Cieľ: schudnúť

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Človek často chce dosiahnuť nejaký cieľ, no neurčí si vopred presné parametre svojho zámeru. Výsledkom takého stavu potom je fakt, že cieľ sa neplní, iba sa odsúva. Na odsun realizácie cieľov používame veľa výhovoriek, ktoré sú vždy poruke v dostatočnom množstve. Neraz si ani neuvedomíme, že ide o výhovorku – máme pocit, že je to objektívny fakt, ktorý znemožnil dosiahnuť cieľ.

Napríklad si dáte cieľ "menej jesť".

Čo je to za cieľ? Veď sa nedá dosiahnuť. Taký cieľ predpokladá, že keby sme si ho nedali, boli by sme v budúcnosti jedli viac. Možno. Ale o koľko viac by sme boli jedli? A potom príde na lámanie chleba. Naložíte si na tanier porciu a zjete ju.  Potom si môžete položiť otázku: bolo to menej? Bolo – dalo sa predsa zjesť aj viac! Už za pár dní si ani neuvedomíte, že by ste plnili nejaký cieľ. Jete tak, ako ste jedli predtým. Ak si občas spomeniete na cieľ "menej jesť", tak sa dôvod vždy nájde: "Dnes mám depresiu", "teraz nemám čas riešiť všetko", "tieto skvelé rezne by do večere obschli" a podobne.

Prejde rok a vy zistíte, že vaša hmotnosť za toto obdobie zamýšľaného "menejjedenia" narástla o pár kíl.

Rovnako beznádejné sú aj pokusy typu "budem chodiť skôr spávať", "obmedzím sladké", "budem piť viac vody". Námety sú to síce veľmi dobré, ale neobsahujú nič, čo by sa dalo merať, plniť, kontrolovať a následne vyhodnotiť.

Ak si chcete dať záväzok, mali by ste ho vždy formulovať jednoznačne. A jednoznačnosť znamená ku názvu doplniť aspoň dva ďalšie parametre: množstvo a termín.

Len tak môžete svoj záväzok nielen formulovať, ale aj dodržať. Alebo – ak ho nedodržíte – rýchlo zistiť, že to nefunguje.

Ak si poviete, že cieľom je častejšie cvičiť, v pondelok nepôjdete, lebo je porada. Utorok máte iné povinnosti. Stredu je telocvičňa zatvorená, štvrtok vám na poslednú chvíľu zavolá známy, v piatok sa chystáte na nákup, lebo cez víkend budete mimo mesto. Takže ani víkend nepôjdete. Ale stále máte kdesi v pamäti, že ste v období, počas ktorého ste sa rozhodli častejšie cvičiť. Takto môže prejsť aj rok a vy s dobrým pocitom cvičenca akosi nebudete ani raz robiť tú plánovanosť.

Preto formulácia musí znieť celkom konkrétne. Napríklad: 3 krát do týždňa budem navštevovať miestne fitness. Konkrétne pondelok, stredu a sobotu. Cez týždeň na hodinu, v sobotu na dve.

Predpokladá sa, že vo fitness nebudete chodiť pozerať na veľkoplošnú telku DVD a pochlipkávať pritom gainery :-)

Potom je celkom jednoduché vyhodnotiť záver vášho cieľa. Už v pondelok večer si môžete niekde spraviť fajočku: bol som. Svoj cieľ plním. Alebo nebol som, svoj cieľ ignorujem.

Ak niekto chce schudnúť, musí spraviť to, čo mu je najmenej príjemné – zmeniť spôsob života, ktorý ho do stavu obezity dostal.

Spôsob života, ktorý vedie k obezite je sakramentsky príjemný a nikomu sa nechce tohto pohodlia len tak vzdať. Preto je potrebné byť ku sebe nekompromisne tvrdý. Nielen v presnosti formulácie cieľov, ale aj v ich plnení. Nedá sa len tak "obmedziť jedenie". Musíte si stanoviť množstvo a termín. Termínom bude deň, množstvom bude energetická hodnota. Stanovte si číslo, napríklad denne nezjem viac, ako 6500 kJ. Potom pomocou váhy a energetických tabuliek viete pomerne presne stanoviť, či ste svoj cieľ dodržali, alebo nedodržali.

Je veľa tučných ľudí, ktorí vám povedia niečo v zmysle "ja by som si nemohol vážiť jedlo". Jasné, že si nič vážiť nechcú. Veľmi rýchlo by totiž zistili, že žerú násobky toho, čo by zjesť mali. A nechcú sa obmedziť. Chceli by schudnúť, ale bez toho, aby zmenili svoj životný štýl. A také nič nefunguje. Ľutujem.

Nepodľahnite tomu sebaklamu aj vy. Ak sa nechcete obmedzovať v jedení, neklamte samých seba vágnymi záväzkami, že sa "budete trocha viac krotiť". Nebudete. Ak nemáte vôľu, aby ste sa prinútili zmeniť svoj život (vo svojom vlastnom záujme) potom sa netýrajte záväzkami. Priznajte si, že chcete veľa jesť a mať svoje pohodlie. OK. A tiež aj prijmite aj dôsledky tohto svojho rozhodnutia – obezitu, zrejme časom vysoký tlak, diabetes a iné nepríjemné zdravotné problémy.

Raz neskôr možno zistíte, že nielen chcete schudnúť, ale ste ochotní obetovať pre to aj veľký kus svojho osobného pohodlia. To bude chvíľa, keď budete pripravení naozaj začať. Je síce škoda čakať, ale rozhodnutie u každého dozrie v inom čase.

Úspešné chudnutie - balík kníh

5 kníh Mira Veselého s podpisom.

Plus CD "Ako schudnúť"
Plus ručne maľovanú záložku.
Plus dobrý pocit, že ste podporili autora :-)

39,90 eur + poštovné

Tip: Jeden balík a máte 5 darčekov pre známych...

Potom nastane vhodná chvíľa na presnú formuláciu konkrétnych cieľov. Teraz už viete, ako na to.

  • Nie "menej jesť". Určite koľko a naučte sa to merať, alebo pomerne presne odhadnúť.
  • Nie "častejšie cvičiť", ale dátumy, hodiny kedy, kde a čo budete presne so svojou telesnou schránkou stvárať.
  • Nie "obmedziť sladké", ale sladkosti odstrániť z bytu, pracoviska, auta. Nekupovať ich, neprijímať vo forme darčekov.

Práve takýmto spôsobom sa dostanete k cieľu. Po menších, ale presne merateľných krokoch. A ak nejaký krok vynecháte, okamžite vidíte, že to nefunguje. A môžete hneď zahorúca riešiť, čo ďalej.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 16. januára 2006

 

Komentáre k článku: Cieľ: schudnúť

  1. Ikuška 16. januára 2006

    Je to presne tak, ako si napísal Mirko. Ciele si musí každý z nás presne zadefinovať. Lebo vlastnou milosrdnosťou k sebe samému pribúdajú len kilá.

  2. Jan 10. júla 2008

    Miro číital som, ze pri chudnuti sa množstvo energie a jej zloženie bude meniť, keď bude sa chudnúť, co to znamena, ze ked nieco schudnem tak este musim ubrat z energie?, alebo ako?
    ¨Za odpoveď vopred ďakujem

  3. Miro Veselý 10. júla 2008

    Hej, ak najskôr ubereš len málo, metabolizmus sa zvykne mierne spomaliť a tak sa to spomalí. Takže sa potom uerá, kým sa nenájde optimum. Trebárs začni na 10 000 kJ. Ak nestačí, zlez na 8000. Ale to je len jeden z možných spôsobov… Najskôr si veľa načítaj, potom začni konať.

  4. minusdvanast 3. februára 2010

    už mám toľko načítané že mám cieľ nehovoriť o jedle, pokiaľ nemusím

  5. Vlado 14. marca 2010

    Dobrý deň chcel by som sa spytat ci pri chudnuti je dovolena nutela prosim odpiste

  6. Miro Veselý 15. marca 2010

    Vlado nikto nikomu nič nezakazuje. Otázka skôr znie či nuytela chudnutie podporí, alebo pribrzdí. A tam je, myslím, jasno. Nepodporí to chudnutie.

  7. Mia 14. júna 2010

    Ahoj.
    Može sa k diete,alebo upravenej strave.Piť doplnok,ktorí ma pomáhať k zvýšeniu chudnutia???
    Ďakujem za odpoveď….

  8. pavol 24. júla 2011

    Ahoj Mirek :)
    zaujimalo by ma aky mas nazor na to keby do chudnutia zaradim proteinove napoje s nizkym obsahom sacharidov (nahradim tym niektore jedlo a zaroven by som ziskal svalovu hmotu samozrejme by som aj cvicil)………nebudem z nich nafuknuty v tvari toho sa bojim lebo rad by som schudol hlavne v tvari nevies nejake rady na schudnutie v tvari?

  9. Miro Veselý 24. júla 2011

    pavol nenahrádzaj jedlo, ak to nie je nutné nejakými umelinami. tie nápoje sú dobré pre kulturistov a to ty asi nie si. ja to dávam do proteínovej tyčinky, ale bežne nepoužívam. to ani nie je náhrada stravy.

    chudnúť v tvári, alebo len niekde sa nedá. ak máš len tvár nejakú tučnú, môže to byť dôsledok užívania liekov typu kortikoidy. ak ich neužívaš, poraď sa s lekárom.

  10. pavol 24. júla 2011

    patria medzi kortikoidy aj psychofarmaka? lebo vazim len 73 kg ale v tvari vyzeram na 90 dost ma to trapi neviem co mam uz robit….je mozne ze po vysadeni liekov mi to zmizne?

  11. Miro Veselý 24. júla 2011

    pavol nie, psychofarmaká môžu tiež robiť ťažkosti a potom sa zle chudne. treba to konzultovať s lekárom o čo presne ide, takto naslepo ťažko debatovať. kortikoidy sa dávajú pri alergiách napríklad. tie spôsobujú redistribúciu tuku. ale zas ak taký liek treba užívať, potom sa nedá nič robiť, zvyčajne by bez neho bol stav dosť vážny.

  12. alexandra 25. júla 2011

    Ahoj,

    rada by som sa opýtala niečo konkrétne na seba. Ak to tu už bolo písané ospravedlňujem sa, je tu toho vela na čítanie… od mája 2011 som schudla 7 kíl…z 79 na 72 pri výške 175.. chcem sa dostať na cca 60, príp. potoom podľa psotavy, upravila som stravu, cvičím, behám, ale už asi cca mesiac váha stojí a nejde ani o deko nižšie… začali mi svalnatieť stehná a lýtka, bojím sa aby to tak neostalo, chcem schudnúť a až potom nabrať svaly… nechcem aby som takto zmohutnela teraz. Čo robím zle? je to len dočasný stav, alebo treba niečo radikálne znova upraviť? porcie mám malé, jem 5x denne, všetko ako treba ovocie zelenina, pijem 2,5 litra vody denne niekedy viac… neodradí ma to že to tam stojí, len sa už chcem pohnúť ďalej na tej váhe… ďakujem za odpoveď

  13. Miro Vesely 25. júla 2011

    alexandra porcie nemajú byť malé, ale vhodné. malé porcie sú pri chudnutí vždy signálom, že hrozí spomalenie metabolizmu. ak sú porcie v poriadku, treba sledovať pás, nie kilá. ak pás ide dole a kilá stoja, je všetko v najlepšom poriadku. pri behaní musia rásť svaly, to je jasné. cvičte iný tréning, poraďte sa s trénerom

  14. alexandra 26. júla 2011

    porcie som myslela malé na to koľko som jedla predtým.. primerané, ale najem sa do sýtosti.. ďalší problém je že mám poruchu štítnej žľazy, beriem lieky, mám ju zníženú, vraj by malo byť už s hormónmi všetko ok, je možné že aj napriek tomu budem cítiť rozdiel ako keby som bola zdravá? myslím v chudnutí, že to pôjde pomalšie alebo tak..

  15. Miro Veselý 26. júla 2011

    alexandra v prípade problémov so štítnou žľazou musí celý postup kontrolovať lekár. nejaké chudnutie nie je dobrý nápad, kým to neodporučí lekár a nepovie vhodný postup.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: