Od roku 2004 píše Miro Veselý

Športové hodinky pri chudnutí

Čo sa dá merať, to sa môže zlepšiť. Táto zásada platí aj pri chudnutí a aj preto v článku ako schudnúť a iných nájdete odkaz na tabuľku, do ktorej odporúčam zapisovať si výsledky. No niektoré údaje sa dajú zapisovať aj automaticky. Súčasné športové hodinky totiž dokážu nielen sledovať, čo robíte, ale aj to zapíšu. Automaticky tak získate niečo ako tréningový denník. V tomto článku sa pozrieme, ako sa dajú fitness hodinky využiť pri chudnutí.

Jeden z pomocníkov pri chudnutí môžu byť aj športové hodinky, alebo niektorý podobný fitness náramok. Môže nahradiť klasický športtester s hrudným pásom. V tom článku nájdete aj podrobnosti o výpočte tepovej frekvencie. V tomto sa zameriam na rôzne športové náramky.

V prípade, že chcete kúpiť športové hodinky, budete to asi mať jednoduchšie. Netreba hrudný pás a meranie tepovej frekvencie je príjemnejšie. Meria sa na zápästí. Možno nie vždy je to presné, ale naučíte sa to odhadnúť.

Všetky lepšie modely športových hodiniek už vedia merať ako základ aspoň tieto parametre:

  • Krokomer: mali by ste prejsť denne aspoň 10 000 krokov. To nie je cieľ, ale minimum. Ja skôr odporúčam, dajte si cieľ prejsť denne asi 6 až 8 kilometrov, alebo choďte na rýchlu hodinovú prechádzku. Nemusíte nič merať a budete chudnúť.
  • Meranie tepu (športtester): užitočná funkcia. V kalkulačke BMI si vypočítate, pri akej tepovej frekvencii máte cvičiť. Potom sa tým riaďte. Fitness hodinky umožnia aby ste si nastavili zónu, v ktorej máte trénovať. Ak pôjdete pomalšie, alebo rýchlejšie, budú znepokojene pípať.
  • Počítanie kalórií: Toto je mimoriadne nepresný odhad. Určite môže byť pre vás užitočné aspoň myslieť na to, že ak niektorý deň uvidíte, že ste mali veľký energetický výdaj, tak treba viac zjesť. (Aj pri chudnutí!)
  • Strážia regeneráciu: Ak si dáte riadny tréning, hodinky vás upozornia, že najbližších (napríklad) 48 hodín máte regenerovať. Teda žiadny tvrdý tréning či namáhavá fyzická práca v tom čase. To je najmä pre začínajúceho chudnúceho občana veľmi dôležitá vec. Aby ste neprepálili pohyb.
  • GPS: vedia kade chodíte, ukážu vám to na mape. To môže milo potešiť.
  • Debatujú si s mobilom: niektoré fitness športové hodinky vedia prijímať správy. Ak vám niekto napíše, nemusíte ťahať mobil, ale uvidíte, čo sa deje. Ja vám ale naliehavo odporúčam: pri športe nebuďte on-line.
  • Umožnia vám súťažiť: aplikácia vidí, že ste nejaký úsek prešli rýchlejšie a dá vám medailu. Môžete tak súťažiť sami proti sebe – niekoho to motivuje. Môžete však svoj fitness náramok použiť aj na zdieľanie polohy a súťažiť tak s inými.
  • Analyzujú spánok: ak ich máte na ruke, dokážu odsledovať, koľko času ste spali v hlbokom spánku a koľko v REM spánku. To pri chudnutí je užitočná informácia. Mnoho tučných totiž môže chrápať a majú apnoe. Športové hodinky ich môžu upozorniť, že kvalita spánku je zlá = ťažšie bude aj chudnutie. V prípade problémov so spánkm je preto vhodné poradiť sa s lekárom.

Pri výbere modelu športových hodiniek je naozaj ťažké radiť.

  1. Tie najlacnejšie vám dajú len minimum informácií. Aj tie môžu byť menej presné. Kúpite si lacný fitness náramok a zistíte, že je síce príjemne maličký, ale ak potrebujete okuliare na čítanie, neuvidíte, čo na tých hodinkách vlastne je napísané. Alebo na slnku neuvidíte na displej, pretože je pomerne tmavý. Taký inteligentný náramok je vám potom úplne nanič.
  2. Stredná trieda inteligentných náramkov poskytne to isté, avšak možno o kúsok presnejšie a luxusnejšie. Pravdepodobne to budú prístroje niekde nad 100 eur, ktoré dáva zmysel kúpiť si. Je to síce nižšia stredná trieda, ale spraví to už skoro všetko, čo potrebujete.
  3. Najvyššia trieda je asi skôr pre tých, ktorí presne vedia čo potrebujú a aj prečo sú ochotní to zaplatiť. Rôzne maličkosti a vychytávky, ktoré na 99% nikdy ani nevyskúšate. Zrejme preto, že o nich ani nebudete vedieť. Najdrahšie športové hodinky teda skôr neodporúčam.

Pri nákupe preto radšej voľte opatrne. Nech nepodľahnete pokušeniu a nadšeniu.

Pozor: nemyslite si, že kúpou drahých športových hodiniek sa prinútite cvičiť. Nič také sa nestane. Pár dní vás to možno motivovať bude (“keď som už dala priemernú mesačnú mzdu za fitness náramok, tak musím ísť cvičiť”). Po pár týždňoch vás to prestane bolieť.

Preto je asi lepšie kúpiť za menej peňazí. Zvážte možnosť kúpiť použité športové hodinky na inzerát. Väčšinou si ich kúpia ľudia presne preto, že si (chybne) myslia, že ich to donúti cvičiť. potom si uvedomia, že to tak nefunguje a zbavujú sa takmer nepoužitého tovaru. Nespravte tú chybu aj vy. Nenasypte veľa peňazí do prístroja, ktorý možno nepotrebujete.

Na túto tému som nahral aj video.

Rozprávam sa v ňom s Davidom Zemanom o tom, ako môžete využiť rôzne tieto inteligentné náramky pri chudnutí. V neprofesionálnom športe.

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Ako začať chudnúť (správne)

Človek roky priberá a priberá. Potom sa niečo zlomí a príde ono rozhodnutie, že nastal čas. Ako začať správne chudnúť? V tomto článku si ukážeme

Čo jesť, keď chcem schudnúť

Otázka čo jesť, keď chcem schudnúť je jednoduchá a odpoveď na ňu je logická, ale zdĺhavá. Teda presnejšie – jednoducho sa to dá povedať, ale

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie pri chudnutí poslúži výborne. Kolobežkovanie je niečo medzi chôdzou, bicyklovaním a behom. Pri behu a bicyklovaní zvyčajne nejaké bolesti pri športovaní zaznamenáte. Na športovej

7 nástrah, ktoré oslabia pevnú vôľu

Po nejakom čase disciplinovaného chudnutia sa často stane, že sa vám prestane chcieť. Pevná vôľa oslabne, ochabne a prestáva byť pevnou. Aby sa to nestalo,

Prečítajte si

Prečo sme tuční?

Koľko zjesť? To sa nedá posúdiť bez toho, aby sme poznali aj pohybovú aktivitu človeka. Ak sa niekto intenzívne hýbe, môže zjesť viac jedla, pretože

Posilňovanie a odolnosť

Dnes sa nebudem zaoberať priamo chudnutím, skôr sa zameriam na cvičenie a jeho zdravotné súvislosti. Mnoho ľudí, ktorí majú nadváhu však má problémy, o akých

Soľ pri chudnutí

Priveľa soli škodí zdraviu. Toto tvrdenie je známe. Ako to ale vyzerá v praxi? Ako nastaviť diétu tak, aby bola pre zdravie prospešná, ale pritom

Odborná pomoc pri chudnutí

Na koho sa môžete obrátiť, ak chcete schudnúť? Možností je neuveriteľne veľa. Žiaľ, mnohé z nich vám nepomôžu schudnúť, iba vás pripravia o peniaze a čas. V tomto článku sa

Recipročná inhibícia

Pojem recipročná inhibícia po slovensky znamená výmenné utlmovanie ale to tiež veľa nepovie. Takže poďme najskôr po slovách: reciprocita znamená výmena, zvyčajne v nejakom vzťahu.

Koľko má zjesť zdravý človek

V tomto článku sa pozrieme na odporúčané výživové dávky pre dospelých ale aj pre deti. Každý štát má podobný dokument a jednotlivé krajiny sa v

Pečená makrela

Jeden z mojich obľúbených receptov je pečená makrela. Čas prípravy krátky, jedlo chutné a vhodné aj v prípade že chcete zhodiť z brucha. Makrely u

Kurkuma

Kurkuma je korenie, ktoré sa už dlhší čas dáva do súvisu so zdravím a dlhovekosťou. Pozrime sa teda na vec podrobnejšie. V kuchyni sa často používa, ako

Jedálny lístok na chudnutie

Pri chudnutí je strava spravidla to, čo rozhodne o výsledku. Pozrite sa, ako môže vyzerať jedálny lístok, ktorý vám dá výsledky. Keby sme chceli byť

Zdravie

Kým sme v poriadku, tak si nanajvýš štrngáme pohárikmi vína „na zdravie“. Až keď ochorieme uvedomíme si, akú vzácnu hodnotu vlastne predstavuje byť zdravým. V

Extrémne premeny: Druhá šanca na život

Aktualizované september 2017: Markíza vysiela novú reláciu Extrémne premeny Slovensko. Reality show Extrémne premeny: Druhá šanca na život je o chudnutí. Vysiela ju Markíza. Princíp

SM systém cvičenie

SM systém je názov metódy cvičenia podľa doktora Smíška. Pôvodný názov SM (Smíškova metóda) sa už zmenil na súčasný názov SPS metóda (kde SPS znamená

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.