Diabetes a šport

Ak ste obézni a nemáte diabetes, prosím, prečítajte si aj tento článok. Môžete mať začínajúci diabetes a neviete o tom. Pri športe sa radšej riaďte odporúčaniami pre diabetikov. Je to pre vás bezpečnejšie.

Ochorenie diabetes mellitus 2. typu je medzi obéznymi ľuďmi časté. Je možné, že sa vás diabetes nejako týka. Možno vám ho už diagnostikovali. Možno máte naň len „nábeh“. Preto vám napíšem niekoľko tipov, ako športovať.

Čokoľvek si tu ale prečítate, prosím, konzultujte so svojím diabetológom, alebo lekárom. To, čo platí „pre diabetikov“ nemusí platiť aj pre vás. Akékoľvek zmeny životosprávy sa rozhodnete podstúpiť, musíte konzultovať so svojím lekárom.

Pre diabetika (prvého, aj druhého typu) má pohyb tieto účinky:

  • Šport chráni pred vznikom, alebo zhoršovaním diabetes.
  • Šport zmierni existujúce ťažkosti – zlepší zdravotný stav. U diabetes druhého typu dokonca môže schudnutie a pravidelný pohyb dokonca viesť k vymiznutiu príznakov a k vysadeniu liekov.

Najväčšie riziko pri športe u diabetika je hypoglykémia. Cukor sa používa ako zdroj energie. Pri nesprávne zvolenej záťaži, alebo pri príliš dlhom tréningu potom hrozí, že cukor klesne príliš. Preto diabetik zvyčajne musí začať len s krátkou a miernou záťažou. Postupne, na ploche týždňov, môže tréning opatrne predlžovať a zvyšovať záťaž. Ak teda máte problém s cukrovkou, myslite na to, že:

  • Obézni ľudia by nikdy nemali cvičiť nalačno! Aj keď vám možno nikdy diabetes nenašli, môže u vás už začínať a neviete o tom. Cvičenie nalačno by mohlo skončiť hypoglykémiou.
  • Hypoglykémia nemusí nastať už počas športového výkonu. Niekedy sa môže objaviť nečakane aj 2 či 3 hodiny po záťaži, kedy by to človek nečakal.
  • Diabetik často nemusí vôbec cítiť že ide do príliš veľkej záťaže so srdcom. Tep a tlak už môžu byť v kritickom stave, ale diabetik si možno všimne len ťažký dych. Aj preto treba začať veľmi ľahkým a krátkym tréningom a pridávať len pozvoľna.
  • Pre diabetika je bezpečné absolvovať kratšie tréningy s menšou intenzitou. Lekár vám dokonca možno odporučí cvičiť dvakrát denne, ale krátko. Tréning u diabetika totiž má iné účinky, ako tréning zdravého človeka. Zdravý človek môže trénovať jeden dlhší a intenzívny tréning každý druhý deň. U diabetika by to nefungovalo.

Pri trénovaní je u diabetes mellitus 1. typu oveľa ťažšie nastaviť tréning. Podobne náročné je to v ťažších prípadoch diabetes mellitus 2. typu. Nie je ľahké nájsť správne pomery stravovania, dĺžky tréningu a relaxácie tak, aby človek bol kompenzovaný. V týchto prípadoch preto musíte byť veľmi prísne sledovaní lekárom. Odporúčam vám tiež nikdy necvičiť samostatne. Ak pôjdete na vychádzku, je lepšie mať pri sebe niekoho, kto môže pomôcť, keby bolo zle.

Teraz jedna dobrá a jedna zlá správa.

  • Dobrá správa: Diabetes mellitus 2. typu sa pomocou pohybu pomerne rýchlo dá zmierniť. Už po prvom mesiaci cvičenia sa vám merateľne zlepší inzulínová rezistencia. Inými slovami uvidíte výsledky zlepšenia.
  • Zlá správa: Väčšina diabetikov sa pohybu systematicky vyhýbajú. Napriek tomu, že vedia, že by ich stav mohol ísť k lepšiemu. Je teda pravdepodobné, že ak ste diabetik 2. typu, pohyb vás ani trocha neláka. To je tá zlá správa – ak vás pohyb zúfalo nebaví (dôverne to poznám!) je veľmi, veľmi, veľmi ťažké prinútiť sa k nemu. V takom prípade vám značne pomôže sparring partner. Ale taký, ktorý vás cvičiť motivuje. Nie taký, ktorý sa chce uliať rovnako ako vy.

Ak máte cukrovku, pohyb vám môže pomôcť zbaviť sa jej.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie.

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Jedna odpoveď

  1. Som rád keď čítam takéto články.Keď sa dočítam, že stravou a pohybom sa pri cukrovke dajú dosiahnuť skvelé výsledky.Pomocou diéty a cvičenísa vám zníži celkové množstvo tuku na vašom tele ako aj vo vašej pečeni a okolo pankreasu, čo povedie k optimálnej funkcii inzulínových receptorov a následne k zníženiu hodnôt glykémie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Prečo vlastne športovať pri chudnutí?

Pre telo je tuk zásobou energie. Na bežnú „prevádzku“ však telo siaha po krvnom cukre ako po zdroji energie. Ak teda upratujete, ste na pomalej

Strava v závodnej a školskej jedálni

Počas chudnutia často narazíte na problém zvaný závodné stravovanie. Veľké kuchyne pri školách, či vo veľkých firmách často podávajú na chudnutie celkom nevhodné jedlo. Využívajú

Motivácia a pevná vôľa pri chudnutí

Zdá sa vám, že pevná vôľa nie je akosi dosť pevná? Vytvorte si mantinely, ktoré vás nepustia. Ak sa vám nedarí vybŕdnuť zo zabehnutých koľají, skúste

Pripravte si spúšťače správneho konania

Iste ste už počuli slovíčko spúšťače (anglicky Triggers). Asi najznámejšie sú v súvislosti s alkoholizmom. Závislí od alkoholu analyzujú, čo u nich spúšťa nevhodné správanie.

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie je v súčasnosti obľúbený rekreačný šport, ktorý môžete využiť aj pri chudnutí. V súčasnosti je celkom bežné vidieť na kolieskach nielen deti a mladých,

Stacionárny bicykel pri chudnutí

Stroj zvaný stacionárny bicykel je dnes asi najrozšírenejší spôsob, akým sa riešia mnohé zdravotné problémy. Aj chudnutie. V tomto článku sa pozrieme na to, či

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.