Hrubé chyby pri chudnutí

Základom väčšiny chýb pri chudnutí je neznalosť. Tučný človek si myslí, že niečo vie, a jedná podľa toho. Len nevie, že to nevie správne. Stačí čerpať informácie z ženských časopisov a máte problém. Alebo z internetových stránok, na ktorých je to samá zdravá sladkosť.

Ako príklad si zoberme ženu, ktorá už roky postupne priberá a priberá. Stále s tým bojuje, takmer nepretržite drží rôzne diéty. No a pritom – priberá.

Je to podobný stav, ako v komunikácii. Klasickou komunikačnou chybou je postup, ktorý sa dá označiť ako “viac toho istého”.

  • Napríklad matka chce, aby si dieťa po sebe upratalo. Tak povie uprac. No dieťa nereaguje. Znova povie “tak si už uprac”. Nič. Zvýši hlas a začne na uprataní naliehať. Po chvíli už kričí, ale dieťa stále nereaguje – načo aj? Už vie, že matka bude síce besnieť, ale nič nedosiahne.
  • V chudnutí je to podobné. Žena sa rozhodne schudnúť a tak začne menej jesť. No po pár týždňoch sa chudnutie zastaví. Tak sa rozhodne ešte viac obmedziť príjem živín a začne užívať laxatíva (preháňadlá). Ani to nepomôže. Stále viac sa snaží potravu obmedzovať a pritom stále priberá a chradne.
Rozumné a zrelé je celkom zmeniť taktiku, ak predošlá nezabrala.
  • Ak je pesnička bez nápadu, nepomôže jej ak zvýšime hlasitosť reprodukcie. Možno bude vtieravejšia, ale hudobne nás neobohatí viac, ako keby bola pustená potichu.
  • Ak po diéte vždy stučniem, mal by som hľadať chybu v období, kým nedržím diétu. Asi sa zle stravujem. Nepomôžu mi prísne hladovky na schudnutie prekladané obdobiami priberania.

Väčšina ľudí, čo chcú schudnúť sa však nechce venovať čítaniu kníh o stravovaní, či nebodaj učeniu sa. Myslia si, že oni to celé nejako obabrú.

Neraz som už počul názor typu: “Tvoje rady o chudnutí sa mi nepáčia. Ja si nájdem inú cestu. Po pár týždňoch sa s daným človekom stretnem a jeho brucho nie je menšie. Možno nahlási úbytok pár kíl, aby nestratil tvár. Žiaľ, chudnúť sa nedá tak, aby to obéznemu bolo príjemné. 

Pokusy schudnúť skratkou neraz stoja veľa peňazí, ktoré zaplatia za pochybné výživové doplnky. V horšom prípade si poškodia zdravie po aplikovaní rád, ktoré počuli od susedky, alebo čítali v časopise. Ako? Zvyčajne tak, že si príliš tvrdými hladovkami spomalia metabolizmus.

Žiaľ neraz sa stáva, že lekár žene odporučí určitý druh redukčnej diéty a životosprávy a ona si napriek odbornej rade nasadí inú, celkom nezmyselnú diétu, ktorú počula od kamarátky. A potom sa čuduje.

Kusé informácie

Typickými chybami sú pokusy schudnúť založené na hmlistých informáciách. Niekde v časopise narazí taký chudnutiachtivý občan trebárs na (reklamný) článok o tom, aká úžasná je vláknina. Že jej pravidelné užívanie zníži cholesterol, zlepší zdravie, vedie ku schudnutiu, naveky zruší pocit hladu, odstráni rakovinu a – ktovie – možno človek získa aj niektoré nadprirodzené vlastnosti. Dozvie sa, že strava na chudnutie musí obsahovať vlákninu (to je pravda) a že najlepšie je vákninu kúpiť v produkte XY (to nie je pravda). Reklama už je taká. Musí byť sugestívna.

Nečudo, že potom si vlákninu v tabletkách či sáčkoch kúpia tisícky žien, ktoré túžia schudnúť a začnú sa ňou napchávať. Samozrejme že neschudnú – vláknina sama o sebe nemá šancu. Dokonca ak jej užijú zbytočne veľa, tak to tiež nie je pre trávenie to pravé. A tak užívanie vlákniny ako izolovaný pokus o schudnutie môže ublížiť. Na balíčku vlákniny totiž výrobca sľubuje, že vláknina zníži pocit hladu. Ak si ju však dáte, tak vám sama o sebe hlad nezníži.

Funguje to, ak si dáte vlákninu s bielkovinami a veľa vody – potom je šanca, že o hlade nebudete dlhší čas vedieť. Ale na to netreba kupovať vlákninu v tabletkách. Stačia 3 paradajky, pol tofu syra a pohár vody… Práve tak vyzerá strava na chudnutie.

Najjednoduchšie je siahnuť po hotovom jedálničku na chudnutie. Lepšie je, ak sa to naučíte vyrátať – netreba hneď, stačí priebežne.

Strach z jedla

Ďalšou klasickou chybou je strach z tuku – vychádza z pravdivého tvrdenia, že tuk má najvyššiu energetickú hodnotu a preto by jeho príjem mal byť najviac kontrolovaný. Tučná žena však túto vetu v dychtivej snahe rýchlo schudnúť prečíta ako “nejesť tuk”. Veď to nakoniec podporuje aj reklama! Jogurty s 0% tuku – skvelý predajný artikel.

Ale tuk je pre zdravie a to aj pre chudnutie celkom nevyhnutný. Aj pri redukčnej diéte ho nevyhnutne musíte prijímať, inak chudnúť nebudete. Navyše tuk je nevyhnutný aj pre príjem niektorých vitamínov. Preto je vhodné denne piť, alebo inak užívať (tepelne neupravený) olivový olej. Alebo radšej rôzne druhy olejov. (Ľanový, rybací…) Vyhýbať sa treba len živočíšnemu, nasýtenému tuku. Dokonca aj nasýtený tuk je potrebný, takže vyhýbanie sa neznamená vylúčenie.

Ďalšia “klasika” je strach zo sacharidov. Dnes asi najaktuálnejší. Verejná mienka na tému chudnutia je dodnes mrzačená Atkinsovou / dukanovou diétou, pri ktorej sa nepapajú sacharidy. Klasicky nezmyselný prístup sa dá vidieť u mnohých žien, ktoré zúfalo chcú schudnúť. Striktne si zakážu pečivo, prílohy, koláče, strukoviny, pretože sa boja sacharidov. To im však nebráni, aby si dali pomaranče – nemajú totiž na sebe nalepené výživové hodnoty a sú pekné oranžové…

Zvyčajne ide len o nedorozumenie v terminológii. Cukor je “zlý”, sacharidy sú “dobré”. Nezamieňajte si to. Zatiaľ čo sladké výrobky či výrobky z bielej múky môžu spôsobiť priberanie tak prílohy k jedlám v normálnom množstve sú v poriadku aj pri chudnutí. 

Aj sacharidy sú však pri chudnutí nutné, organizmus z nich čerpá energiu. Je však potrebné preštudovať si glykemický index potravín. A to sa už mnohým nechce. Potom sa čudujú, že majú záchvaty chuti na sladké.

Čím menej tým lepšie?

Veľmi častý problém bývajú diéty zamerané na zníženie energie. Klasický príklad chybnej stratégie typu “viac toho istého”. Na tomto princípe je neraz založený aj rozvoj mentálnej anorexie. Neboráčka si odvodí, že čím menej zje, tým viac schudne.

A preto začne obmedzovať prísun potravy, neraz pod 3000 kJ za deň. Začne chudnúť a to sa jej páči. No po pár týždňoch sa chudnutie zastaví. Asi jem veľa – pomyslí si a ešte viac priškrtí príjem energie. No ani to nepomáha, nie a nie schudnúť. Hlad už však je neznesiteľný. Po nejakom čase taká žena (i muž) zrazu neodolá a niečo zje. A šup kilo na váhe nahor. To ju tak znechutí, že rezignuje na diétovanie a za pár týždňov je na starej hmotnosti, tučnejšia a nespokojnejšia.

Telo nechce chudnúť keď je nedostatok. Šetrí zásoby a radšej “žerie” vlastnú svalovinu. Hladovkové chudnutie je preto nielen neúčinné, ale aj nebezpečné. Veľká časť úbytku hmotnosti je na úkor svalov (prosím, myslite na to, že aj srdce je sval!) a kostnej hmoty – takže po pribratí na “pôvodnú” hmotnosť pribudne viac tuku, než bolo pred chudnutím. Len ruky a nohy budete mať ako špáradlá a medzi nimi obrovitánsku sadlovú guľu. Ako panáčik z gaštanu.

Toto je, žiaľ, zákonitosť. Kto chudne podľa skreslených rád rôznych rádoby celebrít, má smolu. Stratí čas, niekedy aj zdravie. Čo však je najhoršie, že po dlhom utrpení navyše priberie viac, než mal predtým.

Chcete schudnúť? Študujte

Viem. Zúfalo sa vám nechce učiť sa o chudnutí a o jedení. Komu by sa už chcelo čítať nejaké knihy? Možno fľochnete na pár článkov na internete. Ale komu veriť? Každý radí niečo iné a všetci aj niečo predávajú.

Neraz sú zdanlivé dobré rady o chudnutí len šikovnou manipuláciou. Cieľom je, aby ste kliki a kúpili nejaký produkt na chudnutie. Diétu, tabletky alebo prístroj. A vtedy si ľahko uvedomíte, že na takom webe nemôžu byť informácie korektné, skôr sú napísané tak, aby vás lákali niečo kúpiť. Prídete o peniaze a čas, akurát neschudnete. Neverte všetkému, čo sa píše na internetových stránkach. 

Štúdium vás pripraví o trochu času, ale to, čo sa naučíte vám umožní schudnúť. Ak si to celé nenaštudujete, stratíte veľa času neúspešnými diétami a v závere budete tučnejší… Nehľadajte rýchle návody ako má vyzerať strava na chudnutie, radšej sa naučte spraviť si vlastné recepty. To stačí porozumieť niektorým súvislostiam a máte to vyriešené na celý život.

Prečítanie jednej knihy o chudntí (nemusí to nutne byť tá moja, veľmi dobrá je aj kniha doktora Bukovského Plán B, alebo kniha doktora Lustiga Cukor – náš zabijak) vám zaberie zhruba 8 až 12 hodín čítania. To je všetko. Pár dní a viete. V ideálnom prípade si pozrite všetky tie knihy, lepšie si vyjasníte súvislosti. 

Prestaňte chudnúť. Schudnite.

Vravíte, že je to príliš zložité, že sa vám nechce učiť? OK. Potom ďalej plaťte za pochybné lieky, hladujte, užívajte preháňadlá a trpte nezmyselnými diétami. Vaša hmotnosť bude stále vyššia a zdravie čoraz horšie. Váš metabolizmus bude čoraz pomalší a vďaka tomu priberiete už aj pri pohľade na krémeš. Pamätajte si dodnes platné porekadlo: komu niet rady, tomu niet pomoci. A rada znie – učte sa o stravovaní a o obezite. Čo najviac a z čo najrôznejších zdrojov. Inak je vaša šanca schudnúť prakticky nulová.

Schudnúť totiž nie je tak ťažké. Ťažké je potom udržať. A na to už je dobré poznať nejaké tipy a pripraviť sa vopred na rôzne pasce.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude