Dnes nemôžem chudnúť…

Čím menej sa nám do nejakej činnosti chce, tým ľahšie a radšej sa necháme zlákať inou činnosťou, len aby sme sa vyhli nepríjemnej povinnosti. Možno to poznáte sami. Mali by ste spraviť úlohu, ale zrazu si uvedomíte, že namiesto toho už pol hodinu upratujete poličku. Neupratujete ju síce radi, ale je to lepšie, než mrzutá povinnosť.

Podobne sa môže potichu rozleptať aj vaše odhodlanie schudnúť. Pri chudnutí musíte dodržiavať prísnejší režim. To je nepohodlné, nepríjemné. Tučný človek neraz pohodlie a jedlo miluje viac ako svoje zdravie a život.

Okamžitý prospech je príjemnejší než zlá budúcnosť. „Rezeň teraz“ je lepší, ako „možno nie nemocnica potom“.

Je to niečo podobné ako pôžička. Teraz si trocha užijem nad pomery, potom budem draho platiť ako ekonomický rukojemník vlastnej nerozvážnosti.

Podobne sa môže rozplynúť aj vaše odhodlanie schudnúť. Pri chudnutí musíte prinajmenej:

  • Jesť pravidelne,
  • konkrétne druhy jedál, dokonca aj zeleninu,
  • menšie porcie, než by ste zjedli, keby ste mohli,
  • v pravidelných intervaloch sa venovať nejakej, prepytujem, pohybovej aktivite.

To všetko je nepohodlné, nepríjemné, nepopulárne. Obzvlášť pre človeka, ktorý bol tučný a spravidla miloval práve svoje pohodlie a luxus.

Sú aj ľudia ktorým chutí vhodné jedlo, radi sa hýbu a pre nich by takéto “príkazy” boli normálne. Lenže oni zvyčajne neriešia obezitu. 

Keď sa už tučný rozhodne na sebe pracovať, stále ho to láka vrátiť sa do starých koľají. Rád využije každú „legálnu“ cestu, ktorá umožní porušiť svoje vytýčené ciele pod vhodnou zámienkou. Ak máte nadváhu, možno vám niektoré z nasledujúcich výrokov budú povedomé:

  • Raňajky dnes nestihnem, lebo musím utekať do práce.
  • Káva bez cukru a smotany mi vôbec nechutí.
  • Nemôžem piť veľa vody, lebo ma z nej nadúva. Nejde mi dolu krkom a tlačí ma v žalúdku.
  • Teraz si dám väčšiu porciu a potom nepôjdem na olovrant.
  • Ak tento koláč nezjem, skysne. To by bola večná škoda.
  • Nemôžem si každé jedlo vážiť na váhe, mám teraz dosť iného stresu.
  • Dajte mi pokoj s chudnutím, teraz mám vážnejšie starosti.
  • Dnes nemôžem ísť cvičiť, lebo čakám na telefonát od zákazníka.
  • Ak je človek spokojný, nevadí, že je tučný. A ja spokojný som…
  • Dojem ešte tento zvyšok, nech môžem umyť hrniec.
  • Držím síce diétu, ale výnimočne by som dnes možno mohol…

Výhovorky, nezmysly. Tak odsúvame do neznáma veci, ktoré sú dôležité. Chudnúť? Prečo nie? Ale nie dnes. Hádam od zajtra. Výhovorka sa nájde vždy.

Schudnite ma!

Klasickou chybou začínajúcich chudnúčov je hra „áno, ale“. Možno ste už počuli tú madam:

  • „Rada by som schudla, ale som veľmi zamestnaná, nemám čas pravidelne jesť. Tak čo mám teda robiť?“
  • Poradíte jej aby si nosila so sebou v igelitovom vrecku kaleráb a chlieb so šunkou.
  • Ona na to: „Áno, ale to nemôžem, to je veľmi veľké. Tak čo mám teda robiť?“
  • Poradíte jej papať oriešky s ovsenými vločkami.
  • „Áno, ale keď mám kostým, tak to nemôžem jesť len tak rukou a nemám lyžičku. Tak čo mám teda robiť?“
  • Odporučíte jej nosiť lyžičku.
  • „Áno, ale mne je trápne jesť niekde na záchode medzi rokovaniami.“
  • Poradíte jej kúpiť si proteínovú tyčinku.
  • „Áno, ale tie sú veľmi drahé“.
  • Tak jej od zúfalstva aspoň poradíte, že treba piť veľa vody.
  • Ale jej voda nechutí, tlačí ju v žalúdku a tiež by musela často chodiť na vécko. To sa jej nechce. Tak čo má robiť?

V istej chvíli treba povedať dosť. Milá dáma teda nemôže chudnúť, pretože nemá lyžičku! Hrá s vami hru, v ktorej chce vyzerať ako obeť a vás pritom znemožní. Čokoľvek sa povie, hlavne ešte nezačínajme chudnúť. Odporúčam knihu Eric Berne, Jak se lidé hrají. Tam je podobných “hier”  popísaných viac.

Otázka „Čo mám robiť, aby som schudla?“ signalizuje len jedno: Nekompetentnosť.

Ak neviete, čo máte robiť, je najlepším nápadom nerobiť nič iné, než si to celé najskôr naštudovať. Potom by vám totiž na tú otázku naskočila správna odpoveď automaticky: Treba zrušiť životný štýl, ktorý viedol k obezite a nahradiť ho takým, ktorý povedie k štíhlosti.

Dajte mi jedálniček

Mnohí tuční by chceli dostať jedálniček. „Povedzte mi čo mám jesť a ja to skúsim dodržať.“ Videli sme neraz, ako to dopadne – jedálniček sa kamsi založí a amen. Zodpovednosť za chudnutie sa totiž zostavením jedálnička presúva do rúk diétneho poradcu. To sa tučnému človeku hodí. Okamžite môže rozohrať svoju partiu hry:

  • “Váš jedálniček je fajn, ale ja tofu nemusím. Čím ho môžem nahradiť?”
  • Tak namiesto tofu jedzte trebárs fazuľu.
  • “Ale fazuľa ma nadúva.”
  • Tak čo by ste povedali na tempeh?
  • “Bŕŕŕŕŕ! To je hnus. “
  • Tak azda kuracie prsia ako bielkoviny?
  • “Nemám to srdce vidieť trpiace zvieratká, chcem sa stať vegánkou.”
  • Aha, takže ani vajíčka si asi nedáte?
  • “Nie. Tie nemôžem, nafukujú ma. “
  • No a keby ste si teda dali aspoň kulturistický vegánsky proteín?
  • “Ten je hnusný. A nechcem jesť neprirodzené potraviny.”
  • Dostať vysoko proteínové cestoviny. Čo tak tie?
  • “Skúsila som. To by nejedli ani prasatá. Pán Veselý, ja som vám verila, že zostavíte pre mňa vhodný jedálniček, ale visím, že ani vy mi nedokážete pomôcť. Nikto mi nepomôže. Už je to jasné.” (No a milá dáma ide do cukrárne na krémeš – azda si nezabudne vypýtať vegánsku verziu bez vajec, mlieka a šľahačky.)

Tuční sú často leniví získavať informácie. Chceli by, aby svet chudol za nich:

  • Dajte mi trénera, ktorý ma dokope k cvičeniu.
  • Dajte mi odborníka na výživu, ktorý mi spraví jedálny lístok.
  • Dajte mi kuchárku, ktorá ma bude pravidelne kŕmiť.
  • Dajte mi tabletku, nech nemám chuť na sladké.
  • Nakopnite ma nejako, akosi sa neviem zmotivovať.
  • Potom schudnem. Možno.

Zvyčajne je úplný základ problému niekde inde. V motivácii.

Pretože ak človek chce, dokope sa sám k neuveriteľným výkonom. Niekto stovky hodín trénuje na hudobnom nástroji. Iný na športovisku. A niekto trénuje žuvacie svaly v cukrárni.

Tučný človek máva poruchu motivácie

Je vysoko motivovaný (chuťou, lenivosťou) k pohodlnému životu a maškrteniu. Tá prebije ostatné motívy.

Veľmi často sa využíva výhovorka “zajtra”. A tá sa dá použiť denne. Skvelá vec – skúste si to, ak niečo nechcete spraviť.

Ak teda chcete schudnúť a stále to odkladáte, zastavte to. Spravte okamžite niečo už teraz. Nech vám je jasné, že chudnete odo dnes. Veď včera ste si to sľúbili! Či nie?

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude