Športové hodinky pri chudnutí

Čo sa dá merať, to sa môže zlepšiť. Táto zásada platí aj pri chudnutí a aj preto v článku ako schudnúť a iných nájdete odkaz na tabuľku, do ktorej odporúčam zapisovať si výsledky. No niektoré údaje sa dajú zapisovať aj automaticky. Súčasné športové hodinky totiž dokážu nielen sledovať, čo robíte, ale aj to zapíšu. Automaticky tak získate niečo ako tréningový denník. V tomto článku sa pozrieme, ako sa dajú fitness hodinky využiť pri chudnutí.

Jeden z pomocníkov pri chudnutí môžu byť aj športové hodinky, alebo niektorý podobný fitness náramok. Môže nahradiť klasický športtester s hrudným pásom. V tom článku nájdete aj podrobnosti o výpočte tepovej frekvencie. V tomto sa zameriam na rôzne športové náramky.

V prípade, že chcete kúpiť športové hodinky, budete to asi mať jednoduchšie. Netreba hrudný pás a meranie tepovej frekvencie je príjemnejšie. Meria sa na zápästí. Možno nie vždy je to presné, ale naučíte sa to odhadnúť.

Všetky lepšie modely športových hodiniek už vedia merať ako základ aspoň tieto parametre:

  • Krokomer: mali by ste prejsť denne aspoň 10 000 krokov. To nie je cieľ, ale minimum. Ja skôr odporúčam, dajte si cieľ prejsť denne asi 6 až 8 kilometrov, alebo choďte na rýchlu hodinovú prechádzku. Nemusíte nič merať a budete chudnúť.
  • Meranie tepu (športtester): užitočná funkcia. V kalkulačke BMI si vypočítate, pri akej tepovej frekvencii máte cvičiť. Potom sa tým riaďte. Fitness hodinky umožnia aby ste si nastavili zónu, v ktorej máte trénovať. Ak pôjdete pomalšie, alebo rýchlejšie, budú znepokojene pípať.
  • Počítanie kalórií: Toto je mimoriadne nepresný odhad. Určite môže byť pre vás užitočné aspoň myslieť na to, že ak niektorý deň uvidíte, že ste mali veľký energetický výdaj, tak treba viac zjesť. (Aj pri chudnutí!)
  • Strážia regeneráciu: Ak si dáte riadny tréning, hodinky vás upozornia, že najbližších (napríklad) 48 hodín máte regenerovať. Teda žiadny tvrdý tréning či namáhavá fyzická práca v tom čase. To je najmä pre začínajúceho chudnúceho občana veľmi dôležitá vec. Aby ste neprepálili pohyb.
  • GPS: vedia kade chodíte, ukážu vám to na mape. To môže milo potešiť.
  • Debatujú si s mobilom: niektoré fitness športové hodinky vedia prijímať správy. Ak vám niekto napíše, nemusíte ťahať mobil, ale uvidíte, čo sa deje. Ja vám ale naliehavo odporúčam: pri športe nebuďte on-line.
  • Umožnia vám súťažiť: aplikácia vidí, že ste nejaký úsek prešli rýchlejšie a dá vám medailu. Môžete tak súťažiť sami proti sebe – niekoho to motivuje. Môžete však svoj fitness náramok použiť aj na zdieľanie polohy a súťažiť tak s inými.
  • Analyzujú spánok: ak ich máte na ruke, dokážu odsledovať, koľko času ste spali v hlbokom spánku a koľko v REM spánku. To pri chudnutí je užitočná informácia. Mnoho tučných totiž môže chrápať a majú apnoe. Športové hodinky ich môžu upozorniť, že kvalita spánku je zlá = ťažšie bude aj chudnutie. V prípade problémov so spánkm je preto vhodné poradiť sa s lekárom.

Pri výbere modelu športových hodiniek je naozaj ťažké radiť.

  1. Tie najlacnejšie vám dajú len minimum informácií. Aj tie môžu byť menej presné. Kúpite si lacný fitness náramok a zistíte, že je síce príjemne maličký, ale ak potrebujete okuliare na čítanie, neuvidíte, čo na tých hodinkách vlastne je napísané. Alebo na slnku neuvidíte na displej, pretože je pomerne tmavý. Taký inteligentný náramok je vám potom úplne nanič.
  2. Stredná trieda inteligentných náramkov poskytne to isté, avšak možno o kúsok presnejšie a luxusnejšie. Pravdepodobne to budú prístroje niekde nad 100 eur, ktoré dáva zmysel kúpiť si. Je to síce nižšia stredná trieda, ale spraví to už skoro všetko, čo potrebujete.
  3. Najvyššia trieda je asi skôr pre tých, ktorí presne vedia čo potrebujú a aj prečo sú ochotní to zaplatiť. Rôzne maličkosti a vychytávky, ktoré na 99% nikdy ani nevyskúšate. Zrejme preto, že o nich ani nebudete vedieť. Najdrahšie športové hodinky teda skôr neodporúčam.

Pri nákupe preto radšej voľte opatrne. Nech nepodľahnete pokušeniu a nadšeniu.

Pozor: nemyslite si, že kúpou drahých športových hodiniek sa prinútite cvičiť. Nič také sa nestane. Pár dní vás to možno motivovať bude (“keď som už dala priemernú mesačnú mzdu za fitness náramok, tak musím ísť cvičiť”). Po pár týždňoch vás to prestane bolieť.

Preto je asi lepšie kúpiť za menej peňazí. Zvážte možnosť kúpiť použité športové hodinky na inzerát. Väčšinou si ich kúpia ľudia presne preto, že si (chybne) myslia, že ich to donúti cvičiť. potom si uvedomia, že to tak nefunguje a zbavujú sa takmer nepoužitého tovaru. Nespravte tú chybu aj vy. Nenasypte veľa peňazí do prístroja, ktorý možno nepotrebujete.

Na túto tému som nahral aj video.

Rozprávam sa v ňom s Davidom Zemanom o tom, ako môžete využiť rôzne tieto inteligentné náramky pri chudnutí. V neprofesionálnom športe.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Štíhly denník chudnutia na 100 dní

Pri chudnutí je mimoriadne praktické priebežne si zapisovať výsledky a robiť poznámky. Takýto zápis je výhodný z mnohých dôvodov a preto sa predávajú aj rôzne

Čo zmeniť pri jedení, aby ste chudli?

Prečítajte si niekoľko overených tipov, ako zmeniť svoje správanie pri jedení. Možno vám tieto rady pripadnú príliš úzkostlivé, ale práve dôslednosť a disciplína vám pomôžu

Ako variť pri chudnutí a pre zdravie

Okrem výberu potravín a surovín v obchode je dôležité aj to, ako jedlá pripravíte. Aj to môže byť pre mnohých ľudí nepríjemné – rokmi overené

Jojo efekt

Jojo efekt je zákonitý jav. Týka sa každého, kto chudne rýchlo a potom to už nezvládne. Počas diéty človek chudne a po diéte priberá. To

Ako chudol Miro Veselý – príbeh

V tomto článku nájdete rýchly prehľad, ako som chudol. Míľniky kde sa mi nedarilo i darilo. Prístupy, ktoré som skúsil plus pár fotografií. Aktualizujem ho.

Chudnutie začína v ústach

Veľa ľudí si neuvedomuje, ako zásadne ovplyvňuje kvalita stravy náš život. Obezita a nadváha sú len vrcholom ľadovca. Netreba opakovať samozrejmosti, že bez stravy umrieme

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.