BMI kalkulačka
Kalorické tabuľky
Jedálniček na chudnutie

Chudneme v teréne

Ak ste na dlhú dobu v teréne, je dobré, ak sa na to vopred pripravíte. Nakúpte si jedlo, aj pitie.

Ono sa to niekedy nezdá, ale ľahko sa stane, že sa dostanete do situácie, kedy sa nedá normálne jesť. Na to stačí veľmi málo:

  • Príliš sa predĺži nakupovanie v obchodnom centre.
  • Idete na výlet. Plán pol dňa, skutočnosť môže byť dlhšia.
  • Vraciate sa autom domov, ale už vyše hodinu idete krokom, lebo je zápcha.
  • Ste na návšteve, ale nie je poruke nič vhodné.
  • Idete na dovolenku a uvedomíte si že v hoteli asi nebude nič vhodné.
  • Schôdza sa predĺžila o dve hodiny.
  • Treba vo firme dokončiť zakázku a robiť do noci.
  • Ste v horúčave celý deň na kúpalisku a okrem klobásy a langošov nie je čo zjesť.

To sú len rýchle príklady situácií, kedy sa nedá dodržiavať režim. Keby sa niečo také v živote stalo raz za mesiac a menej, tak by bola najjednoduchšia rada: ignorovať. Chudli by ste aj tak. Tu a tam nedokonalosť neprekáža.

Problém je však v tom, že život prináša rôzne zmeny a neplánované situácie častejšie, než by sa hodilo. Potom už jednoducho nemôžete nechať veci na náhodu. Chudnutie vyžaduje, aby ste prevažnú časť času venovali zdravému životnému štýlu. To sa však nedá, ak budete pár dní "sekať dobrotu" a potom si dáte večer v práci pizzu, či párhodinovú hladovku a po nej niečo nevhodné.

Ako dodržať pitný režim

Počas chudnutia je pitný režim absolútny základ. Do prírody, kancelárie, auta, či kam pôjdete si pripravte dostatočné množstvo vody. Keď sa dá nakúpte si nesladenú a nebublinkovú vodu. Radšej viac do rezervy a bude pripravená poruke. Nespoliehajte sa, že na túre si kúpite v bufete, alebo niekde sa zastavíte v kaviarni. Potrebujete piť pravidelne, to totiž podporí nielen chudnutie, ale aj vaše zdravie.

Okrem priaznivých účinkov na zdravie má pitný režim ešte jeden účinok: každú hodinu si pripomínate svoj zámer schudnúť. Je to ako taká afirmácia, ktorou si opakujete, že máte určitý zámer.

Ak na pitný režim zabúdate, požiadajte mobilný telefón, aby vás každú hodinu trápil pripomienkou, že si máte upiť za pohár vody.

Pri chudnutí je hlad nepriateľom!

Už z horeuvedeného výpočtu situácií si asi ľahko viete predstaviť, že občas sa nedá nič zjesť. Počas chudnutia nesmiete hladovať! Hladovanie v našom poňatí bude stav, ktorý trvá dlhšie ako 4 až 5 hodín bez jedla za bdenia. Počas chudnutia je lepšie jesť každé 3 hodiny.

Ak výlet či akcia trvajú niekoľko hodín, zabávajte svoj žalúdok niečím nenáročným.Táto poučka sa ľahko napíše. Ale splní sa ťažšie, ak nie ste vopred pripravení. Tak ako pri pitnom režime aj v jedení si spravte zásoby vhodných potravín. Veľmi podrobne som to popísal v článku Zásady jedenia pri rýchlom chudnutí. Tam popisujem, že sa oplatí dokonca radšej mať poruke niečo pre kolegov a darovať im to. Pretože poznáte ten pocit, že ak vy máte čo jesť a ostatní nie, potom vám je nepríjemné dať si jedlo.

Preto je dobré, ak si priebežne pripravíte zásoby. Hneď teraz si zoberte pero a papier a napíšte si zoznam priestorov a miest, kde sa zvyčajne nachádzate.

  • Byt,
  • pracovisko,
  • auto,
  • výlety (= čiže plecniak),
  • obchodné rokovania (=že by kufrík?)
  • nákupné centrum (=možno kabelka)...

Možno vy máte trocha iný zoznam miest, ktoré treba zaistiť zásobovaním vopred. Ale spravte si ho hneď teraz.

Následne môžete ísť do obchodu a nakúpiť rôzne trvanlivé potraviny, ktoré potom umiestnite tam, kde často bývate.

  • Proteínové tyčinky sa hodia do tašky, plecniaku.
  • Knäckebrot, sójové vločky (dajú sa jesť len tak) môžete mať v aute. Ale nie v kufri! Pekne v kabíne. Niekedy totiž príde hlad počas jazdy na diaľnici a to sa ťažko zastavuje "len" kvôli tomu že si niečo máte zobnúť.
  • V kancelárii môžete zas mať rôzne náhradné výživy z lekárne (Ensure, Nutridrink) pretože sa dajú vypiť nenápadne.

S takýmto vybavením budete na chudnutie podstatne lepšie pripravení.

Ideálne je, ak takéto zásoby budete vnímať ako železnú rezervu. To znamená že štandardne sa stravujte normálne. Až keď je zle, potom siahajte po rôznych proteínových tyčinkách.

Proteínové tyčinky nie sú na chudnutie a nejedzte ich často

Nielen ja som s tým mal problém. Aj viacero ľudí s ktorými sledujeme priebeh chudnutia sa často stáva, že príde "vlna" výnimiek. Proteínové tyčinky a rôzne náhradné a provizórne jedlá za začnú objavovať na programe dňa. Niekedy aj viac tyčiniek za deň.

Ak zjete niekoľko náhradných jedál za sebou, berte to ako varovanie, že niečo nie je v poriadku! Ako by vám tie tyčinky hovorili "Pozor, môže sa začať brzdiť chudnutie!"

Normálny režim chudnutia totiž vyžaduje systém a pravidelnosť. Vašou dennou úlohou je pripraviť si krabičky s jedlom najlepšie každý večer na zajtra. Alebo iným spôsobom potrebujete zaistiť, že budete mať celý deň čo jesť.

Akonáhle častejšie musíte siahnuť po náhradnej výžive je to znak, že ste nemali poruke pripravené jedlo. A to zas znamená, že je narušený váš denný režim. To nie je dobré! Jasné, nič sa nestane ak si párkrát za sebou dáte náhradnú výživu. Ale ak sa to deje, môže to byť signál:

  • že ste opakovane zabudli na prípravu jedla,
  • že máte v živote nejaký nečakaný chaos,
  • že sa vám nechce pripravovať si jedlo,
  • že sa vám minuli zásoby normálnej stravy,
  • že... Čo sa vlastne deje? Analyzujte to!

Nakoniec ešte poďme chvíľku rozprávať o cenách. Najmä lepšie proteínové tyčinky sú zvyčajne pomerne drahý špás. To preto, že je to náhrada stravy. Nedá sa porovnávať ich s nejakou lacnou čokoládovou tyčinkou, ktorá obsahuje trocha kakaa a zvyšok je cukor a tuk.

Náhradná výživa je drahšia a nahradí vám celý obed. Nebojte sa zaplatiť za svoje jedlo. Keby ste šli do reštaurácie, zaplatíte ešte oveľa viac. Kvalitná strava vám pomôže nielen schudnúť, ale aj upevní zdravie. Nešetrite na sebe. Myslite na to, že ak veľa usporíte na strave, môže sa stať, že pozostalí sa z našetrenej sumy nebudú veľmi tešiť. Najmä, ak vás mali radi.

Napísal
Miro Veselý 
8. januára 2017
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.