Máte vytvorený systém?

Ak ste sa dali na chudnutie, budú stáť mnohé veci proti vám. V poličke nájdete tatranky. Na stole cukríky, v zásuvke smutne čaká tyčinka, v chladničke poslednýkrát zaslúžene odpočíva grilované kuriatko… To všetko máte doma.

Navyše večer príde pozvanie od kamaráta na pivo (čítaj šesť). Zajtra príde na návštevu známy a donesie bomboniéru a fľašticu vínčiska. No a na víkend je hlásená grilovačka u Krkovičkovcov. Účasť je povinná, treba priniesť prázdne brucho. Nie sa nepovažuje za odpoveď.

Podobné nástrahy vás budú sprevádzať celým zvyškom života. Či už budete chudnúť, alebo nie.

Potrebujete si vytvoriť systém, ktorý vás aspoň čiastočne ochráni. 

Možno máte pevnú vôľu schudnúť, no môže sa ukázať, že nemáte diétne potraviny! Potom vám vôľa nepomôže, ak budete večer hladní. Pritom ak ste donedávna jedli len veci, z ktorých sa skôr priberá ako chudne, je pravdepodobné, že doma nemáte nič „zdravé“.

Dobre, poviete si, a prinesiete domov plnú igelitku šalátu. Ten zjete za pár hodín a čo ďalej? To zas máte ísť do obchodu? Áno.

Takže čo potrebujete spraviť aby ste mali vytvorený akýsi záchranný systém na chudnutie?

Zásoby zdravých potravín

Mali by ste mať aspoň na niekoľko dní dopredu jasné, čo presne budete spásať. Žiadne také „potom sa uvidí“, alebo „čo nájdem v chladničke“. Viem presne, čo v takej chladničke býva. Nedojedená majonéza, lekvár s modrou plesňou, Trocha tvrdší zvyšok syra a vzadu asi kus zabudnutého uheráku. Z toho nezostavíte nič, čo by podporilo vaše chudnutie.

Zostavte si jedálny lístok na chudnutie a zaistite si vopred všetky potrebné suroviny. Mali by ste doma mať všetko čo treba a prípadne aj niekoľko núdzových riešení, aby mal do čoho človek zaťať zuby ,keď ho pochytí hlad.

Náležitá zásoba zeleniny a trochu ovocia vám veľmi pomôžu.

Je dobré mať “skladom” aj zopár trvanlivých potravín, ako záchranné koleso. Výborne sa na to hodia sójové vločky. Ak by ste fakt nemali nič na jedenie, pár hrstí vločiek je chutné jedlo a určite vhodné aj pri chudnutí.

Najmä nenaleťte na lep konšpi-autorom, ktorí pred sójou varujú a píšu rôzne bludy o tom, ako je veľmi škodlivá. Žiaden strach. Zjete jej aj tak len málo. Určite horšie sú na tom údeniny, len tie nám chutia a takmer nikto si netrúfne pred nimi varovať, aby nezlízol hnev a odmietnutie verejnosti.

Nedostupnosť nezdravých potravín

Ďalším krokom je, že sa zahrajte na epizódu zo seriálu jste to co jíte. Tam pred chudnutím ako prvý krok vyhádžu z chladničky a špajze všetko, čo by mohlo chudnutiu brániť.

Ak to myslíte s chudnutím vážne, tak jednoducho nepotrebujete doma mať potraviny, vďaka ktorým vieme, že sa priberá. Slanina, sladkosti, údeniny, maškrty, sladké minerálky, majonéza, lekvár… Všetko preč. Aspoň v prvej fáze.

Áno. Ak ste disciplinovaní, tak môžete napríklad majonézu jesť aj pri chudnutí. Ak si jej vhodné množstvo (tak čajovú lyžičku) rozmiešate v šaláte ako jediný zdroj tuku, bude to v poriadku. Lenže ak zistíte, že ste ju v noci potichu vylyžičkovali, tak viete, že u vás už nesmie mať miesti.

Povinnosti namiesto návrhov

Ďalšia vec, ktorá pomôže sú povinnosti.

Ja viem, po revolúcii sa tu veľa nahovorilo o slobode a demokracii. Mnohí nadobudli pocit, že ak je sloboda, môžeme si robiť všetci čo chceme. No to nie je pravda. To je anarchia.

Vo svojom programe dňa si musíte spraviť nové poriadky.

Predpokladám, že chodíte do práce. A aj keď vás to možno aj baví, asi sa vám nie vždy chce. Lenže – musíte.

Podobne to potrebujete zariadiť aj s chudnutím.

  1. Vytvorte si sériu pravidiel, ktoré sú povinné.
  2. Na tieto pravidlá si zarezervujte čas.
  3. Až potom plánujte všetko ostatné.

Viem, je to nepríjemné a nepohodlné. Mali by ste denne minúť aj hodinu len na to, že pôjdete na prechádzku. Tú hodinu musíte teraz niekde zobrať. Ak ste predtým po práci mali rôzne povinnosti, teraz pribudla ďalšia. Možno sa vám bude zdať nereálne natlačiť to do programu. No ak chcete schudnúť, nájdite spôsob.

  • Nie všetky povinnosti musíte robiť vy. Požiadajte partnera, alebo známych, či sa nedá aby pomohli. Ak zarábate lepšie, môžete si objednať službu – upratovanie, varenie…
  • Nie všetky povinnosti sú povinné. Zamyslite sa, či vás niekto nevmanipuloval do povinností, ktoré plníte skôr zo zvyku, alebo pre pokoj “pod strechou”.
  • Nie všetky veci, ktoré robíte musia byť spravené perfektne. Periete a žehlíte všetko? Tak okrem toho, že žehlenie sa dá zveriť firme vedzte, že nemusíte žehliť všetko. Najmä ak kvôli žehleniu nemôžete ísť cvičiť. Bolo by nerozumné, aby ste obetovali zdravie pre trocha rovnejšie šaty.

Ochrancovia pevnej vôle

Nuž a nakoniec ešte tip ohľadne pevnej vôle. Pevná vôľa má v čase rôznu pevnosť. Niekedy je silná, inokedy slabá. Vašim záujmom bude, ak budete udržiavať vôľu v čo najpevnejšom stave. Zbavte sa všetkého čo vôľu oslabuje.

Veľmi účinnou pomocou je, ak budete dobre vyspatí. Nevyspatosť totiž oslabuje nielen pevnú vôľu, ale aj kritické myslenie. Ak je človek unavený, ľahko sa rozhodne zle. Kúpi si hlúposť na chudnutie, rozhodne sa zjesť maškrtu a podobne.

Zároveň je dobré strážiť svoju dobrú náladu. Tá vás chráni a udržiava v kondícii. Zbavte sa čo najviac z nepríjemných okolností, ako sa len dá. Príkladom môže byť ťažké životné obdobie. Ak sa niekto musí starať o umierajúceho člena domácnosti, býva to mimoriadne vyčerpávajúce. V takom období je časté, že mnohí priberú (priberieme). No a dá sa to pochopiť. Zároveň je to aj poučenie – záťaž v jednej oblasti oslabí vôľové rozhodnutia.

Ak je záťaž nutná, potom ju treba absolvovať. Len nedovoľte, aby ste zbytočne nechali iných zaťažovať vás. Napríklad také správy v televízii. Alebo húfik psychopatov, ktorí radi vtrhnú do domácností v nedeľu popoludní. Cez televízor v politickej diskusii.

To sú pre vás celkom zbytočné záťaže. Tých sa zbavte, pretože sú dobrovoľné.

Chudnutie nie je len rozhodnutie. Potrebujete mať na to vytvorený systém. Ten vám pomôže vo chvíľach, kedy prestávate stíhať, alebo vládať.
Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude