Od roku 2004 píše Miro Veselý

Diabetes a šport

Ak ste obézni a nemáte diabetes, prosím, prečítajte si aj tento článok. Môžete mať začínajúci diabetes a neviete o tom. Pri športe sa radšej riaďte odporúčaniami pre diabetikov. Je to pre vás bezpečnejšie.

Ochorenie diabetes mellitus 2. typu je medzi obéznymi ľuďmi časté. Je možné, že sa vás diabetes nejako týka. Možno vám ho už diagnostikovali. Možno máte naň len „nábeh“. Preto vám napíšem niekoľko tipov, ako športovať.

Čokoľvek si tu ale prečítate, prosím, konzultujte so svojím diabetológom, alebo lekárom. To, čo platí „pre diabetikov“ nemusí platiť aj pre vás. Akékoľvek zmeny životosprávy sa rozhodnete podstúpiť, musíte konzultovať so svojím lekárom.

Pre diabetika (prvého, aj druhého typu) má pohyb tieto účinky:

  • Šport chráni pred vznikom, alebo zhoršovaním diabetes.
  • Šport zmierni existujúce ťažkosti – zlepší zdravotný stav. U diabetes druhého typu dokonca môže schudnutie a pravidelný pohyb dokonca viesť k vymiznutiu príznakov a k vysadeniu liekov.

Najväčšie riziko pri športe u diabetika je hypoglykémia. Cukor sa používa ako zdroj energie. Pri nesprávne zvolenej záťaži, alebo pri príliš dlhom tréningu potom hrozí, že cukor klesne príliš. Preto diabetik zvyčajne musí začať len s krátkou a miernou záťažou. Postupne, na ploche týždňov, môže tréning opatrne predlžovať a zvyšovať záťaž. Ak teda máte problém s cukrovkou, myslite na to, že:

  • Obézni ľudia by nikdy nemali cvičiť nalačno! Aj keď vám možno nikdy diabetes nenašli, môže u vás už začínať a neviete o tom. Cvičenie nalačno by mohlo skončiť hypoglykémiou.
  • Hypoglykémia nemusí nastať už počas športového výkonu. Niekedy sa môže objaviť nečakane aj 2 či 3 hodiny po záťaži, kedy by to človek nečakal.
  • Diabetik často nemusí vôbec cítiť že ide do príliš veľkej záťaže so srdcom. Tep a tlak už môžu byť v kritickom stave, ale diabetik si možno všimne len ťažký dych. Aj preto treba začať veľmi ľahkým a krátkym tréningom a pridávať len pozvoľna.
  • Pre diabetika je bezpečné absolvovať kratšie tréningy s menšou intenzitou. Lekár vám dokonca možno odporučí cvičiť dvakrát denne, ale krátko. Tréning u diabetika totiž má iné účinky, ako tréning zdravého človeka. Zdravý človek môže trénovať jeden dlhší a intenzívny tréning každý druhý deň. U diabetika by to nefungovalo.

Pri trénovaní je u diabetes mellitus 1. typu oveľa ťažšie nastaviť tréning. Podobne náročné je to v ťažších prípadoch diabetes mellitus 2. typu. Nie je ľahké nájsť správne pomery stravovania, dĺžky tréningu a relaxácie tak, aby človek bol kompenzovaný. V týchto prípadoch preto musíte byť veľmi prísne sledovaní lekárom. Odporúčam vám tiež nikdy necvičiť samostatne. Ak pôjdete na vychádzku, je lepšie mať pri sebe niekoho, kto môže pomôcť, keby bolo zle.

Teraz jedna dobrá a jedna zlá správa.

  • Dobrá správa: Diabetes mellitus 2. typu sa pomocou pohybu pomerne rýchlo dá zmierniť. Už po prvom mesiaci cvičenia sa vám merateľne zlepší inzulínová rezistencia. Inými slovami uvidíte výsledky zlepšenia.
  • Zlá správa: Väčšina diabetikov sa pohybu systematicky vyhýbajú. Napriek tomu, že vedia, že by ich stav mohol ísť k lepšiemu. Je teda pravdepodobné, že ak ste diabetik 2. typu, pohyb vás ani trocha neláka. To je tá zlá správa – ak vás pohyb zúfalo nebaví (dôverne to poznám!) je veľmi, veľmi, veľmi ťažké prinútiť sa k nemu. V takom prípade vám značne pomôže sparring partner. Ale taký, ktorý vás cvičiť motivuje. Nie taký, ktorý sa chce uliať rovnako ako vy.

Ak máte cukrovku, pohyb vám môže pomôcť zbaviť sa jej.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie.

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Jedna odpoveď

  1. Som rád keď čítam takéto články.Keď sa dočítam, že stravou a pohybom sa pri cukrovke dajú dosiahnuť skvelé výsledky.Pomocou diéty a cvičenísa vám zníži celkové množstvo tuku na vašom tele ako aj vo vašej pečeni a okolo pankreasu, čo povedie k optimálnej funkcii inzulínových receptorov a následne k zníženiu hodnôt glykémie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Ako začať chudnúť (správne)

Človek roky priberá a priberá. Potom sa niečo zlomí a príde ono rozhodnutie, že nastal čas. Ako začať správne chudnúť? V tomto článku si ukážeme

Čo jesť, keď chcem schudnúť

Otázka čo jesť, keď chcem schudnúť je jednoduchá a odpoveď na ňu je logická, ale zdĺhavá. Teda presnejšie – jednoducho sa to dá povedať, ale

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie pri chudnutí poslúži výborne. Kolobežkovanie je niečo medzi chôdzou, bicyklovaním a behom. Pri behu a bicyklovaní zvyčajne nejaké bolesti pri športovaní zaznamenáte. Na športovej

7 nástrah, ktoré oslabia pevnú vôľu

Po nejakom čase disciplinovaného chudnutia sa často stane, že sa vám prestane chcieť. Pevná vôľa oslabne, ochabne a prestáva byť pevnou. Aby sa to nestalo,

Prečítajte si

Ako schudnúť 5 kíl

Najmä po sviatkoch, väčších rodinných oslavách či grilovačkách si všimneme, že váha je asi pokazená. Ukazuje oveľa viac, než minule! Aj opasky na nohaviciach sú

Skôr, než začnete cvičiť…

Začnime tým najdôležitejším: pri chudnutí sa nebudeme baviť o vrcholovom športe, ani o tréningových princípoch platných pre ľudí, ktorí sa možno pol života venujú aktívnemu

Cieľ: schudnúť

Človek často chce dosiahnuť nejaký cieľ, no neurčí si vopred presné parametre svojho zámeru. Výsledkom takého stavu potom je fakt, že cieľ sa neplní, iba

Ovocie pri chudnutí áno či nie?

Má sa ovocie pri chudnutí jesť? Alebo je zakázané? V tomto článku si povieme, ako to je. Ovocie je dôležitou zložkou stravy. Preto by jeho úplné

Nechcem jesť zdravo, len málo

Kým som bol tučný, rád som jedol rôzne chutné jedlá. Vďaka nim som aj pribral, boli mimoriadne chutné. Nepáčila sa mi však predstava, že by

Jedálniček na nedeľu

Týždenný jedálniček na chudnutie dnes končí. Ak ste ho dodržiavali zhruba správne, mali by ste už mať prvé výsledky. Výsledkami rozumiem v prvom rade úbytok

Diéta na chudnutie?

Diéta je slovo, ktoré má viacero významov. Najčastejšie sa používa pre označenie stravovacieho režimu, ktorý má nejakú konkrétnu funkciu. Spravidla vo vzťahu k zdraviu. Najčastejšie

Bielkoviny

Bielkoviny tvoria základ všetkých tkanív v ľudskom tele. Sú nevyhnutné na prežitie – nachádzajú sa vo všetkých bunkách a v krvi. Bielkoviny sa skladajú z

Potravinové doplnky a cvičenie

Nákup potravinových doplnkov užívaných pri športe by nemal nikdy začať v obchode. Obchod je inštitút, ktorého cieľom je spôsobiť plynulý tok peňazí smerom od vás.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.