Chudnutie a pohyb (pohybu trikrát fuj!)

Toto je článok pre nás, večných lenivcov. Nedá sa tomu vyhnúť, napísať to musím:

Ak chcete schudnúť, mali by ste sa trochu hýbať. Klikanie ukazovákom na počítačovej myši fakt nestačí. Ani nežné hladkanie mobilu. 

Viem si živo predstaviť, čo si o pohybe myslíte. Dokonca tipujem, že túto kapitolku ste sa rozhodli priamo preskočiť. Vypnete internet a pôjdete si zdriemnuť.

  • Málokto z tučných je aktívny športovec.
  • Málokto z tučných sa hýbe, ak to nie je nevyhnutné.

Tieto dva tvrdenia si teraz rýchlo prejdime. To prvé je viac – menej jasné. Človek, ktorý priberá zvyčajne necvičieva pravidelne. Ono to akosi ide spolu, že ak by ste chodievali cvičiť, behávať, alebo čo i len na jógu, stanú sa tieto veci:

  1. Ste aktívnejší, o niečo viac energie miniete. Väčšia šanca nepriberať.
  2. Počas pohybu zvyčajne energiu neprijímate. Menej času na maškrtenie.
  3. V skupine športovcov existuje niečo ako porovnávanie sa. Nikto nechce byť najtučnejším. Ak vidíte okolo seba štíhlych, podvedomie vás núti udržiavať sa v štíhlom tvare.

Športovo založení ľudia sú zvyčajne nastavení na výmenu. Niečo dajú (námahu) a niečo dostanú (výsledky či radosť). Pohyb ich baví a tak sa k nemu radi vracajú. Naopak, tučnejší ľudia často majú vzťah k prijímaniu (príjemností). Neradi dávajú (námahu) a tak sa tie veci u nich akosi hromadia. No ak ste medzi tučnými, tiež sa stane pár vecí:

  1. Ste pohodlnejší a málo sa hýbete. Miniete menej energie. Väčšia šanca priberať.
  2. Pri ničnerobení býva nuda a tá sa ideálne plní chrumkami. Viac času na maškrtenie.
  3. Medzi tučnými funguje opačné porovnávanie sa. Nikto nechce byť najtučnejším. Ak máte okolo seba tučnejších, máte pocit že vy ste ešte relatívne v pohode…

Tak vzniká základ problému. Lenivosť je návyková. Jednoducho tučný životný štýl je príjemný a málokomu sa chce ho narušiť nejakým – prepytujem – športom.

Teraz poďme k tomu druhému tvrdeniu. Už som napísal, že málokto z tučných sa hýbe, ak to nie je nevyhnutné. To sa v praxi prejaví rôzne. Ak môže, vezie sa výťahom. Ak nemusí vstať z kresla, radšej sa posunie na kresle ku skrinke. Aj bežný životný a pracovný pohyb sa dá robiť čulejšie, i pasívnejšie. Ukázalo sa, že štíhlejší ľudia majú viac týchto drobných pohybov. Aj to spraví za deň rozdiel vo výdaji celkovej energie.

Takže uvedomujem si, že ak robím agitku za viac pohybovania sa, nestretne sa to s veľkým úspechom. Spomínam si dobre na to, keď som bol ešte tučný. Čokoľvek som bol pripravený podstúpiť pre to, aby som schudol. Okrem námahy spojenej s pohybom. Priam bytostná nechuť k cvičeniu ma síce nikdy neopustila, ale aspoň som sa naučil ju prekonať.

Schudnúť sa dá aj bez pohybu. Len diétou. No následky budú tvrdé.

Aj ja som chudol len diétou. Musel som ísť na oných magických 6500 kJ za deň. To je strava tak pre malé dieťa. Nie pre dospelého muža. Výsledok? Samozrejme, že telo AJ schudne. Jasné. Ale do kytičiek idú svaly, kostná hmota, oslabia sa orgány a spomalí sa metabolizmus.

Návrat nazad z takého chudnutia je neuveriteľne náročný a len málokto to dokáže. Preto aj z vlastnej skúsenosti radím, skúste sa premôcť. Začnite chudnúť aj civičiť naraz. Pritom cvičením nemusíte myslieť hneď ťahanie činiek. Stačia prechádzky.

Ale ak by ste sa dokázali premôcť, pohyb veľmi prospieva. Mal by trvať aspoň nejakých 20 minút (radšej 40) a mal by byť aspoň tak intenzívny, že prinúti srdce trochu rýchlejšie ťukať. Veľmi uspokojivým kompromisom medzi niečím a ničím je chôdza. Ak si dokážete denne vymyslieť zámienku, kam by ste sa vybrali v nejakej veci a je to tak na 20 až 40 minút rýchlejšej chôdze denne, ste za vodou.

Ja som si napríklad prestal kupovať električenku. (Auto nemám, v Bratislave mi veľmi nedáva zmysel.) Každý deň peši idem tam, kam potrebujem. Tak zaistím pohyb. Viem, môžete namietnuť, že to nie je na čistom vzduchu v lese. Ale keď som si pre život už vybral mesto, tak sa nemám čo sťažovať. Je to proste riešenie – chodiť peši. Dlhšie vzdialenosti sa dajú riešiť mestskou hromadnou dopravou.

Choďte, ak nemusíte stáť. Stojte, ak nemusíte sedieť. Seďte, ak nemusíte ležať.

Obezita väčšinou začína práve z nedostatku pohybu a z prebytku jedla.

Človek, ktorý si takto navykne žiť, je v pasci. Je príjemné sedieť celý deň pri počítači a chrúmať zemiakové lupienky či mliečnu čokoládu. Obezita prichádza pomaly, dlho ju nezbadáte. A potom je už neskoro.

Preto na jej odstránenie bude najefektívnejšie, ak rozrušíte staré navyknuté vzorce.

  • Jedli ste často a veľa? Tak začnite jesť pravidelne a primerane.
  • Jedli ste nevhodné a nezdravé jedlá? Tak to zmeňte a začnite jesť zdravú stravu.
  • Jedli ste len 2 krát denne? Večer a v noci? Tak to zmeňte a jedzte pravidelne.
  • Vyhýbali ste sa pohybu? Tak sa začnite hýbať systematicky.

Takéto zmeny zvyčajne vedú k rýchlym prvým výsledkom = sami uvidíte, že niečo robíte dobre a že sa vám to oplatí.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude