažké tréningy 6 dní v týždni ako HIIT Cardio a aj silový tréning. No a na obed mám striedavo vždy buď morčacie prsia (no zase nie moc veľká porcia) alebo ryby zo zeleninou. Obed si vždy striedam medzi týmito dvoma. Možno kus jednotvárne viem ale variť neviem takže nemám možnosť na nejaké neustále nové špeciality. Myslíš že je to zlé každý deň mäso striedavo či už jedno alebo druhé ? Je to možný problém toho že to brucho ide pomalšie dole ? za tvoju pomoc vopred ďakujem.

  2. Miro Veselý 26. augusta 2018

    Alexander tak v prvom rade: silové ani HIIT tréningy nie sú na chudnutie vhodné. Sú výborné na iné športové ciele, ale ak sa má vypiecť tuk, určite by som uprednostnil skôr kardio. Ak máš dobrú kondíciu, tak kardio v trocha silnejšej záťaži, 70%MTF možno. Možno tvrdšie intervalové tréningy sa dajú tiež odporúčať. Alebo ak to nerobí ťaťkosti tak aj kardio tréning ráno takmer nalačno.

    Teraz k mäsu. Na jedenie mäsa je veľa názorov a viacerí dôveryhodní autori už dlhší čas upozorňujú, že červené mäso je problém, kuracie a morčacie či rybacie o niečo menší. Aj svetová zdravotnícka organizácia už dosť dávno odporúčala, aby v strave živočíšne bielkoviny boli zastúpené tak do 50%. Ja pri chudnutí vychádzam aj z toho, že živočíšne bielkoviny môžu o niečo viac zvyšovať v tele pohotovosť k zápalu – to u obézneho zhoršuje už aj samotné tukové tkanivo, ktoré produkuje prozápalové látky. Obmedzením mäsa a mliečnych produktov sa teda často pomerne účinne podarí znížiť na normál aj kyselinu močovú. Tá býva pri obezite súčasťou metabolického syndrómu a zvyšuje riziko ochorenia zvaného dna. Takže zo zmesky týchto dôvodov odporúčam živočíšne potraviny obmedzovať. Dokonca – ak to niekomu sedí – pokojne prejsť na vegetariánsku / vegánsku stravu. Tá však je značne náročnejšia na znalosti pretože ak sa zle volia jedlá, ľahko sa dá zas pribrať.

    Každopádne morčacie prsia a ryby sú možno tou najlepšou voľbou z mäsa. Takže určite by som ti ho nerád zakazoval. Sú nízkotučné, takže ani v chudnutí by som nečakal, že budú brániť. To, že neklesá “zvyšné brucho” by som určite nepovažoval za vinu jedenia takto nízkotučného mäsa. Skôr, než by som ti hneď menil obedy, dal by som ti otázku – aké sú zdroje bielkovín ráno a večer? Pretože ak na večeru máš strukoviny a na raňajky tiež kombinované bielkoviny skôr z rastlinných zdrojov, potom je v poriadku, ak na obed bude často mäso. Ak ale aj ráno a večer je viac syrov, či vajec, potom by som odporúčal aspoň čiastočne to pomiešať. Tu a tam miesto mäsa opeč tofu, je to nečakane chutné. Alebo si daj cícer či fazuľu.

    Samotné jedenie takéhoto mäsa asi nie je až tak drastickým problémom. Avšak ak si dáš mäso, nedáš si asi strukoviny. A tie sú pre zdravie a aj chudnutie dosť prospešné. To, že živočíšne bielkoviny “vytlačia” strukoviny z hry, to je to, čo by som odporúčal kontrolovať. Obetuj pár dní do týždňa a nedaj si mäso, ale nejakú strukovinu. Alebo si programovo dávaj strukoviny večer a mäso na obed.

    Každopádne: Ak sú u lekára všetky vyšetrenia v norme, cítiš sa dobre a bez ťažkostí, bez únavy a bez akýchkoľvek zmien k horšiemu tak je pravdepodobné, že ti taký životný štýl prináša viac úžitku ako škody.

  3. Alexander 26. augusta 2018

    Nazdar Miro, tak doteraz som sa vždy cítil super vôbec som necítil žiadne ťažkosti ba ani len únavu. Predtým som robil normálne Cardio až hodinu a na lačno takže ani to mi nerobí problém. Čo sa raňajok týka, mám väčšinovo biely grécky jogurt 0% tuku alebo zvyknem nízko tučný tvaroh zo zeleninou a niekedy je morčacia šunka 50g. Večeru mám Ryby Riomare alebo keď ráno mám šunku a jogurt tak večer tvaroh nizkotučný zo zeleninou alebo zeleninová polievka. Včera napríklad bola večera praženica na štipke olivového oleja.

  4. Miro Veselý 26. augusta 2018

    Alexander tak vidíme čo sa dalo tušiť, že živočíšne bielkoviny sú v prevahe asi po celý deň. Odporúčam trocha to škrtiť v prospech rastlinných bielkovín.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: