Dnes nemôžem chudnúť…

Čím menej sa nám do nejakej činnosti chce, tým ľahšie a radšej sa necháme zlákať inou činnosťou, len aby sme sa vyhli nepríjemnej povinnosti. Možno to poznáte sami. Mali by ste spraviť úlohu, ale zrazu si uvedomíte, že namiesto toho už pol hodinu upratujete poličku. Neupratujete ju síce radi, ale je to lepšie, než mrzutá povinnosť.

Podobne sa môže potichu rozleptať aj vaše odhodlanie schudnúť. Pri chudnutí musíte dodržiavať prísnejší režim. To je nepohodlné, nepríjemné. Tučný človek neraz pohodlie a jedlo miluje viac ako svoje zdravie a život.

Okamžitý prospech je príjemnejší než zlá budúcnosť. „Rezeň teraz“ je lepší, ako „možno nie nemocnica potom“.

Je to niečo podobné ako pôžička. Teraz si trocha užijem nad pomery, potom budem draho platiť ako ekonomický rukojemník vlastnej nerozvážnosti.

Podobne sa môže rozplynúť aj vaše odhodlanie schudnúť. Pri chudnutí musíte prinajmenej:

  • Jesť pravidelne,
  • konkrétne druhy jedál, dokonca aj zeleninu,
  • menšie porcie, než by ste zjedli, keby ste mohli,
  • v pravidelných intervaloch sa venovať nejakej, prepytujem, pohybovej aktivite.

To všetko je nepohodlné, nepríjemné, nepopulárne. Obzvlášť pre človeka, ktorý bol tučný a spravidla miloval práve svoje pohodlie a luxus.

Sú aj ľudia ktorým chutí vhodné jedlo, radi sa hýbu a pre nich by takéto “príkazy” boli normálne. Lenže oni zvyčajne neriešia obezitu. 

Keď sa už tučný rozhodne na sebe pracovať, stále ho to láka vrátiť sa do starých koľají. Rád využije každú „legálnu“ cestu, ktorá umožní porušiť svoje vytýčené ciele pod vhodnou zámienkou. Ak máte nadváhu, možno vám niektoré z nasledujúcich výrokov budú povedomé:

  • Raňajky dnes nestihnem, lebo musím utekať do práce.
  • Káva bez cukru a smotany mi vôbec nechutí.
  • Nemôžem piť veľa vody, lebo ma z nej nadúva. Nejde mi dolu krkom a tlačí ma v žalúdku.
  • Teraz si dám väčšiu porciu a potom nepôjdem na olovrant.
  • Ak tento koláč nezjem, skysne. To by bola večná škoda.
  • Nemôžem si každé jedlo vážiť na váhe, mám teraz dosť iného stresu.
  • Dajte mi pokoj s chudnutím, teraz mám vážnejšie starosti.
  • Dnes nemôžem ísť cvičiť, lebo čakám na telefonát od zákazníka.
  • Ak je človek spokojný, nevadí, že je tučný. A ja spokojný som…
  • Dojem ešte tento zvyšok, nech môžem umyť hrniec.
  • Držím síce diétu, ale výnimočne by som dnes možno mohol…

Výhovorky, nezmysly. Tak odsúvame do neznáma veci, ktoré sú dôležité. Chudnúť? Prečo nie? Ale nie dnes. Hádam od zajtra. Výhovorka sa nájde vždy.

Schudnite ma!

Klasickou chybou začínajúcich chudnúčov je hra „áno, ale“. Možno ste už počuli tú madam:

  • „Rada by som schudla, ale som veľmi zamestnaná, nemám čas pravidelne jesť. Tak čo mám teda robiť?“
  • Poradíte jej aby si nosila so sebou v igelitovom vrecku kaleráb a chlieb so šunkou.
  • Ona na to: „Áno, ale to nemôžem, to je veľmi veľké. Tak čo mám teda robiť?“
  • Poradíte jej papať oriešky s ovsenými vločkami.
  • „Áno, ale keď mám kostým, tak to nemôžem jesť len tak rukou a nemám lyžičku. Tak čo mám teda robiť?“
  • Odporučíte jej nosiť lyžičku.
  • „Áno, ale mne je trápne jesť niekde na záchode medzi rokovaniami.“
  • Poradíte jej kúpiť si proteínovú tyčinku.
  • „Áno, ale tie sú veľmi drahé“.
  • Tak jej od zúfalstva aspoň poradíte, že treba piť veľa vody.
  • Ale jej voda nechutí, tlačí ju v žalúdku a tiež by musela často chodiť na vécko. To sa jej nechce. Tak čo má robiť?

V istej chvíli treba povedať dosť. Milá dáma teda nemôže chudnúť, pretože nemá lyžičku! Hrá s vami hru, v ktorej chce vyzerať ako obeť a vás pritom znemožní. Čokoľvek sa povie, hlavne ešte nezačínajme chudnúť. Odporúčam knihu Eric Berne, Jak se lidé hrají. Tam je podobných “hier”  popísaných viac.

Otázka „Čo mám robiť, aby som schudla?“ signalizuje len jedno: Nekompetentnosť.

Ak neviete, čo máte robiť, je najlepším nápadom nerobiť nič iné, než si to celé najskôr naštudovať. Potom by vám totiž na tú otázku naskočila správna odpoveď automaticky: Treba zrušiť životný štýl, ktorý viedol k obezite a nahradiť ho takým, ktorý povedie k štíhlosti.

Dajte mi jedálniček

Mnohí tuční by chceli dostať jedálniček. „Povedzte mi čo mám jesť a ja to skúsim dodržať.“ Videli sme neraz, ako to dopadne – jedálniček sa kamsi založí a amen. Zodpovednosť za chudnutie sa totiž zostavením jedálnička presúva do rúk diétneho poradcu. To sa tučnému človeku hodí. Okamžite môže rozohrať svoju partiu hry:

  • “Váš jedálniček je fajn, ale ja tofu nemusím. Čím ho môžem nahradiť?”
  • Tak namiesto tofu jedzte trebárs fazuľu.
  • “Ale fazuľa ma nadúva.”
  • Tak čo by ste povedali na tempeh?
  • “Bŕŕŕŕŕ! To je hnus. “
  • Tak azda kuracie prsia ako bielkoviny?
  • “Nemám to srdce vidieť trpiace zvieratká, chcem sa stať vegánkou.”
  • Aha, takže ani vajíčka si asi nedáte?
  • “Nie. Tie nemôžem, nafukujú ma. “
  • No a keby ste si teda dali aspoň kulturistický vegánsky proteín?
  • “Ten je hnusný. A nechcem jesť neprirodzené potraviny.”
  • Dostať vysoko proteínové cestoviny. Čo tak tie?
  • “Skúsila som. To by nejedli ani prasatá. Pán Veselý, ja som vám verila, že zostavíte pre mňa vhodný jedálniček, ale visím, že ani vy mi nedokážete pomôcť. Nikto mi nepomôže. Už je to jasné.” (No a milá dáma ide do cukrárne na krémeš – azda si nezabudne vypýtať vegánsku verziu bez vajec, mlieka a šľahačky.)

Tuční sú často leniví získavať informácie. Chceli by, aby svet chudol za nich:

  • Dajte mi trénera, ktorý ma dokope k cvičeniu.
  • Dajte mi odborníka na výživu, ktorý mi spraví jedálny lístok.
  • Dajte mi kuchárku, ktorá ma bude pravidelne kŕmiť.
  • Dajte mi tabletku, nech nemám chuť na sladké.
  • Nakopnite ma nejako, akosi sa neviem zmotivovať.
  • Potom schudnem. Možno.

Zvyčajne je úplný základ problému niekde inde. V motivácii.

Pretože ak človek chce, dokope sa sám k neuveriteľným výkonom. Niekto stovky hodín trénuje na hudobnom nástroji. Iný na športovisku. A niekto trénuje žuvacie svaly v cukrárni.

Tučný človek máva poruchu motivácie

Je vysoko motivovaný (chuťou, lenivosťou) k pohodlnému životu a maškrteniu. Tá prebije ostatné motívy.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Veľmi často sa využíva výhovorka “zajtra”. A tá sa dá použiť denne. Skvelá vec – skúste si to, ak niečo nechcete spraviť.

Ak teda chcete schudnúť a stále to odkladáte, zastavte to. Spravte okamžite niečo už teraz. Nech vám je jasné, že chudnete odo dnes. Veď včera ste si to sľúbili! Či nie?

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

17 Odpovedí

  1. Toto si opísas úplne mňa. Keď som si to prečítala mala som slzy v očiach, ja som si myslela, že sú to oprávnené argumenty, ale obaja vieme, že som sa len vyhovárala. Neviem či toto prekonám. Mám 93kg a 32 rokov a som zúfalá neviem začať, nemám silu vydržať.

  2. Kaja: silu ti ťažko pridám, ale skúsim aspoň jeden argument. Čím viac rokov budeš mať, tým ťažšie sa chudne. Nielen preto, že starší človek sa ťažšie prispôsobuje zmenám, ale má aj menší “odber” energie. Takže musí jesť menej. Veľmi ti odporúčam, aby si sa pokúsila myslieť na to, hľadaj príčiny. Ak je to veľmi ťažké, skús nájsť odborníka, psychológa, možno zajedáš nejaké trápenie. Alebo príď na niektoré stretnutie, možno ti pomôže aspoň laická podpora ľudí, ktorí to tiež preskákali. Zatiaľ radím nechudni, ale začni sa zoznamovať so zásadami racionálnej výživy, bez týchto teoretických základov sa chudnúť nedá, človek nevydrží, lebo nevie čo má držať. Držím ti palce.

  3. ja mam 20 rokov, a 108kg, niekedy 107,106 :D vidno to len na brucho, ktore by som mal zmensit,

    minuly rok som zacal. a mal som zo 102 (to bol moj maximum minuly rok) uz dokonca 97, ale potom som sa na to vykaslal. odkedy pracujem, tak mam peniaze, a vzdy si kupim nieco cez obed, takze jem a jem. BMI mam 31,70, zatial co minuly rok som ho mal 29,80 :) kniha mi prisla vcera na postu, a dnes si pre nu idem, tak snad mi to pomoze, aj ked zeleninu nemam strasne rad.. vobec. taku paradajku, papriku, olivy, alebo salat, alebo kapustu do mna nik nedostane, mam sancu schudnut, aj ked zeleninu nemusim? :) odpiste mi Pan Vesely. sice tu su asi starsi ludia, ktory maju problemy, aj ja ho mam, a to mam len 20. nemam inak ziadne problemy, len sa dost rychlo spotim. a mam velke brucho, ktore musi ist prec :)

  4. Peto: Je možné, že nemáte rád zeleninu. Obávam sa však, že bez nej to nepôjde. Rôzne dôvody. Útechou nech vám je to, že ani ja som ju neznášal. Strava je len vecou zvyku. Kým máte 20 tak naozaj problémy ešte nebudú vypuklé. Myslite však na to, že to bude stále len horšie. Čím skôr začnete, tým kratšia cesta späť.

  5. Súhlasím s Mirom, že strava je vec zvyku. Človeku, ktorí veľa solí sa zdá nemožné nesoliť. Všetko, čo si neosolí, sa mu zdá bez chuti. Ale stačí vydržať niekoľko týždňov a citlivosť na chute sa zjemní a čo bolo predtým normálne, sa zdá strašne presolené. Podobné je to aj so zeleninou. Predtým ako som zmenil stravovanie, mi zelenina nechutila a žihľavový čaj sa mi zdal brutálne nechutný. Ale v priebehu asi 2-3 mesiacov mi zelenina začala chutiť a žihľavový čaj začal byť prijateľný. Treba vydržať.

  6. ked som zjedenim 50g keksu mila dostal do seba 1000kJ a mam dostat tak 6 000kJ denne, tak to je pekne svinstvo :) a ten keks este aj obsahuje bielkoviny. aj sacharidy, ale velmi ma nenasytil :) asi sa pomaly zacnem davat na zeleniny, ale asi nie vsetku :)) ved aj zemiaky su zelenina nie? chuti mi tak pecienka s cibulou

  7. Mahavishnu: presne tak!
    Peto: pečienka je dobrá, so zemiakmi radšej opatrnejšie.

  8. Vlastne to ani nieje dotaz, skor otazka. Mam 167cm a 61kg. Moje BMI je uplne v norme. Nevyzeram vsak tak, ako by som chcela. Snazim sa schudnut ale,velakrat sa mi stava, ze sa vyhovaram a kludne si dam dvojitu aj trojitu porciu hranoliek k pivu. Cim sa dostavam do pozicie cloveka, ktory nechudne, ale snazi sa aspon nepribrat a tak mi vaha stale beha 2kg hore dole.
    A teraz otazka: Myslis, ze sa mam kvoli vahe az tak trapit? Bola som uz tucna, ale schudla som 12kg. Mam vsak sklony priberat a tak musim asi kadze dva roky nanovo chudnut, uz nie tolko, ale asi tak2-3kg. Porad, co maju robit ludia so slabou volou, ako som ja:o)

  9. Luba: super, že nechudneš, robíš dobre. nedokonalá postava je zdravotne menšie zlo, ako BMInorma/spodná hranica. takže trápiť sa kvôli váhe nemusíš, ale dávať pozor by si mala, hlavne ak máš na tučnenie “nábeh”. určite postačí, ak sa prakticky úplne vzdáš tých mastných jedál, ktoré sú známe aj ako “nezdravé”. asi už tušíš, že tie hranolky by si nemusela a pivo vlastne tiež nie – taká papa je zlá aj pre celkom zdravého človeka, pretože dodá málo živín a veľa energie. ak sa ti pri jedení takýchto jedál darí držať hmotnosť v pásme nepriberania, po vynechaní mastností je pravdepodobné, že sa budeš môcť úplne prestať zaoberať svojou váhou, čo ti prajem.

  10. Niekedy nie je ľahké znížiť hmotnosť, ale myslím, že rozhodujúce je ako silno túži človek schudnúť.Mne sa stáva, že ak niečo veľmi, veľmi chcem a robím pre to všetko čo môžem, tak sa mi to podarí. A dobré je ani nepripustiť myšlienku že to nepôjde.

  11. ja som od dnes zacala cvicit, a jest menej a v mensich porciach ,lebo som sa zabadala…lenze neviem ktore potraviny mam jest a ktore nie ale hadam casom na to pridem

  12. Mal som 99 kil! dlhe roky,, vzdy som jedol menej,, len aby som neprekonal 100,, takze som stale chudol,,
    Vdaka tomu som ale nepribral.
    Po precitani tychto pravdivych rad som za 2 mesiace zhodil 15 kg!! Takze aj teraz chudnem,, ale asi spravne.
    Mam 84,, a kazdy mi vravi ako dobre vyzeram, aj baby sa zamnou obcas obzru:-))
    Je to skvely pocit a dik za tuto stranku!!
    Som velmi vdacny!

  13. nie, začína sa tok inak, ráno rýchlo do škôlky, veď tam im povieme, dajte mu prosím niečo jesť a vôbec nechcelo papať, ja sa ponáhľam, nevieme či sa tak udialo

    základná škola, nebudem rańajkovať, veď máme automat kúpim si niečo tam, veď som si “zarobil” a ostatní majú a my na to nemáme?

    stredná škola – začína bulimické obdobie alebo to zašlo už ďaleko a aj tak neschudnem, tak načo sa budem trápiť

    práca je taká zmena, že stres ráno nedovolí niekomu, kto nebol zvyknutý rańajkovať sa najesť, potom príde do práce a konečne za svoje si nakúpi na čo doma nezvyšovalo, potom je rád že vypadne na obedové prestávku a pri debate zje čokoľvek a akékoľvek množstvo

    žiadne energetické tabuľky, žiadne jasne zrozumiteľné nápisy čo to vlastne je, zelenina v zime tiež mi neberie, skôr niečo sýtejšie , a čo dnes si dám a zajtra vyhľadám zaručený recept ako sa to dá inak ako sa píše v tejto knihe

    ani sa nenazdá a je v pasci

  14. Ahojte. Mam 14. Vazim 72kg a meriam 172cm ale mam tuky na nohach a bruchu.Cvicim uz treti tyzden. Citim sa lepsie a lepsie. Dodrzujem tie 5x denne jedenie. Jem zeleninu.1x denne sladkost.V nedelu maso. A preco stale mam rovnaku vahu?

  15. M4R05 v štrnástke si v raste, váha pôjde len hore. a keď si povoľuješ sladkosti tak možno aj brucho.

  16. Dobrý deň, je správne zostrojený recept na ovsené palacinky.? Recept: ovsené vločky, vajcové bielko a ryžové mlieko trochu stévie. Ďakujem

  17. Mekavi ja mám palacinky spojené so “zakázanou” potravinou. Proti samotnému cestu nie je žiadna výhrada, ale normálne sa robia na tuku = problém. Navyše čím ich plniť? Med, lekvár, ani sirupy sa nedajú použiť. Tvaroh nízkotučný áno, len sladený stéviou. Väčšinou to je jedlo v ktorom sa dá zjesť veľa energie v malom objeme. V ingredienciách, ktoré uvádzate problém nevidím.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Aká presnosť v stravovaní je potrebná?

V tomto článku dostanete dve konkrétne rady. Prvá: nemá zmysel presne rátať energiu, nie je to možné. Druhá: Má zmysel presne rátať energiu, je to

Alkohol nie je pitný režim

Spomínam si na text pesničky ktorú som kedysi nahral”s fľašou ťa krstíme, s fľašou pochováme, s fľašou sa oženíš aj rozvedieš”. Dá sa povedať, že

3 dôvody prečo sa chudnutie často zastaví

Dosť často sa stretávam s nasledovným scenárom. Chudnutie nejaký čas beží, všetko ide ako má. No ako sa blíži normálna hmotnosť, chudnutie sa často začne

Prečo diéty nefungujú?

Ak sa povie slovo “chudnutie” absolútnej väčšine ľudí sa vynorí ako synonymum slovo “diéta“. V niektorých prípadoch je synoymom aj “hladovka”. Prečo ľudia tak slepo

Obezita a stres

Slovom stres sa rozumie tlak, záťaž. Akákoľvek. Všetko, čo nás vyčerpáva môže byť označené za stres. V našom prípade budeme, samozrejme prednostne vnímať ako problém

Hladovky a diéty nepodstupujte

Žiaľ, hladovanie a nízkoenergetická strava nie sú dobrým receptom na chudnutie. Okoštoval som aj to, nechutilo mi. Aj v odbornej literatúre sa dočítate to isté.

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.