Kontrolný zoznam pri chudnutí

Mám za sebou vyše 15 rokov života po schudnutí. Nie je ľahké udržať si váhu. Ale dá sa to! Chcem vám dať do rúk nástroje a tipy, ktoré vám môžu pomôcť podobne, ako mne. Jedna z najdôležitejších vecí je, ak máte aj niečo, čo vás núti držať sa na jednej ceste. Bude vás to totiž stále ťahať nabok, alebo často až dozadu. Preto si skúsime na cestu položiť koľajnice, ktoré vám tak trocha bránia vybočiť. Najlepšie aj mantinely, ak by ste sa vykoľajili.

Veľa z nášho chovania riadi len zvyk. Nie logické uvažovanie. Nemusíte zakaždým rozmýšľať, ako si zaviažete šnúrku na topánke, kde nájdete vidličku, či do ktorého kresla v obývačke si sadnete. Niečo sme sa naučili a potom to už len opakujeme. Je to výhodné, šetrí nám to čas a aj energiu.

Zvyk sa neskôr začne javiť ako niečo, čo sa už nedá zmeniť. Ak je však niečo zvyk, znamená to, že sa od neho dá aj odvyknúť. Potom si môžete vytvoriť nový návyk.

Neradi sa vzdávame – čohokoľvek

Psychológovia už dávno zistili, že všetci máme spoločnú vlastnosť. Neradi sa vzdávame toho, čo už je naše. V praxi to znamená, že ak si niekde na dovolenke kúpite nejakú bezvýznamnú maličkosť, táto má pre vás zvyčajne len malú cenu. Ani ju nepotrebujete. Možno vám dokonca zavadzia. No nedokážete ju vyhodiť a ani predať.

To sa dá previesť aj do oblasti stravovania, či iných návykov. V súvislosti s chudnutím potom môžeme mať problém, pretože sa „držíme“ toho, čo už máme (radi).

  • Na klobásy mi nesiahajte, tej chuti sa nemôžem vzdať. Nevymením ju za ovsené vločky.
  • Mám zvyk večer relaxovať pri televízore, to mi neberte. Nechcem ísť cvičiť.

Ak máte pocit rizika straty, viac to bolí. Preto ľudia tak ľahko siahnu po rôznych krátkodobých diétach. Stále majú pocit, že po diéte nič nestratia. Táto logická chyba v myslení vedie k jojo efektu.

Chcudnutie teda znamená, že idete preč zo svojej zóny konfortu, prečo od zvykov. Musíte naraz začať všetko možné objavovať nanovo. Ste na nevychodenej a hrboľatej ceste. Ak idete po nevychodenej ceste, je to namáhavejšie. Budete potrebovať viac energie. Tým je chudnutie i udržiavanie výsledkov namáhavejšie, než predošlý život.

Základom je kontrolný zoznam

Tento psychologický trik poznajú obchodníci aj manažéri. Čo sa dá merať, to sa dá zlepšiť. Môžete ho použiť aj na súkromný život. Spravte si zoznam bodov, ktoré plánujete denne dodržať. Prečo?

  • Viete presne čo máte robiť.
  • Môžete kontrolovať, či to dodržiavate.

Ak splníte každý deň požiadavky, stačí to na to, aby ste čoskoro začali dosahovať výsledky.

Telegraficky teda: Máte na každý deň tieto úlohy.

  • Jedzte zeleninu pred každým jedlom.
  • Jedzte 5 krát denne / alebo 3 krát denne. (Čo vám viac vyhovuje, trikrát je zdravšie.)
  • Dodržiavajte pitný režim. (Nie, alkohol doň nepatrí!)
  • Denne rýchla prechádzka aspoň pol hodinu.
  • Spánok a dostatočná relaxácia.

Pravidelné dodržiavanie týchto denných úloh stačí, aby ste dosiahli výsledky. Vytlačte si tento kontrolný zoznam niekde na zrkadlo v kúpeľni a denne si vyplňte, či ste to splnili, alebo nie.

Kto nezapisuje, nemáva výsledky. Poznám viacerých ľudí, ktorí schudli desiatky kíl. Vždy mali poruke denníček do ktorého si zapisovali čo zjedli. Pomôže vám aj fotoaparát. Všetky jedlá si fotografujte. Je to podobné, ako zápis, len rýchlejšie. Zápis je forma kontroly. Často sa stane, že by ste si dali niečo dobré, ale v zápise by sa to „zle vynímalo“. Aj tak sa dá skrotiť naša túžba.

Zapisujte si všetko, čo pre vás môže mať neskôr význam. Základné dlhodobo zaujímavé údaje sú

  • Obvod pása (stačí raz a 2 až 4 týždne).
  • Váha (stačí raz a 2 až 4 týždne).
  • Výnimky v jedení, alebo cvičení (každú si nemilosrdne zapíšte)
  • Dobré pocity (zapíšte si, ak odoláte niečo si nedať, motivuje to)

Taký zápis je jednoduchý a upozorní vás, ak niečo nie je v poriadku. Stačí, že váha stojí a vy chcete vedieť, prečo. Stačí rýchly pohľad do zápisu. Výnimiek akosi pribudlo… Hneď viete, čo sa deje. Nie, nepriberáte zo vzduchu. Skôr z tých maškŕt a vynechaných tréningov.

Pokiaľ máte trpezlivosť, neublíži pár týždňov zapisovať si aj to, čo ste jedli a aj prípadné úspechy či problémy, ktoré sa objavili.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

  • Čo ste jedli, ako ste cvičili.
  • Významné ťažkosti (choroba, stres, nespavosť, hádky s partnerom, problémy v práci, strach zo skúšky, chute na sladkosti, zhoršené dýchanie, kašeľ).
  • Zažívacie problémy (hnačka, zápcha, vetry, zmena zápachu alebo konzistencie stolice)
  • Iné ťažkosti (nesústredenosť, únava, zlosť, smútok, migréna, poruchy menštruačného cyklu, erekcie, vyrážky, ekzémy, častý hlad).

Viem, zapisovať si toľko vecí je dosť otravné. No ak pár týždňov vydržíte, môže sa vám to zísť. Najdôležitejší dôvod: ak sa po zahájení zdravšej stravy začne hromadiť viacero problémov, je to vážny signál. Asi niečo nie je v poriadku. Možno nechtiac robíte nejakú chybu.

  • Napríklad ak mávate občas hnačku, môžete pozrieť, aké ste mali predtým jedlo. Tak sa dá odhaliť, že niektorá potravina vám robí ťažkosti.
  • Alebo zistíte, že občas zlyháte a začnete maškrtiť. Môžete si všimnúť že tomu vždy predchádza nejaká udalosť, trebárs hádka s partnerom.
  • Alebo si všimnete, že vaša migréna sa ohlási vždy potom, čo si dáte nejaké údeniny.
  • Únava sa môže spájať s tým, že potrebujete pridať prílohy k jedlám (typická je ak máte v strave málo sacharidov).
  • Alebo ste v strese a prejaví sa to tak, že sa vám zhoršuje sústredenosť. Stres sa dá navodiť aj tak, že málo spíte a priveľa cvičíte a pracujete.

Jednoducho takýto zápis sa vám môže dosť hodiť.

Väčšinou stačí zapisovať si podrobnejšie poznámky len pár týždňov. Keď si vytvoríte nové návyky, zapisovanie stratí význam.

Niektoré parametre je ale dobré zapisovať si dlhodobo. Hmotnosť, obvod pása, návštevy posilňovne. To je dobré mať na očiach denne. Napríklad na chladničke, alebo na zrkadle. Stačí letmý pohľad a viete, či je všetko v poriadku.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie a neskôr doplnený.

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Motivácia a pevná vôľa pri chudnutí

Zdá sa vám, že pevná vôľa nie je akosi dosť pevná? Vytvorte si mantinely, ktoré vás nepustia. Ak sa vám nedarí vybŕdnuť zo zabehnutých koľají, skúste

Pripravte si spúšťače správneho konania

Iste ste už počuli slovíčko spúšťače (anglicky Triggers). Asi najznámejšie sú v súvislosti s alkoholizmom. Závislí od alkoholu analyzujú, čo u nich spúšťa nevhodné správanie.

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie je v súčasnosti obľúbený rekreačný šport, ktorý môžete využiť aj pri chudnutí. V súčasnosti je celkom bežné vidieť na kolieskach nielen deti a mladých,

Stacionárny bicykel pri chudnutí

Stroj zvaný stacionárny bicykel je dnes asi najrozšírenejší spôsob, akým sa riešia mnohé zdravotné problémy. Aj chudnutie. V tomto článku sa pozrieme na to, či

Moje najobľúbenejšie potraviny

V tomto článku nájdete tipy, ktoré potraviny sa mi osvedčili. Aktualizované v auguste 2020 – veci sa v čase menia, čo je dobré to často

Neuberajte si z porcií

Jedálniček, ktorý nájdete ako ukážku na webe, alebo v knihe, prosím, vnímajte ako úplné riešenie. Úplné v tom zmysle, že ak má byť v porcii

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.